Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
10.6.1999
 Ford køber Stewart
 Zanardi næsten hjemme!
 Hakkinen vil ikke skændes
 
9.6.1999
 TV-guide til Canada
 Villeneuve: Det kan kun gå fremad
 Formel 1 har aldrig været bedre!
 Irvine på krigsstien
 

Hop til top10.6.1999

Ford køber Stewart

Der har det sidste år været taget meget magt fra Stewart-teamet - Neil Ressler blev sat ind i en styrende rolle, mens Paul Stewart blev degraderet efter at det viste sig at han ikke magter at styre et Formel 1-team. Nu har Ford taget skridtet fuldt ud - de har købt Stewart, rub og stub. Den amerikanske bilgigant må have det store checkhæfte frem - det menes at koste over en 1 milliard kroner for at købe deres samarbejdspartner.

Det ventes at Stewart-navnet fortsætter, men Ford kan i fremtiden junglere med navnene som det passer dem - de vil efter hvad den engelske presse vil vide, øge deres PR for Jaguar og med fuld kontrol over teamet kan det ikke udelukkes at Jaguar kommer til at gøre deres entre - selvom det i virkeligheden er en Ford i forklædning... Den officielle grund til Fords køb er at de derved bliver 100% involveret i Formel 1 og kan tilflyde den fornødne kapital til at skabe et vinderhold, men det ligger også i luften at Stewart ikke selv vil være i stand til at skabe det vinderhold som Ford forventer at have i det næste årtusinde. "Ford har en lang og meget succesfuld statistik i motorsport. Vores seneste træk vil tillade os at få vores præstation et niveau op," siger præsidenten hos Ford, Jac Nasser. Ford har 174 sejre på kontoen - især da de var dominerende i slutningen af 1960'erne og 1970'erne, men ikke siden 1994 har der været en Ford-sejr. Neil Ressler siger at Fords køb vil give teamet det sidste til at få dem helt til tops, samtidig med at teamets ingeniører får den bedste uddannelse - og det vil give udslag på design og udvikling af de biler som hverdagsdanskeren kan få lov at køre.

De to kransekagefigurer, Jackie og Paul Stewart bliver stadig i teamet, men med Fords køb har de reelt ikke indflydelse på teamet - dermed holdt familieteamet kun 2½ år... Jackie Stewart sælger budskabet på denne måde: "Fords øgede interesse i Formel 1 er godt nyt for teamet. For at være konkurrencedygtig i Formel 1 i disse dage og til at vinde, behøver et team en stærk finansiel og teknisk støtte. Ford kan tilbyde det," siger Stewart.

BB  


Hop til top
Zanardi næsten hjemme!

Alessandro Zanardi er tilbage i Nordamerika - og efter en meget tynd start på Formel 1-comeback'et er han klar til angreb. Han vil have et godt resultat -for sæsonen er ikke begyndt for hans vedkommende... "Mesterskabet er ikke begyndt så godt for mig. Det har været op ad bakke, så nu håber jeg at jeg har nået toppen og uheldet vil vige," siger italieneren. Han har bevaret optimsmen på trods af de mange problemer. "Det er en del af enhver køres karrakter," siger han men er lidt ked af at han ikke er med i front til at kæmpe om sejren. "Men Williams har en god organisation og ingen i teamet er glade for bilens præstation lige nu," siger han om den formkrise som Williams er nede i - selvom de har forsøgt at bortforklare det med dårlige motorer. Zanardi ved at han ikke er 100% justeret til Formel 1 - men det bliver man måske aldrig. "Selvom jeg har lært det meste af teknikken i raceren, er der stadig meget jeg kan lære," og henviser til at det især har været svært at vænne sig til de rillede dæk.
BB  


Hop til top
Hakkinen vil ikke skændes

Efter Eddie Irvines meget omtalte interview i et italiensk blad- tidligere omtalt her på formel-1.dk - har Hakkinen afvist at stille op til mudderkastning. Irvine mener at han er underbetalt og klart er bedre en Mika Hakkinen. "Det ville være meget nemt for mig at kommentere det Eddie sagde om hvad Eddie har gjort før i tiden. Eddie har nu været i Formel 1 i ret mange år, og jeg er sikker på at han har udviklet sit talent og præstatin, så det er svært at forstå hvor hurtig han er i dag. Det virker meget mærkeligt at han skulle have kommenteret mine evner, og min fart - det tror jeg ikke han ved. Jeg vil ikke sige for meget," siger Hakkinen og vil ikke være med til at skabe masser af ballade over de udtalelser der er blevet fremsat.
BB  


 

Hop til top9.6.1999

TV-guide til Canada

Endnu en hektisk weekend med motorsport står for døren - med Formel 1 som en af de vigtige begivenheder, men husk også at der køres Le Mans. TV2 dækker løbet meget grundigt. To danskere er med på banen, Tom Kristensen er som tidligere vinder meget opsat på at få endnu en sejr. Han kører for BMW, mens Jan Magnussen kører sit første Le Mans for Panoz. Det bliver spændende at se om de to danskere først og fremmest kan gennemføre løbet og opnå en god placering. Her er programmet for Formel 1 - der er god mulighed for at følge med i Le Mans, enten på TV2 eller også på Eurosport.

BB  


Hop til top
Villeneuve: Det kan kun gå fremad

I de sidste par dage har Montreals indbyggere kunne skrive under på et gigantisk lykønskningskort til Jacques Villeneuve i anledning af det canadiske GP. Det blev overrakt i går og Villeneuve, der er fra den fransktalende provins Québec, benyttede lejligheden til at fortælle om det forestående løb og sæsonen '99: "Det har ikke været let ind til videre, det kan kun blive bedre. Det har været en meget hård sæson som alle kan se. Men bilen har vist sig konkurrencedygtig og teamet arbejder virkelig godt og hårdt. Bilen er ikke stærk nok endnu, men vi er ikke det eneste team med mekaniske problemer, som er den eneste type problemer vi har haft. Det skal ændre sig her i Montreal." Da han blev spurgt om sine forventninger til løbet sagde han: "Presset i år ligger ikke i at få et godt resultat eller at vinde som i de foregående år. men i at fuldføre. Hvis du kigger på de to sidste GP'er jeg kørte her, klarede jeg mig ikke særligt godt, så det er nødvendigt for mig at gøre det i år.
CBA  


Hop til top
Formel 1 har aldrig været bedre!

. i hvert fald ikke hvis man skal tro FIAs præsident Max Mosley. Han giver ikke meget for "de gode gamle dage". For hvis formel 1 er blevet kedeligt, hvordan kan det så være at der er flere end nogensinde før der følge sporten, spørger Mosley og kommer med et eksempel: "Løbene i 70'erne var meget kedelige. F.eks. på Monza hvor der kunne være flere hundrede overhalinger og det var skrækkelig kedeligt. Det glemmer folk."

Næsten alle kørerne har beklaget sig over de nye dæk, men de glemmer deres funktion i det store F1-cirkus er at underholde publikum, ikke selv at blive underholdt, siger Mosley. "Jeg ville ikke have noget imod, at skulle tackle lidt frustration til gengæld en multi-million årsløn. Det er da rigtigt det er lidt svært at overtage, men de forsøger at løse et ikke-eksisterende problem. Hvis det næste GP i Canada bliver uinteressant er det ikke på grund af de nye regler. Formel 1 har aldrig været mere spændende." Hvis der endelig skal ændres noget i formel 1, er det ikke dækkene: "Det er nonsens, at det er dækkene der vanskeliggøre duellerne. Det er aerodynamikken. " Mosley skulle have diskuteret formel 1s fremtid med team-ejerne i sidste uge, men det er blevet udskudt til senere på året, da to teams måtte melde afbud.

CBA  


Hop til top
Irvine på krigsstien

Eddie Irvine virker som en mand der seriøst er ude efter øretæver. Både Hakkinen, Couldthard, Alesi og Shumacher får et par ord med på vejen fra den åbenmundede irer i et interview med Autosprint Magazine. Som en reaktion på rygterne om Michael Schumachers ønskeliste over teamkammerater næste sæson, svarer Irvine at ingen andre i feltet ville kunne være bedre i hans arbejde end Irvine selv. En kører er i hvert fald udelukket ifølge Irvine: Jean Alesi, om hvem han siger: han ".skulle aldrig nogensinde være taget i betragtning. De siger han er en moden kører. Jeg har aldrig hørt noget så dumt. Selv hvis jeg ikke havde været i dette team, ville han være den sidste jeg ville anbefale til Jean Todt. Jeg har et par forslag, men Alesi ville være et af de værste valg" . "Michael Shumacher har nogle utrolige evner, men også nogle store svagheder. Han og Alesi ville aldrig kunne kompletterer hinanden."

Hvad angår Irvines egen fremtid afviser han helt rygterne om at skulle køre for Jordan næste år. Irvine har før sagt at han hellere vil score point og podiumpladser i et absolut tophold, end få end heldig sejr i et middelhold. McLaren er derfor ikke nogen dum ide: "Det ville passe mig fint, det ville være bedre for begge parter. Hvis du udfører dit arbejde ordentligt, beholder de dig, men hvis du ønske at gå kan du gøre det. Jeg kan ikke forstå hvorfor folk har lange kontrakter." Spurgt om han er bedre end de to nuværende McLaren kørere, svarer han: "End Coulthard? Bestemt, det har jeg aldrig tvivlet på. Hakkinen er meget hurtig, men han har for mange alvorlige svage punkter. Måske er han bedre end mig på visse områder, men på andre er jeg langt bedre end Mika. Coulthard er i en meget svag position. Ekstremt svag. Han falder i kurs dag for dag."

Til slut beklager Irvine sig over sin løncheck. "Jeg tjener meget lidt. I hvert fald i forhold til hvad andre kørere på mit niveau tjener. Det er derfor jeg bruger så meget tid på sponsorere og promovering. Sidste år, var der to teams, der tilbød mig mere end jeg får, for at blive her, og jeg afslog det.. to millioner dollars mere end hos Ferrari. Jeg er sikker på at i år vil de tilbyde lige så meget." Men han tilføjer: " Jeg kører ikke for pengenes skyld". Eddie Irvine ligger nummer 6 på listen kørernes ugentlige indkomst efter Schumacher, Villeneuve, Hill, Hakkinen og Alesi. Bare 63,000 pund tjener han om ugen. Stakkels mand, lad os da håbe de betalte ham godt for det interwiev.

CBA  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk

KanalTidspunktOmtale
Fredag
DSF18:45 - 20:10Træning - direkte
DSF22:30 - 23:45Formel 1
Lørdag
DSF16:30 - 18:00Warm-up, talkshow
RTL18:55 - 20:15Kvalifikation - direkte
Søndag
RTL14:15 - 15:15Warm-Up - direkte
RTL17:45 - 20:55Løbet med optakt
DR218:45 - 21:10Løbet - direkte