Coulthard under i regnvejret
Mika Hakkinen havde ikke rigtig nogen undskyldning for hans placering. "Det er umuligt at give nogen undskyldning fordi vejrforholdene var det samme for alle. Jeg følte at de mange gule flag var til gene for mig. Jeg var ikke i stand til at føle mig tilpas i raceren og det er derfor jeg kvalificerede mig som nummer 14. Men man skal være positiv og optimistisk for løbet i morgen - det er trods alt det at man kan score point," siger Mika Hakkinen der står overfor en travl søndag.
Norbert Haug sætter hovedet på sømmet: "Ser man tilbage på det hele er det klart at vi ikke havde den rette timing, men David gjorde stadig et godt stykke arbejde under de sværeste forhold. En Ferrari er efter ham og den anden er efter Mika, hvilket i det mindste er et positivt resultat af denne kvalifikation," siger Mercedes-bossen og ønsker i samme moment Barrichello og Stewart tillykke med det flotte resultat. Men mon ikke Haug hellere havde set Hakkinen på Coulthards plads, så helt godt er det vel næppe...
Villeneuve sluttede to pladser efter og var skuffet over at vejret havde generet så meget. "Jeg er frustreret over denne placering, specielt eftersom vi til morgen forsøgte os med forskellige set-ups som gav store ændringer i racerens styring, selv med gamle dæk. Jeg føler at regnen har gjort at vi mistede en god chance," siger Villeneuve der havde problemer med trafik på banen. "Da jeg så kom rundt for endnu en hurtig omgang væltede regnen virkelig ned, og det var umuligt at køre hurtigere," ærgrer han sig.
Jean Alesi var, til hjemmepublikummets jubel, den første på banen og satte tiden 1:39,213 som blev det første udgangspunkt, som han kort tid efter forbedrede med godt et halvt sekund. Tiden holdt i kort tid hvorefter Rubens Barrichello satte den bedste tid med en runde på 1:38,441. Efter det første kvarter havde der kun været fire kørere på banen og regnen tog til og derfor valgte kørerne at blive i garagen. Stillingen efter de første 20 minutter:
Uden kørere på banen i næsten et kvarter begyndte det naturligvis at blive lidt kedeligt. Frentzen var den første kører der brød stilheden og kom på banen. Ingen af kørerne ville være den første på banen for at tørre banen lidt - men efter Frentzen kom andre kørere på banen. Frentzens første omgang gav tiden 1:40,690 - over 2 sekunder efter Barrichello. Michael Schumacher der må betragtes som en af de bedste i regnvejr kørte sin første omgang på 1:43,661 - langt efter Barrichello på en 8. plads. Hakkinen havde heller ikke for nemt - han kørte ekstremt langsomme tider på de første omgange mens Coulthard kørte sig ind som nummer 5, mens Alessandro Zanardi kørte sig selv af banen.
Med få minutter tilbage er der mange kørere der ville have problemer med 107%-regelen, men dem der ikke nåedede inden for denne tid starter sandsynligvis alligevel fordi forholdene på banen ændrede sig undervejs.
Michael Schumacher forbedrede sig og kom op på 5. pladsen med en tid på 1:41,127, hvorefter han kort tid efter kørte af banen. David Coulthard viste god form og kørte sig op på 4. pladsen mens Hakkinen forbedrede sin tid fra nummer næstsidst til 14. pladsen - over 6 sekunder efter Barrichello. Masser af spin var der naturligvis i de sidste minutter - Alesi og Diniz kørte deres racer helt af banen, mens Hill og Wurz havde et par turer i græsset, mens Eddie Irvine havde masser af problemer i den kvalifikation han havde udset sig til at være der hvor han satte sin første pole position. Herbert parkerede også sin Stewart i gruset. I de sidste sekunder kunne Rubens Barrichello så tiljubles efter at han har taget den første pole position for Stewart - og det er Barrichellos 2. pole. Masser af drama under kvalifikationen, hvilket er ganske normalt under disse forhold. Det ventes at det også bliver regnvejr i morgen... Måske bliver det ikke et helt kedeligt løb som det plejer at være på Magny-Cours...
Jean Alesi er måske den sidste Formel 1-kører der næsten har et romantisk forhold til det at køre Formel 1 - når man ser på Formel 1 som det er i dag er det blevet meget sterilt, computerstyret og PR-minded fremfor alt. Men Alesi lever for Formel 1 og viser gerne sine følelser i fuld flor - hvor mange gange har vi ikke set Alesi i et stort følelsesudbrud når raceren ikke ville som han ville, måske som følge af at han også har familiebaggrund i Italien.
Karrieren begyndte hos Tyrrell hvor Ken Tyrrell havde fået øje på den unge franskmand der tidligere havde gjort det godt i Formel 3000 hvor han siden blev hentet til Ferrari og blev meget populær - ikke så meget på grund af hans resultater, men mere fordi han var en kører med følelserne ude på køredragten. Sidenhen kom han til Benetton da Michael Schumacher tog til Ferrari for at få flere udfordringer. Da Benetton var ved at gå i opløsning fik han tilbud om at køre for Sauber hvor han også er nu.
Nu ser Alesi tilbage på 10 i Formel 1, hvor der er sket meget. "Min kørestil og den måde jeg tænker er ikke det de ønsker i dag," siger Alesi med henvisning til hvad de forskellige teams ønsker af deres kørere. "Nu er det meget anderledes. Formel 1 har ændret sig så meget i de sidste 10 år," konkluderer han. Alesis karriere kom meget overraskende i gang da han fik chancen som substitut hos Tyrrell og gjorde det godt - han sluttede som nummer 5 i sit debutløb efter at have været med fremme i den første del af løbet. Men han har været med i en tid hvor Formel 1 drejede sig mere om race end PR og nåede at kæmpe mod store navne som Prost, Mansell, Piquet og Senna, hvor mange især husker Alesis kørsel i Phoenix i 1990, hvor han længe lå og duellerede med Ayrton Senna om sejren - hvor brasilianeren til sidst kunne tage sejren. "Jeg har været meget heldig i min karriere, men alligevel ikke helt så heldig. Jeg har ikke haft et alvorligt uheld og jeg håber at jeg ikke får det, men jeg har kun vundet et enkelt løb. Alle siger at der skulle have været mange flere," siger Alesi der ikke har planer om at lægge hjelmen på hylden, der i næste sæson bliver den ældste kører i feltet.
Der var lidt drama på banen hvor Hill og Fisichella misforstod hinanden - Hill lukkede døren da italieneren forsøgte at overhale briten, hvilket fik Fisichella til at spinde af banen. Der er med tiderne i den 4. træning lagt op til en meget spændende kvalifikation der finder sted om et par timer - både med flere kørere godt med og med regnvejr som en ukendt faktor der kan spille ind!
Efter dem lå de to Jordan-racere mens Jean Alesi faldt lidt ned gennem rækkerne. Alessandro Zanardi kunne ikke holde ved i toppen - han sluttede efter den 3. træning som nummer 17. Johnny Herbert havde en problemfyldt morgen og måtte se sig placeret som den sidste - over 9 sekunder efter Irvines bedste tid.
Zanardi er kommet op i omdrejninger
Ralf Schumacher fik kun 9. bedste tid, men var alligevel rimelig tilfreds. "Generelt er jeg meget glad for Williams-raceren, selvom vi havde nogle problemer med understyring i visse sving. Jeg er ret sikker på at vi vil løse problemerne i morgen," siger Ralf Schumacher der også havde tekniske problemer at slås med. "Mod slutningen af den sidste træning kunne jeg ikke komme mere ud, fordi vi havde lidt problemer med gearkassen." Patrick Head fortalte at teamet brugte fredagen på at lave det sidste hjemmearbejde færdig - man havde ikke nået det hele under sidste uges test.
Ricardo Zonta kørte 22 omgange, men havde som før omtalt en del problemer: "Raceren overstyrede meget til morgen og jeg presset den til grænsen for at forsøge at forbedre min tid. Til eftermiddag pressede jeg for hårdt og spandt - det var min fejl. Vi fortsætter med at arbejde for at forbedre balancen, og jeg skal have en snak med mine ingeniører og jeg håber vi kan finde en god løsning for morgendagens kvalifikation," siger Zonta.
"Vi er skuffede over at vores tider ikke gav bedre positioner," siger Robert Synge der er team manager for BAR. "Vores ingeniører i Brackley arbejder hårdt for at tage fat på vores styringsproblemer og vi håber at have en mere succesfuld dag i morgen," slutter han.
Den anden bemærkelsesværdige ændring på kalenderen, er at Luxembourg Grand Prix mangler. Men vi kommer dog ikke til at mangle Nürburgring løbet vil bare komme til at hedde Europa Grand Prix igen. Dette Grand Prix vil komme til at ligge før det Tyske Grand Prix for at gøre plads til det Amerikanske Grand Prix så vi således kommer op på 17 løb i år 2000.
Det Franske Grand Prix er også blevet flyttet således at et skal køre i starten af maj. Monaco Grand Prix holdes et par uge senere end det plejer. Sæsonen slutter tidligt, med det Japanske Grand Prix som køres den 8. Oktober. Det betyder at der er et gap på næsten to måneder hvor der ikke må testes, da der ikke må testes til 2001 sæsonen, før den 1. december 2000.
Foreløbig kalender for år 2000
Dato | Grand Prix | Bane |
20. Februar | Malaysia | Sepang, Kuala Lumpur |
5. Marts | Australien | Albert Park, Melbourne |
19. Marts | Brasilien | Sao Paulo |
9. April | San Marino | Imola |
23. April | Spanien | Barcelona |
7 Maj | Frankrig | Magny Cours |
21. Maj | Europa | Nürburgring |
4 Juni | Monaco | Monte Carlo |
18 Juni | Canada | HVJ Michael Schumacher blev den hurtigste mand i anden session, og samtidig også dagens hurtigste. Eddie Irvine blev nummer 2 og Mika Häkkinen nummer 3. Schumacher ventede 1 time og 22 minutter med at komme på banen i sin Ferrari med 048b motoren. Der kom en smule blå røg fra motoren da han forlod pitten. det er selvfølgeligt en del af det taktiske spil at vente så længe som muligt med at komme på banen, men hvad vigtigere er han har sparet på sine dæk.
Ironisk nok kørte han ud i gruset i Estoril svinget på sin første omgang, og ødelagde dermed det sæt dæk. Tyskeren kæmpede hele anden session med nogle bremseproblemer. Han kom dog ud senere på et sæt nye dæk, og satte dermed dagens hurtigste tid. Det lykkedes dog for Michael Schumacher at rulle bilen tilbage til pitten, hvor mekanikkerne kunne kigge på den, og undersøg om den var kommet tilskade. Ferrari mekanikeren i Ferrari lejeren sig at bilen bare var sat dårligt op Coulthard kæmpede for at slå Irvine’s tid imens Jacques Villeneuve kæmper med sin BAR racer, men kommer uheldigvis en lille tur af banen og er derefter nødt til at returnere til pitten for at få sat en ny næse på bilen. Med kun 20 minutter tilbage af denne session kommer Eddie Irvine og Mika Häkkinen på anen samtidig, Mika spinder i Nürburgring chikanen, men fortsætter. Alex Zanardi sluttede dagen som nummer 5. foran Frentzen, Alesi, Barrichello, R. Schumacher og Johnny Herbert. HVJ Mika Salo er den mest sandsynlige afløser for Damon Hill når han trækker sig fra formel 1. Som tidligere skrevet kan det meget vel ske inden sæsonens udgang, og så er Mika Salo's position meget stærk, da han i øjeblikket ikke har noget at lave, og derfor kan tiltræde med meget kort varsel.
Kilder tæt på Salo siger følgende: "Han er helt sikkert interesseret hvis han bliver tilbudt pladsen. Mika har gjort det klart for alle at han er 100% fri på markedet og kan derfor sætte sig i Jordan raceren med meget kort varsel". HVJ Det Franske Grand Prix, er nummer 100 for Mercedes som motorleverandør til formel 1 sporten. Mercedes-Benz debuterede i 1954 netop ved det Franske Grand Prix, hvor de lavede en 1-2 sejer.
De har ført Juan Manuel Fangio til hans 5 verdensmesterskaber. De har sidenhen leveret motorer til Sauber team og i 1995 begyndte de samarbejdet med McLaren. Coulthard siger at at han kan vinde løbet i weekenden og tilføjer at hans bil fungere godt. Både Häkkinen og jeg har vist at vores holdbarheds problemer er fortid. Ron Dennis siger: " McLaren teamets sejre i Spanien og Canada var fantastiske, men sæsonen er lang endnu og vi skal blive ved med at fokusere på at vi vil være bedst." Bare de ikke fejre dette her, med at begynde at flyve HVJ McLAREN MERCEDES
Mika Häkkinen og David Coulthard satte tempoet i dagens første frie træning, Men kørte dog ikke mere end højest nødvendigt, for de ville spare på dækkene. Häkkinen kørte kun 5 omg. og lavede den hurtigste tid, som var 2/10 sek. Hurtigere end Coulthard, som kun kørte 4 omg. Coulthard fik dog en fejl på bilens ventiler, som tvang ham til at stoppe. Men teamet skifter motoren til dagens anden træning.
FERRARI Michael Schumacher og Eddie Irvine rullede ikke en meter i denne session. Efter deres succesfulde test i sidste uge, har de besluttet at spare på dækkene til dagens anden træning.
WILLIAMS SUPERTEC
Alex Zanardi var selvfølgeligt tilfreds, med at have lavet den 3. hurtigste tid. "Jeg satte min tid imens banen var hurtig, og stadig lidt kølig. Jeg bliver ikke helt vil på grund af min tid, men det bliver jeg hvis jeg får samme placering under kvalifikationen".
JORDAN MUGEN-HONDA
Heinz Harald Frentzen var endnu engang hurtig, og efter han kørte galt med 175 km/t i Canada, hvilket holdt ham væk fra testen i sidste uge. Hans højre skulder og knæ er stadig er stadig lidt ømme, men det forhindrede ham ikke i at sætte 4. hurtigste tid. STEWART FORD Stewart teamet placerede deres biler på henholdsvis 6. og 7. pladsen. Barrichello kørte kun 4 omgange og Herbert 9 omgange. De havde fundet et godt set-up til bilerne.
SAUBER PETRONAS
Det var en rigtig dårlig morgen for Sauber-Petronas. Pedro Diniz stoppede efter en halv omgang, på grund af manglende brændstoftryk.
HVJ Der er ved at komme en frygt ned igennem formel 1 rækkerne, efter Stewart er blevet overtaget af Ford. Man er nu bange for at andre kan finde på det samme, og måske fratage nogle teams deres motorer, hvis de ikke vil lade sig overtage.
"De kommer ind i sporten, og hvis de ikke vinder vil de ud af sporten igen," siger Eddie Irvine. "hvor føre det formel 1 sporten hen. Tænk hvis 6 motorleverandører trak sig ud af sporten på samme tid? I sportvognsløb kommer fabrikkerne ind og ud yo-yo'er."
Langtidskontrakter har været en tradition siden FORD kom in i Formel 1 i 60'erne. Bortset Ferrari og senest Arrows, er der ingen motor/bil producenter på griden. Ford har sagt at de vil bringe deres egne erfaringer og viden ind i teamet, og de vil selv designe og fremstille deres biler og direktør Jackie Stewart forsætter formodentlig som frontfigur for teamet. Eddie Jordan, skulle efter sigende, være blevet kontaktet af Honda sidste år, iet forsøg på at købe teamet. HVJ Den første frie træning er nu kørt, og Mika Häkkinen er hurtigst efterfulgt af Teamkammeraten David Coulthard. Men hvor er Ferrari’erne henne ?? Hverken M.Schumacher eller E.Irvine har været på banen her til formiddag, men der er ikke sluppet noget ud endnu hvad det skyldes. Formel-1.dk følger denne sag meget tæt, og bringer nyt så snart vi ved noget. Se de øvrige resultater på vores resultatsideHVJ Jordan arbejder meget hårdt på at beholde tredjepladsen i mesterskabet. De kommer med et ny chassis, med revideret aerodynamik og bagvinge, ny kvalifikationsmotor fra Mugen (den skal bruges i løbet på Silverstone), og en helt ny letvægts gearkasse.
Første udgave er allerede bygget, og er ved at blive testet, for den forventes at skulle bruge til det Engelske Grand Prix. Når vi er igennem alle disse ændringer kommer Jordan med en helt ny bil i forhold til den som de startede sæsonen i! Senere, måske til det Tyske Grand Prix, kommer der ændringer til hjulophængene og bremserne og den nye gearkasse vil være helt færdig. Alle disse ændringer på bilen har et eneste formål, nemlig at lave det bedste resultat i konstruktørenes mesterskab nogensinde. HVJ Peugeot er ikke helt tilfredse med deres resultater i formel 1, og ser deres arrangement i formel 1 som spild af penge, sammenlignet med det de får ud af at være med i Verdensmesterskabet i Rally, og der går derfor en masse rygter om at de ikke vil fortsætte deres samarbejde med Prost efter år 2000.
Der går dog rygter om at Prost allerede har en kontakt til Renault, som skal leverer til dem hvis de kommer tilbage til formel 1. Der er også nogen der siger at Prost er ikontakt med Al Melling, som har designet Powertech motoren. Rygtet siger at de har en motor som har flere kræfter end HART og kunde Ford motoren, men ikke lige så kraftig som top teams motorene, og så er den for tung. Det sidste rygte siger at Ferrari skal leverer motorer - lige som dem Sauber køre med. Hvis det er tilfældet, vil Sauber formodentlig se sig om efter en ny motor. Ferrari vil helt sikker sætte pris på at fålidt penge for ders "gamle" motor, som en støtte til deres ekstremt dyre udviklingsprogram. HVJ "Kom igen når du har vundet lige så mange løb som mig"
David Coulthard langer ud efter Eddie Irvine's efter han har kritiseret Skotten's præstationer i McLaren og beskrevet ham som en svag kører. "Ingen tror på at Eddie kommer til at køre for McLaren til næste år," Siger Coulthard. "Når han har vundet lige så mange løb som mig, og han har haft lige så mange poles som mig, kan han begynde at kritiserer mig. Sidste år var jeg den bedste Britiske kører i feltet, og jeg kritiserede ikke Eddie, Damon eller Johnny, på det tidspunkt." Coulthard får støtte af Ron Dennis som siger: "Hvis vi nogensinde får behov for en anden chauffør, vil vi nok ikke vælge ham." HVJ Ferrari's team manager Jean Todt håber på at de kan vinde på hans hjemmebane for 3. år i træk.
Todt siger: "Sidste år lavede vi en 1-2 sejer og vi drømmer selvfølgeligt om at gøre det samme i år." Todt ved godt at fejltagelser som Schumacher lavede i Montreal, vil blive meget kostbare. "Vores test imellem de to løb er gået godt, men vi ved selvfølgelig godt at det Lørdagens Kvalifikation og Søndagens løb der tæller". HVJ Heinz-Harald Frentzen har det godt efter sit crash i Montreal.
Frentzen vil hellere have David Coulthard som fremtidig teamkammerat end Eddie Irvine. HVJ Peugeot reagerede i går på rygterne/spekulationerne om de skulle have overvejet at trække sig ud af kontrakten med Prost teamet, og i stedet kocentrer sig 100% om deres rally team.
Corrado Provera, Peugeot's koordinator op imod Prost teamet, siger: "Vi har kontrak med Prost indtil 31. December 2000. Alain Prost havde et 4 timers møde med os, sidste tirsdag, for at vende tingene, men der blev ikke besluttet noget. Vi vil helt sikkert komme til at holde flere møder, men i øjeblikket er det "business as normal". HVJ Næste års formel 1 løbs kalender er allerede til diskussion, inden den er blevet officiel.
Den foreløbige formel 1 løbs kalender for år 2000, blev offentliggjort i går af FIA. Den viser at man starter med den første træning allerede den 20. Februar på Sepang banen i Malaysia.
Australien kæmper for at få sin traditionelle position tilbage, som det først løb på kalenderen, efter at det er blevet kendt at Malaysia har fået den. Den Australske Grand Prix chef Ron Walker har aftalt møde med FIA's Max Mosley og siger at han kun ser disse løbsdatoer som foreløbige. HVJ Den regerende verdensmester Mika Häkkinen, får en ny version af McLaren MP4-14 til den kommende weekend i Frankrig.
"Bilen har lidt flere hestekræfter og motoren tager lidt flere omdr.", siger Mercedes motorsport chef Norbert Haug. Den nye bil har også lidt længere afstand mellem de to hjulaksler. Ydremere kommer vil til at se de Häkkinen's McLaren med påskriften "Mika" på siderne og på næsen i stedet for West. Dette skyldes at det ikke er lovligt at køre med cigaretreklamer i Frankrig. Dette kunne man dog allerede fornemme i går da den afsluttende Kvalifikation blev kørt til F3000 løbet, hvor der på Nick Heidfeld's WEST racer, stod Nick i stedet for WEST. Heidfeld fik i øvrigt poleposition til lørdagens løb, som kan ses på Eurosport. HVJ Efter at Eddie Irvine har været ude med riven, både efter Hakkinen og Coulthard er skotten gået i offensiven efter at Irvine har fortalt at han mener at Coulthards position hos McLaren var meget svag. Han mener at Irvine ikke har noget at have sin kritik i: "Ingen tror at Eddie kører for McLaren i næste sæson. Når han vinder det samme antal sejre og poles som jeg har vundet, kan han begynde at sige ting om mig. Sidste sæson var jeg den førende britiske kører, men jeg nedgjorde ikke Eddie, Damon eller Johnny," siger Coulthard. Irvine har selv været med til at sætte rygter igang der pegede på at han måske vil fortsætte hos McLaren men Ron Dennis vil ikke hente Irvine til teamet.BB Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|