Pitsladder
Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk
Dato Indeks
4.10.1999
Schumi tilbage - med spin
Hill satser på sidste succes
Ferrari og Eddie Irvine testede hele lørdagen
McLaren beslutning
Diniz tilbage
Honda klar til BAR-test
Coulthard optimistisk
Slut for Schumacher
3.10.1999
Wurz: "giv mig endnu en sæson"
Prost fokusere på den nye bil.
Slickdæk igen ??????
Williams arbejder ekstra hårdt næste uge.
Jordan forbedrer bil:
Stewart er klar til at slås for 4. pladsen.
Mika er klar
Skal - skal ikke?
4.10.1999
Michael Schumacher kom igen tilbage i sin Ferrari-racer, men med et ret blandet resultat. Tyskeren havde allerede inden testen på Mugello sagt farvel til denne sæson og derfor var er testen mere koncentreret om at han får lidt tid i raceren og kan give lidt input til forbedringer til den kommende sæson. Derudover forløb testen ikke lige sådan som man havde håbet. Efter 15 omgange spandt han af banen og ramte ind i barrieren, heldigvis uden at komme noget til. Det skete på den lidt halvvåde bane. Michael Schumacher mistede efter sigende vejgrebet da han var på vej ind i en af de hurtige kurver på Mugello og det højre forhjul blev i den forbindelse revet af og en del af ophænget blev også beskadiget. Med det samme blev der sendt folk ud til stedet for at hjælpe men Schumacher kunne selv komme ud af raceren.
Raceren kom tilbage til pitten og der blev der arbejdet på den i et par timer inden den igen var klar. Der var dog intet der viste at Michael Schumacher har problemer med at komme tilbage til Formel 1 – hurtigheden er der stadig. Dette kunne ses af at han satte en tid der næsten var et sekund hurtigere end den tid der blev sat af Eddie Irvine i lørdags…
Michael Schumacher er efter dagens 69 omgange klar til at fortsætte testen i morgen – men der bliver altså under ingen omstændigheder noget comeback til tyskeren.
BB
Efter næsten daglige rygter om at Damon Hill den ene dag var ved at stoppe og den næste alligevel fortsatte, er det nu sikkert at den tidligere verdensmester kører denne sæson til ende. Der har ellers ikke været meget at glæde sig over når man ser på Hills resultater i denne sæson – og der har været meget blæst omkring hans person efter at han under det franske grand prix lagde kimen til de mange rygter – først om at han stoppede efter Frankrig, og senere efter Silverstone. Nu håber Damon Hill at de to sidste løb kan give ham den sidste succes på vej ud af Formel 1.Damon Hill ser frem til de to sidste F1-løb i karrieren
"De næste to løb er meget gode for mig og teamet. Malaysia er et bane hvor kun tre at kørerne har kørt, dog uden at køre race. Suzuka er en god bane for mig. Jeg kan lide den og raceren skulle være rigtig god der. Hvis jeg kan slutte min karriere med en eller to podieplaceringer, vil jeg være helt på toppen," siger Damon Hill der tidligere to gange har vundet løbet i Japan – første gang i 1994 i øsregnvejr og i 1996 hvor han blev verdensmester. "Jeg tror at vores racer er den næstbedste, under nogle benzinmængder og set-ups er det den bedste," siger han videre og det kan kun være et boost til Heinz-Harald Frentzen der stadig har en chance i VM.
BB
Lørdag morgen startede Ferrari deres test til næste løb i Malaysia om 2 uger. Testen blev kørt af Eddie Irvine. EI startede med et par omgange til at lave et godt set-up, da det var fundet, så kørte han en fuld løbsdistance, ialt 82 omgange med 3 indlagte pitstop. Hans hurtigeste tid var 1:28.058. Efter testen var der stor optimisme at spore hos Ferrari, men det har man jo set før!!!. Michael Schumacher blev søndag undersøgt af et hold læger i Paris, om man fandt ud af benet er vokset så godt sammen at MS har fået lov til at begynde at tests for Ferrari igen. Det er så meningen at MS skal lave en serie shakedowns på alle 3 biler på torsdag.BKP
Mclaren's debat om, hvilken kører der skal satses på, er nu slut. Teamet
spørger Coulthard om ikke han vil kører for Hakkinen i de sidste to løb,
og det sætter difinitivt en stopper for Skotten's håb om at vinde det ternede flag.
Hakkinen har 62, fulgt af Eddie Irvine på 60 og Coulthard på 48 og det var med
stor skuffelse at Mclaren kun inkaserede 2 points i sidste løb,
fordi Coulthard kørte af banen. "Det er noget holdet må bestemme, men vi vil
selvfølgelig ikke have Ferrari til at vinde," indrømmede Coulthard.
"Jeg vil gerne vinde selv, men jeg skal jo også følge holdets instrukser."
"Jeg selv og Mika har de samme kontraktmæssige forpligtelser, men det spin på Nurburgring
ødelagde nok mine chancer for at gøre mig gældende, men en lille chance er der da endnu."JMS
Tre dage efter hans afkørsel i første sving på Nurburgringen, er Pedro Diniz
igang igen med genoptræningen i en Simulator, ved Sauber-basen i Monaco.
Sauber Terapeut, Jo Leberer, har arbejdet på at udbedre de skader som Diniz
pådrog sin skulder og venstre knæ, i sammenstødet med Alexander Wurz.
Den Brasilianske kører tester i næste uge i Barcelona, hvor han skal prøve
en ny frontvinge. Samtidig er Sauber ingeniørene igang med at analysere
hvad der gik galt med sikkerheden i bilen, da Dinis blev påkørt med 95 k/t.
Sikkerheds foranstaltningerne blev automatisk slået til, da Sauber c18 blev ramt,
men alligevel svigtede meget af sikkerheden. Udfra Fia's kamera, tv-klip
og fotografier, skal ingeniørerne nu prøve at finde fejlen.
Da Diniz "rullede rundt" viste det sig at vitale dele af bilen gav efter
og det vil blive diskuteret på Formel 1's tekniske arbejdsgruppe's næste møde.JMS
Det forestående samarbejde mellem BAR og Honda er godt på vej til den forestående sæson. Honda er taget til Europa for at teste den nye motor, og netop i denne uge bliver der foretaget en privat test på Pembrey-banen i England. Testen bliver forestået af den franske F3000-kører Nicolas Minassian der i år har kørt for Kid Jensen Racing, hvor han blandt andet i år vandt løbet på Silverstone i dominerende stil. At det er Minassian der kører testen kan pege på at det bliver ham der får pladsen som testkører for BAR-Honda.
Testen har blandt andet til formål at gennemteste de elektroniske dele i V10-motoren, og indtil videre er Honda meget optimistiske forud for år 2000-sæsonen. Det menes at den nye motor vil være mere kraftfuld end den nuværende og det ventes at den vil indtage 1. pladsen næste år foran Mercedes og Ford. Nogle kilder mener at den har 100 hestekræfter mere end den nuværende Honda-motor, men det er vist nok lige lidt i overkanten. Ellers skal de andre motorleverandører være faldet meget af på den...
BB
David Coulthard tror stadig på hans chance for at blive verdensmester, til tros
for at han ligger 14 point bag holdkammerat Mika Hakkinen. Han siger, at han
har en chance, men at den ikke er lige så stor som Hakkinen's og så bliver
Coulthard jo også nødt til at adlyde teamet, hvilket kun gør det sværere.
"Der er max. 20 points tilbage og chancen for at jeg vinder begge løb, og Mika
udgår, er ikke særlig stor," sagde en ellers optimistisk Coulthard.
Da han blev spurgt, om ikke dette var hans karrieres bedste chance for at
blive verdensmester, svarede han:" Jeg er 28 og jeg tror at jeg kan blive bedre.
Mika og Michael Schumacher er begge 31 og er meget mere erfarne end mig.
Jeg har kun været med helt fremme i 3 år, og det har hjulpet mig,
at jeg har kørt i gode biler."JMS
Ferrari har nu besluttet at Michael Schumacher ikke kører mere i denne
sæson. Det blev besluttet fordi han har for store smerter
i begge knæ. Denne nyhed bliver Eddie Irvine skuffet over at få. Han havde
regnet med Schumacher's hjælp, i kampen mod Mika Hakkinen,
i de to sidste grand prix'er. Men Michael Schumacher har også givet udtryk for,
at han ikke er så vild med at være hjælpe-kører for Irvine. Desto længere
Irvine er med i kampen om verdensmesterskabet, desto længere bliver Schumacher
ved med at udskyde sit comeback. Schumacher selv siger:
"Jeg har prøvet at presse mine knæ lidt, men det hjælper ikke.
Det gør ondt med det samme. Næste år er jeg klar igen, men vinteren bliver hård
for mig."
Det ser ud som om, at Schumacher har presset sine ben for hårdt, i et forsøg på
at komme tilbage så hurtigt. Han testede i sidste måned, men havde alt for mange smerter
til at overveje at køre løb igen.
Ferrari har udtalt: "Schumacher's kondition er stadig ikke god nok, til at han
kan kører grand prix.JMS
3.10.1999
Alexander Wurz har givet udtryk for, at han håber at kunne køre endnu en sæson, for at få en chance mere, for at komme på podiet. Wurz har 3 point lige nu og hans italienske holdkammerat har 13. Wurz har brug for at ende denne sæson på en god måde, hvis han vil gøre sig håb om, at kunne være med igen næste år. "Jeg ved godt at vi har haft en hård sæson, men vi må kæmpe videre næste år og få bilen bedre." Næste år bliver selvfølgelig også hårdt, men Rocco Benetton (Team chef), prøver at købe nogle nye dele. Jeg kan ikke løfte sløret for hvilke ting, endnu, men det skulle være godt.
Wurz er blevet slået i kvalifikationen tolv gange af hans holdkammerat, men Wurz selv, mener at det er statistisk urimeligt. "Folk ser måske de statistikker og springer op ad stolen, men vi kender alle årsagen bag, og så betyder det jo ikke så meget. Jeg vejer en del og det giver flere setup problemer for mig, men Giancarlo har også gjordt et godt stykke arbejde. Både for holdet og for ham selv.
JMS
Prost teamet vil også være at finde ved næste test på banen ved Barcelona, men testen vil blive gennemført af den nye man i teamet Nick Heidfeld. Prost teamet bekræfet at de ikke vil lade NH køre de 2 sidst løb for teamet. Han skal teste nye dele til den nye bil der skal bruges næste år mens Alan Jenkins, John Barnard og Loic Bigois alle koncetraer sig om at får de sidste detalier på AP03 færdige.BKP
Ifølge de nye rygter skulle slickdæk være på vej tilbage i F1. Det ser ud til at FIA vil komme med et nyt sæt regler til 2001 sæsonen - men intet er er fastlagt. FIA har modtaget en række ønsker fra kørene, man de er blevet afvist eller ikke blevet taget op ved det sidste møde hos FIA. FIA er ved at lave en undersøgelse om hvilke regler man vil lave om til sæsonen 2001 og/eller 2002. De ting man undersøger er forskellige ting der har med bilerne at gøre,og det er : single front vinge, 2 max 3 vinger på bagvingen, større front areal (bredere dæk, forbyde "flip ups" ved bagdæk, og indfører slickdæk igen.BKP
Williams har planer om at de skal arbejde ekstra hårdt ved næste test som vil foregå på banen ved Barcelona i næste uge. De vil teste i 3 dage og starter på onsdag. James Robinson siger at man skal teste nogle nye dele til bilen som man har udviklet i deres vindtunel specialt udviklet til banerne i Malaysia og Japan. Vi håber at de nye dele vil give os et lille forspring i de 2 sidste løb siger James Robinson.BKP
Jordan holdte idag (3.10.) en lukket prøvekørsel, med Shinji Nakano, på
den franske Lurcy Levis bane. De testede mest lige-linie fart p.g.a. at
det næste grand prix foregår på den Malaysiaske bane, som har mange lige stykker
vej. Honda var også med og er igang med at bygge en endnu stærkere motor,
til de to sidste grand prix'er. "Vi har "pillet" ved nogle aerodynamiske ting
på det sidste og vi tjekker om de virker", sagde en talsmand for Honda.
JMS
I denne uge har Stewart teamet ikke testet, man brugt tiden til at fejre deres første sejer i sidste uges Grand Prix.
Ifølge teamet's talsmand er der nye dele til bilen der skal prøves ved næste test som foregår på banen ved Barcelona,som skal bruges ved de to sidste løb. Johnny Herbert vil udfører disse test alene næste uge.
Jackie Stewart vil offentliggører navnet på næste års testkører næste uge, samme med datoen for hvornår at man vil teste første gang med Eddie Irvine og den nye bil.BKP
Mika Hakkinen ser frem til de to sidste løb med et afklaret syn på mulighederne. I modsætning de andre titelrivaler har han stået i denne situation før. "Hele teamet har arbejdet hårdt hele sæsonen, og den eneste belønning nogen vil have her er mesterskabet. Vi er en bedre position end Ferrari nu, og hele teamet er klar til udfodringen." Han er optimistisk ved sin føring i mesterskabet og forventer ikke flere mærkværdige og ærgerlige fejl: "På dette tidspunkt i sæsonen havde vi en bil, der kunne have vundet mesterskabet for os allerede nu. Vi har lavet fejltagelser hen ad vejen, men vi kan stadig gøre alt godt med to sejre til."
CBA
Schumachers talsmand Heiner Buchinger vil ikke afskrive resten af sæsonen. Selv siger køreren, at han ikke er klar til et comeback endnu. Det er derfor sæsonfinalen på Suzuka der overvejes. "Michael vil gøre et forsøg til i Japans Grand Prix på Suzuka den 31. Oktober. Personligt mener jeg der er en realistisk chance for at han vil køre der," siger Buchinger. I dag gennemgår Michael Schumacher endnu en lægeundersøgelse i Paris. I sidste uge trænede Schumacher ben og knæ, men ikke helt uden gener: "Desværre, kan Michael ikke fuldføre et ordentligt cykle- eller løbetræningsprogram. Metal-skinnen i hans ben skaber problemer. Den presser mod en nerve og giver ham smerte. Defor kan han ikke forberede sig som han burde for tiden. Forberedelsen for næste sæson er dog ikke i fare. Selvom Schumacher ikke kan træne ordentligt, er han i stand til at holde sig i form ved muskeltræning," forsætter Heiner Buchinger.
Schumacher comeback er blevet annonceret og afblæst mange gange og mon ikke dette er endnu en fuser. Den dobbelte verdensmester gør bedre i at vente til han er helt rask og klar til møde udfordringen fra sin nye holdkammerat i år 2000. I Canada 1997 brækkede Prost-køreren Olivier Panis begge ben og siden har franskmanden ikke gjort megen væsen af sig. Den historie ønsker Ferrari nok ikke gentaget. På trods af problemerne er Michael Schumacher i gang igen næste torsdag, når han tester på Fiorano.
CBA
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk