Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
29.6.1999
 Silverstone - test
 Sauber fortsætter med Ferrari
 Verstappen tester for Jordan
 Hill stopper
 Ford vil have Hakkinen
 
28.6.1999
 Op og ned for Jordan duoen
 Selvsikker Frentzen
 Forbedret Jordan klar til Silverstone
 

Hop til top29.6.1999

Silverstone - test

Så er der igen Formel 1 og som sædvanlig varmes der op til det forstående britiske grand prix. 8 teams var til start på den første dag på Silverstone hvor Michael Schumacher satte dagens hurtigste tid foran David Coulthard i McLaren. På de følgende pladser lå de to Stewart-racere - dog over et sekund efter Schumacher. Samtidig havde Jordan også mulighed for at se hvad Jos Verstappen og Shinji Nakano var værd - men selv om det er længe siden de har kørt en Formel 1-racer satte de ikke særlig gode tider, og var derfor ikke særlig overbevisende. Testens første dag startede ellers i regnvejr - og derfor var der mulighed for at få testet regnvejrsdækkene - senere på eftermiddagen tørrede banen ud og det blev muligt at køre på de almindelige dæk.

Her er tiderne fra Silverstone, tirsdag den 29. juni 1999:

Kører TeamBedste tidOmg.
Michael SchumacherFerrari1:26,90283
David CoulthardMcLaren1:27,31073
Rubens BarrichelloStewart1:27,90559
Johnny HerbertStewart1:28,29646
Giancarlo FisichellaBenetton1:28,61948
Jean AlesiSauber1:28,86337
Alexander WurzBenetton1:29,118BB  


Hop til top
Sauber fortsætter med Ferrari

Det schweiziske Sauber-team vil i den kommende sæson også anvende Ferraris gamle motorer - dem der er kaldt under pseudonymet Petronas. Der har ellers været rygter om at Toyota var på vej i Formel 1 sammen med netop Sauber, men det bliver altså ikke fra den kommende sæson. Men forhandlingerne om et samarbejde fra år 2001 mellem de to parter fortsætter - og dermed får Toyota også tid til at få stablet et team på benene. Saubers kontrakt med Ferrari om motorer til den kommende sæson kommer til at koste Peter Sauber og co. cirka 130 til 140 millioner kroner.
BB  


Hop til top
Verstappen tester for Jordan

Jos Verstappen er inde i billedet, som afløser for Hill. Jordan har netop meddelt at både Shinji Nakano og Jos Verstappen vil køre for Jordan i den kommende uges test på Silverstone. Jordan udtaler i en officiel meddelelse at Nakano og Verstappen vil deltage i de første to dages test, som starter i dag, mens teamets to køre vil afslutte testen torsdag og fredag. Damon Hill blev ikke nævnt i den forbindelse. Verstappen har ikke tidligere testet for Jordan og det kunne indikere at han er inde i billedet som Hills afløser. Jordan ønsker at bruge Silverstonetesten til at styrke sit forhold til Honda. Honda vil i 2000 forsyne BAR med sine fabriksmotorer, mens Jordan må 'nøjes' med semi-udgaven fra Mugen-Honda. Ved at lade to af Hondas favoritter, Verstappen som har fabrikskontrakt med Honda og Nakano, som også har tætte forbindelser til Honda teste forsøger Jordan at opnå de samme vilkår som BAR. Sejren i Frankrig vurderes også at have styrket Jordans muligheder. Listen af mulige kandidator, som kan tænkes at afløse Hill er efterhånden lang: Salo, Nakano, Verstappen, Mark Webber og Jan Magnussen har hidtil været nævnt. Det bliver mere end spændende, hvem Eddie Jordan i den sidste ende foretrækker.
(TK)
AN  


Hop til top
Hill stopper

Kilder hos en af Jordan's største sponsors oplyste mandag aften, at Damon Hill har besluttet at stoppe med øjeblikkelig virkning. I følge disse kilder har Hill meddelt sin beslutning til Jordan teamet og til nogle af holdets vigtigste sponsorer, men det er fortsat uvist hvornår Hill offentligt vil annoncere sin beslutning.

Hill's beslutning kommer ikke som en stor overraskelse efter de kommentarer han kom med ovenpå hans uheldige oplevelser i det Franske Grand Prix. Umiddelbart efter han havde parkeret Jordan raceren fortalte Hill journalister at, "dette meget vel har været mit sidste løb".

Yderligere spekulationer om at Hill burde afslutte sin flotte karriere på Silverstone om fjorten dage, blev mere eller mindre afvist af Hill, da han mandag udtalte: "Jeg ville gerne afslutte med en god præstation på Silverstone, men spørgsmålet er om jeg kan. I øjeblikket ved jeg ikke hvad jeg skal. Jeg vil ikke køre på Silverstone alene af hensyn til mine fans. Jeg bliver nødt til at tænke på mig selv og min familie før jeg tænker på mine fans".

"Jeg sætter pris på den støtte jeg har fået fra mine fans og jeg er glad for at der på Silverstone er menesker, aom ønsker at se mig køre. Men disse fans vil også erkende, at de ikke ønsker at se mig tøffe rundt bagest i feltet. Det ville være for meget at forlange. Det vil jeg ikke stå model til."

Det Franske Grand Prix var Damon Hill's 107. grand prix start. I de syv sæsoner han kørte vandt Hill et verdensmesterskab (1996) og vandt 22 sejr. Hill tog også 20 pole positions, 42 podium placeringer og i 19 løb kørte han hurtigste omgang . Han vil sandsynligvis, også i lang tid fremover, forblive en af de mest succesfulde Britiske formel 1 kørere i historien.
(TK)

AN  


Hop til top
Ford vil have Hakkinen

Efter at Ford har haft den store tegnedreng fremme for at købe Stewart har de også haft mulighed for at overveje hvordan de bliver endnu bedre i fremtiden. Ford går i stadig stigende grad efter at få den første sejr siden 1994 og efter en meget overbevisende første halvdel af denne sæson har Stewart etableret sig som et af de fire/fem bedste teams - og det var også tydeligt under det franske grand prix at Stewart-Ford'en på gode dage kan matche de andre racere. Men det er sejre og VM-titler der tæller og dertil må der satses højt: Nu vil et tysk blad vide at Ford går efter VM i år 2000 - og for at det kan lade sig gøre skal man have en verdensmester og det er her Mika Hakkinen kommer ind i billedet. Men hans manager, Keke Rosberg vil slet ikke kommentere dette rygte og siger at det er alt for tidligt at begynde med de mange rygter om køreskifte... Under alle omstændigheder kan Mika Hakkinen være fristet af at få en bedre løn. På nuværende tidspunkt tjener kørere som Eddie Irvine og Jean Alesi langt mere end Hakkinen og dermed er Hakkinen helt sikker på endnu en titel: den dårligst betalte verdensmester i dette årti!

Hakkinen kunne blive fristet til at gå til Ford - og tjene lidt mere!

Så for Hakkinen vil en fed hyre hos McLaren ikke være helt så ringe endda. Samtidig kan han også være med til at vise at det ikke kun er raceren der gør det, men at han også kan køre hurtigt i en anden racer - og med Fords vilje og store engagement i Formel 1 må sejrene komme meget snart! Hakkinen til Ford? Det må være svært at vælge mellem penge og ambitionerne! Måske kan han få begge hos Ford?

BB  


 

Hop til top28.6.1999

Op og ned for Jordan duoen

Hos Jordan var det Franske Grand Prix en dag med blandede følelser med Heinz-Harald Frentzens flotte sejr mens Damon Hill tog et skridt nærmere pension. Tyskeren vandt en imponerende sejr efter et fantastisk løb med massser af drama. Frantzen og Jordan havde en fleksibel pitstop startegi som passede perfekt til de vanskelige forhold på Magny Cours. Løbet blev 'punkteret' da safety vognen kom på banen efter 28 omgange da regnen begyndte at vælte ned. Samtlige biler gik hurtigt i pit for at skifte til regnvejrsdæk og få fyldt benzin på, men Jordan var det eneste team, som fyldte så meget benzin på, at de kunne fuldføre løbet uden yderligere pitstop. Dermed var vejen banet for 32-årige Heinz-Harald Frantzens anden sejr og han understregede endnu engang, at han under Eddie Jordan er genopstået, som et af de største talenter i formel 1. Mens den ene halvdel af Jordan teamet nærmest var ekstatiske over sejren var den anden halvdel mildt sagt nedslåede over Damon Hills tunge skæbne. Efter et i sandhed miserabelt løb med hele to punkteringen, indikerede Hill efter løbet at det muligvis var hans sidste løb i karrieren.

Løbet startede på tør bane og Rubens Barrichello kunne fra pole position skyde frem til føringen i første sving. Hans føring holdt dog få omgange, da David Coulthard, som var startet fra 4 position hurtigt overhalede ham. Skotten så herefter ud til at have styr på løbet og skabte sig hurtigt et stort forspring, men igen blev Coulthard ramt af uheld, da han på 6. omgang måtte udgå med mekaniske problemer. Barrichello førte herefter indtil regnen begyndte. Mika Hakkinen, der startede som nr. 14 havde på dette tidspunkt kørt sig op til en flot 2. plads bag Barrichello og safety vognen. Da løbet blev givet frit forsøgte finnen en overhaling, men spandt rundt og faldt tilbage til 7. pladsen, da han skulle accellere ud af Adelaide hårnålen. Dermed var M. Schumacher nærmeste konkurrent til Barrichello, som blev overhalet på 44. omgang. Schumacher fik imidlertid problemer med elektronikken og mistede blandt andet på en enkelt omgang næsten 10 sek., da hans Ferrari kun ville køre i 1. eller 2. gear. Tyskeren gik i pit og fik skiftet rattet, men tabte en masse tid. Hakkinen kæmpede sig tilbage og overtog igen føringen inden både han selv og Barrichello på samme omgang gik i pit for brændstof og nye dæk. Hermed var vejen banet for Frentzen, som havde benzin nok til at fuldføre med et enkelt pitstop. Han tog en fuldt fortjent sejr i et imponerende come-back ovenpå den voldsomme ulykke i Canadas Grand Prix for bare 14 dage siden.

Resultat af det franske Grand Prix:
1 Heinz-Harald Frentzen (Jordan Mugen-Honda) 1h58m24.343s
2 Mika Hakkinen (McLaren Mercedes) 1h58m35.435s
3 Rubens Barichello (StewartFord) 1h59m07.775s
4 Ralf Schumacher (Williams Supertec) 1h59m09.818s
5 Michael Schumacher (Ferrari) 1h59m12.224s
6 Eddie Irvine (Ferrari) 1h59m13.244s
7 Jarno Trulli (Prost Peugeot) 1h59m22.114s
8 Olivier Panis (Prost Peugeot) 1h59m22.874s
9 Ricardo Zonta (BAR Supertec) 1h59m53.107s
10 Luca Badoer (Minardi Ford) - 1 omg.
11 Pedro De La Rosa (Arrows TWR) - 1 omg.
12 Giancarlo Fisichella (Benetton Supertec) -30 omg. Spin
13 Damon Hill (Jordan Mugen-Honda) -41 omg. Engine
14 Alex Zanardi (Williams Supertec) -46 omg. Spin
15 Jacques Villeneuve (BAR Supertec) -47 omg. Spin
16 Alex Wurx (Benetton Supertec) -47 omg Spin
17 Marc Gene (Minardi Ford) -47 omg. Spin
18 Jean Alesi (Sauber Petronas) -48 omg. Spin
19 David Coulthard (McLaren Merecdes) -63 omg. Mechanical
20 Pedro Diniz (Sauber Petronas) -66 omg. Mechanical
21 Johnny Herbert (Stewart Ford) -68 omg. Gearbox

Fastest lap: David Coulthard on lap 8 1m19.227s

Tora Takagi, Arrows blev diskvalificeret efter løbet pga ulovlige dæk.
(TK)

AN  


Hop til top
Selvsikker Frentzen

Siden han kom til Jordan Grand Prix i starten af denne sæson har Heinz Harald Frentzen leveret en række fremragende præstationer. Hans række af topresultater kulminerede med den flotte sejr på Magny Cours. Sejren har yderligere styrket tyskerens selvsikkerhed og tro på et godt resultat i løbet på Silverstone om to uger.
Frentzen har inklusiv sejren i Frankrig allerede scoret 23 points i årets mesterskab og er nu en seriøs udfordrer til Eddie Irvine som med 26 points kun med nød og næppe holder trediepladsen. Takket være de 10 points, som HHF fik for sejren har Jordan styrket sin tredieplads i Construktørernes Mesterskab.
Hos Jordan holder man ellers vejret og venter på, hvad Damon Hill beslutter. Slutter han efter hans uheldige løb i Frankrig, tager han Silverstone med eller fortsætter han sæsonen ud. Teamchef Eddie Jordan har proklameret, at han støtter Hill hele vejen uanset, hvad hans beslutning bliver. Hvis Hill slutter nu eller efter Silverstone bliver det spændende, hvem hans afløser bliver. Tre kandidater har været nævnt, og udfra et dansk synspunkt er det interessant, at Jan Magnussen sammen med Mika Salo og den unge Australier Mark Webber er en af de tre. Jan's sejr for Panoz i går på Mosport kom måske på det helt rigtige tidspunkt??
(TK)
AN  


Hop til top
Forbedret Jordan klar til Silverstone

Heinz-Harald Frentzen vandt det Franske grand prix, men ikke uden en del held. Jordan teamet erkender at de endnu ikke er helt på højde med McLaren og Ferrari, men med flere nye komponenter, som bliver introduceret ved det Britiske grand prix forventer Jordan at være endnu nærmere de to topteams. Jordan har følgende forbedringer på vej: "Vi kommer med en ny version af Mugen Honda motoren, et modificeret chassis som har flere nye aerodynamiske dele," udtaler Frentzen. Selvom Silverstone bliver en helt ny udfording er Frentzen optimistisk. "Jeg er meget optimistisk med henblik på Silverstone, når jeg tager i betragtning, hvor godt vi klarer os i øjeblikket". HHF tilføjede: "Jeg er meget stolt af hele teamet. Rent teknisk gør det et storartet job og jeg tror at vi også på Silverstone kan være med helt fremme."
(TK)
AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk