Pitsladder
Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk
Dato Indeks
5.10.1999
Schumacher er en kujon
BMW fik pinlig start
BMW overvejer Brabham-blå.
Benetton fokuserer nu på 2000.
BAR tester ny kobling.
Frentzen: Resten er ren fornøjelse !
Barrichello opereres efter Suzuka
4.10.1999
Schumi tilbage - med spin
Hill satser på sidste succes
Ferrari og Eddie Irvine testede hele lørdagen
McLaren beslutning
Diniz tilbage
Honda klar til BAR-test
Coulthard optimistisk
Slut for Schumacher
5.10.1999
Der er næsten lynchstemning i den italienske presse efter at Michael Schumacher har fortalt at han ikke kommer tilbage i denne sæson. Der langes kraftigt ud efter Schumacher og han bliver kaldt pivet, skræmt og en egoist. Den italienske avis "Tuttosport" vil vide at Schumacher er skræmt og stempler ham som en kujon. Det som italienerne især raser over er at han ikke vil stille sig til rådighed for Irvine i hans bestræbelser på at vinde VM, og de fleste italienske aviser mener at Schumacher kun er interesseret i sine egne interesser og at det udelukkende er derfor han er til stede ved testen på Mugello. "Schumacher arbejder på Mugello for Ferrari, ikke for sig selv," siger en Ferrari-talsmand under testen, men det har blandt andet "Tuttosport" svært ved at se: "Køreren er der godt nok, men manden er i krise. Ferrari står ved en skillevej: skal man hjælpe med at genopbygge Michael psykologisk, eller planlægger man til en tid uden ham?" spørger avisen.En anden fremtrædende italiensk avis "Gazzetta dello Sport" er også ude med riven, og mener at Schumacher slet ikke er den samme store personlighed som eksempelvis Niki Lauda der kom tilbage til Formel 1 efter sit uhyggelige uheld på den gamle Nürburgring, eller som Clay Ragazzoni der i 1970'erne også kom hurtigt tilbage efter et uheld hvor han havde brækket flere ribben, men "Schumacher vil kun køre når han er 100% klar," klager "Gazzetta dello Sport". "Schumi er meget hurtig men skrøbelig," konkluderer avisen, der dog holder en noget blødere linie end "Tuttosport", men det er med en vis skuffelse at budskabet er blevet modtaget og de er meget uforstående over at Schumacher ikke kan køre grand prix når han kan køre adskillige omgange på Mugello…
Michael Schumacher har afvist kritikken og peger på at han netop er på Mugello for at hjælpe teamet. "Jeg forstår godt de mennesker der er skuffede," siger Schumacher men fastholder stadig at han ikke bliver klar uanset hvad. Formen er der endnu ikke og det kræver sandsynligvis at tyskeren ændrer sit træningsprogram.
BB
Så skulle den nye supermotor fra BMW præsenteres for offentligheden, da BMW kørte deres første officielle test på Zeltweg i Østrig, hvor offentligheden kunne komme lidt tættere på. Det udviklede sig til at blive en pinlig affære for den tyske bilgigant. Jörg Müller kørte ud på banen og med det samme opstod der en olielækage, og så kunne han ellers køre tilbage i pitten for at få repareret motoren og sat nye komponenter i den.
Men BMW var dog ikke totalt hindret af dette, for Müller fortsatte testen i reserveraceren, der dog ikke kørte særlig langt. Den første racer der fik problemer med olien anvendte en ældre version, mens den anden racer havde en nyudviklet motor. Dog kom Müller ikke til at køre særlig meget, eftersom testen blandt andet skal anvendes til at se hvordan motorerne fungerer. BMW havde fem forskellige motorer i aktion i dag.
Under alle omstændigheder var det ikke lige den debut i offentligheden BMW ønskede. Hos BMW tager man det dog med sindsro. "Vi har haft ganske normale problemer," siger Gerhard Berger. Det ventes at Williams-teamet kommer til at teste de nye motorer inden løbet på Suzuka, da det vil være den sidste chance inden der skal holdes pause frem til den 1. december. Var der nogen der mumlede noget om Ford og problemer i 1997?
BB
Den 'dragt' BMW har valgt at iklæde den nye Williams FW20 har en påfaldende lighed med den bil der sidst kørte med deres motor. I 1983 var Nelson Piquet på vej til sin anden af tre VM-titler i den Gordon Murray designede Brabham BT52. Vognen, der reklamerede for Parmalat, var malet i hvidt og mørkeblåt som en gestus overfor den Italienske hovedsponsor, i stedet for BMWs farver. Valget af farver er muligvis en tilfældighed i en nutidig version af 80-ernes styling. Det kan dog godt være at kombinationen ikke er det endelige valg, men BMW skal anstrenge sig kraftigt for at finde en bedre løsning. F1-feltet vil i næste sæson fremvise flere nationalfarver end nogensinde tidligere: Italiens røde (Ferrari), Frankrigs blå (Prost), Tyskalnds sølv (McLaren), og (mere end sandsynligt) den Britiske racing green (Jaguar); derfor vil den karakteristiske stribe være en klar hjælp til at udskille bilen fra resten af feltet.
BMW og Williams vil påbegynde et omfattende testprogram denne måned, ifølge en udtalelse fra BMW med sigtet "ikke for at sætte nye omgangstider, men snarere for at teste og videreudvikle BMWs V10 motor under realistiske racerløbsbetingelser". BMW og Williams vil i dag i fællesskab begynde de første tests af den i München designede og byggede formel-1 racermotor på A1 Ring i Zeltweg i Østrig. Motoren forventes at blive monteret i et 98-FW20 Williams-chassis, og det vil være første gang V-10 motoren afprøves på en aktuel Grand Prix bane.
Testen forventes at vare 5 dage og skønt pressen tillades adgang for at bese den nye blå og hvide bemaling, vil resten af prøvekørslerne være lukket for offentligheden. En udtalelse fra BMW forleden tilbød 'amnesti' for medierne den første dag - mod til gengæld at få lovning på 'privatlivets fred', således at resten af prøveprogrammet kunne foregå uden forstyrrende afbrydelser.
"Selvom en glidende afvikling af testprogrammet uden nogen som helst indblanding og absolut diskretion naturligvis er yderst vigtige forudsætninger for succes, har BMWs to motorsportsdirektører, Gerhard Berger og professor Mario Theissen besluttet at tilbyde medierepræsentanter et førstehåndsindtryk af testholdets arbejde, som det kommer til at foregå den indledende testdag d. 5. oktober," lød udtalelsen. "BMW har valgt at begynde testserien under realistiske forhold på den 4,5 km lange højhastighedsbane i den Østrigske delstat Steiermark. Senere vil der blive gennemført prøvekørsler på andre Europæiske baner."
En formel-1 bil med BMW motor udførte nogle indledende omgange for et halvt år siden, men den forestående realitetstest markerer for alvor den Bavariske motorfabriks tilbagevenden til sporten efter 12 års fravær. Ovenpå nævnte forsigtige prøvekørsel på BMWs egen testbane i Miramas i det sydlige Frankrig, hvor man anvendte en foreløbig version af V-10'eren, har BMWs ingeniører udført et fuldstædigt udviklings- og testprogram. Både funktions- og pålidelighedstests er blevet udført på den 3 km lange bane under motorens forskellige udviklingsstadier.
BMW har beskrevet afprøvningen i Østrig som en afgørende fase i udviklingen af F1-motoren. Selvom prøvekørslerne i Miramas og i BMWs prøvebænke er forløbet tilfredsstillende, vil den fortsatte udvikling også blive baseret på den viden der kan indsamles på de baner der reelt anvendes til formel-1 løb. Williams prøvekører Jorg Müller forventes at udføre udviklingsarbejdet indtil sæsonen slutter, hvorefter både Ralf Schumacher og Alex Zanardi kan begynde at teste, når de har overstået den af FIA påbudte månedlange pause, der vil følge det Japanske Grand Prix.
GRN
Under den forløbne uge har Benetton ikke taget del i nogen test-sessions, men er forblevet hjemme på sin britiske fabrik for at forberede sig på det forestående Grand Prix i Malaysia.
Ifølge en talsmand for holdet omfatter disse rutinemæssige forbedringer og ændringer, der skal afprøves denne uge på banen i Barcelona. Samme talsmand medgiver, at team'et hovedsagelig koncentrerer sig om år 2000 konkurrencen med udtalelsen: "Det meste af udviklingsarbejdet i vindtunnelen drejer sig nu udelukkende om at optimere bilen med henblik på næste sæson."
GRN
Ved det Europæiske Grand Prix var BAR team'et tæt på at score deres første points, da Jacques Villeneuve lå på en komfortabel femteplads indtil der blot manglede nogle få omgange. Desværre måtte han trække sig ud af løbet, formentlig med en svigtende kobling.
I bestræbelserne på at løse problemet vil BAR team'et udføre en en-dags test i denne uge i Barcelona med Patrick Lemarie bag rattet. Han skal simulere kørsel i en fuld GP-distance med en ny kobling. Holdet er fortrøstningsfulde med hensyn til at løse problemet gennem denne nyudvikling, og også med hensyn til muligheden for at score nogle points i sæsonens sidste 2 løb.
Trods sæsonen lakker mod enden har BAR team'et annonceret to nyudnævnelser med Ian Ross som driftschef og Les Olsen, kommerciel direktør.
GRN
Set fra Heinz-harald Frentzens synvinkel er de 2 sidste løb at betragte som fornøjelige oplevelser. Tyskeren havde kurs mod at komme á points med Mika Hakkinen og Eddie Irvine, da hans bil svigtede i det Europæiske Grand Prix på Nürburgring. "Vi har klaret os ganske godt i denne sæson, og alle (på holdet) ønsker blot at nyde de sidste løb. Ingen troede på forhånd, vi havde nogen chance for blot at komme i nærheden af McLaren og Ferrari i år, eller at vi skulle vinde 2 løb."
Jordan team'et håber på en gentagelse af denne sæsons resultater til næste år, og på måske at kunne udfordre titel-kandidaterne hele vejen til 2000-sæsonens slutning. "Vi har stadig en god chance for at erobre VM-titlen, hvis vi klarer os godt i både Malasya og Japan. Især Suzukabanen skulle give os gode muligheder for at slutte i toppen. Men det realistiske mål må være næste år."
Man må da give holdet ret i, at de har gode chancer, eftersom presset ikke ligger på dem, og at de derfor kun kan overraske positivt - i modsætning til de fæle nedture McLaren og Ferrari har præsteret i indeværende sæson.
GRN
Endnu en Ferrari-kører til operationsgangen. At Sennas død i Imolas Grand Prix '94 og den efterfølgende tid, påvirkede Rubens Barrichello psykisk ved vi. Men nu viser det sig at Stewarts førstekører også fysisk bærer men efter den tragiske weekend, hvor også han var ude for et dramatisk crash og stødte sin ribben. "Når jeg kommer ned i bilen og mekanikerne spænder sikkerhedsselen gør det stadig utroligt ondt," siger brasilianeren, der skal opereres kort tid efter det japanske Grand Prix, d. 31. oktober. Derefter følger 2 ugers hvile, men Barrichello skulle være klar til at teste for Ferrari i december.CBA
4.10.1999
Michael Schumacher kom igen tilbage i sin Ferrari-racer, men med et ret blandet resultat. Tyskeren havde allerede inden testen på Mugello sagt farvel til denne sæson og derfor var er testen mere koncentreret om at han får lidt tid i raceren og kan give lidt input til forbedringer til den kommende sæson. Derudover forløb testen ikke lige sådan som man havde håbet. Efter 15 omgange spandt han af banen og ramte ind i barrieren, heldigvis uden at komme noget til. Det skete på den lidt halvvåde bane. Michael Schumacher mistede efter sigende vejgrebet da han var på vej ind i en af de hurtige kurver på Mugello og det højre forhjul blev i den forbindelse revet af og en del af ophænget blev også beskadiget. Med det samme blev der sendt folk ud til stedet for at hjælpe men Schumacher kunne selv komme ud af raceren.
Raceren kom tilbage til pitten og der blev der arbejdet på den i et par timer inden den igen var klar. Der var dog intet der viste at Michael Schumacher har problemer med at komme tilbage til Formel 1 – hurtigheden er der stadig. Dette kunne ses af at han satte en tid der næsten var et sekund hurtigere end den tid der blev sat af Eddie Irvine i lørdags…
Michael Schumacher er efter dagens 69 omgange klar til at fortsætte testen i morgen – men der bliver altså under ingen omstændigheder noget comeback til tyskeren.
BB
Efter næsten daglige rygter om at Damon Hill den ene dag var ved at stoppe og den næste alligevel fortsatte, er det nu sikkert at den tidligere verdensmester kører denne sæson til ende. Der har ellers ikke været meget at glæde sig over når man ser på Hills resultater i denne sæson – og der har været meget blæst omkring hans person efter at han under det franske grand prix lagde kimen til de mange rygter – først om at han stoppede efter Frankrig, og senere efter Silverstone. Nu håber Damon Hill at de to sidste løb kan give ham den sidste succes på vej ud af Formel 1.Damon Hill ser frem til de to sidste F1-løb i karrieren
"De næste to løb er meget gode for mig og teamet. Malaysia er et bane hvor kun tre at kørerne har kørt, dog uden at køre race. Suzuka er en god bane for mig. Jeg kan lide den og raceren skulle være rigtig god der. Hvis jeg kan slutte min karriere med en eller to podieplaceringer, vil jeg være helt på toppen," siger Damon Hill der tidligere to gange har vundet løbet i Japan – første gang i 1994 i øsregnvejr og i 1996 hvor han blev verdensmester. "Jeg tror at vores racer er den næstbedste, under nogle benzinmængder og set-ups er det den bedste," siger han videre og det kan kun være et boost til Heinz-Harald Frentzen der stadig har en chance i VM.
BB
Lørdag morgen startede Ferrari deres test til næste løb i Malaysia om 2 uger. Testen blev kørt af Eddie Irvine. EI startede med et par omgange til at lave et godt set-up, da det var fundet, så kørte han en fuld løbsdistance, ialt 82 omgange med 3 indlagte pitstop. Hans hurtigeste tid var 1:28.058. Efter testen var der stor optimisme at spore hos Ferrari, men det har man jo set før!!!. Michael Schumacher blev søndag undersøgt af et hold læger i Paris, om man fandt ud af benet er vokset så godt sammen at MS har fået lov til at begynde at tests for Ferrari igen. Det er så meningen at MS skal lave en serie shakedowns på alle 3 biler på torsdag.BKP
Mclaren's debat om, hvilken kører der skal satses på, er nu slut. Teamet
spørger Coulthard om ikke han vil kører for Hakkinen i de sidste to løb,
og det sætter difinitivt en stopper for Skotten's håb om at vinde det ternede flag.
Hakkinen har 62, fulgt af Eddie Irvine på 60 og Coulthard på 48 og det var med
stor skuffelse at Mclaren kun inkaserede 2 points i sidste løb,
fordi Coulthard kørte af banen. "Det er noget holdet må bestemme, men vi vil
selvfølgelig ikke have Ferrari til at vinde," indrømmede Coulthard.
"Jeg vil gerne vinde selv, men jeg skal jo også følge holdets instrukser."
"Jeg selv og Mika har de samme kontraktmæssige forpligtelser, men det spin på Nurburgring
ødelagde nok mine chancer for at gøre mig gældende, men en lille chance er der da endnu."JMS
Tre dage efter hans afkørsel i første sving på Nurburgringen, er Pedro Diniz
igang igen med genoptræningen i en Simulator, ved Sauber-basen i Monaco.
Sauber Terapeut, Jo Leberer, har arbejdet på at udbedre de skader som Diniz
pådrog sin skulder og venstre knæ, i sammenstødet med Alexander Wurz.
Den Brasilianske kører tester i næste uge i Barcelona, hvor han skal prøve
en ny frontvinge. Samtidig er Sauber ingeniørene igang med at analysere
hvad der gik galt med sikkerheden i bilen, da Dinis blev påkørt med 95 k/t.
Sikkerheds foranstaltningerne blev automatisk slået til, da Sauber c18 blev ramt,
men alligevel svigtede meget af sikkerheden. Udfra Fia's kamera, tv-klip
og fotografier, skal ingeniørerne nu prøve at finde fejlen.
Da Diniz "rullede rundt" viste det sig at vitale dele af bilen gav efter
og det vil blive diskuteret på Formel 1's tekniske arbejdsgruppe's næste møde.JMS
Det forestående samarbejde mellem BAR og Honda er godt på vej til den forestående sæson. Honda er taget til Europa for at teste den nye motor, og netop i denne uge bliver der foretaget en privat test på Pembrey-banen i England. Testen bliver forestået af den franske F3000-kører Nicolas Minassian der i år har kørt for Kid Jensen Racing, hvor han blandt andet i år vandt løbet på Silverstone i dominerende stil. At det er Minassian der kører testen kan pege på at det bliver ham der får pladsen som testkører for BAR-Honda.
Testen har blandt andet til formål at gennemteste de elektroniske dele i V10-motoren, og indtil videre er Honda meget optimistiske forud for år 2000-sæsonen. Det menes at den nye motor vil være mere kraftfuld end den nuværende og det ventes at den vil indtage 1. pladsen næste år foran Mercedes og Ford. Nogle kilder mener at den har 100 hestekræfter mere end den nuværende Honda-motor, men det er vist nok lige lidt i overkanten. Ellers skal de andre motorleverandører være faldet meget af på den...
BB
David Coulthard tror stadig på hans chance for at blive verdensmester, til tros
for at han ligger 14 point bag holdkammerat Mika Hakkinen. Han siger, at han
har en chance, men at den ikke er lige så stor som Hakkinen's og så bliver
Coulthard jo også nødt til at adlyde teamet, hvilket kun gør det sværere.
"Der er max. 20 points tilbage og chancen for at jeg vinder begge løb, og Mika
udgår, er ikke særlig stor," sagde en ellers optimistisk Coulthard.
Da han blev spurgt, om ikke dette var hans karrieres bedste chance for at
blive verdensmester, svarede han:" Jeg er 28 og jeg tror at jeg kan blive bedre.
Mika og Michael Schumacher er begge 31 og er meget mere erfarne end mig.
Jeg har kun været med helt fremme i 3 år, og det har hjulpet mig,
at jeg har kørt i gode biler."JMS
Ferrari har nu besluttet at Michael Schumacher ikke kører mere i denne
sæson. Det blev besluttet fordi han har for store smerter
i begge knæ. Denne nyhed bliver Eddie Irvine skuffet over at få. Han havde
regnet med Schumacher's hjælp, i kampen mod Mika Hakkinen,
i de to sidste grand prix'er. Men Michael Schumacher har også givet udtryk for,
at han ikke er så vild med at være hjælpe-kører for Irvine. Desto længere
Irvine er med i kampen om verdensmesterskabet, desto længere bliver Schumacher
ved med at udskyde sit comeback. Schumacher selv siger:
"Jeg har prøvet at presse mine knæ lidt, men det hjælper ikke.
Det gør ondt med det samme. Næste år er jeg klar igen, men vinteren bliver hård
for mig."
Det ser ud som om, at Schumacher har presset sine ben for hårdt, i et forsøg på
at komme tilbage så hurtigt. Han testede i sidste måned, men havde alt for mange smerter
til at overveje at køre løb igen.
Ferrari har udtalt: "Schumacher's kondition er stadig ikke god nok, til at han
kan kører grand prix.JMS
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk