Pitsladder
Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk
Dato Indeks
21.6.1999
Ændring af reglement
Skifter Stewart navn?
Ecclestone i fuld vigør igen
Ferrari uden den nye motor
Prosts fremtid afgøres snart
Billetsalg til Det Amerikanske GP
Hill tager måske afsked med F1 før tid
Hvem skal have Hill’s sæde
BAR skal køre med V12 motor
Verstappen har underskrevet en test aftale
Hvor skal Jenkins være
Arrows blev hjemme
Minardi har testet i Italien
18.6.1999
Hvem afløser Hill?
Trulli kan komme fri
Benetton vil holde på Fisichella
21.6.1999
Efter at der er opstået stor debat om træplanken i bunden af Formel 1-racerne har FIA med Charlie Whiting i spidsen udarbejdet et nye reglement. Rubens Barrichello blev diskvalificeret fra hans 7. plads i det spanske grand prix for godt en måned siden, da FIAs teknikere efter løbet så nærmere på brasilianerens racer. Teamet havde placeret ballast i bunden af raceren, hvilket i en helt ekstrem
situation kunne være årsag til en farlig ulykke. Det er nu kun tilladt at have ti stykke metal, der hver især ikke må være mere end 20 cm. i diameter. Samtidig er der også krav til hvor langt oppe disse
metalstykker skal være - de skal være mindst 2 millimeter længere oppe end bunden af planken. Det er dog ikke kun Stewart der har forbrudt sig, men stort set alle teams kører med metal i planken
under bilen. Det kan være med til at fordele ballasten på den bedst mulige måde, sådan at det lykkedes for den enkelte kører og team at få en forbedret balance og dermed forbedrer man
tyngdepunktet i raceren, men af sikkerhedshensyn vil man ikke tillade at de meget omtalte og ekstremt dyre tungstene placeres i bunden af raceren.
BB
Efter at Ford havde den store tegnedreng fremme for at købe Stewart ventes det at de inden for kort tid vil bruge den mange millioner pund til noget fornuftigt - nemlig udskiftet navnet på teamet. Det
har hele tiden været Fords intention at øge reklamen for deres søstermærke, Jaguar. Sidste år snakkede man om at Ford måske ville lade deres navn forsvinde til fordel for Jaguar, men med 100% kontrol over Stewart-teamet kan man junglere med navnene som man vil. En ting er vist sikkert - de slipper ikke af med Jackie Stewart, men han får med tiden kun opgaver som formand for bestyrelsen af teamet. Samtidig ventes det at teamet vil forsøge at hente den kasserede Benetton-manager,
David Richards, til teamet. Han har i forvejen gode relationer til Ford i det britiske standardvognsserie, BTCC. Samtidig var han også manden der forsøgte at få fingrene i Ford da han var teamchef for Benetton indtil han blive smidt på porten til fordel for Benetton-familiens søn, Rocco. David Richards har flere gange været nævnt i forbindelse med Stewart, så det er ikke usandsynligt at de får fat i Richards der hele tiden har villet tilbage til Formel 1.BB
Efter at Bernie Ecclestone har gennemgået en hjerteoperation er han igen ved at være tilbage som direktør i det store Formel 1-cirkus. Han har haft tid til at kommentere fremtiden for Formel 1. Blandt andet har han fortalt at det er helt sikkert at vi i næste sæson kun kommer til at stifte
bekendtskab med én ny bane - Formel 1 vender tilbage til USA for første gang siden 1991, hvor der blev kørt i Phoenix. Det bliver på den nybyggede bane på Indianapolis - et løb som har stor
betydning for mange i Formel 1, men især for Ecclestone. Samtidig forventer han at det først bliver i år 2001 at Formel 1-aktierne vil blive lanceret for alvor. Indtil videre har investorerne ikke været helt glade for EUs undersøgelse af sporten, og det er især det der har forsinket Ecclestones planer om at sælge Formel 1. Men dermed stopper Ecclestones store visioner og fremtidsplaner ikke.
Det ventes at han selv vil forsøge at være primusmotor bag et nyt team efter at Honda har trukket sig ud. Honda har allerede på dette tidspunkt opbygget et team af personel der står og venter på at blive hentet - og samtidig har Lotus i stadig stigende grad været nævnt, og måske kan et mix af Louts, Honda-folk og Ecclestones pengepung og ledelse være det der skaber det 12. team.
BB
Ferrari forventede i første omgang at de ville stille til start med deres nye motor, som teamet for første gang anvendte under kvalifikationen til det canadiske grand prix. I første omgang er der ikke
tale om et stort skridt frem for Ferrari, for Michael Schumacher har udtalt at det ikke var motoren der gjorde forskellen ved at tyskeren kunne tage Ferraris første pole position i år. Teamet har ellers
testet med den nye motor, men eftersom der har været mange problemer med motoren under testen på Magny-Cours har de klogeligt valgt at gå tilbage til den 'gamle' motor, der har vist sig at
bundsolid. Teamet vil dog anvende den nye motor i kvalifikationen.BB
Peugeot har i deres Formel 1-forsøg ikke rigtig fået succes. Den franske bilfabrikant har stået i skyggen af Renault og nu af Mercedes. For nogle år siden var det ellers en af de stærkeste motorer i Formel 1, men de sidste par år er de faldet længere tilbage. Motoren mangler adskillige hestekræfter og Alain Prost har mange gange kritiseret Peugeot for at bygge en gumpetung og svag motor. Nu
overvejer Peugeot om de overhovedet vil fortsætte i Formel 1, og Prost er nu begyndt at overveje fremtiden. Det ventes at Peugeot har en afgørelse om deres fremtiden mod slutningen af denne måned. Hvis Prost kommer til at stå uden motor vil de sandsynligvis forsøge at få fat i
Supertec-motorerne, men det kommer til at koste mange franc som ellers kunne være anvendt til at udvikle deres racer.BB
Indianapolis Speedway har offentliggjort at billetsalget til det Amerikanske Grand Prix den 1. oktober 2000, starter den 24. september 1999. Men datoen er endnu ikke bekræftet af FIA
Tony George, direktøren for den berømte bane, har udtalt at han vil lave det største formel 1 løb nogensinde. "Jeg tror at vi får omkr. 200.000 racerfans pr. dag," siger Tony George "hvis vi har succes vil vi få omkr. 300.000 henvendelser for at komme til at købe biletter. Men alle de her beregninger på forhånd, må vi jo lade ligge nu, og bare vente for at se hvad der sker.".
"Vores mål er bare at give tilskuerne noget for deres penge," og George fortsætter,
vi vil lave en fantastisk race weekend for vores gæster. Der vil være en masse og se på, og at der vil komme en del andet race. Han er blevet kontaktet af en del organisationer, så som Porsche Super Cup, Toyota Atlantic, Ferrari Club og den Mexikanske formel 3 serie.
Men George går faktisk med helt andre planer som også vil tiltrække mange Amerikanske motorsports fans. Han har en idé om at lave et såkaldt mestermøde eller legende race, men der er slet ikke noget konkret om et sådan race endnu. "Men jeg tror at det kunne være skægt at se Mario Andrettis og Nigel Mansells køre mod hinanden i en eller anden form for biler," siger han. "Jeg ved ikke om det bliver muligt at lave sådan et race. Men jeg tror at det ville have en kæmpe interesse fra publikum.".
Alle løbene vil blive afviklet på den netop færdiggjorte gade bane.
"Der er stadig for mange ting der skal ændres for at ændre setup på banen til at man kan køre på baner på en gang," siger George.
Du kan allerede nu bestille en bestillingsformular, ved at sende et postkort med navn og adrese til:
United States Grand Prix
P.O. Box 24916
Speedway
IN 46224
USA
du kan også bestille en bestillingsformular, ved at sende en E-mail til tickets@brickyard.com
HVJ
Eddie Jordan tror Damon Hill trækker sig fra formel 1, før det planlagte tidspunkt, som er ved udgangen af denne sæson.
Jordan har udtalt flg. til Radio 5 LIVE "hvis Damon beslutter sig for at tingene ikke helt fungerer for ham, f.eks. efter det Engelske Grand Prix, og han siger: 'Look Eddie, jeg er ikke til gavn for teamet, så jeg vil trække mig tilbage nu,"
"Han er ikke bange for at sige tingene som de er. Han er et meget klart tænkene menneske, og er fuldstændig klar over hvor vigtigt det er for teamet at klare sig godt. Han er et fantastisk menneske overfor sine fans og overfor hele Jordan teamet som han med alt magt vil forsøge at komme til at slutte i top 3 i år, og jeg er sikker på at han vil gøre alt hvad der kan gøres, for at det lykkedes for os. Også selvom det skulle betyde at han må stoppe før tid, hvilket er en mulighed. Jeg håber selvfølgeligt ikke at han må stoppe før tid, for der er ikke så mange andre chauffører som er ledige på markedet på det tidspunkt."
HVJ
Eddie Irvine og David Coulthard er i øjeblikket de hotteste emner, til at skulle afløse Damon Hill hos Jordan.
Hvis det bliver Irvine vil det være som at komme hjem igen, for det var her han startede sin formel 1 karriere.
Ifølge et interview med Irvine, som er blevet bragt i det Italienske blad Autosprint i sidste uge, skulle Irvine have sagt at han faktisk er ude efter Coulthard's sæde hos McLaren.
Både Irvine og team boss Eddie Jordan, jokede om Irvines tilbagevenden til Jordan teamet, under det Canadiske Grand Prix.
Spekulationerne, om at Irvine skulle forlade Ferrari efter denne sæson, er blevet forstærket efter at han i sidste uge har anklagede Ferrari bosserne for at have offentliggjort helt specifikke ting i hans kontrakt.
Irvine bekræfter, hvad vi alle altid har troet, nemlig at han skal hjælpe Schumacher med at vinde løb, og fuldstændig underkende hans egne chancer for at vinde løb.
Irvine er lige nu nummer 3. i kørernes mesterskab, kun 5 point bag Michael Schumacher.
Han kørte et meget spektakulært løb i Canada, hvor han kom op fra 8. position og endte på 3. pladsen, efter at han havde kollideret med Coulthard på 40. omg.
HVJ
Honda vil leverer en V12 motor til BAR til næste sæson.
En helt ny V12 motor er netop nu på tegnebordet hos den Japanske motor producent. Dette vil være den første 12-cylindrede motor i formel 1, siden 1995. Der gik rygter i sidste uge om at Ferrari også vil komme med en V12 motor til næste år. Den teknologiske udvikling siden 1995, har igen gjort det muligt at lave en velfungerende V12 formel 1 motor.
Honda har en masse erfaringer med V12 motorer. Honda var motorleverandør til McLaren i starten af 90'erne, hvor der også blev brugt V12 motorer.
HVJ
Jos Verstappen har underskrevet en testkontrakt med BAR teamet for næste år, og han afløser dermed Patrick Lemarie.
Verstappen har tidligerer på året testet for Honda da de havde planer om at komme ind i formel 1 med et 100% rent Honda team.
Verstappen skal indgå i udviklingsholdet bage den nye Honda motor(som ifølge rygterne skulle være en V12'er).
På samme tidspunkt har Shinji Nakano underskrevet en tilsvarende kontrakt med Jordan og Honda.
HVJ
Alan Jenkins modtaget mange tilbud om et nyt job. Tilbudene kommer fra Benetton og Sauber. Den tidligere tekniske direktør for Stewart Grand Prix, hoppede på forunderligvi pludseligt ud af formel 1 sidste år, men det forventes at han kommer tilbage til sporten meget snart.
"Jeg er ikke særligt godt tilfreds med Leo (Sauber's tekniske direktør), fordi vi selvfølgeligt hele tiden øsnker at få en hurtigerer bil," sagde Peter Sauber i sidste uge. "Det er helt rigtigt at Alan Jenkins har været i Hinwil, men der er ikke noget konkret."
Benetton har tilbudt Jenkins et job, efter det ikke lykkedes for dem at få Charlie Whiting til team.
Rygtet siger at Jenkins skal overtage Rocco Benetton's job, som efter sigende skal bruge sine kræfter et andet sted i teamet. Rocco kom ind i teamet, som en nødløsning efter efter Dave Richards forlod teamet med udgangen af sidste år.
HVJ
Endnu engang har Arrows teamet valgt at blive hjemme, imens alle de andre har testet. Arrows har dog valgt at lave en shake down test af deres biler på Santa Pod i dag, inden de tager afsted til Frankrig.
Tora Takagi har dog testet en smule på Santa Pod raceway. Man brugte et par dage i sidste uge på at lave engine mapping og set-up work. Den Shake down test der skal foretages i dag, laves af Pedro De la Rosa.
HVJ
Minardi teamet har testet deres biler på den Italienske Varaino bane, som ligger i nærheden af Milan. Testen blev foretaget af teamets testkører Gastone Mezzacane og bestod i nogle aerodynamiske set-up's som skal bruge til det Franske Grand Prix.HVJ
18.6.1999
Efter at Damon Hill annoncerede at det er slut efter denne sæson, er der åbnet op for rygterne om hvem der bliver hans afløser i den kommende sæson. Det ventes med sikkerhed at Frentzen fortsætter i den anden racer. Favoritten til at overtage Damons plads er Eddie Irvine der efter sine
udtalelser om Ferrari og hans forventninger om at få samme status som Michael Schumacher, kan blive nødsaget til at finde et andet team hvis ledelsen hos Ferrari og Irvine bliver stærkt uenige.
Ifølge visse vedvarende rygter skulle Jordan og Irvine have underskrevet en foreløbig aftale, der om ikke andet kan bruges af Eddie Jordan til at forlange penge af Ferrari for Irvines underskrift til endnu en kontrakt... Et andet bud kunne være David Coulthard der ikke har haft det alt for godt hos McLaren i denne og sidste sæson. Skotten har dog på det seneste fået rosende ord af Ron Dennis.
Samtidig har teamets hovedsponsor også et ord at skulle have sagt. Benson & Hedges var meget glade for at have en britisk kører i teamet og selvom Frentzen i dag ligner en oplagt førstemand i teamet ventes det at teamet vil hyre en erfaren kører.BB
Tidligere har Jarno Trulli indrømmet at der eksisterer nogle klausuler i hans kontrakt med Prost. Blandt andet skulle der være en klausul der nævner et specifikt antal point som teamet skal have
nået. Hvis ikke det bliver opnået kan Trulli vælge at opsige kontrakten og dermed blive frigjort fra Prost. Eftersom Fisichella i første omgang ikke er fristet af en tilværelse hos Ferrari kan det måske
blive Trulli der overtager Irvines plads - såfremt ireren enten forlader Ferrari eller teamet ikke længere ønsker hans arbejdskraft. Men tidligere har Trulli udtalt at det ikke altid er en fordel at være holdkammerat med Michael Schumacher hvis man selv har ambitioner...BB
Giancarlo Fisichellas kontrakt med Benetton udløber efter denne sæson, hvilket har sat gang i rygterne om hans muligheder for at finde et andet team til sæsonen år 2000, hvor Ferrari har været
det mest oplagte bud. Men meget tyder på at teamet og Fisichella selv er interesseret i at blive hvor han er. Benetton har en option på italieneren for år 2000 og den skal derfor købes fri før Fisichella kan hentes til et andet team. Ifølge Rocco Benetton bliver prisen for et sådan frikøb ganske stort, eftersom teamet har brugt Fisichella som en slags investering, og mener at det ikke kan være deres fejl at et team som Ferrari sjældent satser på italienske talenter. Samtidig er Fisichella meget glad for at være i teamet - måske især efter at det lykkedes dem at hente en andenplads i det netop overståede canadiske grand prix. "Jeg er 99 procent sikker på at jeg vil blive her i år 2000. Benetton vil virkelig tilbage til toppen," siger den 26 årige italiener. Samtidig kan der måske komme en ny andenkører, eftersom det ikke ventes at Alexander Wurz fortsætter. Østrigeren har stået fuldstændig i skyggen af Fisichella.BB
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk