Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
2.10.1999
 Arrogant Schumi?
 Frentzen kan stadig vinde
 Minardi: Nyt poinsystem, tak!
 Sort dag for Ferrari
 Michael Schumacher færdig for i år!
 
1.10.1999
 Spa år 2000-sikret
 McLaren stadig uden teamordre
 Det bliver bedre til næste år
 Verstappen til Arrows?
 Doping i Formel 1
 Hakkinen klar til dysten
 Køber McLaren sig ind i F1?
 Toyota dropper WRC
 

Hop til top2.10.1999

Arrogant Schumi?

Den ikke særligt overraskende nyhed om Michael Schumachers forlængede orlov har tilsyneladende kommet bag en del fans verden over. I hvert fald er reaktionen på nettet forbløffende let at overse. F.eks. er den eneste nyhed i dag på Schumachers hjemmeside, en historie om hvordan f1-superstjernen har fornærmet Phil Collins ved at ignorere hans telefonopkald. De mødtes ved Hochenheims GP, opdagede de boede tæt på hinanden i Schweiz og udvekslede telefonnumre.

"Men efter at have gjort os lidt umage, var det eneste vi fik tilbage stilhed. Absolut ingenting," beklager en skuffet Collins sig, "Jeg var overrasket. OK, det kunne skyldes generthed eller det kunne skyldes arrogance, hvad der sikkert er nødvendigt i denne sport, men jeg ved det ikke." Men nu har Schumacher jo masser af tid til at gøre det godt igen...

CBA  


Hop til top
Frentzen kan stadig vinde

Ifølge Eddie Jordan har Heinz-Harald Frentzen større chance for at vinde VM-titlen end Mika Hakkinen, der ligger 12 points foran ham. "Hakkinen kan kun tabe dette mesterskab", siger Jordan, der dog godt er klar over at hans egen kører får det hårdt, for: "Frentzen er virkelig nødt til at vinde de næste de næste to." For at være helt nøjagtig skal tyskeren enten vinde i Malaysia, eller være i top 4, uden at Irvine eller Hakkinen får points, for at stadig at kunne regnes som titel-kandidat. Hvordan situationen ville have set ud hvis blot Frentzen ikke var udgået fra førerpositionen sidste weekend, ærgrer Eddie Jordan sig sikkert stadig over.
CBA  


Hop til top
Minardi: Nyt poinsystem, tak!

Det nuværende pointsystem i formel 1 er alt for uretfærdigt for de små teams, siger Minardi. Og som sædvanlig er det ærkefjenden Arrows, der ligger foran teamet i mesterskabet, der er sammenligningsgrundlaget.

Minardis sportsdirektør, Caesar Fiorio forklarer: "Siden det tredje løb har vi altid været foran Arrows. Vi er blevet nr. 9 og 10 mange gange i år men, indtil denne weekend, havde vi ingen points og eksisterede ikke i mesterskabet. Det ville være mere retfærdigt hvis pointskalaen belønnede de ti første."

Men det ville tage lang tid hvis et sådan forslag skulle blive til virkelighed. En ting er Bernie Ecclestone, der jo ikke ligefrem er kendt for at være fleksibel, en anden ting er at få alle teamene til godkende ændringen - og at få dem til enes er som, at skulle overbevise den pakistanske kiosk-ejer nede på hjørnet om, at Mogens Glistrup i virkeligheden er en flink fyr. Og endelig er spørgsmålet om Minardi-teamet - der i zoologiens verden ville blive betegnet som "truet dyreart", overhovedet vil blive hængende til at forsvare deres forslag. I ChampCar gives der points helt ned til 12.-pladsen.

CBA  


Hop til top
Sort dag for Ferrari

"Sort dag for Ferrari" Eddie Irvine indrømmede at han havde haft en "sort dag" i sidste uges Europæiske Grandprix. Men ikke mindst, havde holdet også en "sort dag". Ireren, som efter pitstop- og dæk- problemer, sluttede på en 7. plads, efter at være blevet passeret af Mika Hakkinen, udtalte efter løbet: "Hakkinen var for hurtig og det var umuligt at holde ham bag mig. Hans "soft" dæk havde en bedre kontakt med vejen end vores "extra soft". Til den våde bane er "soft" best og det blev altså bekræftet idag. En sort dag ja, for hvis det havde holdt tørt, havde vores dæk klart virked meget bedre," sagde Ferrari's førstekører, som nu har 60 point og Mika Hakkinen foran sig med 62 p.g.a. Hakkinen's 5. plads i sidste grand prix. Irvine lagde også mærke til det flotte Stewart løb, men som han selv siger, koncentrerer han sig fuldt ud om at vinde verdensmseterskabet for Ferrari, hvis ellers holdet for strammet lidt op! Da han blev spurgt, om han stadig troede at han kunne vinde mesterskabet, svarede han: "Selvfølgelig, 2 points er ingenting, men vi skal alle yde en optimal indsats for at det kan lykkes. Disse formel-1 biler kører altså på fire hjul!" Det kostede Irvine 48 sek., mens hans mekanikere skulle lede efter det manglende højre baghjul. Til det havde Ferrari's tekniske direktør, Ross Brawn, følgende at sige: "Vi klokkede i den og det var min skyld." Efter det Europæiske grand prix, blev der holdt et 2½ time langt krisemøde i Ferrari's hovedkvarter, Maranello. Irvine blev hentet med helikopter i Milano og blev fløjet hen til mødet, hvor Præcidenten for Ferrari, Luca di Montezemolo, ventede med en skideballe til hele holdet. "Vi havde ellers forbedret bilen en del, men dette kunne ikke demonstreres p.g.a. det dårlige vejr. Mika Hakkinen er nok meget glad for hans 2 points, men de to points viser kun hvad Mclaren kan, selv på en dag hvor vi er "nede", udtalte Irvine. Den tidligere verdensmester, Michael Schumacher, begyndte i sidste uge at træne igen og man håber, at han kan hjælpe Irvine igennem de to sidste løb, istedet for stand-in Mika Salo, startende med Malaysia's grand prix. Irvine udtalte igår til det tyske blad "Bild", at han kan blive verdensmester, men kun med M. Schumacher's hjælp. Michael Schumacher udtaler selv, at han ikke endnu er sikker på, om han kommer tilbage allerede ved næste grand prix.
JMS  


Hop til top
Michael Schumacher færdig for i år!

Det er netop blevet oplyst at Michael Schumacher ikke kommer til at køre mere i år. Det var ellers forventet at han skulle deltage i årets to sidste løb, Malaysias og Japans Grand Prix løb, men sådan skulle det ikke altså ikke blive.

Det betyder at Eddie Irvine og Mika Salo bliver de to kørere der skal forsøge at køre verdensmesterskabet ind til Ferrari teamet, og samtidig prøve at sikre Eddie Irvine kørernes mesterskab.

Vi vender tilbage med yderligere oplysninger efterhånden som vi modtager dem.

AN  


 

Hop til top1.10.1999

Spa år 2000-sikret

Godt nyt til Formel 1-fans. Spa-Francorchamps er atter med i kalenderen for år 2000, hvilket er en god nyhed for kørerne, tilskuerne og Formel 1 som et hele. Efter at sagen har været behandlet ved de belgiske domstole har man nu valgt delvis at ophæve det totale forbud mod tobaksreklamer. Dette års grand prix blev kørt uden disse reklamer og efterfølgende fortalte FIA at banen ikke længere var velkommen i Formel 1 med mindre der skete ændringer, og de er nu kommet.

Dog vil Belgien ikke følge den del af EU-lovgivningen som giver rum for tobaksreklamer frem til oktober 2006, men vil i stedet følge den lovgivning og tidsplan som er listet op i forbindelse med al anden reklamevirksomhed. Som tidligere beskrevet på formel-1.dk har Formel 1-sporten fået en særklausul, men den vælger de belgiske myndigheder altså ikke at anvende. Dermed er problemet med tobaksreklamer ved det belgiske grand prix udskudt i mindst 3 sæsoner. Hvis der skal køres løb på Spa i år 2003 skal det i givet fald ske før 31. juli som er den sidste skæringsdato for tobaksreklamer under "normale ikke-F1" forhold. Men faktum er: Spa er reddet i denne omgang!

BB  


Hop til top
McLaren stadig uden teamordre

McLaren ser ud til stædigt at fastholde deres kørepolitik. David Coulthard skal som udgangspunkt stadig ikke modtage teamordre, hvis man skal tro de seneste udtalelser i ledelsen af McLaren-teamet. "Vi kan selvfølgelig ikke tillade flere skøre fejltagelser, men det betyder ikke at vi nu vil stoppe David i sit race eller tage hans chance for at vinde," siger Mercedes-bossen, Norbert Haug. David Coulthard er med to løb igen 14 point efter Hakkinen og har derfor kun en matematisk chance for at vinde VM. Selv har Coulthard antydet at han måske vil køre for Hakkinen i det kommende løb i Malaysia. Der er meget der tyder på at Hakkinen presser på for at der kommer teamordre, blandt andet efter at teamet og han selv har vadet i fejltagelser.
BB  


Hop til top
Det bliver bedre til næste år

Sådan siger de alle sammen, og en af disse er Tom Walkinshaw. Arrows har i år været virkelig elendige og bør vel efterhånden betragtes som det dårligste team efter at Minardi efterhånden er kommet forbi dem her på det seneste. Men det har en god forklaring og det har Walkinshaw nu løftet sløret for - man vil nemlig hellere koncentrere sig om den kommende sæson. "Det bliver en helt ny racer til næste år. Det eneste der holder mig i gang, er at grunden til at sæsonen har været så dårlig skyldes at vi koncentrere os om næste år og det har vi gjort siden maj," beretter Tom Walkinshaw og siger videre at den eksisterende racer blot skal køre de to sidste løb inden den må lade livet! Så er det man spørger sig selv: Er det ikke hørt før?
BB  


Hop til top
Verstappen til Arrows?

Jos Verstappen, der siden han røg ud af Stewart teamet i 1998 har været uden for Formel 1 cirkuset, set nu ud til at være på vej tilbag. Det er en del begivenheders sammenfald der har sat gang i spekulationerne om Verstappens tilbagevenden som Formel 1 kører hos Arrows. Hollænderen blev frem til 1996 støttet af Phillips, der på det tidspunkt valgte at trække sig ud af alle motorsports sponsorater. Det forlyder nu at Phillips skulle have vendt rundt en gang til, og nu gerne vil tilbage i motorsportens fornemste klasse, som sponsor for Verstappen. Phillips skulle også være blevet tilbudt Arrows mærket 't-minus' til en overkommelig pris. En af grundene til at Phillips vil tilbage, kan være at det nu ser ud til at Holland igen kan få et GP på Zandvoort banen. Dette falder sammen med at den nuværende Arrows kører Takagis sponsor skal have trukket sig, og japaneren står derfor uden penge til at købe sig til endnu en sæson.
NKH  


Hop til top
Doping i Formel 1

Det forventes at FIA vil annoncere, at de vil skærpe antallet af dopingtests. I samarbejde med den Internationale Motorcycling Federation, FIM, vil de afholde unge racertalenter fra at begynde at bruge farlige stimulanser. Misbrugere skal straffes hårdt. Begge organisationer vil gennemføre minimum en doping-test i indeværende sæson, og det er planen at hver kører skal testes mindst to gange i sæsonen år 2000.
GRN  


Hop til top
Hakkinen klar til dysten

Mika Hakkinen har udtalt, at han ser frem til de sidste 2 løb og håber, han vil have lidt mere af heldet på sin side, så han kan sikre sig titlen i Malaysia. "Hele team'et har arbejdet hårdt denne sæson, og den eneste belønning nogen ønsker sig er mesterskabet. Vi er i en bedre position nu end Ferarri og hele holdet koncentrerer sig om udfordringen."

Hakkinen fører med 2 points foran Irvine, mens de andre titel-rivaler David Coulthard og Heinz-Harald Frentzen i det mindste skal vinde et af de to resterende løb for at bringe sig foran i konkurrencen. "På dette tidspunkt i sæsonen har vi en bil, der kunne have sikret os begge titler nu. Vi har begået nogle fejl undervejs, men vi kan stadig fjerne de dårlige minder ved at vinde to gange mere."

GRN  


Hop til top
Køber McLaren sig ind i F1?

Rygterne bliver stadig mere intense, at TAG-McLaren gruppen forbereder sig på at erhverve en betydelig andel i FOA, når Bernie Ecclestone sælger virksomheden. For tiden holder Mansour Ojjeh og Ron Dennis udsalg af de dele af deres virksomhed, der ikke hører til kerneområdet, og man vil vide det er begrundet i ønsket om at have en tilstrækkelig likviditet når chancen byder sig.

Sidste uge solgte de TAG Heuer til LVMH – det franske konglomerat der beskæftiger sig med luksus varemærker. Det stærkt likvide position bliver yderligere forstærket, når Mercedes afslutter deres køb af 40% af McLaren-teamet.

Det er måske også værd at bemærke at LVMH’s økonomiske arm, LV Capital har indgået aftale med Prost Development om at skabe et fælles varemærke. I den anledning udtalte Daniel Piette, bestyrelsesformand for LV Capital: “Alain Prost’s berømmelse som firfoldig verdensmester er velkendt over hele kloden. Vi vil kombinere Prost navnet med vor betydelige ekspertise indenfor udvikling af mærkevarer, samt dybe kendskab til butiks- såvel som global distribution, og på den måde skabe en verdensomspædende succes baseret på Prost mærkevarer.” Og Alain Prost supplerede: ”Vi har længe overvejet at udnytte potentialet udover motorsport, og i LV Capital har vi fundet en imponerende ekspertise på dette område, der i kombination med en høj grad af professionalisme giver os fuld tiltro til at dette joint venture bliver en succes.” LVMH markedsfører champagne og cognac (Dom Périgon, Moët & Chandon, Hennessy m.fl.), mode- og lædervarer (Louis Vuitton, Givenchy, Kenzy o.a.), parfume og kosmetik (Christian Dior, Givenchy, Kenzy o.a.). Så man må nok forberede sig på at Prost’s kørere i 2000-sæsonen, Jean Alesi og Nick Heidfeld vil optræde med et skønsomt udvalg af ovennævnte navne påført dragt og vogne.

GRN  


Hop til top
Toyota dropper WRC

Toyota har besluttet at de vil droppe WRC rally for at istedet koncentrere sig om Formel 1. En talsmand for Toyota siger at det vil blive offentligt gjort i Japan senere sidst på året. Man regner med at det bliver det Japanske Grand Prix som køres den 31 Oktober på Suzuka banen. Der går også rygter der lyder på at Toyota fremskynder deres indtræden i Formel 1 som de har sat til år 2003. Det er også stadig usikkert om Toyota vil komme ind i Formel 1 som deres eget team, D.V.S. med eget chassis, stab og så videre, eller om det bliver ved at overtage et eksisterende team.
PH  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk