Alessandro
Zanardi | Williams | BB Efter Honda droppede planen om, at træde ind i formel 1 næste sæson, som det 12. team, har Toyotas næsten identiske planer til 2001, fået en hel del mere fast grund. Men nu tyder noget på at Toyota atter følger Hondas eksempel og vælger at levere motorer til et team i år 2000. Det siger i hvert fald Dietrich Mateschitz, chef for energidriksproducenten Red Bull, der er Saubers hovedsponsor. Mateschitz, der ejer 51% af aktierne i teamet, afslørerede for nylig i en tysk avis, at Sauber for tiden forhandler med Toyota om en kontrakt. Han benægtede at japanske Toyata ville kunne gå ind og overtage teamet, som det er sket med Stewart og Ford. Suaber har aldrig været i pengenød men en forbindelse med Toyota ville gøre meget for udviklingen af bilen. Det betyder blandt andet at Petronas, som jo egentlig bare er Ferrari-motorer af en lidt ældre dato, vil være frie på markedet.CBA Så kom tredages testen i Frankrig i gang. I strålende solskin og med masser af varme fik de deltagende teams og kørere mulighed for at begynde forberedelserne til det kommende franske grand prix. Det var dog ikke en test uden problemer. Mika Hakkinen nåede kun at køre få omgange inden hans motor brød sammen, og Michael Schumacher var tidligt i testen en tur i gruset, hvilket kostede ham en del tid med reparation i garagen. Dagens hurtigste mand var David Coulthard efterfulgt af
Barrichello, kun 0,042 sek. efter skotten. Testen fortsætter i dag og i morgen.
Testtider fra Magny-Cours, onsdag den 16. juni:
| Kører | Team | Tid | Omg. | | David Coulthard | McLaren | 1:18,197 | 41 | Rubens
Barrichello | Stewart | 1:18,239 | 56 | Michael Schumacher | Ferrari | 1:18,617 | 35 | | Mika Hakkinen | McLaren | 1:18,637 | 7 | Ralf Schumacher | Williams | 1:18,716 | 35 | Alexander Wurz | Benetton | 1:19,351 | 55 | | Giancarlo Fisichella | Benetton | 1:19,596 | 15 | Alessandro Zanardi | Williams BB Eddie Irvine har igen luftet muligheden for at få en forbedret status hos Ferrari, specielt efter hans kørsel i Canada og det faktum at han p.t. kun er fem point efter teamets førstemand. Derfor forventer ireren at han bliver sat lige med Michael Schumacher i den kommende sæson - måske en
indikation af at forhandlingerne må være begyndt. Om Ferrari og specielt Schumacher vil acceptere dette krav kan bliver udslagsgivende for Irvines fremtid. Michael Schumacher er dog ligeglad med
Irvines krav: "Jeg vil acceptere at være nummer to hvis Irvine er hurtigere end mig, og jeg ville også acceptere at have lige status hvis han var lige så hurtig som mig. Men jeg fornemmer at det ikke er
aktuelt," siger Schumacher om den sag - og så kan den interne ballade mellem de to kørere ellers fortsætte.BB Efter Alessandro Zanardis meget ringe start på Formel 1-comeback'et, har der ellers være utallige rygter om at han kunne forvente at blive returneret til ChampCar efter denne sæson, men teamet ser
ud til at bakke italieneren 100% op. Teamchefen, Frank Williams er næppe manden der vil indrømme et fejlkøb, men siger at Zanardis plads er sikker. "Alex er helt sikker. Han har en treårig kontrakt og
han er en stærk mand," siger teamchefen der har set sit team falde ned i gennem rækkerne. Teamet er tilfredse med det som Zanardi har udført og er sikre på at det vil gå meget bedre hvis han ikke rammes af det sædvanlige uheld der nærmest har klistret til ham fra det første løb i sæsonen. Selv siger Zanardi at Formel 1 har vist sig at være sværere og hårdere end han havde troet...BB Der skulle ikke være noget der hindrer Heinz-Harald Frentzen i ikke at bliver klar til det franske grand prix. Det var ellers kommet frem at nogle af lægerne mente at det måske umiddelbart var
alvorligere, men han har nu fået grønt lys. Tyskeren skal dog tage den med ro for at han er helt klar til det franske grand prix. "Jeg har det godt men er godt forslået. Jeg vil nu slappe af de næste par
dage før jeg tager til Frankrig," siger Frentzen hjemme fra Monaco. Frentzen kørte af banen fra en ellers sikker andenplads da en af hans bremseskiver eksploderede. Ifølge Eddie Jordan var der tale om et alvorligt sammenstød der af teamet blev målt til 7G.BB
16.6.1999
Damon Hill stopper sin karriere ved udgangen af denne sæson. Det blev officielt meddelt fra Jordan teamet i dag kl 10.30. Rygterne om hvor vidt Damon Hill var ved at trække sig tilbage har længe sviret. Og de er løbende taget til på grund af de udeblevne resultater i denne sæson. Damon Hill er tillige med fuldstændig sat i skyggen af team kollegaen Heinz-Harald Frentzen, hvilket kun yderligere har sat Damon Hills manglede præstationer i et kedeligt fokus. Englænderen har så i dag taget konsekvensen og proklameret sin afgang fra Formel 1.
"Det er en trist, men en både modig og ærlig beslutning af en af Englands største sports helte. Damon var en Stor Verdensmester og en fantastisk ambassadør for Motorsporten verden over. Hans resultater vil altid vise at han var en af sportens store vindere." sagde Eddie Jordan i dag, og han fortsatte:
"Det har været en ære for mig personligt, for Benson & Hedges, Mugen-Honda og hele Jordan teamet, at han leverede den første Grand Prix sejr for en Jordan bil i det Belgiske Grand Prix sidste år. Vi er alle, inklusive vores samarbejdspartner, stolte af at have medvirket til den unikke "Hill family Grand Prix Legend"."
Damon Hill siger selv om sin beslutning: "Efter mange overvejelser har jeg besluttet mig for at trække mig tilbage fra Formel 1 efter 1999 sæsonen.
Selv om jeg startede i Formel 1 relativt sent, i en alder af 32, er jeg meget stolt af mine 22 Grand Prix sejre og mit Verdensmesterskab. Alt sammen nået på 7 sæsoner".
"Formel 1 har givet mig mange oplevelser og jeg vil bære mange fantastiske minder med mig. Jeg har opfyldt mine ambitioner og jeg betragter mig selv som meget heldig, fordi jeg har fået muligheden for det".
"Jeg vil gerne takke alle dem, der har arbejdet med mig, fra catering personalet til team ejerne. Jeg vil specielt gerne takke min kone, Georgie, som har båret den tungeste byrde af alle. Jeg elsker dig".
"Til min familie og venner. Jeres tro og støtte uanset resultaterne på banen har bevaret mit sind og min sunde fornuft, hvilket jeg er meget taknemmelig for. Til mine loyale fans: "I har været fantastiske hele vejen igennem og I skal alle have stor tak. We showed 'em"."
"Til Eddie Jordan og resten af Jordan teamet, Benson & Hedges og Mugen-Honda teamet: Tak for alt jeres støtte, og jeg ved at Spa 98 var den første af mange flere sejre. Jeg er opsat på at levere mit maksimale for at sikre jer den højest mulige placering i konstruktørernes Verdensmesterskab."
"Til sidst vil jeg takke mine sponsorer, Benson & Hedges, Cellnet og Remus for at vise deres loyalitet og støtte i tykt og tyndt."
"Never for me the lowered banner, never the last endeavour"
Damon Hill
CS
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|
|