Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
9.6.1999
 TV-guide til Canada
 Villeneuve: Det kan kun gå fremad
 Formel 1 har aldrig været bedre!
 Irvine på krigsstien
 
6.6.1999
 Whiting bliver hos FIA
 Lurende problemer hos Williams
 Badoer - ude eller inde?
 Arrows på indkøb?
 

Hop til top9.6.1999

TV-guide til Canada

Endnu en hektisk weekend med motorsport står for døren - med Formel 1 som en af de vigtige begivenheder, men husk også at der køres Le Mans. TV2 dækker løbet meget grundigt. To danskere er med på banen, Tom Kristensen er som tidligere vinder meget opsat på at få endnu en sejr. Han kører for BMW, mens Jan Magnussen kører sit første Le Mans for Panoz. Det bliver spændende at se om de to danskere først og fremmest kan gennemføre løbet og opnå en god placering. Her er programmet for Formel 1 - der er god mulighed for at følge med i Le Mans, enten på TV2 eller også på Eurosport.

BB  


Hop til top
Villeneuve: Det kan kun gå fremad

I de sidste par dage har Montreals indbyggere kunne skrive under på et gigantisk lykønskningskort til Jacques Villeneuve i anledning af det canadiske GP. Det blev overrakt i går og Villeneuve, der er fra den fransktalende provins Québec, benyttede lejligheden til at fortælle om det forestående løb og sæsonen '99: "Det har ikke været let ind til videre, det kan kun blive bedre. Det har været en meget hård sæson som alle kan se. Men bilen har vist sig konkurrencedygtig og teamet arbejder virkelig godt og hårdt. Bilen er ikke stærk nok endnu, men vi er ikke det eneste team med mekaniske problemer, som er den eneste type problemer vi har haft. Det skal ændre sig her i Montreal." Da han blev spurgt om sine forventninger til løbet sagde han: "Presset i år ligger ikke i at få et godt resultat eller at vinde som i de foregående år. men i at fuldføre. Hvis du kigger på de to sidste GP'er jeg kørte her, klarede jeg mig ikke særligt godt, så det er nødvendigt for mig at gøre det i år.
CBA  


Hop til top
Formel 1 har aldrig været bedre!

. i hvert fald ikke hvis man skal tro FIAs præsident Max Mosley. Han giver ikke meget for "de gode gamle dage". For hvis formel 1 er blevet kedeligt, hvordan kan det så være at der er flere end nogensinde før der følge sporten, spørger Mosley og kommer med et eksempel: "Løbene i 70'erne var meget kedelige. F.eks. på Monza hvor der kunne være flere hundrede overhalinger og det var skrækkelig kedeligt. Det glemmer folk."

Næsten alle kørerne har beklaget sig over de nye dæk, men de glemmer deres funktion i det store F1-cirkus er at underholde publikum, ikke selv at blive underholdt, siger Mosley. "Jeg ville ikke have noget imod, at skulle tackle lidt frustration til gengæld en multi-million årsløn. Det er da rigtigt det er lidt svært at overtage, men de forsøger at løse et ikke-eksisterende problem. Hvis det næste GP i Canada bliver uinteressant er det ikke på grund af de nye regler. Formel 1 har aldrig været mere spændende." Hvis der endelig skal ændres noget i formel 1, er det ikke dækkene: "Det er nonsens, at det er dækkene der vanskeliggøre duellerne. Det er aerodynamikken. " Mosley skulle have diskuteret formel 1s fremtid med team-ejerne i sidste uge, men det er blevet udskudt til senere på året, da to teams måtte melde afbud.

CBA  


Hop til top
Irvine på krigsstien

Eddie Irvine virker som en mand der seriøst er ude efter øretæver. Både Hakkinen, Couldthard, Alesi og Shumacher får et par ord med på vejen fra den åbenmundede irer i et interview med Autosprint Magazine. Som en reaktion på rygterne om Michael Schumachers ønskeliste over teamkammerater næste sæson, svarer Irvine at ingen andre i feltet ville kunne være bedre i hans arbejde end Irvine selv. En kører er i hvert fald udelukket ifølge Irvine: Jean Alesi, om hvem han siger: han ".skulle aldrig nogensinde være taget i betragtning. De siger han er en moden kører. Jeg har aldrig hørt noget så dumt. Selv hvis jeg ikke havde været i dette team, ville han være den sidste jeg ville anbefale til Jean Todt. Jeg har et par forslag, men Alesi ville være et af de værste valg" . "Michael Shumacher har nogle utrolige evner, men også nogle store svagheder. Han og Alesi ville aldrig kunne kompletterer hinanden."

Hvad angår Irvines egen fremtid afviser han helt rygterne om at skulle køre for Jordan næste år. Irvine har før sagt at han hellere vil score point og podiumpladser i et absolut tophold, end få end heldig sejr i et middelhold. McLaren er derfor ikke nogen dum ide: "Det ville passe mig fint, det ville være bedre for begge parter. Hvis du udfører dit arbejde ordentligt, beholder de dig, men hvis du ønske at gå kan du gøre det. Jeg kan ikke forstå hvorfor folk har lange kontrakter." Spurgt om han er bedre end de to nuværende McLaren kørere, svarer han: "End Coulthard? Bestemt, det har jeg aldrig tvivlet på. Hakkinen er meget hurtig, men han har for mange alvorlige svage punkter. Måske er han bedre end mig på visse områder, men på andre er jeg langt bedre end Mika. Coulthard er i en meget svag position. Ekstremt svag. Han falder i kurs dag for dag."

Til slut beklager Irvine sig over sin løncheck. "Jeg tjener meget lidt. I hvert fald i forhold til hvad andre kørere på mit niveau tjener. Det er derfor jeg bruger så meget tid på sponsorere og promovering. Sidste år, var der to teams, der tilbød mig mere end jeg får, for at blive her, og jeg afslog det.. to millioner dollars mere end hos Ferrari. Jeg er sikker på at i år vil de tilbyde lige så meget." Men han tilføjer: " Jeg kører ikke for pengenes skyld". Eddie Irvine ligger nummer 6 på listen kørernes ugentlige indkomst efter Schumacher, Villeneuve, Hill, Hakkinen og Alesi. Bare 63,000 pund tjener han om ugen. Stakkels mand, lad os da håbe de betalte ham godt for det interwiev.

CBA  


 

Hop til top6.6.1999

Whiting bliver hos FIA

Til stor ærgrelse for Benetton-teamet har Charlie Whiting efter sigende valgt at forlænge kontrakten med FIA som teknisk delegerede - der indeholder check af de 11 teams racere for at finde ud af om de levet op til det tekniske reglement, og som derved også kender alle de mange hemmeligheder som teams'ene har. FIA har hele tiden ville beholde Whiting og det lader til at Whiting har forlænget kontrakten med yderligere et år til også at omfatte år 2000. Det vil være en beslutning som mange teams vil være glade for, eftersom alle teams har fundet det mildest talt usmageligt at Benetton forsøger at købe sig til succes ved at få en teknisk chef der tidligere har været uvildig.
BB  


Hop til top
Lurende problemer hos Williams

Det kan næppe anfægtes at Williams-teamet ikke har haft den mest vellykkede sæson indtil videre. Teamet begyndte med to nye kørere - Ralf Schumacher blev hentet fra Jordan blandt andet for at gøre BMW glade, mens man skævede til Zanardis dominerende kørsel i USA og fik hentet ham tilbage til Formel 1. Indtil videre har indkøbet af Zanardi ikke givet meget valuta. Ralf Schumacher har hentet 9 point i sæsonens første fem løb, mens Zanardi kun har gennemført ét løb - uden at gøre noget indtryk. Det har især været problemer med at få tid i raceren, men efterhånden som sæsonen er skredet frem og italieneren har haft mulighed for at teste raceren, er han ikke nået frem i feltet men ligger stadig langt tilbage både i starten men også i løbet. Der tales allerede om at Zanardi kan forvente at få sparket efter denne sæson - hvis ikke før!

Nu er den anspændte situation ved at komme på til overfladen, hvilket kunne ses efter teamets test på Monza - en test som forløb rigtig godt for Ralf Schumacher men knap så godt for manden på hjemmebane, Zanardi. "Det er ikke meningen at løbet skal være internt i teamet, men på banen mod de andre teams," sagde en noget frustreret Zanardi der, næsten som sædvanlig, havde masser af problemer med sin racer. Nu står der løbet i Montreal på menuen for italieneren - det nærmeste han kommer på sit tidligere domæne...

BB  


Hop til top
Badoer - ude eller inde?

Den ene dag har italieneren underskrevet en kontrakt for resten af sæsonen, den næste dag er han på vej ud. Efter sigende skulle teamet være meget utilfreds med hans manglende feedback til teamet i tekniske spørgsmål og er ikke i stand til at motivere medlemmerne af teamet. Yderligere en grund skulle være at Marc Gene har været hurtigere. Men Giancarlo Minardi har afvist rygterne og siger at italienerens sæson først begynder nu. "Vi er glade for begge vores kørere. Lucas sæson starter her fordi hans skade kom på det værst tænkelige tidspunkt," siger Minardi med henvisning til den skade i hånden som Badoer pådrog sig under en test. Men teamchefen forventer at uheldet nu er glemt og at Badoer nu hjælper dem til fremgang - og det kan kun gå fremad... Teamet overvejer derfor ikke at finde en ny kører selvom Shinji Nakano har været nævnt et par gange.
BB  


Hop til top
Arrows på indkøb?

Det bliver heller ikke 1999 der bliver Arrows' gyldne år - og derfor ser de allerede nu frem til den kommende sæson - og man må sige at det er lidt tidligt at teamet har kastet håndklædet i ringen og opgivet denne sæson. Efter sigende skulle Tom Walkinshaw stadig have interesse i at hente personel fra sit tidligere team, Prost. Det er især Olivier Panis som Walkinshaw er interesseret i, hvilket ikke er første gang. Hvis ikke franskmanden havde forlænget med Prost var han sandsynligvis endt i Arrows-raceren. Derudover har Walkinshaw også et godt øje til Loic Bigois der er teknisk chef hos Prost, men officielt kender Arrows ikke noget til det - de tænker slet ikke på næste år.
BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk

KanalTidspunktOmtale
Fredag
DSF18:45 - 20:10Træning - direkte
DSF22:30 - 23:45Formel 1
Lørdag
DSF16:30 - 18:00Warm-up, talkshow
RTL18:55 - 20:15Kvalifikation - direkte
Søndag
RTL14:15 - 15:15Warm-Up - direkte
RTL17:45 - 20:55Løbet med optakt
DR218:45 - 21:10Løbet - direkte