Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
26.6.1999
 Alle 22 kørere er med
 Glæde hos jubilaren
 Barrichello lykkelig over pole
 Mystik om McLaren
 BAR prøvet til grænsen
 Zanardi tager afstand fra doping
 Hill er med i morgen
 Benetton var heldige i Canada
 Jenkins skal omstrukturere Prost
 Prisstigning på Formel 1
 Barrichello vinder pole
 Alesi runder 10 år
 Coulthard som briternes nummer 1
 Jean Todt om tiden hos Ferrari
 Villeneuve kritiserer sit team
 Panis afviser kritik
 Dopingtest i Formel 1
 4. træning
 3. træning
 
25.6.1999
 Stor arrogance hos Ferrari
 Frentzen igang igen
 Zanardi endelig i gang
 McLaren testede under nye forhold
 BAR mangler grip
 Foreløbig kalender
 2 Fri træning:
 Salo er interesseret i Jordan
 GP nr. 100 for Mercedes
 1. fri træning
 Motorleverandører køber teams
 Ingen Ferrari’er i første session ??
 Jordan får ny gearkasse
 Prost´s 2001-motorplaner
 Coulthard langer ud efter Irvine
 Ferrari går efter et hat-trick
 Frentzen vil ha' Coulthard
 Trækker Peugeot sig ud af F1?
 Australien vil ha' en ny dato
 Häkkinen får ny bil
 Coulthard svarer igen
 

Hop til top26.6.1999

Alle 22 kørere er med

Når det franske grand prix bliver begynder i morgen vil alle 22 kørere være til start. De fem kørere der ikke kom under 107%-tiden, Hill, de to Minardi-kørere og Arrows-kørerne kommer på trods af deres tider alligevel med i det franske grand prix. Reglementet giver rum for at man komme med i løbet hvis der er særlige omstændigheder - og regnvejret blev da også begrundelsen for at de fem kørere alligevel slippes ind i løbet.
BB  


Hop til top
Glæde hos jubilaren

Jean Alesi var naturligvis meget glad for at han fik en andenplads til det løb der markerer at han har været med i Formel 1 i 10 år. Det er i øvrigt hans bedste placering til et grand prix i Frankrig. Alesi var den første mand på banen og det skulle vise sig at være meget klogt at komme tidligt ud på banen. Glæden hos Alesi var stor, eftersom starten på løbsweekenden ikke var videre heldig da han med høj fart kørte af banen. "Jeg ser frem til at have en fest med teamet - specielt efter mig uheld i går eftersom de arbejdede hele natten for at genopbygge raceren. Jeg håber at vi kan forbedre racerens holdbarhed til løbet og nå i mål," siger Jean Alesi der ikke har fået så meget ud af Sauber-raceren i år. Måske kan det give point i morgendagens løb.
BB  


Hop til top
Barrichello lykkelig over pole

Ikke overraskende var der glæde i Stewart-lejren efter at de fik deres første pole position nogensinde. Rubens Barrichello var en af de få der fik fordel af en bane der var mindre våd - og for anden gang i karrieren er han på pole. Sidste gang var det også under kaotiske forhold da han i 1994 satte pole. "Jeg har det rigtig godt. Det er så godt. Jeg var ude på banen på det rigtige tidspunkt. Følelsen er den samme som på Spa i 1994," siger en overlykkelig Barrichello. "Vi tog selv beslutningen. Da jeg var derude vidste jeg at jeg måtte presse fordi jeg fandt ud af det var nu eller aldrig," siger han om den kloge beslutning at gå tidligt ud. Barrichello vil i løbet gå efter en placering i top-3.
BB  


Hop til top
Mystik om McLaren

Det var en meget atypisk kvalifikation for McLaren og i særdeleshed for Mika Hakkinen. Begge kørere blev inde i garagen og måtte sætte deres tider mens regnen silede ned. David Coulthard blev den bedste kører under de værste forhold på 4. pladsen mens Hakkinen havde store problemer og det lignede længe en stor fiasko for den regerende verdensmester. Han sluttede nede på en beskeden 14. plads. "Under de givne omstændigheder som vi kørte i er jeg glad for min tid. Det er klart at det var klogest at køre i starten af kvalifikationen, men selv om vi missede det, og taget vejret i betragtning, er jeg glad for at starte løbet fra den andre startrække," siger David Coulthard.

Coulthard under i regnvejret

Mika Hakkinen havde ikke rigtig nogen undskyldning for hans placering. "Det er umuligt at give nogen undskyldning fordi vejrforholdene var det samme for alle. Jeg følte at de mange gule flag var til gene for mig. Jeg var ikke i stand til at føle mig tilpas i raceren og det er derfor jeg kvalificerede mig som nummer 14. Men man skal være positiv og optimistisk for løbet i morgen - det er trods alt det at man kan score point," siger Mika Hakkinen der står overfor en travl søndag.

Norbert Haug sætter hovedet på sømmet: "Ser man tilbage på det hele er det klart at vi ikke havde den rette timing, men David gjorde stadig et godt stykke arbejde under de sværeste forhold. En Ferrari er efter ham og den anden er efter Mika, hvilket i det mindste er et positivt resultat af denne kvalifikation," siger Mercedes-bossen og ønsker i samme moment Barrichello og Stewart tillykke med det flotte resultat. Men mon ikke Haug hellere havde set Hakkinen på Coulthards plads, så helt godt er det vel næppe...

BB  


Hop til top
BAR prøvet til grænsen

For et nyt hold som BAR kunne kvalifikationen i regnvejr være en indikation om teamet og dets kørere er i stand til klare sig selv under miserable forhold. Det lykkedes endda Ricardo Zonta under sin første kvalifikation i regnvejr at slå Jacques Villeneuve, blandt andet fordi brasilianeren slap for trafik - og dertil skal det også siges at Villeneuve aldrig har været rigtig glad for kørsel i regnvejr. "Raceren var sat lidt for lavt under mit første forsøg og derfor aquaplanede den ret meget. Vi forhøjede frihøjden (mellem asfalten og raceren) og den var lidt bedre under det andet forsøg men ikke meget så det var svært at blive på banen. Min omgang var meget heldig - det var kun Michael Schumacher der var foran mig," siger Zonta der sluttede som nummer 10. Samtidig opfyldte han et krav fra Craig Pollock: "Jeg er meget glad for min plads fordi Craig havde bedt mig om at komme ind i top-10."

Villeneuve sluttede to pladser efter og var skuffet over at vejret havde generet så meget. "Jeg er frustreret over denne placering, specielt eftersom vi til morgen forsøgte os med forskellige set-ups som gav store ændringer i racerens styring, selv med gamle dæk. Jeg føler at regnen har gjort at vi mistede en god chance," siger Villeneuve der havde problemer med trafik på banen. "Da jeg så kom rundt for endnu en hurtig omgang væltede regnen virkelig ned, og det var umuligt at køre hurtigere," ærgrer han sig.

BB  


Hop til top
Zanardi tager afstand fra doping

Alessandro Zanardi var en af de seks kørere der blev udtaget til en dopingtest efter fredagens træning, men det var ikke helt så nemt! Italieneren har haft masser af problemer i år og han havde da også et mindre problem da han skulle aflevere en prøve til testen. "Det var svært for mig, eftersom jeg havde været på det lille hus før træning, så det tog mig halvanden time," siger en hårdtprøvet Zanardi der dog er for at der bliver foretaget dopingtests fordi det vil stoppe folk i eventuelt at forsøge sig med doping.
BB  


Hop til top
Hill er med i morgen

Damon Hill kommer alligevel til start, selvom han manglede 0,002 i at leve op til 107%-tiden. Efter at Jordan har appeleret til ledelsen på banen har Damon Hill, ifølge en talsmand hos Jordan, fået lov til at starte løbet i morgen. Han kommer til at starte som nummer 18. Der forlyder endnu ikke noget om hvorvidt begge kørere hos henholdsvis Minardi og Arrows også får lov at starte i morgen. En annoncering af dette kommer sikkert meget snart.
BB  


Hop til top
Benetton var heldige i Canada

Efter andenpladsen i Canada fik Giancarlo Fisichella og Benetton vendt en kedelig udvikling i denne sæson. Nick Wirth, der er ingeniør hos Benetton siger om de fremskridt der var i Montreal: "Det var efter vores meget dårlige præstation i Barcelona at vi tog et kig på hvad der skete. Vi mente ikke at vi fik så meget ud af raceren som vi skulle have gjort, så vi gik tilbage til udgangspunktet. Vi brugte disse løsninger i Canada og sammen med nogle nye aerodynamiske ændringer, viste det sig at give bonus," siger han men mener ikke at et enkelt godt resultat kan siges at give dem håb om at den kedelige udvikling er vendt fuldstændig. "En svale giver ikke sommer, og nogle af de fremskridt som gjorde os konkurrencedygtige i Canada vil ikke passe til de baner vi kommer til nu, der kræver høj downforce. Vi skal være realistiske når vi taler om vores chancer om at være konkurrencedygtige over kort tid, men vi har nogle interessante ændringer på vej i fremtiden," siger Nick Wirth og håber at den anden del af sæsonen bliver bedre for Benetton.
BB  


Hop til top
Jenkins skal omstrukturere Prost

Prost har, som før omtalt her på formel-1.dk hentet Alan Jenkins, tidligere designer hos Stewart til teamet som ny teknisk direktør. Dermed har Prost en stærk stab af ingeniører. Alain Prost afviser at de efterhånden har for mange topingeniører i teamet. "Faktisk behøver vi de rigtige folk til de rette pladser. John Barnards plads har altid været klar og han bliver ikke flyttet, men er ikke teknisk direktør," siger Alain Prost om de ændringer der har været i teamet. Der har været rygter om at John Barnard var på vej ud, men det afviser Prost. "Vi behøver en erfaren ingeniør til den plads, en som kan have det overordnede overblik over hele raceren som er i stand til at træffe hurtige beslutninger," siger Prost om kravene til den nye tekniske leder. Samtidig har Alan Jenkins en vigtig rolle under en kommende omstrukturering i Prosts organisation. Samtidig får den tidligere Renault-mand, Bernard Dudot en anden plads i teamet. "Han manglende erfaring mht. chassis-siden er blevet et stadig større problem så vi blev nødt til at flytte rundt," siger Alain Prost om grunden til at Jenkins blev hentet til Prost-teamet der allerede er gået i gang med arbejdet på raceren til år 2000. Under alle omstændigheder får de en ny motor, enten fra Peugeot eller hvis de finder en anden leverandør. Samtidig arbejder de på en ny gearkasse og et helt nyt chassis.
BB  


Hop til top
Prisstigning på Formel 1

De engelske Formel 1-fans bliver måske snydt for at se kvalifikationen til Formel 1-løbene. Allerede i denne weekend har ITV ikke vist kvalifikationen efter sigende fordi Bernie Ecclestone vil have flere penge for at TV-kanalen kan vise Formel 1. Selv siger ITV at det skyldes forhold som de ikke selv er herre over. Ecclestone har stadig store planer med det digitale TV, hvilket har gjort det traditionelle signal dårligere de seneste par år - det signal som også DR modtager til deres transmission af Formel 1. Som flere har bemærket er det nu muligt at se Formel 1 via Selector - med andre og bedre vinkler. Blandt andet er antallet af on-board kameraer blevet stærk reduceret, hvilket er ærgerligt for seerne. Men mon ikke det digitale TV bliver mere populært når prisen på signalet kommer lidt ned? For de mange danskere der har kabel-TV eller sattelit, kan vi dog glæde os over at RTL ikke blev berørt af dette problem.
BB  


Hop til top
Barrichello vinder pole

Årets første kvalifikation med regnvejr blev afholdt i dag. Ved begyndelsen af kvalifikationen var der masser af vand på banen, hvilket fik kørerne til at finde deres bedste evner frem. Flotte TV-billeder viste hvor svært det var for kørerne - lidt for hårdt tryk på speederen og raceren blev meget urolig. Det var meget tydeligt at det var de kørere der kom tidligt ud på banen der vandt de bedste placeringer, mens de andre kørere der først kom ud efter en halv time havde problemer med regnen. Rubens Barrichello fik pole foran Jean Alesi og Olivier Panis der var blandt de første på banen og dermed vandt ved at satse tidligt. Den bedste af 'de sidst-startende' blev David Coulthard på 4. pladsen. Frentzen blev nummer 5 foran Michael Schumacher mens Hakkinen havde store problemer og blev blot nummer 14. Damon Hill, Marc Gene, Luca Badoer, Pedro de la Rosa og Toranosuke Takagi er som udgangspunkt i kvalificeret, men der kommer senere en opfølgning på dette.

Jean Alesi var, til hjemmepublikummets jubel, den første på banen og satte tiden 1:39,213 som blev det første udgangspunkt, som han kort tid efter forbedrede med godt et halvt sekund. Tiden holdt i kort tid hvorefter Rubens Barrichello satte den bedste tid med en runde på 1:38,441. Efter det første kvarter havde der kun været fire kørere på banen og regnen tog til og derfor valgte kørerne at blive i garagen. Stillingen efter de første 20 minutter:

Uden kørere på banen i næsten et kvarter begyndte det naturligvis at blive lidt kedeligt. Frentzen var den første kører der brød stilheden og kom på banen. Ingen af kørerne ville være den første på banen for at tørre banen lidt - men efter Frentzen kom andre kørere på banen. Frentzens første omgang gav tiden 1:40,690 - over 2 sekunder efter Barrichello. Michael Schumacher der må betragtes som en af de bedste i regnvejr kørte sin første omgang på 1:43,661 - langt efter Barrichello på en 8. plads. Hakkinen havde heller ikke for nemt - han kørte ekstremt langsomme tider på de første omgange mens Coulthard kørte sig ind som nummer 5, mens Alessandro Zanardi kørte sig selv af banen.

Med få minutter tilbage er der mange kørere der ville have problemer med 107%-regelen, men dem der ikke nåedede inden for denne tid starter sandsynligvis alligevel fordi forholdene på banen ændrede sig undervejs.

Michael Schumacher forbedrede sig og kom op på 5. pladsen med en tid på 1:41,127, hvorefter han kort tid efter kørte af banen. David Coulthard viste god form og kørte sig op på 4. pladsen mens Hakkinen forbedrede sin tid fra nummer næstsidst til 14. pladsen - over 6 sekunder efter Barrichello. Masser af spin var der naturligvis i de sidste minutter - Alesi og Diniz kørte deres racer helt af banen, mens Hill og Wurz havde et par turer i græsset, mens Eddie Irvine havde masser af problemer i den kvalifikation han havde udset sig til at være der hvor han satte sin første pole position. Herbert parkerede også sin Stewart i gruset. I de sidste sekunder kunne Rubens Barrichello så tiljubles efter at han har taget den første pole position for Stewart - og det er Barrichellos 2. pole. Masser af drama under kvalifikationen, hvilket er ganske normalt under disse forhold. Det ventes at det også bliver regnvejr i morgen... Måske bliver det ikke et helt kedeligt løb som det plejer at være på Magny-Cours...

BB  


Hop til top
Alesi runder 10 år

Det franske grand prix på Magny-Cours markerer 10 året på hans debut i Formel 1. Hans første løb fandt sted på hjemmebanen på Paul Richard-banen i 1989 og fra det første løb etablerede han sig som et af de store talenter i Formel 1. Desværre for Alesi har det ikke udmøntet sig i mange sejre - kun en enkelt der kom i hus i Canada i 1995.

Jean Alesi er måske den sidste Formel 1-kører der næsten har et romantisk forhold til det at køre Formel 1 - når man ser på Formel 1 som det er i dag er det blevet meget sterilt, computerstyret og PR-minded fremfor alt. Men Alesi lever for Formel 1 og viser gerne sine følelser i fuld flor - hvor mange gange har vi ikke set Alesi i et stort følelsesudbrud når raceren ikke ville som han ville, måske som følge af at han også har familiebaggrund i Italien.

Karrieren begyndte hos Tyrrell hvor Ken Tyrrell havde fået øje på den unge franskmand der tidligere havde gjort det godt i Formel 3000 hvor han siden blev hentet til Ferrari og blev meget populær - ikke så meget på grund af hans resultater, men mere fordi han var en kører med følelserne ude på køredragten. Sidenhen kom han til Benetton da Michael Schumacher tog til Ferrari for at få flere udfordringer. Da Benetton var ved at gå i opløsning fik han tilbud om at køre for Sauber hvor han også er nu.

Nu ser Alesi tilbage på 10 i Formel 1, hvor der er sket meget. "Min kørestil og den måde jeg tænker er ikke det de ønsker i dag," siger Alesi med henvisning til hvad de forskellige teams ønsker af deres kørere. "Nu er det meget anderledes. Formel 1 har ændret sig så meget i de sidste 10 år," konkluderer han. Alesis karriere kom meget overraskende i gang da han fik chancen som substitut hos Tyrrell og gjorde det godt - han sluttede som nummer 5 i sit debutløb efter at have været med fremme i den første del af løbet. Men han har været med i en tid hvor Formel 1 drejede sig mere om race end PR og nåede at kæmpe mod store navne som Prost, Mansell, Piquet og Senna, hvor mange især husker Alesis kørsel i Phoenix i 1990, hvor han længe lå og duellerede med Ayrton Senna om sejren - hvor brasilianeren til sidst kunne tage sejren. "Jeg har været meget heldig i min karriere, men alligevel ikke helt så heldig. Jeg har ikke haft et alvorligt uheld og jeg håber at jeg ikke får det, men jeg har kun vundet et enkelt løb. Alle siger at der skulle have været mange flere," siger Alesi der ikke har planer om at lægge hjelmen på hylden, der i næste sæson bliver den ældste kører i feltet.

BB  


Hop til top
Coulthard som briternes nummer 1

Når Damon Hill stopper sin karriere efter denne sæson vil David Coulthard gøre alt for at overtage Damon Hills plads som Storbritanniens favoritkører. Damon Hill overtog positionen som briternes helt nummer 1 da Nigel Mansell i flere tempi sagde farvel til Formel 1. Allerede i 1993 var han meget populær, hvilket især blev forstærket da han samme år lå til at vinde det britiske grand prix. Nu forventer David Coulthard at han bliver deres nye favorit. "Jeg har været den førende britiske kører når det drejer sig om at score point de sidste to år. Damon er dog et større navn. Han er tidligere verdensmester og jeg har stor respekt for ham som kører. Det er kedeligt at han stopper," siger Coulthard der har været holdkammerat med Hill i 1994 og 95. Der var de to kørere dog ikke de bedste venner, og flere gange har det været tæt på at de to kørere har begyndt et slagsmål... Selvom Coulthard ikke har samme popularitet i øjeblikket forventer han at han kan blive nummer 1 i Storbritannien. "Jeg ved at jeg skal være i en position hvor jeg kan kæmpe om VM for at få publikums støtte på samme måde som Damon og Mansell har haft det. Alle elsker en vinder så jeg skal ud og vinde løb," siger Coulthard om sine planer. Hans nærmeste rival bør være Eddie Irvine, der på den ene side er mere spektakulær på banen end Coulthard mens skotten måske har en mere 'folkelig' appel som flink person. Det bliver spændende at se hvem af de to kørere der får briternes støtte i år 2000.
BB  


Hop til top
Jean Todt om tiden hos Ferrari

Jean Todt har siden han stod bag Peugeots succes i Le Mans været manden der har fået Ferrari frem til en position som VM-kandidat. Det franske grand prix markerer det sjette år med den lille franskmand i spidsen for Formel 1's mest populære team, Ferrari. Selv siger Jean Todt at det har taget lang tid at komme tilbage til toppen af Formel 1 og at det først var i 1997 og 98 at teamet for første gang kunne begynde at tænke på VM-titler. "Uheldigvis kunne vi i 1997 og 98 ikke hente det i det sidste løb men i det mindste var vi konkurrencedygtige indtil da," siger Todt og siger at det naturligvis har været frustrerende at miste VM i det sidste løb. I 1999 ligger de også godt til, og er kommet langt bedre fra start i denne sæson end de gjorde sidste år. Jean Todt er ikke i tvivl om at Michael Schumacher har været den måske vigtigste faktor i Ferraris fremgang. Teamet har kontrakt med Michael Schumacher indtil år 2002, men Jean Todt vil ikke tale om hvordan teamet vil være uden tyskeren - han vil hellere se hvad de kan få ud af at have tyskeren i teamet. "Jeg vil hellere sige hvad vi kan udføre sammen med ham, end hvad vi kunne gøre uden ham. Han er med os så jeg vil slet ikke tænke over det," siger Jean Todt og beskriver Schumacher som en god holdspiller - "vi står sammen i med. og modgang," slutter han.
BB  


Hop til top
Villeneuve kritiserer sit team

Jacques Villeneuve har stadig ikke fået sin racer igennem et løb i denne sæson og selvom det er et nyt team der har masser af problemer mener Villeneuve at flere folk i teamet skal til at tage sig sammen. Han langer kraftigt ud efter den tekniske direktør, Adrian Reynard og udpeget ham som skyldig for at teamet stadig har masser af problemer. "Det svage led i teamet er Adrian Reynard. Jeg forventede at se meget til ham i år, men vi har næsten ikke set ham overhovedet og vi mangler hans input," siger Villeneuve der har holdt regnskab med hvor aktiv han har været. "Han har været til et løb og jeg har set ham fem minutter ved en test - det er det hele," siger Villeneuve og henviser til at Reynard har en vigtig stilling i teamet som enhver anden teknisk leder. Villeneuve foreslår at teamet finder en der kan udfylde hans arbejde hvis han ikke kommer til flere løb. Det må være problemet for et team der er en fusion af flere folk med arbejde i andre serier. Det er svært at spille på to heste og få succes med begge...
BB  


Hop til top
Panis afviser kritik

I den første del af denne sæson har Olivier Panis været hængt ud for at være den mest udisciplinerede kører - især når man taler om hvor mange gange han har overset de blå flag. Men ifølge Olivier Panis er det ikke ham der har et problem og at det ikke har været hans fejl. "Jeg havde et problem på Imola med Coulthard som sagde at grunden til at han ikke vandt var min fejl. Jeg mener ikke det var min fejl," siger Panis. Han havde set Coulthard men var meget optaget af en infight med Fisichella. "Jeg så David bag mig, men kæmpede med Giancarlo Fisichella og det var en meget vigtigt for mig at få det bedste mulige resultat for mit team," siger Panis. Coulthard var ikke kommet forbi hvis ikke det havde været for Alain Prost som over radioen fortalte ham at der skulle gives plads. Faktisk var det ikke så meget der skulle til - han trak ud i banen og Coulthard kom forbi (for derefter at køre sig selv af banen...) Men under alle omstændigheder var det ikke Panis' fejl. Men siden Imola har der været flere situationer hvor Panis har været på grænsen af hvad han kan tillade sig at gøre når han er ved at bliver overhalet med en omgang.
BB  


Hop til top
Dopingtest i Formel 1

Mens der stadig er store dønninger indenfor cykelsporten med hensyn til doping og der er kommet meget stort fokus på doping - derfor har Formel 1 under det franske grand prix udtaget seks kørere til at blive dopingtestet. Formel 1-sporten har ikke været berørt af dopingmisbrug, men for et par år siden blev to kørere taget i at have for meget koffein i blodet - det var under løbet på Nurburgring i 1995. De to kørere havde drukket masser af kaffe fordi det var ekstremt koldt på banen, men ellers har sporten ikke været ramt af et dopingmisbrug hvilket Max Mosley ved flere lejligheder har afvist. Men så har FIA da gjort hvad der var nødvendigt, selvom Formel 1 ikke har dopingregler i reglementet.
BB  


Hop til top
4. træning

Så blev der for alvor skruet op for tiderne - de to McLaren-kørere satte de bedste tider hvorefter Rubens Barrichello satte sig igennem og kørte den bedste tid. Men et regnvejr i de sidste 20 minutter fik tiderne til at falde og flere kørere havde problemer med regnvejret - især de kørere der blev fanget ude på banen da det begyndte at regne. Flere af kørerne fik forsøgt sig med regnvejrsdæk. David Coulthard satte den bedste tid under regnvejret i de sidste sekunder af træningen.

Der var lidt drama på banen hvor Hill og Fisichella misforstod hinanden - Hill lukkede døren da italieneren forsøgte at overhale briten, hvilket fik Fisichella til at spinde af banen. Der er med tiderne i den 4. træning lagt op til en meget spændende kvalifikation der finder sted om et par timer - både med flere kørere godt med og med regnvejr som en ukendt faktor der kan spille ind!

BB  


Hop til top
3. træning

Ved formiddagens tredje frie træning kørte Eddie Irvine den bedste tid, på trods af at banen i den første del af træningen var våd efter lidt regnvejr ved Magny-Cours - faktisk var Irvines tid bedre end gårsdagens bedste tid der blev sat af Michael Schumacher. David Coulthard blev nummer 2 - godt et halvt sekund efter Irvine. Hakkinen var en plads efter, mens det ser ud til at Williams er godt kørende på Magny-Cours. Ralf Schumacher satte en tid der rakte til 4. pladsen. Michael Schumacher kørte en tid der rakte til 5. pladsen - 0,899 efter sin holdkammerat.

Efter dem lå de to Jordan-racere mens Jean Alesi faldt lidt ned gennem rækkerne. Alessandro Zanardi kunne ikke holde ved i toppen - han sluttede efter den 3. træning som nummer 17. Johnny Herbert havde en problemfyldt morgen og måtte se sig placeret som den sidste - over 9 sekunder efter Irvines bedste tid.

BB  


 

Hop til top25.6.1999

Stor arrogance hos Ferrari

Man holdt sig udenfor i en time - alle andre kørere uden tekniske problemer havde banen for sig selv. Ferrari havde ikke lyst til at gøre meget væsen af sig under den første time af træningen. Grunden til det: Stor sikkerhed hos Ferrari om deres set-up gjorde at teamet hellere ville spare på deres dæk! "Vi kørte ikke meget i dag, da vi allerede havde testet her i sidste uge. Det er svært at drage nogle konklusioner på grund af de forskellige vindforhold. Både Michael og Eddie brugte den nye aerodynamiske specifikation," siger Jean Todt. Der var dog lidt problemer for Ferrari - på Michael Schumachers første tur ud af pitten kørte han af banen da det viste sig at der var problemer med bremsebalancen. Selv siger Schumacher til dagens træning: "Da vi havde en god test i sidste uge kørte jeg ikke ud til morgen for at spare på mine dæk. Jeg kørte af banen på mit første forsøg fordi bremsebalancen ikke var rigtig," siger Schumacher, hvorfor det nok ville have været en god ide at tage nogle få ture på banen for lige at finde ud af om raceren er nogenlunde kørende... "Selvfølgelig er det positivt for os at være i front, men raceren var ikke nær så nem at køre som den var under sidste uges test, da vi udførte en masse arbejde. Vinden har ændret retning og det er som om jeg kører i en anden racer. Jeg brugte de nye aerodynamiske ændringer, men jeg er ikke sikker på hvilken forskel de gør. Dækvalget bliver hellere ikke helt nemt," siger Eddie Irvine der har udset sig Magny-Cours til at være stedet hvor han tager sin første pole og vinde løbet... Alligevel lader det til at Ferrari er stærke - eftersom de satte de bedste tider med mindst tid på banen.
BB  


Hop til top
Frentzen igang igen

Efter en mindre pause efter sit uheld på de sidste omgange under det canadiske grand prix er Heinz-Harald Frentzen tilbage i sædet og klar til at køre Formel 1. Han havde ikke testet på banen i sidste uge, men alligevel var han godt med og kørte en tid der rakte til 6. pladsen i dagens træning mens Damon Hill blev nummer 12. "Jeg føler at jeg mangler lidt eftersom jeg ikke testede her i sidste uge. Der er masser af arbejde for at få hentet de sidste par hundrededele ud af raceren, og det ville have været godt at have været i stand til at teste her," siger Frentzen der må forsøge at indhente det tabte på kort tid. "For eksempel skal vi hvordan balancen er i de nye dæk og vi skal arbejde på set-up'et til kvalifikationen. Men jeg følte at jeg var ok i raceren og der var inden smerte så jeg kan ikke klage," siger Frentzen, mens Hill klagede over at racren føltes anderledes end den var i sidste uges test.
BB  


Hop til top
Zanardi endelig i gang

Selvom tiderne på en fredag langt fra kan sige noget om kørerne og racernes form må Alessandro Zanardi alligevel siges at være på rette vej efter at han satte 5. bedste tid i dag. Italieneren der de to forgående sæsoner har været totaldominerende i ChampCar-serien har haft store vanskeligheder da han vendte tilbage til Formel 1. Men måske kan det franske grand prix blive vendepunktet for Zanardi. Han sluttede foran sin holdkammerat, Ralf Schumacher der har været klart bedre end Zanardi i sæsonens første løb. "Selvfølgelig er jeg ret glad for dagens resultat selvom jeg vil være et fjols, ved at føre mig selv bag lyset ved at tro at jeg er i samme position efter morgendagens kvalifikation uden yderligere forbedringer af raceren," siger Zanardi meget nøgternt. "Jeg tror at vores præstation skyldtes det faktum at vi i dag kørte på det rigtige tidspunkt af den frie træning, under de bedste baneforhold," fortsætter Zanardi der ikke har scoret point i år og fortsat kun har scoret ét enkelt point i hele Formel 1-karrieren.

Zanardi er kommet op i omdrejninger

Ralf Schumacher fik kun 9. bedste tid, men var alligevel rimelig tilfreds. "Generelt er jeg meget glad for Williams-raceren, selvom vi havde nogle problemer med understyring i visse sving. Jeg er ret sikker på at vi vil løse problemerne i morgen," siger Ralf Schumacher der også havde tekniske problemer at slås med. "Mod slutningen af den sidste træning kunne jeg ikke komme mere ud, fordi vi havde lidt problemer med gearkassen." Patrick Head fortalte at teamet brugte fredagen på at lave det sidste hjemmearbejde færdig - man havde ikke nået det hele under sidste uges test.

BB  


Hop til top
McLaren testede under nye forhold

McLaren brugte dagens to træninger til at finde et set-up der passede til banen og vejret i Frankrig. Ifølge teamet er der væsentlig forskel fra sidste uges test og til de forhold der er nu på Magny-Cours. Mika Hakkinen satte en tid der rakte til en 3. plads. Den tid blev allerede sat i den første træning. Det samme gjorde sig gældende for David Coulthard der også satte sin hurtigste tid i den første træning - og placerede sig lige efter holdkammeraten. "Vi brugte det meste af denne morgen til at checke set-up'et og finde ud af hvordan det havde ændret sig siden vi testede her i sidste uge. Alt gik godt men vi har stadig en del at lave inden kvalifikationen i morgen," siger Hakkinen efter den første dag på Mangy-Cours. Hans holdkammerat, David Coulthard siger dette om fredagen i Frankrig: "Jeg havde et lille spin da jeg kom ud af den sidste chikane men det er ikke noget at bekymre sig om. Ballancen i raceren er en lille smule anderledes end den var under testen fordi der er ændrede baneforhold. Men vi må evauluere hvor vi er og gå videre med det," siger Coulthard. Ron Dennis lægger ikke meget i resultatet i dag: "Det eneste der skille de fire første i øjeblikket er temperatureren, benzinmængden og dækkene. Det er bare en normal fredag," siger Ron Dennis ganske tørt.
BB  


Hop til top
BAR mangler grip

Manglende vejgreb var grund til hovedbrud i BAR-lejren. Samtidig havde Ricardo Zonta det svært efter et uheld under den anden træning der gjorde at han kun fik fem omgange på den franske bane under den sidste træningstime. "Det var en svær dag," siger Villeneuve og fortsætter: "Vi kørte med de hårde dæk i dag og det giver os problemer med at sætte raceren op, ligesom i Montreal. Om eftermiddagen så det ud til at blive forbedret en smule." Villeneuve var også af banen, hvilket efter canadierens udsagn skyldtes en fejl i oliesystemet. Han sluttede som nummer 14.

Ricardo Zonta kørte 22 omgange, men havde som før omtalt en del problemer: "Raceren overstyrede meget til morgen og jeg presset den til grænsen for at forsøge at forbedre min tid. Til eftermiddag pressede jeg for hårdt og spandt - det var min fejl. Vi fortsætter med at arbejde for at forbedre balancen, og jeg skal have en snak med mine ingeniører og jeg håber vi kan finde en god løsning for morgendagens kvalifikation," siger Zonta.

"Vi er skuffede over at vores tider ikke gav bedre positioner," siger Robert Synge der er team manager for BAR. "Vores ingeniører i Brackley arbejder hårdt for at tage fat på vores styringsproblemer og vi håber at have en mere succesfuld dag i morgen," slutter han.

BB  


Hop til top
Foreløbig kalender

Næste års formel 1 sæson starter tidligere end normalt. Dette blev kendt da FIA offentliggjorde en foreløbig kalender for år 2000 sæsonen. Sæsonen skal starte med det Malaysiske Grand Prix i Kuala Lumpur.

Den anden bemærkelsesværdige ændring på kalenderen, er at Luxembourg Grand Prix mangler. Men vi kommer dog ikke til at mangle Nürburgring løbet vil bare komme til at hedde Europa Grand Prix igen. Dette Grand Prix vil komme til at ligge før det Tyske Grand Prix for at gøre plads til det Amerikanske Grand Prix så vi således kommer op på 17 løb i år 2000.

Det Franske Grand Prix er også blevet flyttet således at et skal køre i starten af maj. Monaco Grand Prix holdes et par uge senere end det plejer. Sæsonen slutter tidligt, med det Japanske Grand Prix som køres den 8. Oktober. Det betyder at der er et gap på næsten to måneder hvor der ikke må testes, da der ikke må testes til 2001 sæsonen, før den 1. december 2000.

Foreløbig kalender for år 2000

DatoGrand PrixBane
20. FebruarMalaysiaSepang, Kuala Lumpur
5. MartsAustralienAlbert Park, Melbourne
19. MartsBrasilienSao Paulo
9. AprilSan MarinoImola
23. AprilSpanienBarcelona
7 MajFrankrigMagny Cours
21. MajEuropaNürburgring
4 JuniMonacoMonte Carlo
18 JuniCanada
HVJ  


Hop til top
2 Fri træning:

Michael Schumacher blev den hurtigste mand i anden session, og samtidig også dagens hurtigste. Eddie Irvine blev nummer 2 og Mika Häkkinen nummer 3. Schumacher ventede 1 time og 22 minutter med at komme på banen i sin Ferrari med 048b motoren. Der kom en smule blå røg fra motoren da han forlod pitten. det er selvfølgeligt en del af det taktiske spil at vente så længe som muligt med at komme på banen, men hvad vigtigere er han har sparet på sine dæk.

Ironisk nok kørte han ud i gruset i Estoril svinget på sin første omgang, og ødelagde dermed det sæt dæk. Tyskeren kæmpede hele anden session med nogle bremseproblemer. Han kom dog ud senere på et sæt nye dæk, og satte dermed dagens hurtigste tid.

Det lykkedes dog for Michael Schumacher at rulle bilen tilbage til pitten, hvor mekanikkerne kunne kigge på den, og undersøg om den var kommet tilskade. Ferrari mekanikeren i Ferrari lejeren sig at bilen bare var sat dårligt op

Coulthard kæmpede for at slå Irvine’s tid imens Jacques Villeneuve kæmper med sin BAR racer, men kommer uheldigvis en lille tur af banen og er derefter nødt til at returnere til pitten for at få sat en ny næse på bilen.

Med kun 20 minutter tilbage af denne session kommer Eddie Irvine og Mika Häkkinen på anen samtidig, Mika spinder i Nürburgring chikanen, men fortsætter.

Alex Zanardi sluttede dagen som nummer 5. foran Frentzen, Alesi, Barrichello, R. Schumacher og Johnny Herbert.

HVJ  


Hop til top
Salo er interesseret i Jordan

Mika Salo er den mest sandsynlige afløser for Damon Hill når han trækker sig fra formel 1. Som tidligere skrevet kan det meget vel ske inden sæsonens udgang, og så er Mika Salo's position meget stærk, da han i øjeblikket ikke har noget at lave, og derfor kan tiltræde med meget kort varsel.

Kilder tæt på Salo siger følgende: "Han er helt sikkert interesseret hvis han bliver tilbudt pladsen. Mika har gjort det klart for alle at han er 100% fri på markedet og kan derfor sætte sig i Jordan raceren med meget kort varsel".

HVJ  


Hop til top
GP nr. 100 for Mercedes

Det Franske Grand Prix, er nummer 100 for Mercedes som motorleverandør til formel 1 sporten. Mercedes-Benz debuterede i 1954 netop ved det Franske Grand Prix, hvor de lavede en 1-2 sejer.
De har ført Juan Manuel Fangio til hans 5 verdensmesterskaber. De har sidenhen leveret motorer til Sauber team og i 1995 begyndte de samarbejdet med McLaren.

Coulthard siger at at han kan vinde løbet i weekenden og tilføjer at hans bil fungere godt. Både Häkkinen og jeg har vist at vores holdbarheds problemer er fortid.

Ron Dennis siger: " McLaren teamets sejre i Spanien og Canada var fantastiske, men sæsonen er lang endnu og vi skal blive ved med at fokusere på at vi vil være bedst."

Bare de ikke fejre dette her, med at begynde at flyve

HVJ  


Hop til top
1. fri træning

McLAREN MERCEDES Mika Häkkinen og David Coulthard satte tempoet i dagens første frie træning, Men kørte dog ikke mere end højest nødvendigt, for de ville spare på dækkene. Häkkinen kørte kun 5 omg. og lavede den hurtigste tid, som var 2/10 sek. Hurtigere end Coulthard, som kun kørte 4 omg. Coulthard fik dog en fejl på bilens ventiler, som tvang ham til at stoppe. Men teamet skifter motoren til dagens anden træning.

FERRARI Michael Schumacher og Eddie Irvine rullede ikke en meter i denne session. Efter deres succesfulde test i sidste uge, har de besluttet at spare på dækkene til dagens anden træning.

WILLIAMS SUPERTEC Alex Zanardi var selvfølgeligt tilfreds, med at have lavet den 3. hurtigste tid. "Jeg satte min tid imens banen var hurtig, og stadig lidt kølig. Jeg bliver ikke helt vil på grund af min tid, men det bliver jeg hvis jeg får samme placering under kvalifikationen".
Ralf Schumacher gik også hårdt efter at sætte en hurtig tid, men blev blokeret under sin hurtige omgang og sluttede som nummer 10.
Williams køre ikke med de nye stumper, som de testede i sidste uge. De nye biler er først klar til løbet på Silverstone.

JORDAN MUGEN-HONDA Heinz Harald Frentzen var endnu engang hurtig, og efter han kørte galt med 175 km/t i Canada, hvilket holdt ham væk fra testen i sidste uge. Hans højre skulder og knæ er stadig er stadig lidt ømme, men det forhindrede ham ikke i at sætte 4. hurtigste tid.
Damon Hill endte på 8. pladsen. Han kæmpede med en del understyring, dårlig trækkraft og dårlig balance i sin Jordan.

STEWART FORD Stewart teamet placerede deres biler på henholdsvis 6. og 7. pladsen. Barrichello kørte kun 4 omgange og Herbert 9 omgange. De havde fundet et godt set-up til bilerne.

SAUBER PETRONAS Det var en rigtig dårlig morgen for Sauber-Petronas. Pedro Diniz stoppede efter en halv omgang, på grund af manglende brændstoftryk.
Jean Alesi spandt i Nürburgring chikane og ramte Dækbarrieren med 225 km/t, og bilen blev kastet tilbage på banen og endte på hovedet. "Det var helt sikkert min egen skyld" siger Alesi som hjulpet ud af bilen af de tililende marshals. Hans bil var derimod kommet slemt til skade. Han så dog ud til at have det fint, da han returnerede til pitten.

HVJ  


Hop til top
Motorleverandører køber teams

Der er ved at komme en frygt ned igennem formel 1 rækkerne, efter Stewart er blevet overtaget af Ford. Man er nu bange for at andre kan finde på det samme, og måske fratage nogle teams deres motorer, hvis de ikke vil lade sig overtage.

"De kommer ind i sporten, og hvis de ikke vinder vil de ud af sporten igen," siger Eddie Irvine. "hvor føre det formel 1 sporten hen. Tænk hvis 6 motorleverandører trak sig ud af sporten på samme tid? I sportvognsløb kommer fabrikkerne ind og ud yo-yo'er."

Langtidskontrakter har været en tradition siden FORD kom in i Formel 1 i 60'erne. Bortset Ferrari og senest Arrows, er der ingen motor/bil producenter på griden.
Det senest der skete, var at Honda trak sig som et 100% team fra formel 1, hvilket er det tætteste vi har været på et helt team i lang tid.

Ford har sagt at de vil bringe deres egne erfaringer og viden ind i teamet, og de vil selv designe og fremstille deres biler og direktør Jackie Stewart forsætter formodentlig som frontfigur for teamet.

Eddie Jordan, skulle efter sigende, være blevet kontaktet af Honda sidste år, iet forsøg på at købe teamet.

HVJ  


Hop til top
Ingen Ferrari’er i første session ??

Den første frie træning er nu kørt, og Mika Häkkinen er hurtigst efterfulgt af Teamkammeraten David Coulthard. Men hvor er Ferrari’erne henne ?? Hverken M.Schumacher eller E.Irvine har været på banen her til formiddag, men der er ikke sluppet noget ud endnu hvad det skyldes. Formel-1.dk følger denne sag meget tæt, og bringer nyt så snart vi ved noget. Se de øvrige resultater på vores resultatside
HVJ  


Hop til top
Jordan får ny gearkasse

Jordan arbejder meget hårdt på at beholde tredjepladsen i mesterskabet. De kommer med et ny chassis, med revideret aerodynamik og bagvinge, ny kvalifikationsmotor fra Mugen (den skal bruges i løbet på Silverstone), og en helt ny letvægts gearkasse.

Første udgave er allerede bygget, og er ved at blive testet, for den forventes at skulle bruge til det Engelske Grand Prix. Når vi er igennem alle disse ændringer kommer Jordan med en helt ny bil i forhold til den som de startede sæsonen i!

Senere, måske til det Tyske Grand Prix, kommer der ændringer til hjulophængene og bremserne og den nye gearkasse vil være helt færdig. Alle disse ændringer på bilen har et eneste formål, nemlig at lave det bedste resultat i konstruktørenes mesterskab nogensinde.

HVJ  


Hop til top
Prost´s 2001-motorplaner

Peugeot er ikke helt tilfredse med deres resultater i formel 1, og ser deres arrangement i formel 1 som spild af penge, sammenlignet med det de får ud af at være med i Verdensmesterskabet i Rally, og der går derfor en masse rygter om at de ikke vil fortsætte deres samarbejde med Prost efter år 2000.

Der går dog rygter om at Prost allerede har en kontakt til Renault, som skal leverer til dem hvis de kommer tilbage til formel 1.

Der er også nogen der siger at Prost er ikontakt med Al Melling, som har designet Powertech motoren. Rygtet siger at de har en motor som har flere kræfter end HART og kunde Ford motoren, men ikke lige så kraftig som top teams motorene, og så er den for tung.

Det sidste rygte siger at Ferrari skal leverer motorer - lige som dem Sauber køre med. Hvis det er tilfældet, vil Sauber formodentlig se sig om efter en ny motor. Ferrari vil helt sikker sætte pris på at fålidt penge for ders "gamle" motor, som en støtte til deres ekstremt dyre udviklingsprogram.

HVJ  


Hop til top
Coulthard langer ud efter Irvine

"Kom igen når du har vundet lige så mange løb som mig"

David Coulthard langer ud efter Eddie Irvine's efter han har kritiseret Skotten's præstationer i McLaren og beskrevet ham som en svag kører.

"Ingen tror på at Eddie kommer til at køre for McLaren til næste år," Siger Coulthard. "Når han har vundet lige så mange løb som mig, og han har haft lige så mange poles som mig, kan han begynde at kritiserer mig. Sidste år var jeg den bedste Britiske kører i feltet, og jeg kritiserede ikke Eddie, Damon eller Johnny, på det tidspunkt."

Coulthard får støtte af Ron Dennis som siger: "Hvis vi nogensinde får behov for en anden chauffør, vil vi nok ikke vælge ham."

HVJ  


Hop til top
Ferrari går efter et hat-trick

Ferrari's team manager Jean Todt håber på at de kan vinde på hans hjemmebane for 3. år i træk.

Todt siger: "Sidste år lavede vi en 1-2 sejer og vi drømmer selvfølgeligt om at gøre det samme i år."

Todt ved godt at fejltagelser som Schumacher lavede i Montreal, vil blive meget kostbare. "Vores test imellem de to løb er gået godt, men vi ved selvfølgelig godt at det Lørdagens Kvalifikation og Søndagens løb der tæller".

HVJ  


Hop til top
Frentzen vil ha' Coulthard

Heinz-Harald Frentzen har det godt efter sit crash i Montreal.

Frentzen vil hellere have David Coulthard som fremtidig teamkammerat end Eddie Irvine.

HVJ  


Hop til top
Trækker Peugeot sig ud af F1?

Peugeot reagerede i går på rygterne/spekulationerne om de skulle have overvejet at trække sig ud af kontrakten med Prost teamet, og i stedet kocentrer sig 100% om deres rally team.

Corrado Provera, Peugeot's koordinator op imod Prost teamet, siger: "Vi har kontrak med Prost indtil 31. December 2000. Alain Prost havde et 4 timers møde med os, sidste tirsdag, for at vende tingene, men der blev ikke besluttet noget. Vi vil helt sikkert komme til at holde flere møder, men i øjeblikket er det "business as normal".

HVJ  


Hop til top
Australien vil ha' en ny dato

Næste års formel 1 løbs kalender er allerede til diskussion, inden den er blevet officiel.

Den foreløbige formel 1 løbs kalender for år 2000, blev offentliggjort i går af FIA. Den viser at man starter med den første træning allerede den 20. Februar på Sepang banen i Malaysia.

Australien kæmper for at få sin traditionelle position tilbage, som det først løb på kalenderen, efter at det er blevet kendt at Malaysia har fået den.
Melbourne er foreløbigt blevet tildelt den 5 Marts som deres løbsdato, Imens Malaysia Grand Prix er planlagt til den 22. February.

Den Australske Grand Prix chef Ron Walker har aftalt møde med FIA's Max Mosley og siger at han kun ser disse løbsdatoer som foreløbige.

HVJ  


Hop til top
Häkkinen får ny bil

Den regerende verdensmester Mika Häkkinen, får en ny version af McLaren MP4-14 til den kommende weekend i Frankrig.

"Bilen har lidt flere hestekræfter og motoren tager lidt flere omdr.", siger Mercedes motorsport chef Norbert Haug. Den nye bil har også lidt længere afstand mellem de to hjulaksler.

Ydremere kommer vil til at se de Häkkinen's McLaren med påskriften "Mika" på siderne og på næsen i stedet for West. Dette skyldes at det ikke er lovligt at køre med cigaretreklamer i Frankrig.

Dette kunne man dog allerede fornemme i går da den afsluttende Kvalifikation blev kørt til F3000 løbet, hvor der på Nick Heidfeld's WEST racer, stod Nick i stedet for WEST. Heidfeld fik i øvrigt poleposition til lørdagens løb, som kan ses på Eurosport.

HVJ  


Hop til top
Coulthard svarer igen

Efter at Eddie Irvine har været ude med riven, både efter Hakkinen og Coulthard er skotten gået i offensiven efter at Irvine har fortalt at han mener at Coulthards position hos McLaren var meget svag. Han mener at Irvine ikke har noget at have sin kritik i: "Ingen tror at Eddie kører for McLaren i næste sæson. Når han vinder det samme antal sejre og poles som jeg har vundet, kan han begynde at sige ting om mig. Sidste sæson var jeg den førende britiske kører, men jeg nedgjorde ikke Eddie, Damon eller Johnny," siger Coulthard. Irvine har selv været med til at sætte rygter igang der pegede på at han måske vil fortsætte hos McLaren men Ron Dennis vil ikke hente Irvine til teamet.
BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk