Pitsladder
Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk
Dato Indeks
12.6.1999
Glæde hos Ferrari
Ingen rekord til Hakkinen
Barrichello godt med
Schumacher på pole
Trulli kan forlade Prost
Rekord hastighed til Ralf
Lørdagens træning
Irvine god om fredagen
Hakkinen i knibe
11.6.1999
Irvine hurtigst i den fri træning
Fart på Ferrari
To meget forskellige forslag
Panis færdig hos Prost
12.6.1999
Ferrari har været meget tæt på at sætte pole position, men i kvalifikationen til det canadiske grand prix lykkedes det at bryde Mika Hakkinens stibe af pole positions - de var sågar meget tæt på at få
en ren Ferrari-front, hvis ikke det havde været for Hakkinens angreb i sidste minut af kvalifikationen. "Jeg er meget glad for at være på pole for første gang i år. Min racer har kørt godt hele weekenden. Jeg må takke Eddie for hele arbejdet med udvikle som han udførte under tests i sidste uge. Jeg kørte min hurtigste omgang i mit første forsøg. Jeg var ikke i stand til at forbedre under mine to sidste forsøg. På den næstsidste pressede jeg lidt for hårdt og begik en fejl, og den sidste blev ødelagt af gule flag efter at en racer var spundet foran os," siger Michael Schumacher og forventer et hårdt løb i morgen - bremserne kommer til at blive hårdt belastet, men Ferrari er sikre på at de holder til mål. Teamet har den bedste statistik når man ser på holdbarhed i Formel 1. "Jeg kunne helt sikker have været næsthurtigst," siger Irvine efter kvalifikationen. "Jeg havde tre forsøg for at gøre det rigtigt og det er altid sikkert at man vil miste tid i trafik, begå en fejl eller så er der gule flag. Det er sådan det går. På en af omgangene snittede jeg muren i det sidste sving med
dækket, men raceren blev ikke ødelagt," siger Irvine der starter som treer.
BB
Mika Hakkinen mistede enhver chance, i denne omgang, for at sætte rekord i antallet af pole positions der sat i træk - 7 pole positions er den nuværende rekord som Alain Prost er indehaver af. Hakkinen nåede at være fem gange på pole, men Michael Schumacher brød finnens dominans ved at tage pole position med få tusindedele. "Vi arbejdede meget hårdt for at finde det rette set-up og nu føler jeg mig sikker med raceren. Alle har udført et utroligt stykke arbejde, specielt efter at
mekanikerne havde masser at lave på raceren efter mit spin mod slutningen af morgenens træning. Men nu er jeg meget optimistisk og glad for at raceren er bedre end den har været hele weekenden
og det bliver godt for løbet," siger Hakkinen der dog var skuffet over at han ikke var i stand til at tage sæsonens 6. pole position - men det ødelægger ikke weekenden for ham. Det er trods alt løbet
der giver point. David Coulthard var meget overrasket over at han faktisk kørte langsommere i kvalifikationen end han gjorde ved morgenens træning. "Jeg kunne ikke angribe svingene med den samme sikkerhed under kvalifikationen som jeg gjorde under træningen så jeg skal se data med mine ingeniører for at se om vi kan finde problemet og finde ud af hvordan vi kan forbedre styringen til morgendagens
løb," siger skotten der sluttede som nummer 4 i kvalifikationen.
Coulthard blev nummer 4
Ron Dennis var trods den uvante situation uden pole, tilfreds. "Begge kørere gjorde det godt, men de 29 tusindedele af et sekund,
hvilket var forskellen ved at Mika blev toer eller vandt sin sjette pole i træk, er et tal vi vil huske ret længe. Både David og Mika havde et godt løbs set-up og det skulle derfor blive en interessant
søndag," siger teamchefen. Om ikke andet er Mercedes meget opsatte på at få succes efter at bilmærket har fået masser af dårlig PR i løbet på Le Mans.
BB
For femte gang ud af seks mulige starter Rubens Barrichello inden for top-6, hvilket er en fornem præstation. Johnny Herbert var tilbage på 10. pladsen, ganske som sædvanlig - hvilket er hans gentagelse af hans tidligere bedste præstation i år. Rubens Barrichello forbedrede sig fra morgenens træning og nåede op på den vigtige 5. plads og den uofficielle pole for 'the rest of the field'. "Vi ændrede set-up'et mellem træningen og kvalifikationen hvilket tillod raceren at køre meget bedre over kantstenene. Det gjorde raceren venligere at køre og den blev hurtigere. Jeg var meget glad for min hurtigste omgang, men jeg fandt ud af at jeg kunne have kørt endnu hurtigere," siger brasilianeren og henviste til at han var i stand til at følge med Irvines racer, men omgangen blev ødelagt af gule flag. Han forventer et godt løb, men det bliver ikke problemfrit. "Vi har stadig en lille tvivl i løbet med bremsekølingen når der køres med fyldte tanke, men alle andre teams har det samme problem," konkluderer han.
Johnny Herbert der har vadet i det berømte uheld som der åbenbart klistrer sig til andenkørerne hos Stewart fornemmer at nu er det slut med de mange uheld. "Jeg er snart ved at være der. Jeg føler at
det hele vil falde på plads meget snart," siger Herbert men han er stadig ked af at han mister tid til hans holdkammerat - men det går fremad. Neil Ressler så kvalifikationen i forhold til den seneste
udvikling i ejerforholdet i teamet. "Det er en meget opmuntrende præstation i kvalifikationen for Stewart-Ford i teamets første grand prix med Ford som ejer. Begge biler kørte fejlfrit gennem dagen og eftersom vi har en god statistik i Canada - det tætteste Ford har på et hjemmebaneløb - ser vi frem til et stærkt løb i morgen," var Resslers ord.
BB
For første gang i år blev McLarens monopol på pole position brudt da Michael Schumacher satte pole position til søndagens canadiske grand prix. De 22 kørere ventede længe i pitten - og tiderne i de første forsøg var ikke så hurtige. Da kampen mellem de store teams begyndte tog Coulthard pole - for derefter at blive slået af Hakkinen med blot 3 tusindedele. Det holdt imidlertid ikke ret længe -
Michael Schumacher kørte en superomgange - 0,773 foran Hakkinen. I mellemtiden viste Irvine meget stor kontrol da han holdt sin racer på banen efter at han var få millimeter fra at ramme muren i
chikanen før start/mål. Det kunne Ralf Schumacher imidlertid ikke undvige da han kom for hurtigt ind i svinget og ødelagde Williams-raceren. Senere kom han på banen i reserve-bilen, men der opstod problemer med den racer - på trods af de mange problemer kunne han sætte en tid der rakte
til en 13. plads, en plads efter Zanardi.
Sidenhen blev tiderne forbedret - Irvine kom op på andenpladsen mens Hakkinen og Coulthard forgæves forsøgte at komme i front. Som sædvanlig var Hakkinen bedst i de sidste minutter - han fik hevet en tid op af lommen der gav ham andenpladsen - 0,029 sek. efter Schumacher. Irvine blev
treer mens Coulthard var henvist til 4. pladsen. Kampen om at blive 'best of the rest' stod mellem Barrichello, Fisichella og Frentzen. Det blev Barrichello der vandt den første duel i den kamp. Manden på hjemmebane, Jacques Villeneuve kunne ikke finde superformen frem, men sluttede nede på 16. pladsen. Endnu en dårlig præstation af Damon Hill holder stadig kog i rygterne om at han er ved at være en færdig mand i Formel 1.
Tiderne i dagens kvalifikation kan forhåbentlig være med til at give et rigtig spændende race når starten går i morgen aften.
BB
Rygterne om at Eddie Irvine forlader Ferrari efter denne sæson har fået mange til at holde udkig efter en mulig afløser - og det er manges bud at Jarno Trulli står højt på listen hos Ferrari. Den snart
25-årige italiener har en klausul (her er der en der tør indrømme det...) i sin kontrakt der løber til og med sæsonen i år 2000 men vil ikke kommentere om han er på vej til Ferrari. Han vil se tiden an og
vil gøre alt for at få en god sæson i år - og så er der en hage ved at komme til Ferrari. "Der er visse farer ved at være Schumachers holdkammerat," siger Trulli efter at have set hvordan stort set alle
hans andenkørere er blevet slidt op af tyskeren - Patrese, Lehto, Herbert og Irvine er blot nogle af de holdkammerater som er blevet sat helt i skyggen af tyskeren - og der ønsker Trulli åbenbart ikke at være blot for at køre Ferrari. Men mon ikke en stor hyre og det at køre Ferrari alligevel trækker lidt i det italienske supertalent?BB
Den tyske Williams kører, Ralf Schumacher, har sat en ny uofficiel hastighedsrekord under de frie træninger op den denne weekends canadiske Grand Prix. Han er blevet målt til 125 km/t i pitlane hvor der er en hastighedsbegrænsning på 80 km/t.
Han er dog delvis uskyldig, fordi den knap der skal sætte hastighedsbegrænseren til 80 km/t. ikke virkede. Men derfor slipper han ikke for bøden på $11.500 (79.352 d.kr.).AN
Der er blevet afholdt to trænings-sessions, som gav Michael Schumacher den hurtigste tid. David Coulthard blev nummer 2 - godt 3 tiendedele efter tyskeren. Det lader også til at Mika Hakkinen igen har fundet formen, eftersom han sluttede som nummer 3 i en tid der lå tæt på skottens. Fredagens bedste mand, Eddie Irvine blev henvist til 4. pladsen, men med et gap der er overkommeligt. Der er virkeligt lagt op til en duel mellem de to store teams - alle fire kørere vil kunne blande sig, hvis tiderne fra træningen er retningsvisende for hvad der kommer til at ske når der køres kvalifikation her til aften. Overraskende ser det ud til at Benetton har fået rettet op på den ringe form, mens BAR blev sat tilbage efter en god fredag. I kampen om at blive 'best of the rest' ser Frentzen ud til at have overtaget - og med Fisichella som en eventuel faktor kan den duel blive meget interessant.BB
For andet løb i træk var det Eddie Irvine der satte den hurtigste tid ved fredagens træning - foran David Coulthard. "Jeg lavede kun en fejl og var meget tilfreds med mig selv indtil da. Jeg er ret glad
for bilen. Vi lavede først nogle gode set-up ændringer, fulgt af nogle dårlige og til sidst af endnu en god ændring," siger Irvine og var glad for at hans racer kørte uden problemer. Som altid var banen
støvet og ikke optimal, men efterhånden som banen blev kørt tid blev tiderne forbedret. Michael Schumacher var 7 tiendedele efter på tredjepladsen. Den førende i VM havde følgende kommentar til fredagens træning: "Jeg er rimelig glad for det arbejde vi udførte i dag. Racerens
styring var ret god fra starten af træningen. Vi var yderligere i stand til at forbedret set-up'et. Det eneste lille problem var at banen var noget glat til morgen eftersom det ikke er en permanent
racerbane men det blev bedre da der kom mere gummi i banen. I morgen (lørdag) vil vi bruge 048B-motoren for første gang i kvalifikationen som jeg forventer vi være meget konkurrencedygtig i
kvalifikationen og løbet, eftersom banen passer vores racer."
BB
McLaren brugte den første dag i Montreal på at vænne sig til banen - specielt efter at det har været meget varmt. David Coulthard har efter mange nederlag til Mika Hakkinen fået lidt at glæde sig over. Skotten havde en god træning mens Hakkinen havde adskillige problemer. Coutlhard sluttede som nummer 2, blot 0,088 efter Irvine mens Hakkinen var helt nede som nummer 7 - 1,374 efter Irvine! "Ikke nok omgange, og det at finde racerens grænse har været svært," siger Hakkinen der var
i gruset et par gange. "Jeg har kæmpet med racerens set-up og var ikke i stand til at få den rette balance under nedbremsning. Heldigvis var det kun fredag og der er stadig tid til at få det tilbage på
sporet," fortsætter verdensmesteren. David Coulthard havde overhovedet ingen problemer og kunne koncentrere sig om en mere langsigtet strategi. Ron Dennis giver ros til Coulthard, som der på det seneste har været rygter om at være på vej ud. "David og hans ingeniører arbejdede progresivt for at forbedre raceren og de gjorde et rigtig godt arbejde hvilket viste sig i hans tider. Mika havde en frustrerende dag med et spin til morgen hvilket var et resultat af en ringe balance i chassis'et. Mod enden af træning fandt vi en bedre retning men fik aldrig en ren omgang," siger teamchefen. Mario Illien, manden bag opbygningen af motorerne, repræsenterer Mercedes eftersom Nobert Haug er på Le Mans, siger om motorernes præstation: "Begge motorer kørte godt under de høje temperaturer. Som altid fortsætter vi med at forbedre
motorens karrakteristik til chassisets parametre - hvilket er meget vigtigt for racerens præstation ud af hårnålene."
McLaren har noget at forsvare - sidste år var det Coulthard der startede i pole position, mens Hakkinen vil forsøge at få den 6. pole i træk.
BB
11.6.1999
Det var ikke Hakkinens dag idag. Han røg af banen et par gange for meget og bedste tid rakte til en samlet 7.-plads i den anden del af den fri træning. Coulthard derimod kom ind med næstbedste tid efter Irvine, der var flyvende i begge sessions. Zonta viste at han var kommet sig over sin skade ved at sætte 6. bedste tid, men dagens overraskelse var Jean Alesi på 4.-pladsen. Flot, især nær man ser på holdkammerat Diniz, der blot var 18. bedst efter den første times træning. Han kom ikke ud og forbedrede tiden i anden afdeling af testen.
Her er tiderne for den samlede frie træning:
|
Nr. | Navn | Team | Tid | Gap |
|
1 | Irvine | Ferrari | 1:20,576 | 197.523 km/t |
2 | Coulthard | McLaren | 1:20,664 | +00,088 |
3 | M. Schumacher | Ferrari | 1:21,276 | +00,700 |
|
4 | Alesi | Sauber | 1:21,276 | +00,934 |
5 | Fisichella | Benetton | 1:21,510 | +01,148 |
6 | Zonta | BAR | 1:21,724 | +01,234 |
|
CBA Ved mindre Adrian Newey og McLaren kan finde en måde at genskabe en stort set uovervindelig bil, ser det ikke ud til at blive McLarens år igen. Sådan virkede det i hvert fald ikke efter den første del af den fri træning på Gilles Villeneuve-banen i Montreal. De to Ferrari'er lå suverænt i toppen. David Coulthard kom op som nr. 3, men Hakkinen der røg af banen i de sidste minutter endte som nr. 13.
Villeneuve fik 7. bedste tid på sin hjemmebane. Holdkammeraten Ricardo Zonta er tilbage i grand prix-sammenhænge på en 16.-plads, mellem Fisichella og Wurz. Et foruroligende resultat for Benetton der ellers delvist har fornyet deres bil. Marc Gene var den mand der brugte mest tid på banen. 25 omgange blev det til, men den bedste tid rakte kun til en 20.-plads.
107%-tiden blev 1:26,717. Her er de foreløbige tider for den 1. frie træning:
|
Nr. | Navn | Team | Tid | Gap |
|
1 | Irvine | Ferrari | 1:21,044 | 196.382 km/t |
2 | M. Schumacher | Ferrari | 1:21, 329 | +00,285 |
3 | Coulthard | McLaren | 1:22,113 | +01,069 |
|
4 | Alesi | Sauber | 1:22,733 | +01,689 |
5 | R. Schumacher | Williams | 1:22,953 | +01,909 |
6 | Panis | Prost | CBA Damon Hill og den tidligere McLaren-kører John Watson har hver deres løsning på det problem der handler om hvorvidt moderne formel 1 er for kedeligt. Man må sige de to forslag ligger i hver sin ende af skalaen "logisk tænkning". Watsons forslag går i al sin enkelhed ud på at de baner med overhalningsproblemer (Magny Cours og Barcelona eks.) skal sprayes med vand før løbets start. "Nogle af de bedste GP'er i de sidste par år, har været kørt i vådt vejr. Så hvorfor skabe de betingelser?", siger han. Når løbet så går i gang slukkes der for sprinklerne og der køres på en langsomt tørende bane. Mere brug af safety-car for at samle op på feltet er også en ting briten går ind for. Hills forslag går derimod ud på at skære antallet af tests endnu mere ned. Efter hans mening var en tests som den på Silverstone ubrugelig p.g.a. det elendige vejr. "Vi tester for meget. Vi var i Barcelona i tre dage før løbet. Det er unødvendigt, det koster for meget og det er spild. Jeg er meget imod al de tests vi laver. Hvis de begrænsede det, ville forholdene blive ens for alle og det ville måske give de mindre teams, som ikke har råd til at teste så meget, en bedre chance..."
CBA Noget tyder på at Prost's testkører Stephane Sarrazin får en fast plads i formel 1 næste år. Fireogtyve-årige Sarrazin fik meget tid i Prost-raceren i teamets sidste test på Monza og viste sig hurtigere end Prosts to faste kørere Olivier Panis og Jarno Trulli. Sarrazin er så udpræget Prosts mand, for tiden kører han formel 3000 for holdets junior-team. Dertil kommer at han er fransk og det er ikke uden grund Alain Prosts team er kendt som det "franske landshold" i f1. Det bliver en anden franskmand, Sarrazin skal afløse, nemlig Panis, der ikke har fået det ventede come-back efter uheldet i det Canadiske GP 1997, hvor han brækkede begge ben. Panis har været med teamet siden 1994, da det stadig hed Ligier. Rygter siger, at han i stedet for vil tage til Arrows næste år. Italienske Jarno Trulli har derimod klaret sig rigtig godt hos Prost, så godt, siger nogle, at han med stor sandsynlighed tager til Ferrari næste år. Alain Prost offentligt kritiseret Panis, mens han vil gøre meget for at beholde Trulli i år 2000. Sarrazin kørte det Brasilianske GP for Minardi i år, i stedet for den skadede Luca Badoer. Det løb endte dog det svære i barrieren da noget gik i stykker bag i bilen, men både Giancarlo Minardi og Prost udtalte bagefter de var tilfredse med hans præstation. CBA
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
| |