Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
16.6.1999
 Damon Hill stopper ved udgangen af denne sæson
 
15.6.1999
 Alesi rasende
 Opmuntring til Benetton
 Test på Magny-Cours
 BAR også i muren
 ´Det er min skyld´ - part 3
 Ralf igen i pointene
 Første point til Herbert
 

Hop til top16.6.1999

Damon Hill stopper ved udgangen af denne sæson

Damon Hill stopper sin karriere ved udgangen af denne sæson. Det blev officielt meddelt fra Jordan teamet i dag kl 10.30. Rygterne om hvor vidt Damon Hill var ved at trække sig tilbage har længe sviret. Og de er løbende taget til på grund af de udeblevne resultater i denne sæson. Damon Hill er tillige med fuldstændig sat i skyggen af team kollegaen Heinz-Harald Frentzen, hvilket kun yderligere har sat Damon Hills manglede præstationer i et kedeligt fokus. Englænderen har så i dag taget konsekvensen og proklameret sin afgang fra Formel 1. "Det er en trist, men en både modig og ærlig beslutning af en af Englands største sports helte. Damon var en Stor Verdensmester og en fantastisk ambassadør for Motorsporten verden over. Hans resultater vil altid vise at han var en af sportens store vindere." sagde Eddie Jordan i dag, og han fortsatte: "Det har været en ære for mig personligt, for Benson & Hedges, Mugen-Honda og hele Jordan teamet, at han leverede den første Grand Prix sejr for en Jordan bil i det Belgiske Grand Prix sidste år. Vi er alle, inklusive vores samarbejdspartner, stolte af at have medvirket til den unikke "Hill family Grand Prix Legend"." Damon Hill siger selv om sin beslutning: "Efter mange overvejelser har jeg besluttet mig for at trække mig tilbage fra Formel 1 efter 1999 sæsonen. Selv om jeg startede i Formel 1 relativt sent, i en alder af 32, er jeg meget stolt af mine 22 Grand Prix sejre og mit Verdensmesterskab. Alt sammen nået på 7 sæsoner". "Formel 1 har givet mig mange oplevelser og jeg vil bære mange fantastiske minder med mig. Jeg har opfyldt mine ambitioner og jeg betragter mig selv som meget heldig, fordi jeg har fået muligheden for det". "Jeg vil gerne takke alle dem, der har arbejdet med mig, fra catering personalet til team ejerne. Jeg vil specielt gerne takke min kone, Georgie, som har båret den tungeste byrde af alle. Jeg elsker dig". "Til min familie og venner. Jeres tro og støtte uanset resultaterne på banen har bevaret mit sind og min sunde fornuft, hvilket jeg er meget taknemmelig for. Til mine loyale fans: "I har været fantastiske hele vejen igennem og I skal alle have stor tak. We showed 'em"." "Til Eddie Jordan og resten af Jordan teamet, Benson & Hedges og Mugen-Honda teamet: Tak for alt jeres støtte, og jeg ved at Spa 98 var den første af mange flere sejre. Jeg er opsat på at levere mit maksimale for at sikre jer den højest mulige placering i konstruktørernes Verdensmesterskab." "Til sidst vil jeg takke mine sponsorer, Benson & Hedges, Cellnet og Remus for at vise deres loyalitet og støtte i tykt og tyndt." "Never for me the lowered banner, never the last endeavour" Damon Hill
CS  


 

Hop til top15.6.1999

Alesi rasende

For andet år i træk skulle Jean Alesi og Jarno Trulli begge være indblandet i et sammenstød under starten til det canadiske grand prix - og ikke overraskende var franskmanden meget utilfreds med den måde Trulli havde kørt ham af banen - faktisk havde de to kørere inden løbet talt om at de helst ikke ville ligge for tæt på hinanden... Selvom Trulli med ægte italienske manerer forsøgte at parlamentere sig fra at det var hans fejl, må han tage skylden på sig. "Hvad kan jeg sige? Før i tiden havde vi ingen regler og kørerne kunne zikzakke og blokere - uden at der skete noget. Men nu skal vi have en kommission som ser specifikt på os, for at se om vi gør tingene rigtigt. Jeg ved ikke hvad der skete med Trulli inden han ramte mig - og jeg er egentlig også ligeglad, men i hver start ser det ud som han gør det samme," siger Alesi om den unge italiener og håber at man i fremtiden vil slå hårdere ned på påkørsler i den stil.

Selv siger Trulli om starten: "Jeg besluttede ikke at lave en aggressiv start eftersom udgangen af det første sving er meget vigtigt. Uheldigvis bremsede Frentzen, efter en dårlig start, umotiveret foran mig så jeg måtte skifte linie og for at undgå ham måtte jeg bremse hårdt og jeg spandt af. Vi kæmpede ikke engang," siger Trulli og mener at have sikret sig mod yderligere ballade om sammenstødet: "Mod slutningen af løbet gik jeg med min teammanager ned for at møde løbsdirektøren for at afklare situationen ved hjælp af TV og de bekræftet at jeg ikke var skyld i uheldet," slutter Trulli der dog har fået et ry for at være lidt hård i kante når han forsøger at overhale...

BB  


Hop til top
Opmuntring til Benetton

Hvis nogen havde sagt at Benetton ville få en andeplads i det canadiske grand prix ville det have lydt som lidt af en joke - ikke desto mindre viste det sig at Benetton-Playlife (med den ellers svage Supertec-motor) var i stand til at være med fremme - og selvom der var flere grunde til at Fisichella til sidst sluttede som nummer 2, må det betragtes som en overraskelse at teamet kunne matche farten hos Jordan - og med andenpladsen kørte Fisichella sig op på en det 4. plads i VM. Alexander Wurz havde endnu et anonymt løb - endnu en kører der efterhånden skal til at tage sig sammen...

"Jeg er så tilfreds med resultatet i dag. Canada er et fantastisk sted for mig om måske også et heldigt sted, eftersom det er tredje gang at jeg er på podiet ud af tre år. Mit mål var at score nogle point, så andenpladsen på podiet er bare perfekt," siger en lykkelig Fisichella der ellers havde lidt problemer med knæet - efter at have ødelagt sin racer i kvalifikationen. I løbet var trafikken ikke med ham - på et tidspunkt var Panis skyld i at han røg en plads tilbage. "Da jeg mistede min andenplads på grund af Panis og Badoer var jeg ret sur eftersom de var en omgang efter og ville ikke lade mig komme forbi. Da så Frentzen kørte af var jeg tilbage på andenpladsen, selvom jeg tror at jeg kunne have hentet ham under alle omstændigheder," siger italieneren og dermed redder han måske sæsonen for Benetton - og især for hans teamchef der indtil videre ikke har været særlig heldig i Formel 1 - derfor havde Rocco Benetton masser af roser til begge kørere og han var meget glad for 6 point i VM-tabellen.

BB  


Hop til top
Test på Magny-Cours

Ligesom før løbet på Barcelona-banen vil der bliver afholdt en storstilet test på den franske VM-bane, Magny-Cours. Ni ud af de elleve deltagende teams har meldt sig til testen der begynder i morgen og løber over tre dage. Bridgestone har fyldt deres lastbiler med soft- og mediumdæk som de vil levere til de 11 team når selve grand prix'et løber af stabelen den 27. juni. Dermed bliver der allerede testet så meget at biler og kørere er 100% klar og derfor kender de allerede set-up og taktik til løbet. Som vi så på Barcelona er det ikke særlig godt for underholdningen og eftersom løbet på Magny-Cours altid har været en kedelig forestilling, vil det ikke bidrage i positiv retningen til underholdningen.
BB  


Hop til top
BAR også i muren

Flere kørere nåede at få et særligt godt overblik over chikanen før start/mål, blandt andet de to BAR-kørere. Først var det Zonta der måtte en tur i muren, i hans comeback-løb. "Jeg ved ikke hvad der skete - om det var dækket eller om jeg lavede en fejl. Safety-car'en var ude og jeg pressede ikke. Raceren kørte sidelæns og jeg ramte muren - og det var det. Jeg er selvfølgelig meget skuffet, og den eneste trøst er at tre verdensmestre kørte af der i dag på det samme sted - Hill, Schumacher og Jacques - så jeg var i godt selskab," siger Zonta lidt i spøg, men han ville hellere have været foruden. Ligesom Michael Schumacher har Jacques Villeneuve påtaget sig skylden for hans uheld på hjemmebanen - det var også her at han i 1997 udgik... "Det var min fejl - jeg kørte simpelthen for hurtigt ind. Der var masser af skidt på banen det sted så det var let at lave en fejl og jeg mistede kontrollen," siger Villeneuve efter at have skuffet sine mange fans med endnu et exit i år.
BB  


Hop til top
´Det er min skyld´ - part 3

I den lange række af undskyldende kørere stiller Damon Hill sig også op og undskylder hans exit i den berømte chikane der berørte stort set alle verdensmestrene på banen... Damon Hill kørte af banen på 14. omgang og Hill der indtil videre har et sæde der begynder at være ret så varmt, måtte tage hele skylden på sine skuldre: "Jeg begik en fejl. Jeg mistede kontrollen og raceren ramte muren. Banen er meget glat men det var min fejl at jeg kørte af. Det var et interessant løb indtil da og jeg havde været i stand til at vinde et par pladser," siger Hill - og slutter sin lange undskyldning: "Jeg skulle ikke have mistet kontrollen over raceren. Jeg ville ønske jeg kunne give muren skylden - men det kan jeg ikke!" siger Hill der efterhånden skal til at tage sig gevaldigt sammen hvis han vil fortsætte i Formel 1 efter denne sæson.
BB  


Hop til top
Ralf igen i pointene

3 point blev der tilføjet til Ralf Schumachers høst af point i dette års VM. Som sædvanlig er det solid kørsel der giver den unge tysker de mange point, mens Alessandro Zanardi ikke kørte bedre af at være på det nordamerikanske kontinent. "Jeg var heldig ikke at blive involveret i det store uheld i starten mod den første chikane. Efter det havde jeg et ret godt løb og følte at raceren var god. Eftersom jeg startede som nummer 13 tror jeg at en 4. plads er ret bemærkelsesværdig for mig og teamet," siger Ralf Schumacher der ser ud til at være en guldgrube for Williams. Hans holdkammerat havde denne kommentar til løbet: "Igen mere uheld til mig. Jeg havde problemer med bremserne som til sidst var skyld i en afkørsel i gruset," siger italieneren der stadig ikke har scoret point i år...
BB  


Hop til top
Første point til Herbert

Efter masser af uheld ser det ud til at Canada er stedet for Stewarts andenkørere... Herbert var naturligvis meget glad for at have sikret sig to point. "Jeg er glad for at have gennemført mit første grand prix i år og at komme hjem med to point er en bonus," siger Herbert i en weekend hvor Ford offentliggjorde at de havde overtaget Stewart-teamet. På et tidspunkt lå Herbert og kæmpede med Irvine der måtte køre sig op gennem feltet efter sammenstød med Coulthard. "Jeg holdt ham tilbage over et par omgange men da vi kom til chikanen troede jeg han var for langt tilbage til at forsøge en overhaling. Da han kørte indenom troede jeg han kørte for hurtigt ind i chikanen. Jeg måtte styre væk for at undgå ham og vi kørte begge gennem græsset. Det var en god kamp mens det varede," siger Herbert om et af de opmuntrende øjeblikke i løbet. Barrichello var involveret i uheldet i starten af løbet og efter 14 omgange var han ikke i stand til at køre raceren og udgik derfor.
BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk