Jarno Trulli | Prost | BB Så blev der lukket for alle spekulationerne: Silverstone bliver det sidst løb for Damon Hill. Dermed indfrier han det store ønske hos de mange britiske fans om at han i det mindste slutter på
hjemmebane. Det var teamchef Eddie Jordan der i dag kunne fortælle at Silverstone bliver det sidste løb for den tidligere verdensmester. "Jeg er glad for at give Damon denne lejlighed foran vores
sponsorer og fans som har støttet hans flotte karriere," siger Eddie Jordan. Det skulle især være Benson & Hedges der var meget ivrige efter at Hill tager endnu et løb - de har trods alt lagt mange
millioner på bordet for blandt andet at have deres mærker på Hill racer og køredragt (også selvom de jo slet ikke må reklamere under Benson & Hedges...) Hill havde allerede inden det franske grand
prix annonceret at efter denne sæson var det slut, men den et skuffende løb for Hill i Frankrig slog for alvor hovedet på sømmet og derfor var det ikke sikkert at han ville stille op til det britiske grand
prix. Men efter et par dages overvejelser har Hill besluttet at tage endnu et løb og han vil derfor vende tilbage til teamet og fortsætte Jordan-teamets test de kommende dage på Silverstone. Damon Hill kvalificerede sig for første gang til et Formel 1-løb netop på Silverstone da han kørte for Brabham i 1992 - teamet der på det tidspunkt var helt nede på bunden af Formel 1. Damon fik sin racer igennem løbet og sluttede som nummer 16. Hvad der ikke lykkedes for faderen fik Damon dog hevet hjem - en sejr på hjemmebanen. I 1994
vandt han på Silverstone - et dramatisk løb der også havde sine kontroverser! Om Damon kan motiveres til endnu en topplacering er nok meget svært - men der er ingen tvivl om at overskrifterne
nok skal blive domineret af Hills farvel til Formel 1. Hvem der kommer til at erstatte Hill er fortsat ikke afklaret, men Jos Verstappen ser ud til at være
favorit, men også Mika Salo ser ud til at være et godt bud - i det mindste for resten af sæsonen. Umiddelbart har Verstappen ikke rigtig imponeret i de to dage han har testet for teamet. Mange
emner er fortsat med i kampen om pladsen til næste år - og med Jordan som det 3. bedste team i Formel 1 er det ikke helt uinteressant for en kører at komme til teamet... BB Ifølge kilder meget tæt på Ferrari, er Rubens Barrichello meget tæt på at
skrive kontrakt med Ferrari for 2000 sæsonen. Beslutningen er nu helt op
til Rubens og han skulle have udtalt at han har fået et godt tilbud fra
Ferrari, Stewart og McLaren i den forgangende weekend, og at han vil vælge
det team med den bedste vinder chance. Rubens har allerede været kontaktet
af Jean Todt i 1995, men af uforklarlige årsager , valgte Todt, Irvine i
stedet for.
Ifølge kilder tæt på Ferrari og en journalist på "Gazzetta dello Sport" er
der lavet en aftale mellem Barrichello og Scuderia Ferrari, og at det er en
del af en byttehandel, som gør at Eddie Irvine kommer til at køre for
Stewart i år 2000. HVJ
29.6.1999
Så er der igen Formel 1 og som sædvanlig varmes der op til det forstående britiske grand prix. 8 teams var til start på den første dag på Silverstone hvor Michael Schumacher satte dagens hurtigste tid foran David Coulthard i McLaren. På de følgende pladser lå de to Stewart-racere - dog over et sekund efter Schumacher. Samtidig havde Jordan også mulighed for at se hvad Jos Verstappen og Shinji Nakano var værd - men selv om det er længe siden de har kørt en Formel 1-racer satte de ikke
særlig gode tider, og var derfor ikke særlig overbevisende. Testens første dag startede ellers i regnvejr - og derfor var der mulighed for at få testet regnvejrsdækkene - senere på eftermiddagen
tørrede banen ud og det blev muligt at køre på de almindelige dæk.
Her er tiderne fra Silverstone, tirsdag den 29. juni 1999: | Kører | Team | Bedste
tid | Omg. | | Michael Schumacher | Ferrari | 1:26,902 | 83 | David Coulthard | McLaren | 1:27,310 | 73 | Rubens
Barrichello | Stewart | 1:27,905 | 59 | | Johnny Herbert | Stewart | 1:28,296 | 46 | Giancarlo Fisichella | Benetton | 1:28,619 | 48 | Jean Alesi | Sauber | 1:28,863 | 37 | | Alexander Wurz | Benetton | 1:29,118 | BB Det schweiziske Sauber-team vil i den kommende sæson også anvende Ferraris gamle motorer - dem der er kaldt under pseudonymet Petronas. Der har ellers været rygter om at Toyota var på vej i
Formel 1 sammen med netop Sauber, men det bliver altså ikke fra den kommende sæson. Men forhandlingerne om et samarbejde fra år 2001 mellem de to parter fortsætter - og dermed får Toyota også tid til at få stablet et team på benene. Saubers kontrakt med Ferrari om motorer til den
kommende sæson kommer til at koste Peter Sauber og co. cirka 130 til 140 millioner kroner.BB Jos Verstappen er inde i billedet, som afløser for Hill. Jordan har netop
meddelt at både Shinji Nakano og Jos Verstappen vil køre for Jordan i den
kommende uges test på Silverstone. Jordan udtaler i en officiel meddelelse
at Nakano og Verstappen vil deltage i de første to dages test, som starter
i dag, mens teamets to køre vil afslutte testen torsdag og fredag. Damon
Hill blev ikke nævnt i den forbindelse. Verstappen har ikke tidligere
testet for Jordan og det kunne indikere at han er inde i billedet som Hills
afløser. Jordan ønsker at bruge Silverstonetesten til at styrke sit forhold
til Honda. Honda vil i 2000 forsyne BAR med sine fabriksmotorer, mens
Jordan må 'nøjes' med semi-udgaven fra Mugen-Honda. Ved at lade to af
Hondas favoritter, Verstappen som har fabrikskontrakt med Honda og Nakano,
som også har tætte forbindelser til Honda teste forsøger Jordan at opnå de
samme vilkår som BAR. Sejren i Frankrig vurderes også at have styrket
Jordans muligheder. Listen af mulige kandidator, som kan tænkes at afløse
Hill er efterhånden lang: Salo, Nakano, Verstappen, Mark Webber og Jan
Magnussen har hidtil været nævnt. Det bliver mere end spændende, hvem Eddie
Jordan i den sidste ende foretrækker.
(TK)AN Kilder hos en af Jordan's største sponsors oplyste mandag aften, at
Damon Hill har besluttet at stoppe med øjeblikkelig virkning. I følge
disse kilder har Hill meddelt sin beslutning til Jordan teamet og til
nogle af holdets vigtigste sponsorer, men det er fortsat uvist hvornår
Hill offentligt vil annoncere sin beslutning.
Hill's beslutning kommer ikke som en stor overraskelse efter de
kommentarer han kom med ovenpå hans uheldige oplevelser i det Franske
Grand Prix. Umiddelbart efter han havde parkeret Jordan raceren
fortalte Hill journalister at, "dette meget vel har været mit sidste
løb".
Yderligere spekulationer om at Hill burde afslutte sin flotte karriere
på Silverstone om fjorten dage, blev mere eller mindre afvist af Hill,
da han mandag udtalte: "Jeg ville gerne afslutte med en god præstation
på Silverstone, men spørgsmålet er om jeg kan. I øjeblikket ved jeg
ikke hvad jeg skal. Jeg vil ikke køre på Silverstone alene af hensyn
til mine fans. Jeg bliver nødt til at tænke på mig selv og min familie
før jeg tænker på mine fans".
"Jeg sætter pris på den støtte jeg har fået fra mine fans og jeg er
glad for at der på Silverstone er menesker, aom ønsker at se mig køre.
Men disse fans vil også erkende, at de ikke ønsker at se mig tøffe
rundt bagest i feltet. Det ville være for meget at forlange. Det vil
jeg ikke stå model til."
Det Franske Grand Prix var Damon Hill's 107. grand prix start. I de syv
sæsoner han kørte vandt Hill et verdensmesterskab (1996) og vandt 22
sejr. Hill tog også 20 pole positions, 42 podium placeringer og i 19
løb kørte han hurtigste omgang . Han vil sandsynligvis, også i lang tid
fremover, forblive en af de mest succesfulde Britiske formel 1 kørere i
historien.
(TK) AN Efter at Ford har haft den store tegnedreng fremme for at købe Stewart har de også haft mulighed for at overveje hvordan de bliver endnu bedre i fremtiden. Ford går i stadig stigende grad efter at få
den første sejr siden 1994 og efter en meget overbevisende første halvdel af denne sæson har Stewart etableret sig som et af de fire/fem bedste teams - og det var også tydeligt under det franske
grand prix at Stewart-Ford'en på gode dage kan matche de andre racere. Men det er sejre og VM-titler der tæller og dertil må der satses højt: Nu vil et tysk blad vide at Ford går efter VM i år 2000 - og for at det kan lade sig gøre skal man have en verdensmester og det er her Mika Hakkinen
kommer ind i billedet. Men hans manager, Keke Rosberg vil slet ikke kommentere dette rygte og siger at det er alt for tidligt at begynde med de mange rygter om køreskifte... Under alle omstændigheder kan Mika Hakkinen være fristet af at få en bedre løn. På nuværende tidspunkt tjener
kørere som Eddie Irvine og Jean Alesi langt mere end Hakkinen og dermed er Hakkinen helt sikker på endnu en titel: den dårligst betalte verdensmester i dette årti! Hakkinen kunne blive fristet til at gå til Ford - og tjene lidt mere! Så for Hakkinen vil en fed hyre hos McLaren ikke være helt så
ringe endda. Samtidig kan han også være med til at vise at det ikke kun er raceren der gør det, men at han også kan køre hurtigt i en anden racer - og med Fords vilje og store engagement i Formel 1
må sejrene komme meget snart! Hakkinen til Ford? Det må være svært at vælge mellem penge og ambitionerne! Måske kan han få begge hos Ford? BB
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|
|