Pitsladder
Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk
Dato Indeks
27.6.1999
Jan vinder på Mosport
Skuffelse for Ferrari
Takagi diskvalificeret
´Måske mit sidste løb´ - Hill
Frentzen vinder efter god taktik
Hakkinen havde et underligt løb
'Jeg troede det var vores' - Barrichello
Mere uheld for Coulthard
Alesi måtte udgå
Et overraskende løb
Starten bliver på tør bane
VIP-service til Barrichello
Bekymrede kørere
Bytter Irvine og Barrichello lige over?
Barrichello håber på regn
Alesi glæder sig!
Mareridt for Ferrari
Fransk succes
Warm-up
26.6.1999
Alle 22 kørere er med
Glæde hos jubilaren
Barrichello lykkelig over pole
Mystik om McLaren
BAR prøvet til grænsen
Zanardi tager afstand fra doping
Hill er med i morgen
Benetton var heldige i Canada
Jenkins skal omstrukturere Prost
Prisstigning på Formel 1
Barrichello vinder pole
Alesi runder 10 år
Coulthard som briternes nummer 1
Jean Todt om tiden hos Ferrari
Villeneuve kritiserer sit team
Panis afviser kritik
Dopingtest i Formel 1
4. træning
3. træning
27.6.1999
Jan Magnussen og hans holdkammerat, Johnny O'Connell har netop vundet tredje afdeling af den amerikanske Le Mans-serie for hans team, Panoz. Mod slutningen af løbet kom de foran efter at Eric Comas havde kørt lidt for hurtigt i pitten og deres søsterracer kørt af David Brabham og Eric
Bernard formåede at blive nummer 2. Faktisk kom Brabham først over målstregen men havde en 20 sekunders straf der skulle lægges oven i deres resultat. Derfor kunne Jan Magnussen og Johnny O'Connell kåres som vindere - 15 sekunder foran deres holdkammerat. Det går bedre og bedre for Panoz og til dette havde Jan følgende kommentar: "Hvis vi kan blive ved med dette bliver det rigtig godt," men han understreger at teamet stadig har meget at arbejde med. "Alle har udført et kanongodt stykke arbejde i denne weekend og det ser rigtig godt ud til det næste løb," siger han. Det næste løb bliver kørt om godt en måned på en bane nær San Francisco. Jan
måtte se store dele af løbet fra sidelinien hvilket var meget spændende for ham, men også meget op og ned. "Det var rigtig dårligt efter pitstoppene da vi kom ned på 3. pladsen og det hele så noget
kedeligt ud og det var ikke noget jeg brød mig så meget om," siger han. Samtidig blev der joket ret kraftigt blandt de to kørere og deres mekanikere. De havde en knap hvor der var klisteret et mærke på: 'missiler' - de ville ikke gå af vejen for at hente en sejr...
Godt gået Jan og co.
BB
Meget overraskende var Ferrari langt fra deres gode form og det der måske kunne have været en ren Michael Schumacher-festival blev blot til en 5. og 6. plads til Ferrari. "Det var et meget skuffende
løb for os," siger Jean Todt. Det var især skuffende at Michael Schumacher ikke kunne holde ved i front fordi der opstod tekniske problemer med raceren. "Michael mistede 8 sekunder med et elektrisk problem, rettet da vi skiftede rat. Vi må se efter hvorfor - vi mistede også radioen og telemetrikontakten med raceren. Efter hans andet pitstop var bilens styring ikke rigtig god og det betød at fordækket var hårdt belastet," siger teamchefen der kunne notere sig at Mika Hakkinen fik
4 point mere end Schumacher og nu ligger 8 point foran tyskeren i VM. "Det var et ret kaotisk løb for mig. Min radio stoppede med at virke tidligt, så jeg forsøgte at kommunikere med pitten med håndsignaler," siger Schumacher og nogle af de problemer der ramte ham. På et tidspunkt mistede han 8 sekunder da han førte. "Jeg havde problemer med at skifte gear og grunden til at jeg kørte langsomt var at jeg kun havde første og andet gear, så jeg kom ind og fik skiftet rat, men fra det punkt skete der ikke nogen forbedring," siger tyskeren der havde håbet at vinde på banen for femte gang. Meget overraskende måtte han stå i skyggen af lillebroder der viste at han ikke er hjælperytter for Michael. "Mod slutningen af løbet havde jeg en sjov kamp med min
broder, Ralf - ligesom i vores kartingdage," siger han og giver også rosende ord til hans rival på flere
fronter, Heninz-Harald Frentzen for hans flotte sejr - men mest fordi Hakkinen ikke fik yderligere point...
Også Eddie Irvine havde et kaotisk løb - og selvfølgelig kunne han have slået Michael Schumacher... "Alt hvad der kunne gå galt gik galt i dag. Jeg startede i frigear i starten og mistede tid da jeg skulle
finde første gear igen," siger han om hvorfor han ikke kom særlig godt af sted. Han ventede regn, men da han skulle ind for at få regnvejrsdæk på var teamet ikke parat og dermed mistede han en del
placeringer - til alt held kom der en safety-car på banen. "Derefter spandt jeg bag safety-car'en. Bilen var okay og jeg fandt ud af at jeg kunne hente Michael meget nemt. Jeg kunne have kørt med et stop da vi startede med masser af benzin," siger han og betegner løbet som ødelagt på grund af alt for mange fejl.
BB
Toranosuke Takagi har fået frataget sin 11. plads i det franske grand prix. Arrows glædede sig ellers over at begge kørere kom i mål, men officielt har Takagi ikke fået godkendt 11. pladsen. Den går i
stedet til hans holdkammerat, Pedro de la Rosa. Efter løbet fandt man ud af at de japanske kører havde brugt forkerte dæk. Under et pitstop havde teamet ved en fejltagelse anvendt et sæt dæk der
egentlig tilhørte Pedro de la Rosa. Teamet forsøgte at få dommen omstødt eftersom det var en lille og ubetydelig fejl, men ledelsen holdt fast ved at Takagi skulle diskvalificeres.BB
Damon Hill indrømmer efter dagens løb at det måske var sidste gang han har optrådt i det store Formel 1-cirkus. Rygterne har ellers villet vide at Damon Hill måske ville stoppe efter løbet på
hjemmebanen, men måske kommer han slet ikke til start ved det britiske grand prix på Silverstone. Den tidligere verdensmester havde en dårlig weekend, først med en dårlig kvalifikation og senere
med et meget problematisk løb, hvor han måtte udgå med det der viste sig at være et elektrisk problem. Men uanset hvad var Damon Hill i et kedeligt humør - "det kan have været mit sidste løb," var hans ord efter løbet. I løbet så det ellers nogenlunde ud - på trods af at han lå og rodede rundt længere nede i feltet. "Da jeg kørte ned gennem pitten ramte en Arrows mig og punkterede mit venstre bagdæk. Da safety-car'en kom på banen fik jeg en punktering og det var ikke muligt at
fortsætte. Jeg håber ikke at det var mit sidste løb, men det er muligt at det var," siger Hill. Han indrømmer at han slet ikke får nok ud af Jordan-raceren og vil derfor forlade teamet før tid for ikke at ødelægge Eddie Jordans drømme om at blive nummer 3 i konstruktørernes VM. Selv siger Eddie Jordan: "Disse beslutninger må tages af køreren. Jeg vil støtte ham uanset hvad han beslutter," siger teamchefen. Men mon ikke det vil være bedst for begge parter at man stopper mens legen er god?
Samtidig kunne han dog glæde sig over at Jordan hentede deres anden sejr. "Jeg kan kun sige at jeg er glad for at Jordan har vundet et løb. Jeg ville have taget hjem før slutningen, men jeg kunne se
hvad der var ved at ske så jeg blev og så på," siger Hill der ellers var mest indstillet på at tage hjem og overveje om han skal stille op på Silverstone eller ej. På trods af hans mange fans bliver det ikke det der kommer til at afgøre om han stiller op på Silverstone - det bliver hvordan han og hans familie har det med det!
BB
Det var primært en anderledes taktik der gav Heinz-Harald Frentzen i det franske grand prix - hvilket egentlig kom bag på tyskeren. "Det var ikke en beslutning jeg tog. Jeg kørte ind i pitten fordi det pludselig var begyndt at regne ret kraftigt og alle forsøgte at tage deres pit-stop så forsigtigt som muligt. Men jeg bemærkede at gutterne som stod for tankningen brugte meget tid og da jeg kom ud igen vidste jeg med det samme at bilen var meget tung," siger han om strategien og er i det hele taget overrasket over at han kunne gennemføre løbet på trods af de misserable forhold. Mens safety-car'en var på banen var der masser af tid til at snakke over teamets interne radio: "Vi
snakkede om strategien og hvorfor jeg havde så meget benzin. Det var meget sparsomt og jeg måtte endda på et tidspunkt spare benzin på et tidspunkt, for at være sikker på at komme helt til mål uden et andet stop," siger han og er glad for den gode kommunikation med teamet. Som det tydeligt kunne ses på TV (ikke også Peter Nygaard?) havde Frentzen ved en enkelt lejlighed problemer med at finde gearet - "jeg følte det som om jeg ikke havde nogen gear, og jeg
troede min gearkasse var gået i stykker. Jeg ved ikke hvad der skete og jeg måtte lede efter gearene," siger han.
Det var anden gang i karrieren at Frentzen har taget en sejr i Formel 1. Den første kom i hus på Imola i 1997.
BB
Fra 14. pladsen skød den finske verdensmester på fornem vis frem igennem feltet og kørte sig op på andenpladsen inden regnen begyndte at sile ned over Magny-Cours. Men mens han forsøgte at
komme i front spandt han af banen og røg helt tilbage på 8. pladsen for derefter at kæmpe sig tilbage og endda komme i spidsen - men hans andet pitstop kostede ham til sidst sejren. "Der skete så meget, men det mest vigtige er den psykologiske styrke som det krævede idag - starte som nummer
14 - ikke kun for mig men for hele teamet. Det er klart at vi er blevet vant til at starte løbene fra front, så det at starte fra 14. pladsen var en helt anden situation for os," siger Hakkinen der kan
notere sig en meget vigtig psykologisk sejr ved at gøre det så godt under det franske grand prix. Han var ærgerlig over at være spundet rundt - det kostede ham sejren. "Men alt i alt gør det ikke så
meget - det var ret sjovt," siger Hakkinen efter sit atypiske løb fyldt med masser af action og roser også Rubens Barrichello for et rigtig godt race i høj klasse.BB
Rubens Barrichello der startede fra pole vidste ikke rigtig om det var et nederlag for ham og Stewart at det 'blot' blev til en 3. plads. "Jeg vil ikke være skuffet fordi jeg sluttede på podiet. Det er anden
gang at vi har været på podiet og der er ikke noget skuffende ved det. Da jeg førte følte jeg at det kunne være vores i dag," siger han men regnen kom til at spille ind, og han var ligesom alle andre kørere der kom helskindet i mål glad for at han var i stand til at holde raceren på banen. Samtidig fik han en del overstyring og mistede tid - så alt i alt var 3. pladsen god. På trods af problemerne var han også glad for et spændende løb hvor han kæmpede med 'de store drenge': "Jeg nød de store
kampe som dem der var og vil gerne have flere kampe af den slags," siger han og håber at teamet nu kan være med helt i front.BB
Fra en sjetteplads på grid'en kom David Coulthard ellers rigtig godt fra start og var allerede efter 6 omgange i front af løbet. Men den føring holdt kun i fire omgange da uheldet - næsten som
sædvanlig - ramlede ned over skotten. Han måtte udgå med et elektrisk problem. "Jeg mistede al kraft i raceren," siger skotten om hans tidlige exit og dermed har han udspillet sin rolle i VM - hvis ikke den allerede var udspillet... Men uheldet er ved at gå skotten på nerverne. "Jeg havde en god strategi når man taler om benzin og det så ud til at være meget nemt da det hele faldt fra hinanden," kan en ærgerlig Coulthard konkludere. Det er nu godt halvandet år siden at skotten sidst stod øverst på podiet!BB
10. års jubilaren Jean Alesi fik ikke hevet point hjem i det løb der markerede 10 året for hans debut. Jean Alesi havde ellers kæmpet sig til en andenplads i kvalifikationen og lå i løbet på 3. pladsen da han spandt af banen da først regnen for alvor begyndte at vælte ned. På det tidspunkt havde han været i pit og kørte på regnvejrsdæk, men på den 24. omgang, lige før safety-car'en kom på banen, kunne han ikke holde raceren på banen og han sad fast i gruset. "Det var min fejl, så det var det," måtte han erkende og det var tydeligt at han var ked af at være spundet af banen.BB
Dagens løb på Magny Cours banen, udviklede sig til at være en gyser. En ting var at kvalifikatione fik et overraskende udfald med Barrichello som nummer 1, men at Heniz-Harald Frentzen skulle vinde dagens løb, var der nok ikke mange der havde troet på klokken 14.
Alle havde nok regne med at se en M.Shumacher opvisning på den regnvåde bane, og midtvejs i løbet var der da også meget der tydede på at M.Schumacher ville køre den hjem, men med en eller anden form for teknisk defekt, måtte han se sejren løbe ud af hænderne på sig.
Dagens anden overraskelse var nok at Eddie Irvine kørte forbi M.Schumacher, så hans tid hos Ferrari er nok kun året ud. MSchumacher bryder sig ikke om den slags.
Mercedes kørte idag sit formel 1 løb nummer 100, og ville godt have fejret dette med en sejer, men det lykkedes kun at lave en andenplads, hvilket Mika Häkkinen så meget godt tilfreds ud med.
Slutresultatet fra løbet samt de seneste nyheder fra Frankrig vil du kunne her på siten
HVJ
Her godt tyve minutter før starten til det franske grand prix er det sikkert at løbet bliver startet på en nogenlunde tør bane, men der er stadig stor risiko for at der kommer nedbør under løbet. Tunge skyer hænger imidlertid stadig over banen nær Nevers - og derfor kan det bliver et interessant løb. Samtidig skal kørerne finde et set-up til tør bane, men med fare for at det kan bliver regnvejr kan det være
svært for de 22 kørere at finde det rigtige set-up og ikke mindst at planlægge en strategi. Om ikke andet bliver de fleste teams nødt til at improvisere hvis det bliver et løb med både tørvejr og regn.
Det kan være at vi for første gang i mange år får et spændende løb på Magny-Cours!BB
Rubens Barrichello havde problemer til morgen. Der var fare for at manden på pole ikke ville få mulighed for at være på banen til morgenes warm-up, eftersom han var fanget i en trafikprop. Som bekendt ligger Magny-Cours langt ude på landet og det er den bane som har den dårligste
infrastruktur af alle de baner som der køres løb på. Men man kunne da ikke have at Barrichello sad fast i en prop, så derfor ringede Stewarts teammanager, David Stubbs til politiet og bad dem om at
finde Barrichello og få ham til banen! Med politieskorte lykkedes det at få brasilianeren ud til banen et kvarter inden warm-up'en begyndte. Barrichello satte en tid der rakte til en 9. plads.BB
Efter gårsdagens kvalifikation i regnvejr har mange kørere udtrykt bekymring for den fare der er forbundet med kørsel i regnvejr. Flere af kørerne mener at det vil være uforsvarligt at køre løb under
de samme forhold som der var i går. "Der var floder på banen og racerne aquaplanede hele tiden," siger David Coulthard og Spa 1998 er stadig i mange af kørernes erindring: "Hvis de kører løb i det i
morgen vil de miste halvdelen af feltet. Det er noget som der skal tænkes over," siger Coulthard og mener at løbet skal startes bag pace-car. "Hvis nogen tager beslutningen og siger at vi skal køre
under de forhold, er der fare for alle kørernes liv," advarer skotten og han har diskuteret det med de andre medlemmer af GPDA - og Wurz og Michael Schumacher der sammen med Coulthard er de ansvarlige for GPDA, er enige i skottens synspunkter. De støttes af begge Jordan-kørere: "Hvis de
kører under de forhold vil man bede om problemer," siger Damon Hill mens Frentzen havde denne kommentar: "Det var fuldstændig skørt derude!" Også blandt de tre første på start-grid'en er der enighed om at man bør starte løbet bag pace-car hvis det er regnvejr.
BB
Seneste rygte fra paddock: Eddie Irvine og Rubens Barrichello kunne måske bytte plads! Efter sigende skulle Stewart havde tilbudt nordireren en kontrakt til en værdi på cirka 50 mio. kr. Rubens
Barrichello vil også indgå i handelen og tage til Ferrari. Brasilianeren var i slutningen af 1995 tæt på at komme til Ferrari i stedet for Irvine, men valget faldt på Irvine der på det tidspunkt klart var bedre end Barrichello. Eddie Irvine kræver dog mere end 50 mio. kr. i årsløn og det menes at han mindst vil have 60 mio. kr. om året for at køre Formel 1. Samtidig har Irvine også lyst til at vinde løb. "Hos Ferrari har jeg de bedste chancer for at vinde," har Irvine tidligere udtalt. Som udgangspunkt vil
Irvine gerne blive hos Ferrari, men det er spørgsmålet om Ferrari vil beholde ham efter at han ganske åbenmundet har ønsket bedre forhold... Hvis det ikke bliver Ferrari han kører for i næste sæson er
Jordan og Stewart meget gode bud - de ligger trods alt tættest på de bedste teams.BB
Selvom Rubens Barrichello har fået pole får det ikke teamet til at glemme at der også er et løb der skal overstås. "Vi skal køre løbet varsomt og forsigtigt," siger Jackie Stewart efter at teamet havde
jublet til den helt store guldmedalje over teamets første pole position. Resultatet af løbet kommer til at afhænge af vejrforholdene og Jackie Stewart vil slet ikke udelukke at Michael Schumacher vil
gøre sig gældende i front. "Nu får vi at se om vi kan vinde løb. Men det afhænger altså af vejret," siger han. Tidligere i år har Stewart-Ford været i front af et grand prix - under det brasilianske grand
prix på Interlagos. Vejrudsigten hos Stewart peger på regn når løbet bliver kørt - "hvis jeg har et rent løb vil det glæde mig at give en sejr til Stewart-Ford," siger Barrichello og håber dels på regn, men er også sikker på at han kan køre med hvis det bliver tørvejr efter at han satte nogle gode tider i lørdagens frie
træning. Samtidig falder der lidt ekstra af til Barrichello - eller rettere til hans kone, Silvana: "Vi har haft gode placeringer i kvalifikationen og i løbene, så jeg sagde til Jackie - 'det handler ikke længere om ure - hvad vil du sige til det?' - hvorefter han sagde 'hvis du sætter den på pole får din kone et gyldent Rolex-ur,'" beretter Barrichello - og sandelig om ikke det var det første Jackie Stewart sagde til Barrichello da pole position var i hus!
BB
Efter sit uheld i fredags var Jean Alesi meget overrasket over at han formåede at sætte en tid der gav ham en plads i den første række - og med et godt udgangspunkt til at vise at han stadig kan være med i Formel 1. Udover at løbet markerer 10 året for hans debut, glæder Alesi sig også over noget helt andet. Som bekendt ligger McLaren og Ferrari efter - og i stedet for at frygte at de kommer bagfra i løbet havde franskmanden denne tørre kommentar: "Med deres placeringer kan de ikke beklage sig over blå flag mere. Det bliver interessant at høre hvad de vil sige i morgen," siger han og giver dem advarslen: "De bliver bare nødt til at følge os!"BB
"Det var et mareridt," siger Jean Todt om kvalifikationen for Ferrari. De havde ligesom mange andre troet at banen ville blive tør mod slutningen af kvalifikationen - "det drejede sig kun om at begrænse skaden da det var ren lotteri med så meget vand på banen," siger teamchefen men håber dog på at vi kommer til at se mange overhalinger eftersom startrækkefølgen er så speciel. Michael Schumacher var efter kvalifikationen ryster over hvor farligt det havde været ude på banen. "Det var kaos. Baneforholdene var så farlige med masser af aquaplaning og det var endda fare for at spinde på langsiderne," siger Schumacher der fik en tid der rakte til en startplacering som nummer 6. Han håber på et løb i tørvejr - for at man får et nogenlunde normalt løb. Eddie Irvine indrømmede blankt at han og teamet tog grueligt fejl. "Det var en stor taktisk fejl ikke at køre ud tidligt. Jeg fandt min racer svær at køre på disse dæk og jeg aquaplanede over det hele," siger Irvine der havde problemer med trafik og to gange blev han taget udpeget til at skulle
kontrolleres hvilket kostede ham vigtig tid - men alligevel er der optimisme: "Min placering lægger op til et meget spændende løb!"
BB
Kombinationen af fransk team, motor og kører fik stor succes på fransk grund. Olivier Panis fik en vigtig 3. plads i endnu en sæson der ligner en katastrofe. De to Prost-kørere var blandt de få der
vandt vigtige sekunder ved køre tidligt ud og sætte nogle tider - og det var derfor en glad Olivier Panis der kunne glæde sig over hans bedste placering i over 2 år. "Det er perfekt at det sker her på vores hjemmebane, eftersom der har været et stort pres på os," jubler Panis. "Det er virkelig vidunderligt. Det er som at betale tilbage for alt det arbejde teamet har lavet siden begyndelsen af sæsonen," fortsætter han og håber på at det ikke bliver regnvejr når løbet begynder klokken 14, for at der er chance for at racerne bliver på banen. Men alligevel: "Jeg elsker at køre i vejr som dette!" siger han om regnvejret. "Det er meget godt at Olivier starter fra den anden række og vi er meget glade for dette resultat
specielt eftersom det er vores hjemmebaneløb," siger Alain Prost og er glad for at han og hans kørere har været med til at give de franske fans noget at glæde sig over.
BB
Igen til morgen var Magny-Cours asfalt drivvåd efter regn i nat og til morgen. Som sædvanligt kom stort set alle hurtigt ud for lige at checke racerne, efter at mekanikerne har haft arbejdet på racerne
hele natten. Vandmængden var cirka den samme som den var i starten af kvalifikationen i går. Hurtigste mand i den halve time var David Coulthard med tiden 1:32,091 da han i de sidste sekunder
fik den hurtigste tid foran Eddie Irvine og Michael Schumacher. Barrichello der er på pole kørte en tid der rakte til 9. pladsen, godt 2 sekunder efter Coulthard mens Jean Alesi var en plads bedre end
Barrichello. Mika Hakkinen havde problemer med sin resereve-racer og måtte løbe tilbage til pitten for at køre i
hans normale racer, mens flere andre kørere var en tur udenfor banen. Efterhånden som der blev kørt på banen var det tydeligt at den blev mere tør, men det var langt fra nok til at man kan køre med
tørvejrsdæk. Warm-up'en var stort set uden drama - hvorvidt løbet bliver også bliver i regnvejr vides endnu ikke, men sandsynligheden er ret stor.
BB
26.6.1999
Når det franske grand prix bliver begynder i morgen vil alle 22 kørere være til start. De fem kørere der ikke kom under 107%-tiden, Hill, de to Minardi-kørere og Arrows-kørerne kommer på trods af deres tider alligevel med i det franske grand prix. Reglementet giver rum for at man komme med i løbet hvis der er særlige omstændigheder - og regnvejret blev da også begrundelsen for at de fem kørere alligevel slippes ind i løbet.BB
Jean Alesi var naturligvis meget glad for at han fik en andenplads til det løb der markerer at han har været med i Formel 1 i 10 år. Det er i øvrigt hans bedste placering til et grand prix i Frankrig. Alesi var den første mand på banen og det skulle vise sig at være meget klogt at komme tidligt ud på banen. Glæden hos Alesi var stor, eftersom starten på løbsweekenden ikke var videre heldig da han
med høj fart kørte af banen. "Jeg ser frem til at have en fest med teamet - specielt efter mig uheld i går eftersom de arbejdede hele natten for at genopbygge raceren. Jeg håber at vi kan forbedre
racerens holdbarhed til løbet og nå i mål," siger Jean Alesi der ikke har fået så meget ud af Sauber-raceren i år. Måske kan det give point i morgendagens løb.BB
Ikke overraskende var der glæde i Stewart-lejren efter at de fik deres første pole position nogensinde. Rubens Barrichello var en af de få der fik fordel af en bane der var mindre våd - og for anden gang i karrieren er han på pole. Sidste gang var det også under kaotiske forhold da han i 1994 satte pole. "Jeg har det rigtig godt. Det er så godt. Jeg var ude på banen på det rigtige tidspunkt. Følelsen er den samme som på Spa i 1994," siger en overlykkelig Barrichello. "Vi tog selv
beslutningen. Da jeg var derude vidste jeg at jeg måtte presse fordi jeg fandt ud af det var nu eller aldrig," siger han om den kloge beslutning at gå tidligt ud. Barrichello vil i løbet gå efter en placering i top-3.BB
Det var en meget atypisk kvalifikation for McLaren og i særdeleshed for Mika Hakkinen. Begge kørere blev inde i garagen og måtte sætte deres tider mens regnen silede ned. David Coulthard blev den bedste kører under de værste forhold på 4. pladsen mens Hakkinen havde store problemer og det lignede længe en stor fiasko for den regerende verdensmester. Han sluttede nede på en beskeden 14. plads. "Under de givne omstændigheder som vi kørte i er jeg glad for min tid. Det er klart at det var klogest at køre i starten af kvalifikationen, men selv om vi missede det, og taget vejret i betragtning, er jeg glad for at starte løbet fra den andre startrække," siger David Coulthard.
Coulthard under i regnvejret
Mika Hakkinen havde ikke rigtig nogen undskyldning for hans placering. "Det er umuligt at give nogen undskyldning fordi vejrforholdene var det samme for alle. Jeg følte at de mange gule flag var til gene for mig. Jeg var ikke i stand til at føle mig tilpas i raceren og det er derfor jeg kvalificerede mig som nummer 14. Men man skal være positiv og optimistisk for løbet i morgen - det er trods alt det at man kan score point," siger Mika Hakkinen der står overfor en travl søndag.
Norbert Haug sætter hovedet på sømmet: "Ser man tilbage på det hele er det klart at vi ikke havde
den rette timing, men David gjorde stadig et godt stykke arbejde under de sværeste forhold. En Ferrari er efter ham og den anden er efter Mika, hvilket i det mindste er et positivt resultat af denne
kvalifikation," siger Mercedes-bossen og ønsker i samme moment Barrichello og Stewart tillykke med det flotte resultat. Men mon ikke Haug hellere havde set Hakkinen på Coulthards plads, så helt
godt er det vel næppe...
BB
For et nyt hold som BAR kunne kvalifikationen i regnvejr være en indikation om teamet og dets kørere er i stand til klare sig selv under miserable forhold. Det lykkedes endda Ricardo Zonta under sin første kvalifikation i regnvejr at slå Jacques Villeneuve, blandt andet fordi brasilianeren slap for trafik - og dertil skal det også siges at Villeneuve aldrig har været rigtig glad for kørsel i regnvejr. "Raceren var sat lidt for lavt under mit første forsøg og derfor aquaplanede den ret meget. Vi forhøjede frihøjden (mellem asfalten og raceren) og den var lidt bedre under det andet forsøg men ikke meget så det var svært at blive på banen. Min omgang var meget heldig - det var kun Michael Schumacher der var foran mig," siger Zonta der sluttede som nummer 10. Samtidig opfyldte han et krav fra Craig Pollock: "Jeg er meget glad for min plads fordi Craig havde bedt mig om at komme ind i top-10." Villeneuve sluttede to pladser efter og var skuffet over at vejret havde generet så meget. "Jeg er frustreret over denne placering, specielt eftersom vi til morgen forsøgte os med forskellige set-ups som gav store ændringer i racerens styring, selv med gamle dæk. Jeg føler at regnen har gjort at vi mistede en god chance," siger Villeneuve der havde problemer med trafik på banen. "Da jeg så kom rundt for endnu en hurtig omgang væltede regnen virkelig ned, og det var umuligt at køre hurtigere," ærgrer han sig.
BB
Alessandro Zanardi var en af de seks kørere der blev udtaget til en dopingtest efter fredagens træning, men det var ikke helt så nemt! Italieneren har haft masser af problemer i år og han havde da også et mindre problem da han skulle aflevere en prøve til testen. "Det var svært for mig, eftersom jeg havde været på det lille hus før træning, så det tog mig halvanden time," siger en hårdtprøvet Zanardi der dog er for at der bliver foretaget dopingtests fordi det vil stoppe folk i eventuelt at forsøge sig med doping.BB
Damon Hill kommer alligevel til start, selvom han manglede 0,002 i at leve op til 107%-tiden. Efter at Jordan har appeleret til ledelsen på banen har Damon Hill, ifølge en talsmand hos Jordan, fået lov til at starte løbet i morgen. Han kommer til at starte som nummer 18. Der forlyder endnu ikke noget om hvorvidt begge kørere hos henholdsvis Minardi og Arrows også får lov at starte i morgen. En annoncering af dette kommer sikkert meget snart.BB
Efter andenpladsen i Canada fik Giancarlo Fisichella og Benetton vendt en kedelig udvikling i denne sæson. Nick Wirth, der er ingeniør hos Benetton siger om de fremskridt der var i Montreal: "Det var
efter vores meget dårlige præstation i Barcelona at vi tog et kig på hvad der skete. Vi mente ikke at vi fik så meget ud af raceren som vi skulle have gjort, så vi gik tilbage til udgangspunktet. Vi brugte
disse løsninger i Canada og sammen med nogle nye aerodynamiske ændringer, viste det sig at give bonus," siger han men mener ikke at et enkelt godt resultat kan siges at give dem håb om at den kedelige udvikling er vendt fuldstændig. "En svale giver ikke sommer, og nogle af de fremskridt som gjorde os konkurrencedygtige i Canada vil ikke passe til de baner vi kommer til nu, der kræver høj downforce. Vi skal være realistiske når vi taler om vores chancer om at være konkurrencedygtige over kort tid, men vi har nogle interessante ændringer på vej i fremtiden," siger Nick Wirth og håber
at den anden del af sæsonen bliver bedre for Benetton.BB
Prost har, som før omtalt her på formel-1.dk hentet Alan Jenkins, tidligere designer hos Stewart til teamet som ny teknisk direktør. Dermed har Prost en stærk stab af ingeniører. Alain Prost afviser at de efterhånden har for mange topingeniører i teamet. "Faktisk behøver vi de rigtige folk til de rette pladser. John Barnards plads har altid været klar og han bliver ikke flyttet, men er ikke teknisk direktør," siger Alain Prost om de ændringer der har været i teamet. Der har været rygter om at John Barnard var på vej ud, men det afviser Prost. "Vi behøver en erfaren ingeniør til den plads, en som
kan have det overordnede overblik over hele raceren som er i stand til at træffe hurtige beslutninger," siger Prost om kravene til den nye tekniske leder. Samtidig har Alan Jenkins en vigtig
rolle under en kommende omstrukturering i Prosts organisation. Samtidig får den tidligere Renault-mand, Bernard Dudot en anden plads i teamet. "Han manglende erfaring mht. chassis-siden er blevet et stadig større problem så vi blev nødt til at flytte rundt," siger Alain Prost om grunden til at Jenkins blev hentet til Prost-teamet der allerede er gået i gang med arbejdet på raceren til år 2000.
Under alle omstændigheder får de en ny motor, enten fra Peugeot eller hvis de finder en anden leverandør. Samtidig arbejder de på en ny gearkasse og et helt nyt chassis.BB
De engelske Formel 1-fans bliver måske snydt for at se kvalifikationen til Formel 1-løbene. Allerede i denne weekend har ITV ikke vist kvalifikationen efter sigende fordi Bernie Ecclestone vil have flere
penge for at TV-kanalen kan vise Formel 1. Selv siger ITV at det skyldes forhold som de ikke selv er herre over. Ecclestone har stadig store planer med det digitale TV, hvilket har gjort det traditionelle signal dårligere de seneste par år - det signal som også DR modtager til deres transmission af Formel 1. Som flere har bemærket er det nu muligt at se Formel 1 via Selector - med andre og bedre vinkler. Blandt andet er antallet af on-board kameraer blevet stærk reduceret, hvilket
er ærgerligt for seerne. Men mon ikke det digitale TV bliver mere populært når prisen på signalet kommer lidt ned? For de mange danskere der har kabel-TV eller sattelit, kan vi dog glæde os over at RTL ikke blev berørt af dette problem.BB
Årets første kvalifikation med regnvejr blev afholdt i dag. Ved begyndelsen af kvalifikationen var der masser af vand på banen, hvilket fik kørerne til at finde deres bedste evner frem. Flotte TV-billeder
viste hvor svært det var for kørerne - lidt for hårdt tryk på speederen og raceren blev meget urolig. Det var meget tydeligt at det var de kørere der kom tidligt ud på banen der vandt de bedste placeringer, mens de andre kørere der først kom ud efter en halv time havde problemer med regnen. Rubens Barrichello fik pole foran Jean Alesi og Olivier Panis der var blandt de første på banen og dermed vandt ved at satse tidligt. Den bedste af 'de sidst-startende' blev David Coulthard på 4. pladsen. Frentzen blev nummer 5 foran Michael Schumacher mens Hakkinen havde store problemer og blev blot nummer 14. Damon Hill, Marc Gene, Luca Badoer, Pedro de la Rosa og Toranosuke Takagi er som udgangspunkt i kvalificeret, men der kommer senere en opfølgning på dette. Jean Alesi var, til hjemmepublikummets jubel, den første på banen og satte tiden 1:39,213 som blev det første udgangspunkt, som han kort tid efter forbedrede med godt et halvt sekund. Tiden holdt i kort tid
hvorefter Rubens Barrichello satte den bedste tid med en runde på 1:38,441. Efter det første kvarter havde der kun været fire kørere på banen og regnen tog til og derfor valgte kørerne at blive i garagen. Stillingen efter de første 20 minutter:
Uden kørere på banen i næsten et kvarter
begyndte det naturligvis at blive lidt kedeligt. Frentzen var den første kører der brød stilheden og kom på banen. Ingen af kørerne ville være den første på banen for at tørre banen lidt - men efter
Frentzen kom andre kørere på banen. Frentzens første omgang gav tiden 1:40,690 - over 2 sekunder efter Barrichello. Michael Schumacher der må betragtes som en af de bedste i regnvejr kørte sin første omgang på 1:43,661 - langt efter Barrichello på en 8. plads. Hakkinen havde heller ikke for nemt - han kørte ekstremt langsomme tider på de første omgange mens Coulthard kørte sig ind som nummer 5, mens Alessandro Zanardi kørte sig selv af banen.
Med få minutter tilbage er der
mange kørere der ville have problemer med 107%-regelen, men dem der ikke nåedede inden for denne tid starter sandsynligvis alligevel fordi forholdene på banen ændrede sig undervejs.
Michael Schumacher forbedrede sig og kom op på 5. pladsen med en tid på 1:41,127, hvorefter
han kort tid efter kørte af banen. David Coulthard viste god form og kørte sig op på 4. pladsen mens Hakkinen forbedrede sin tid fra nummer næstsidst til 14. pladsen - over 6 sekunder efter Barrichello. Masser af spin var der naturligvis i de sidste minutter - Alesi og Diniz kørte deres racer helt af banen, mens Hill og Wurz havde et par turer i græsset, mens Eddie Irvine havde masser af problemer i den
kvalifikation han havde udset sig til at være der hvor han satte sin første pole position. Herbert parkerede også sin Stewart i gruset. I de sidste sekunder kunne Rubens Barrichello så tiljubles efter
at han har taget den første pole position for Stewart - og det er Barrichellos 2. pole. Masser af drama under kvalifikationen, hvilket er ganske normalt under disse forhold. Det ventes at det også bliver regnvejr i morgen... Måske bliver det ikke et helt kedeligt løb som det plejer at være på Magny-Cours...
BB
Det franske grand prix på Magny-Cours markerer 10 året på hans debut i Formel 1. Hans første løb fandt sted på hjemmebanen på Paul Richard-banen i 1989 og fra det første løb etablerede han sig som et af de store talenter i Formel 1. Desværre for Alesi har det ikke udmøntet sig i mange sejre - kun en enkelt der kom i hus i Canada i 1995. Jean Alesi er måske den sidste Formel 1-kører der næsten har et romantisk forhold til det at køre Formel 1 - når man ser på Formel 1 som det er i dag
er det blevet meget sterilt, computerstyret og PR-minded fremfor alt. Men Alesi lever for Formel 1 og viser gerne sine følelser i fuld flor - hvor mange gange har vi ikke set Alesi i et stort følelsesudbrud når raceren ikke ville som han ville, måske som følge af at han også har familiebaggrund i Italien.
Karrieren begyndte hos Tyrrell hvor Ken Tyrrell havde fået øje på den unge franskmand der tidligere havde gjort det godt i Formel 3000 hvor han siden blev hentet til Ferrari og blev meget populær - ikke så meget på grund af hans resultater, men mere fordi han var en kører med følelserne ude på køredragten. Sidenhen kom han til Benetton da Michael Schumacher
tog til Ferrari for at få flere udfordringer. Da Benetton var ved at gå i opløsning fik han tilbud om at køre for Sauber hvor han også er nu.
Nu ser Alesi tilbage på 10 i Formel 1, hvor der er sket meget. "Min kørestil og den måde jeg tænker er ikke det de ønsker i dag," siger Alesi med henvisning til hvad de forskellige teams ønsker af deres kørere. "Nu er det meget anderledes. Formel 1 har ændret sig så meget i de sidste 10 år," konkluderer han. Alesis karriere kom meget
overraskende i gang da han fik chancen som substitut hos Tyrrell og gjorde det godt - han sluttede som nummer 5 i sit debutløb efter at have været med fremme i den første del af løbet. Men han har været med i en tid hvor Formel 1 drejede sig mere om race end PR og nåede at kæmpe mod store
navne som Prost, Mansell, Piquet og Senna, hvor mange især husker Alesis kørsel i Phoenix i 1990, hvor han længe lå og duellerede med Ayrton Senna om sejren - hvor brasilianeren til sidst kunne tage
sejren. "Jeg har været meget heldig i min karriere, men alligevel ikke helt så heldig. Jeg har ikke haft et alvorligt uheld og jeg håber at jeg ikke får det, men jeg har kun vundet et enkelt løb. Alle siger at der skulle have været mange flere," siger Alesi der ikke har planer om at lægge hjelmen på hylden, der i næste sæson bliver den ældste kører i feltet.
BB
Når Damon Hill stopper sin karriere efter denne sæson vil David Coulthard gøre alt for at overtage Damon Hills plads som Storbritanniens favoritkører. Damon Hill overtog positionen som briternes helt nummer 1 da Nigel Mansell i flere tempi sagde farvel til Formel 1. Allerede i 1993 var han meget populær, hvilket især blev forstærket da han samme år lå til at vinde det britiske grand prix. Nu forventer David Coulthard at han bliver deres nye favorit. "Jeg har været den førende britiske kører når det drejer sig om at score point de sidste to år. Damon er dog et større navn. Han er tidligere verdensmester og jeg har stor respekt for ham som kører. Det er kedeligt at han stopper," siger Coulthard der har været holdkammerat med Hill i 1994 og 95. Der var de to kørere dog ikke de bedste venner, og flere gange har det været tæt på at de to kørere har begyndt et slagsmål... Selvom Coulthard ikke har samme popularitet i øjeblikket forventer han at han kan blive nummer 1 i
Storbritannien. "Jeg ved at jeg skal være i en position hvor jeg kan kæmpe om VM for at få publikums støtte på samme måde som Damon og Mansell har haft det. Alle elsker en vinder så jeg skal ud og vinde løb," siger Coulthard om sine planer. Hans nærmeste rival bør være Eddie Irvine, der på den ene side er mere spektakulær på banen end Coulthard mens skotten måske har en mere 'folkelig' appel som flink person. Det bliver spændende at se hvem af de to kørere der får briternes støtte i år 2000.BB
Jean Todt har siden han stod bag Peugeots succes i Le Mans været manden der har fået Ferrari frem til en position som VM-kandidat. Det franske grand prix markerer det sjette år med den lille franskmand i spidsen for Formel 1's mest populære team, Ferrari. Selv siger Jean Todt at det har
taget lang tid at komme tilbage til toppen af Formel 1 og at det først var i 1997 og 98 at teamet for første gang kunne begynde at tænke på VM-titler. "Uheldigvis kunne vi i 1997 og 98 ikke hente det i det sidste løb men i det mindste var vi konkurrencedygtige indtil da," siger Todt og siger at det naturligvis har været frustrerende at miste VM i det sidste løb. I 1999 ligger de også godt til, og er
kommet langt bedre fra start i denne sæson end de gjorde sidste år. Jean Todt er ikke i tvivl om at Michael Schumacher har været den måske vigtigste faktor i Ferraris fremgang. Teamet har kontrakt med Michael Schumacher indtil år 2002, men Jean Todt vil ikke tale om hvordan teamet vil være
uden tyskeren - han vil hellere se hvad de kan få ud af at have tyskeren i teamet. "Jeg vil hellere sige hvad vi kan udføre sammen med ham, end hvad vi kunne gøre uden ham. Han er med os så jeg vil slet ikke tænke over det," siger Jean Todt og beskriver Schumacher som en god holdspiller - "vi står sammen i med. og modgang," slutter han.BB
Jacques Villeneuve har stadig ikke fået sin racer igennem et løb i denne sæson og selvom det er et nyt team der har masser af problemer mener Villeneuve at flere folk i teamet skal til at tage sig sammen. Han langer kraftigt ud efter den tekniske direktør, Adrian Reynard og udpeget ham som
skyldig for at teamet stadig har masser af problemer. "Det svage led i teamet er Adrian Reynard. Jeg forventede at se meget til ham i år, men vi har næsten ikke set ham overhovedet og vi mangler hans input," siger Villeneuve der har holdt regnskab med hvor aktiv han har været. "Han har været til et løb og jeg har set ham fem minutter ved en test - det er det hele," siger Villeneuve og henviser til at Reynard har en vigtig stilling i teamet som enhver anden teknisk leder. Villeneuve foreslår at teamet finder en der kan udfylde hans arbejde hvis han ikke kommer til flere løb. Det må være problemet for
et team der er en fusion af flere folk med arbejde i andre serier. Det er svært at spille på to heste og få succes med begge...BB
I den første del af denne sæson har Olivier Panis været hængt ud for at være den mest udisciplinerede kører - især når man taler om hvor mange gange han har overset de blå flag. Men ifølge Olivier Panis er det ikke ham der har et problem og at det ikke har været hans fejl. "Jeg havde et problem på Imola med Coulthard som sagde at grunden til at han ikke vandt var min fejl. Jeg mener ikke det var min fejl," siger Panis. Han havde set Coulthard men var meget optaget af en infight med Fisichella. "Jeg så David bag mig, men kæmpede med Giancarlo Fisichella og det var en meget vigtigt for mig at få det bedste mulige resultat for mit team," siger Panis. Coulthard var ikke kommet forbi hvis ikke det havde været for Alain Prost som over radioen fortalte ham at der
skulle gives plads. Faktisk var det ikke så meget der skulle til - han trak ud i banen og Coulthard kom forbi (for derefter at køre sig selv af banen...) Men under alle omstændigheder var det ikke Panis'
fejl. Men siden Imola har der været flere situationer hvor Panis har været på grænsen af hvad han kan tillade sig at gøre når han er ved at bliver overhalet med en omgang.BB
Mens der stadig er store dønninger indenfor cykelsporten med hensyn til doping og der er kommet meget stort fokus på doping - derfor har Formel 1 under det franske grand prix udtaget seks kørere
til at blive dopingtestet. Formel 1-sporten har ikke været berørt af dopingmisbrug, men for et par år siden blev to kørere taget i at have for meget koffein i blodet - det var under løbet på Nurburgring i 1995. De to kørere havde drukket masser af kaffe fordi det var ekstremt koldt på banen, men ellers har sporten ikke været ramt af et dopingmisbrug hvilket Max Mosley ved flere lejligheder har afvist. Men så har FIA da gjort hvad der var nødvendigt, selvom Formel 1 ikke har dopingregler i
reglementet.BB
Så blev der for alvor skruet op for tiderne - de to McLaren-kørere satte de bedste tider hvorefter Rubens Barrichello satte sig igennem og kørte den bedste tid. Men et regnvejr i de sidste 20 minutter
fik tiderne til at falde og flere kørere havde problemer med regnvejret - især de kørere der blev fanget ude på banen da det begyndte at regne. Flere af kørerne fik forsøgt sig med regnvejrsdæk. David Coulthard satte den bedste tid under regnvejret i de sidste sekunder af træningen. Der var lidt drama på banen hvor Hill og Fisichella misforstod hinanden - Hill lukkede døren da
italieneren forsøgte at overhale briten, hvilket fik Fisichella til at spinde af banen. Der er med tiderne i den 4. træning lagt op til en meget spændende kvalifikation der finder sted om et par timer - både med flere kørere godt med og med regnvejr som en ukendt faktor der kan spille ind!
BB
Ved formiddagens tredje frie træning kørte Eddie Irvine den bedste tid, på trods af at banen i den første del af træningen var våd efter lidt regnvejr ved Magny-Cours - faktisk var Irvines tid bedre end gårsdagens bedste tid der blev sat af Michael Schumacher. David Coulthard blev nummer 2 - godt et halvt sekund efter Irvine. Hakkinen var en plads efter, mens det ser ud til at Williams er godt kørende på Magny-Cours. Ralf Schumacher satte en tid der rakte til 4. pladsen. Michael Schumacher kørte en tid der rakte til 5. pladsen - 0,899 efter sin holdkammerat.
Efter dem lå de to Jordan-racere mens Jean Alesi faldt lidt ned gennem rækkerne. Alessandro Zanardi kunne ikke holde ved i toppen - han sluttede efter den 3. træning som nummer 17. Johnny Herbert havde en problemfyldt morgen og måtte se sig placeret som den sidste - over 9 sekunder efter Irvines bedste tid.
BB
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk