Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
13.6.1999
 Sejr til Hakkinen
 Warm-up
 Ingen dækproblemer
 Fisichella skadet
 Ferrari uden den nye motor
 Historien ikke med Hakkinen
 Williams uden for top-10
 
12.6.1999
 Glæde hos Ferrari
 Ingen rekord til Hakkinen
 Barrichello godt med
 Schumacher på pole
 Trulli kan forlade Prost
 Rekord hastighed til Ralf
 Lørdagens træning
 Irvine god om fredagen
 Hakkinen i knibe
 

Hop til top13.6.1999

Sejr til Hakkinen

Mika Hakkinen kom tilbage i føringen af verdensmesterskabet, da han for tredje gang i år besteg det øverste trin på podiet. Løbet var ligesom sidste år fyldt med masser af action - ballade i starten og det berømte sving før start/mål der krævede exit til Damon Hill, Michael Schumacher og Jacques Villeneuve - for blot at nævne de prominente kørere der måtte se sig ude af de canadiske grand prix. Hele 4 gange blev safety-caren sendt på banen, hvilket illusterede den nordamerikanske mentalitet med hensyn til sikkerhed og safety-car'en. Blandt andet var det fuldstænig meningsløst at løbet skulle slutte med safety-car'en på banen - der kunne man sagtens have flaget løbet af - hvilket er helt i orden ifølge reglementet. Om ikke andet er der så lidt til historiebøgerne eftersom de seks første var indenfor 4 sekunder!

Hakkinen vandt løbet efter at Michael Schumacher, med en af hans meget få fejl oversatsede og kørte Ferrari'en i muren. Der var masser af action da Irvine og Coutlhard havde en hård duel efter en af omstarterne - der sendte begge kørere langt tilbage, men Eddie Irvine kæmpede sig flot op til en 3. plads. Coulthard fik senere en 10 sekunders straf - sandsynligvis fordi han påkørte Irvine. Iøvrigt blev der uddelt adskillge 10 sekunders straffe, så løbsledelsen har virkelig formået at sætte sig i fokus. Giancarlo Fisichella fik en fornem andenplads, dog efter at Frentzen kørte af banen med bremseproblemer. Tyskeren blev taget til hospitalet, men skulle ikke være alvorlig kvæstet. Johnny Herbert fik ram på pointene for første gang siden skiftet til Stewart - et løb der ikke var så godt for deres førstemand, Barrichello der var involveret i uheldet allerede i starten. Endvidere fik Pedro Diniz hevet et enkelt point hjem.

I stillingen i VM har Hakkinen nu taget teten og fører med 4 point foran Schumacher. Det ser derfor ud til at kampen om VM vil bølge frem og tilbage helt til det sidste løb - så det lover godt for spændingen i mesterskabet.

BB  


Hop til top
Warm-up

Efter en rolig warm-up uden drama eller alvorlige afkørsler kunne David Coulthard se sig som den hurtigste inden løbet. Meget overraskende var begge Stewart-kørere med helt fremme: Barrichello som nummer 3 og Johnny Herbert som treer - måske en indikation af at de forsøger at køre med flere pitstops og dermed med mindre benzin. Mika Hakkinen blev nummer 4 - mens de to Ferrari'er var lille stykke fra de to McLaren-kørere - Irvine som nummer 6 og Schumacher en plads tilbage. Samtidig ser det ikke ud til at den lokale helt, Jacques Villeneuve får de første point for BAR - han sluttede langt nede og eftersom han starter langt tilbage bliver det ualmindelig svært at se ham med fremme.

Der var dog lidt småture ud i græsset men intet alvorligt- begge Schumacher-brødre havde deres tur i græsset. Wurz, Trulli og Hill var også af banen. Zonta måtte parkere sin racer nær 'Island Hairpin' med et teknisk problem. Løbet begynder klokken 19:00 dansk tid.

BB  


Hop til top
Ingen dækproblemer

Bridgestone er sikre på at dagens løb ikke bliver noget problem for deres dæk. På trods af den høje temperatur - der på et tidspunkt var helt oppe på 48 grader, giver det ikke problemer. De bløde dæk ser ud til at passe godt til banen. Yoshihiko Ichikawa, der er teknisk chef for Bridgestone siger: "Under dagens hede har vi ikke set nogen forringelse af det bløde dæk. Vi er ikke meget bekymrede om dette eftersom vi testede på Kyalami før sæsonen, og der så vi temperaturer der var endnu højere end det vi har set her. Teams'ene ser ud til at være meget tilfredse med præstationen og holdbarheden af de bløde dæk, selvom der har vist sig at være lidt understyring når dækkene er helt nye." Derfor kørte mange af kørerne deres kvalifikationsomgange på dæk der havde kørt lidt. Det ventes at det vil være muligt at gennemføre løbet med et pit-stop uanset om der køres med de bløde eller medium dæk.
BB  


Hop til top
Fisichella skadet

Giancarlo Fisichella formåede kun at køre en enkelt omgang - og det blev den tid der rakte til hans 7. plads på grid'en. Under italienerens andet forsøg kørte han af banen og røg ind i muren, hvilket gik ud over hans højre knæ og derfor kunne han ikke køre mere. "Mit første forsøg var ikke perfekt, men racerens set-up føltes godt så jeg ville ikke lave nogle ændringer til mit næste forsøg. Uheldigvis kom jeg under det andet forsøg for langt ud i et af svingene og kom ind i noget snavs på banen og jeg kørte ind i muren," siger Fisichella der ikke kom mere på banen. "Mit højre knæ gør lidt ondt, men jeg tror ikke det er noget alvorligt," fortsætter han. Han skulle dog være klar til at køre løbet.
BB  


Hop til top
Ferrari uden den nye motor

Ferrari fik deres nye motor klar til det canadiske grand prix og den blev også anvendt i gårsdagens kvalifikation. Teamet er imidlertid ikke helt færdige med at udvikle motorerne, så derfor går de tilbage til deres tidligere motor der har været meget pålidelig. "Vi kunne faktisk have brugt den, men vi spiller på det sikre og vil ikke køre med den," siger Michael Schumacher om den nyudviklede Ferrari-motor. Ifølge tyskeren er den ikke revolutionerende. "Hvis man ser på forskellen er jeg sikker på at vi kunne have kørt de samme tider med den gamle motor. Men det er altid godt at have lidt i baghånden," fortsætter han. Det ventes at teamet vil anvende den nye motor ved det kommende franske grand prix.
BB  


Hop til top
Historien ikke med Hakkinen

Skal man se på Mika Hakkinens kørsel på banen i Montreal, så fortæller historien at det ikke er finnens bedste bane. Hans bedste resultat er en 5. plads - og sidste år kom han aldrig med i løbet, mens Michael Schumacher har en bedre statistik i Canada - tyskeren kan vinde sit tredje løb i træk på banen. Men Hakkinen er sikker på at det bliver bedre i år: "Vi har arbejdet hårdt for at finde løbs set-up'et om fredagen og vi føler os meget komfortable med det. Raceren er blevet meget bedre end den har været hele weekenden så jeg ret optimistisk," siger den regerende verdensmester, og fortsætter: "Løbet bliver meget interessant - det bliver meget hårdt for bremserne. Hvis man ser tilbage på løbets historie er det meget hårdt for racerne, chassis'et og kørerne. Det bliver en stor udfordring og for mig er det at blive blandt de seks første en stor præstation, eftersom jeg resultatmæssigt ikke har været god her."
BB  


Hop til top
Williams uden for top-10

Det lykkedes ikke at få en Williams-racer blandt de 10 første. Bedste mand blev Alessandro Zanardi efter at Ralf Schumacher havde en meget livlig lørdag og sluttede en plads efter - kun 5 tusindedele efter holdkammeraten. "Selv om jeg tror alle har nogle problemer at brokke sig over, er jeg stadig ikke tilfreds med min racer. Alligevel har vi stadig en dags arbejde foran os til at lave nogle yderligere ændringer på raceren for at tilpasse det min kørestil," siger Zanardi der stadig ikke er tilfreds med raceren - og som heller ikke har tilpasset sig kørestilen i Formel 1.

"Min første omgang var ok, men da jeg kom til den sidste chikane bremsede jeg lidt for sent, mistede bagenden af raceren og kørte ind i muren. Med reserve-raceren havde jeg et sammenstød med Zonta hvor min bagvinge blev lidt beskadiget, så jeg måtte køre direkte i pit for at have den skiftet og efterfølgende var det bedste jeg kunne udføre var en 13. plads," siger Ralf Schumacher der var skuffet over at han ikke var længere fremme - men han satser på en god start og at få raceren hjem i en pointplacering. Frank Williams var også skuffet: "Det er tydeligvis skuffende for os, for vi havde håbet at vi kunne få en bedre placering på grid'en for begge vores kørere," siger teamchefen.

BB  


 

Hop til top12.6.1999

Glæde hos Ferrari

Ferrari har været meget tæt på at sætte pole position, men i kvalifikationen til det canadiske grand prix lykkedes det at bryde Mika Hakkinens stibe af pole positions - de var sågar meget tæt på at få en ren Ferrari-front, hvis ikke det havde været for Hakkinens angreb i sidste minut af kvalifikationen. "Jeg er meget glad for at være på pole for første gang i år. Min racer har kørt godt hele weekenden. Jeg må takke Eddie for hele arbejdet med udvikle som han udførte under tests i sidste uge. Jeg kørte min hurtigste omgang i mit første forsøg. Jeg var ikke i stand til at forbedre under mine to sidste forsøg. På den næstsidste pressede jeg lidt for hårdt og begik en fejl, og den sidste blev ødelagt af gule flag efter at en racer var spundet foran os," siger Michael Schumacher og forventer et hårdt løb i morgen - bremserne kommer til at blive hårdt belastet, men Ferrari er sikre på at de holder til mål. Teamet har den bedste statistik når man ser på holdbarhed i Formel 1.

"Jeg kunne helt sikker have været næsthurtigst," siger Irvine efter kvalifikationen. "Jeg havde tre forsøg for at gøre det rigtigt og det er altid sikkert at man vil miste tid i trafik, begå en fejl eller så er der gule flag. Det er sådan det går. På en af omgangene snittede jeg muren i det sidste sving med dækket, men raceren blev ikke ødelagt," siger Irvine der starter som treer.

BB  


Hop til top
Ingen rekord til Hakkinen

Mika Hakkinen mistede enhver chance, i denne omgang, for at sætte rekord i antallet af pole positions der sat i træk - 7 pole positions er den nuværende rekord som Alain Prost er indehaver af. Hakkinen nåede at være fem gange på pole, men Michael Schumacher brød finnens dominans ved at tage pole position med få tusindedele. "Vi arbejdede meget hårdt for at finde det rette set-up og nu føler jeg mig sikker med raceren. Alle har udført et utroligt stykke arbejde, specielt efter at mekanikerne havde masser at lave på raceren efter mit spin mod slutningen af morgenens træning. Men nu er jeg meget optimistisk og glad for at raceren er bedre end den har været hele weekenden og det bliver godt for løbet," siger Hakkinen der dog var skuffet over at han ikke var i stand til at tage sæsonens 6. pole position - men det ødelægger ikke weekenden for ham. Det er trods alt løbet der giver point.

David Coulthard var meget overrasket over at han faktisk kørte langsommere i kvalifikationen end han gjorde ved morgenens træning. "Jeg kunne ikke angribe svingene med den samme sikkerhed under kvalifikationen som jeg gjorde under træningen så jeg skal se data med mine ingeniører for at se om vi kan finde problemet og finde ud af hvordan vi kan forbedre styringen til morgendagens løb," siger skotten der sluttede som nummer 4 i kvalifikationen.

Coulthard blev nummer 4

Ron Dennis var trods den uvante situation uden pole, tilfreds. "Begge kørere gjorde det godt, men de 29 tusindedele af et sekund, hvilket var forskellen ved at Mika blev toer eller vandt sin sjette pole i træk, er et tal vi vil huske ret længe. Både David og Mika havde et godt løbs set-up og det skulle derfor blive en interessant søndag," siger teamchefen. Om ikke andet er Mercedes meget opsatte på at få succes efter at bilmærket har fået masser af dårlig PR i løbet på Le Mans.

BB  


Hop til top
Barrichello godt med

For femte gang ud af seks mulige starter Rubens Barrichello inden for top-6, hvilket er en fornem præstation. Johnny Herbert var tilbage på 10. pladsen, ganske som sædvanlig - hvilket er hans gentagelse af hans tidligere bedste præstation i år.

Rubens Barrichello forbedrede sig fra morgenens træning og nåede op på den vigtige 5. plads og den uofficielle pole for 'the rest of the field'. "Vi ændrede set-up'et mellem træningen og kvalifikationen hvilket tillod raceren at køre meget bedre over kantstenene. Det gjorde raceren venligere at køre og den blev hurtigere. Jeg var meget glad for min hurtigste omgang, men jeg fandt ud af at jeg kunne have kørt endnu hurtigere," siger brasilianeren og henviste til at han var i stand til at følge med Irvines racer, men omgangen blev ødelagt af gule flag. Han forventer et godt løb, men det bliver ikke problemfrit. "Vi har stadig en lille tvivl i løbet med bremsekølingen når der køres med fyldte tanke, men alle andre teams har det samme problem," konkluderer han.

Johnny Herbert der har vadet i det berømte uheld som der åbenbart klistrer sig til andenkørerne hos Stewart fornemmer at nu er det slut med de mange uheld. "Jeg er snart ved at være der. Jeg føler at det hele vil falde på plads meget snart," siger Herbert men han er stadig ked af at han mister tid til hans holdkammerat - men det går fremad. Neil Ressler så kvalifikationen i forhold til den seneste udvikling i ejerforholdet i teamet. "Det er en meget opmuntrende præstation i kvalifikationen for Stewart-Ford i teamets første grand prix med Ford som ejer. Begge biler kørte fejlfrit gennem dagen og eftersom vi har en god statistik i Canada - det tætteste Ford har på et hjemmebaneløb - ser vi frem til et stærkt løb i morgen," var Resslers ord.

BB  


Hop til top
Schumacher på pole

For første gang i år blev McLarens monopol på pole position brudt da Michael Schumacher satte pole position til søndagens canadiske grand prix. De 22 kørere ventede længe i pitten - og tiderne i de første forsøg var ikke så hurtige. Da kampen mellem de store teams begyndte tog Coulthard pole - for derefter at blive slået af Hakkinen med blot 3 tusindedele. Det holdt imidlertid ikke ret længe - Michael Schumacher kørte en superomgange - 0,773 foran Hakkinen. I mellemtiden viste Irvine meget stor kontrol da han holdt sin racer på banen efter at han var få millimeter fra at ramme muren i chikanen før start/mål. Det kunne Ralf Schumacher imidlertid ikke undvige da han kom for hurtigt ind i svinget og ødelagde Williams-raceren. Senere kom han på banen i reserve-bilen, men der opstod problemer med den racer - på trods af de mange problemer kunne han sætte en tid der rakte til en 13. plads, en plads efter Zanardi.

Sidenhen blev tiderne forbedret - Irvine kom op på andenpladsen mens Hakkinen og Coulthard forgæves forsøgte at komme i front. Som sædvanlig var Hakkinen bedst i de sidste minutter - han fik hevet en tid op af lommen der gav ham andenpladsen - 0,029 sek. efter Schumacher. Irvine blev treer mens Coulthard var henvist til 4. pladsen. Kampen om at blive 'best of the rest' stod mellem Barrichello, Fisichella og Frentzen. Det blev Barrichello der vandt den første duel i den kamp. Manden på hjemmebane, Jacques Villeneuve kunne ikke finde superformen frem, men sluttede nede på 16. pladsen. Endnu en dårlig præstation af Damon Hill holder stadig kog i rygterne om at han er ved at være en færdig mand i Formel 1.

Tiderne i dagens kvalifikation kan forhåbentlig være med til at give et rigtig spændende race når starten går i morgen aften.

BB  


Hop til top
Trulli kan forlade Prost

Rygterne om at Eddie Irvine forlader Ferrari efter denne sæson har fået mange til at holde udkig efter en mulig afløser - og det er manges bud at Jarno Trulli står højt på listen hos Ferrari. Den snart 25-årige italiener har en klausul (her er der en der tør indrømme det...) i sin kontrakt der løber til og med sæsonen i år 2000 men vil ikke kommentere om han er på vej til Ferrari. Han vil se tiden an og vil gøre alt for at få en god sæson i år - og så er der en hage ved at komme til Ferrari. "Der er visse farer ved at være Schumachers holdkammerat," siger Trulli efter at have set hvordan stort set alle hans andenkørere er blevet slidt op af tyskeren - Patrese, Lehto, Herbert og Irvine er blot nogle af de holdkammerater som er blevet sat helt i skyggen af tyskeren - og der ønsker Trulli åbenbart ikke at være blot for at køre Ferrari. Men mon ikke en stor hyre og det at køre Ferrari alligevel trækker lidt i det italienske supertalent?
BB  


Hop til top
Rekord hastighed til Ralf

Den tyske Williams kører, Ralf Schumacher, har sat en ny uofficiel hastighedsrekord under de frie træninger op den denne weekends canadiske Grand Prix. Han er blevet målt til 125 km/t i pitlane hvor der er en hastighedsbegrænsning på 80 km/t.
Han er dog delvis uskyldig, fordi den knap der skal sætte hastighedsbegrænseren til 80 km/t. ikke virkede. Men derfor slipper han ikke for bøden på $11.500 (79.352 d.kr.).
AN  


Hop til top
Lørdagens træning

Der er blevet afholdt to trænings-sessions, som gav Michael Schumacher den hurtigste tid. David Coulthard blev nummer 2 - godt 3 tiendedele efter tyskeren. Det lader også til at Mika Hakkinen igen har fundet formen, eftersom han sluttede som nummer 3 i en tid der lå tæt på skottens. Fredagens bedste mand, Eddie Irvine blev henvist til 4. pladsen, men med et gap der er overkommeligt. Der er virkeligt lagt op til en duel mellem de to store teams - alle fire kørere vil kunne blande sig, hvis tiderne fra træningen er retningsvisende for hvad der kommer til at ske når der køres kvalifikation her til aften. Overraskende ser det ud til at Benetton har fået rettet op på den ringe form, mens BAR blev sat tilbage efter en god fredag. I kampen om at blive 'best of the rest' ser Frentzen ud til at have overtaget - og med Fisichella som en eventuel faktor kan den duel blive meget interessant.
BB  


Hop til top
Irvine god om fredagen

For andet løb i træk var det Eddie Irvine der satte den hurtigste tid ved fredagens træning - foran David Coulthard. "Jeg lavede kun en fejl og var meget tilfreds med mig selv indtil da. Jeg er ret glad for bilen. Vi lavede først nogle gode set-up ændringer, fulgt af nogle dårlige og til sidst af endnu en god ændring," siger Irvine og var glad for at hans racer kørte uden problemer. Som altid var banen støvet og ikke optimal, men efterhånden som banen blev kørt tid blev tiderne forbedret.

Michael Schumacher var 7 tiendedele efter på tredjepladsen. Den førende i VM havde følgende kommentar til fredagens træning: "Jeg er rimelig glad for det arbejde vi udførte i dag. Racerens styring var ret god fra starten af træningen. Vi var yderligere i stand til at forbedret set-up'et. Det eneste lille problem var at banen var noget glat til morgen eftersom det ikke er en permanent racerbane men det blev bedre da der kom mere gummi i banen. I morgen (lørdag) vil vi bruge 048B-motoren for første gang i kvalifikationen som jeg forventer vi være meget konkurrencedygtig i kvalifikationen og løbet, eftersom banen passer vores racer."

BB  


Hop til top
Hakkinen i knibe

McLaren brugte den første dag i Montreal på at vænne sig til banen - specielt efter at det har været meget varmt. David Coulthard har efter mange nederlag til Mika Hakkinen fået lidt at glæde sig over. Skotten havde en god træning mens Hakkinen havde adskillige problemer. Coutlhard sluttede som nummer 2, blot 0,088 efter Irvine mens Hakkinen var helt nede som nummer 7 - 1,374 efter Irvine! "Ikke nok omgange, og det at finde racerens grænse har været svært," siger Hakkinen der var i gruset et par gange. "Jeg har kæmpet med racerens set-up og var ikke i stand til at få den rette balance under nedbremsning. Heldigvis var det kun fredag og der er stadig tid til at få det tilbage på sporet," fortsætter verdensmesteren. David Coulthard havde overhovedet ingen problemer og kunne koncentrere sig om en mere langsigtet strategi.

Ron Dennis giver ros til Coulthard, som der på det seneste har været rygter om at være på vej ud. "David og hans ingeniører arbejdede progresivt for at forbedre raceren og de gjorde et rigtig godt arbejde hvilket viste sig i hans tider. Mika havde en frustrerende dag med et spin til morgen hvilket var et resultat af en ringe balance i chassis'et. Mod enden af træning fandt vi en bedre retning men fik aldrig en ren omgang," siger teamchefen. Mario Illien, manden bag opbygningen af motorerne, repræsenterer Mercedes eftersom Nobert Haug er på Le Mans, siger om motorernes præstation: "Begge motorer kørte godt under de høje temperaturer. Som altid fortsætter vi med at forbedre motorens karrakteristik til chassisets parametre - hvilket er meget vigtigt for racerens præstation ud af hårnålene."

McLaren har noget at forsvare - sidste år var det Coulthard der startede i pole position, mens Hakkinen vil forsøge at få den 6. pole i træk.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk