Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
6.10.1999
 Test på Barcelona
 Bridgestone på vej mod uvisheden
 McLaren tester til år 2000
 Sauber tigger om flere penge
 
5.10.1999
 Schumacher er en kujon
 BMW fik pinlig start
 BMW overvejer Brabham-blå.
 Benetton fokuserer nu på 2000.
 BAR tester ny kobling.
 Frentzen: Resten er ren fornøjelse !
 Barrichello opereres efter Suzuka
 

Hop til top6.10.1999

Test på Barcelona

Nogle af de 11 teams er i disse dage taget til Circuit de Catalunya nær Barcelona for blandt andet at teste til de kommende to løb i Østen, samt for at teste nye komponenter til de nye racere. Testen i Barcelona kan blive den sidste større test inden december, eftersom der er forbud mod tests efter det sidste løb og indtil den 1. december. Dagens hurtigste mand var David Coulthard i sin McLaren foran en anden mulig outsider til VM-titlen, Heinz-Harald Frentzen.

Coulthard kørte flest omgange, hvor han kun lige overgik Frentzen med en enkelt omgang. Forskellen mellem de to kørere var på lidt over et kvart sekund. Frentzen brugte den første testdag til at arbejde med aerodynamik og teamet brugte også tiden til at finde den rigtige affjedring til det malaysiske grand prix.

Johnny Herbert har naturligvis fået ekstra mod på tilværelsen efter hans meget overraskende sejr på Nürburgring og han kørte dagens 3. bedste tid mens det var positivt at se Pedro Diniz tilbage i sin Sauber-racer efter det uhyggelige uheld i starten af det europæiske grand prix. Brasilianeren kørte 4. bedste tid, hvilket må siges at være meget flot. Derefter fulgte tre Supertec-drevede racere. Alexander Wurz brugte dagen til at arbejde med aerodynamik og udvikling af differentialet samt det mekaniske setup. Wurz fik ikke megen hjælp af Laurent Redon i den anden racer. Testkøreren fik kun tre omgane inden hans racer blev ramt af et motorproblem. Wurz kørte dagens 5. bedste tid mens Redon var i stand til at køre den 7. bedste på trods af sine problemer. Giancarlo Fisichella vil være til stede ved testens to sidste dage.

Mellem de to Benetton'er kilede Zanardi sig ind med en tid der var godt et halvt sekund dårligere end Wurz'. Sidste mand i dag var Nick Heidfeld der tester for Prost i denne uge. Han bruger tiden til at lære raceren bedre at kende og derudover er han også med til at teste nye dele til den nye Prost-racer, hvoraf han skal køre den ene.

Testtider fra Barcelona, onsdag den 6. oktober 1999:

KørerTeamBedste tidOmg.
David CoulthardMcLaren-Mercedes1:23,07372
H.-H. FrentzenJordan-Honda1:23,36171
Johnny HerbertStewart-Ford1:23,53269
Pedro DinizSauber-Petronas
BB  


Hop til top
Bridgestone på vej mod uvisheden

Ligesom de 11 teams og deres kørere er Sepang-banen i Malaysia totalt ukendt for Bridgestone, men alligevel har den japanske dækgigant en fornemmelse for hvordan løbet skal skæres og hvilke dæk der bliver stillet til rådighed. Men det er et skridt ud i uvisheden.

"Vi har vendt os til vore kolleger i Motorcykel-afdelingen som har været til motorcykelrace på Sepang tidligere i år," siger Yoshihiko Ichikawa om de forberedelser som Bridgestone har haft til løbet og den tekniske leder mener at de data som er blevet bearbejdet viser at Sepang på mange måder minder om Imola og Magny-Cours. Alligevel vælger Bridgestone at tage de bløde og meget bløde dæk med til Malaysia. "Det er klart at i denne del af sæsonen er kørerne og deres ingeniører sikre på deres evner til at minimere understyring med de blødere dæk," siger Ichikawa om begrundelsen til at tage disse dæk med. Det har kun været på de ultralangsomme baner som Monaco og Hungaroring at de medbragte disse to compounds. Der er meget der tyder på at de hårdeste dæk kan være at foretrække, eftersom det ventes at det bliver meget varmt i løbsweekenden, og dermed er det fordelagtigt at have dæk med god holdbarhed.

BB  


Hop til top
McLaren tester til år 2000

McLaren er så småt begyndt at teste forskellige komponenter til den kommende sæsons racer. McLaren har testet bag lukkede døre, hvis man kan kalde det en lukket test. Teamet har i hvert fald kørt på Monza hvor Nick Heidfeld har testet forskellige dele til den nye MP4-15 racer der bliver McLarens model i år 2000. Det er dog ikke alle dele der bliver testet af den unge tysker, og derfor fortsættes testen senere på ugen på Barcelona hvor det bliver Coulthard og Hakkinen der overtager. Grunden til at der skal testes komponenter er at der er kort tid mellem de to sidste løb og så er testkøreren inhabil. "Vi vil ikke hente Mika eller David tilbage fra Østen, og eftersom Nick skifter til Prost vil vi ikke have at kender for meget til det vi gør," siger Adrian Newey. Teamet kan ikke teste i tiden efter det japanske grand prix og frem til den 1. december.
BB  


Hop til top
Sauber tigger om flere penge

Grunden til at Sauber ikke rigtig er slået igennem de sidste par sæsoner er dårlig planlægning, forkert anvendelse af de midler teamet har og ikke mindst at der så ikke er midler nok til at holde udviklingen af raceren i gang henover sæsonen. Det har Peter Sauber indrømmet og han vil nu forsøge at spørge teamets hovedsponsor Petronas om flere penge til at sikre at der er penge til udvikling af raceren for en hel sæson.

Derudover har Jean Alesi ikke været bleg for at fortælle omverden om hvorfor han sagde farvel og tak til Sauber. "De leverer en fantastisk racer og bruger pengene på de forkerte ting. De har også skilt sig af med mange gode folk, og det kan jeg ikke dem for," siger franskmanden med henvisning til sin nuværende arbejdsgiver i de kommende to løb. Men Peter Sauber mener ikke at han gør noget forkert. "Jeg mener at jeg gør det godt og jeg mener at teamet også gør det godt," siger han og konkluderer at det hele handler om at få flere penge. Lidt underligt, når man tager i betragtning at Sauber for et års tid siden forøgede budgettet markant - men det har ikke givet noget...

BB  


 

Hop til top5.10.1999

Schumacher er en kujon

Der er næsten lynchstemning i den italienske presse efter at Michael Schumacher har fortalt at han ikke kommer tilbage i denne sæson. Der langes kraftigt ud efter Schumacher og han bliver kaldt pivet, skræmt og en egoist. Den italienske avis "Tuttosport" vil vide at Schumacher er skræmt og stempler ham som en kujon. Det som italienerne især raser over er at han ikke vil stille sig til rådighed for Irvine i hans bestræbelser på at vinde VM, og de fleste italienske aviser mener at Schumacher kun er interesseret i sine egne interesser og at det udelukkende er derfor han er til stede ved testen på Mugello. "Schumacher arbejder på Mugello for Ferrari, ikke for sig selv," siger en Ferrari-talsmand under testen, men det har blandt andet "Tuttosport" svært ved at se: "Køreren er der godt nok, men manden er i krise. Ferrari står ved en skillevej: skal man hjælpe med at genopbygge Michael psykologisk, eller planlægger man til en tid uden ham?" spørger avisen.

En anden fremtrædende italiensk avis "Gazzetta dello Sport" er også ude med riven, og mener at Schumacher slet ikke er den samme store personlighed som eksempelvis Niki Lauda der kom tilbage til Formel 1 efter sit uhyggelige uheld på den gamle Nürburgring, eller som Clay Ragazzoni der i 1970'erne også kom hurtigt tilbage efter et uheld hvor han havde brækket flere ribben, men "Schumacher vil kun køre når han er 100% klar," klager "Gazzetta dello Sport". "Schumi er meget hurtig men skrøbelig," konkluderer avisen, der dog holder en noget blødere linie end "Tuttosport", men det er med en vis skuffelse at budskabet er blevet modtaget og de er meget uforstående over at Schumacher ikke kan køre grand prix når han kan køre adskillige omgange på Mugello…

Michael Schumacher har afvist kritikken og peger på at han netop er på Mugello for at hjælpe teamet. "Jeg forstår godt de mennesker der er skuffede," siger Schumacher men fastholder stadig at han ikke bliver klar uanset hvad. Formen er der endnu ikke og det kræver sandsynligvis at tyskeren ændrer sit træningsprogram.

BB  


Hop til top
BMW fik pinlig start

Så skulle den nye supermotor fra BMW præsenteres for offentligheden, da BMW kørte deres første officielle test på Zeltweg i Østrig, hvor offentligheden kunne komme lidt tættere på. Det udviklede sig til at blive en pinlig affære for den tyske bilgigant. Jörg Müller kørte ud på banen og med det samme opstod der en olielækage, og så kunne han ellers køre tilbage i pitten for at få repareret motoren og sat nye komponenter i den.

Men BMW var dog ikke totalt hindret af dette, for Müller fortsatte testen i reserveraceren, der dog ikke kørte særlig langt. Den første racer der fik problemer med olien anvendte en ældre version, mens den anden racer havde en nyudviklet motor. Dog kom Müller ikke til at køre særlig meget, eftersom testen blandt andet skal anvendes til at se hvordan motorerne fungerer. BMW havde fem forskellige motorer i aktion i dag.

Under alle omstændigheder var det ikke lige den debut i offentligheden BMW ønskede. Hos BMW tager man det dog med sindsro. "Vi har haft ganske normale problemer," siger Gerhard Berger. Det ventes at Williams-teamet kommer til at teste de nye motorer inden løbet på Suzuka, da det vil være den sidste chance inden der skal holdes pause frem til den 1. december. Var der nogen der mumlede noget om Ford og problemer i 1997?

BB  


Hop til top
BMW overvejer Brabham-blå.

Den 'dragt' BMW har valgt at iklæde den nye Williams FW20 har en påfaldende lighed med den bil der sidst kørte med deres motor. I 1983 var Nelson Piquet på vej til sin anden af tre VM-titler i den Gordon Murray designede Brabham BT52. Vognen, der reklamerede for Parmalat, var malet i hvidt og mørkeblåt som en gestus overfor den Italienske hovedsponsor, i stedet for BMWs farver. Valget af farver er muligvis en tilfældighed i en nutidig version af 80-ernes styling. Det kan dog godt være at kombinationen ikke er det endelige valg, men BMW skal anstrenge sig kraftigt for at finde en bedre løsning. F1-feltet vil i næste sæson fremvise flere nationalfarver end nogensinde tidligere: Italiens røde (Ferrari), Frankrigs blå (Prost), Tyskalnds sølv (McLaren), og (mere end sandsynligt) den Britiske racing green (Jaguar); derfor vil den karakteristiske stribe være en klar hjælp til at udskille bilen fra resten af feltet.

BMW og Williams vil påbegynde et omfattende testprogram denne måned, ifølge en udtalelse fra BMW med sigtet "ikke for at sætte nye omgangstider, men snarere for at teste og videreudvikle BMWs V10 motor under realistiske racerløbsbetingelser". BMW og Williams vil i dag i fællesskab begynde de første tests af den i München designede og byggede formel-1 racermotor på A1 Ring i Zeltweg i Østrig. Motoren forventes at blive monteret i et 98-FW20 Williams-chassis, og det vil være første gang V-10 motoren afprøves på en aktuel Grand Prix bane.

Testen forventes at vare 5 dage og skønt pressen tillades adgang for at bese den nye blå og hvide bemaling, vil resten af prøvekørslerne være lukket for offentligheden. En udtalelse fra BMW forleden tilbød 'amnesti' for medierne den første dag - mod til gengæld at få lovning på 'privatlivets fred', således at resten af prøveprogrammet kunne foregå uden forstyrrende afbrydelser.

"Selvom en glidende afvikling af testprogrammet uden nogen som helst indblanding og absolut diskretion naturligvis er yderst vigtige forudsætninger for succes, har BMWs to motorsportsdirektører, Gerhard Berger og professor Mario Theissen besluttet at tilbyde medierepræsentanter et førstehåndsindtryk af testholdets arbejde, som det kommer til at foregå den indledende testdag d. 5. oktober," lød udtalelsen. "BMW har valgt at begynde testserien under realistiske forhold på den 4,5 km lange højhastighedsbane i den Østrigske delstat Steiermark. Senere vil der blive gennemført prøvekørsler på andre Europæiske baner."

En formel-1 bil med BMW motor udførte nogle indledende omgange for et halvt år siden, men den forestående realitetstest markerer for alvor den Bavariske motorfabriks tilbagevenden til sporten efter 12 års fravær. Ovenpå nævnte forsigtige prøvekørsel på BMWs egen testbane i Miramas i det sydlige Frankrig, hvor man anvendte en foreløbig version af V-10'eren, har BMWs ingeniører udført et fuldstædigt udviklings- og testprogram. Både funktions- og pålidelighedstests er blevet udført på den 3 km lange bane under motorens forskellige udviklingsstadier.

BMW har beskrevet afprøvningen i Østrig som en afgørende fase i udviklingen af F1-motoren. Selvom prøvekørslerne i Miramas og i BMWs prøvebænke er forløbet tilfredsstillende, vil den fortsatte udvikling også blive baseret på den viden der kan indsamles på de baner der reelt anvendes til formel-1 løb. Williams prøvekører Jorg Müller forventes at udføre udviklingsarbejdet indtil sæsonen slutter, hvorefter både Ralf Schumacher og Alex Zanardi kan begynde at teste, når de har overstået den af FIA påbudte månedlange pause, der vil følge det Japanske Grand Prix.

GRN  


Hop til top
Benetton fokuserer nu på 2000.

Under den forløbne uge har Benetton ikke taget del i nogen test-sessions, men er forblevet hjemme på sin britiske fabrik for at forberede sig på det forestående Grand Prix i Malaysia.

Ifølge en talsmand for holdet omfatter disse rutinemæssige forbedringer og ændringer, der skal afprøves denne uge på banen i Barcelona. Samme talsmand medgiver, at team'et hovedsagelig koncentrerer sig om år 2000 konkurrencen med udtalelsen: "Det meste af udviklingsarbejdet i vindtunnelen drejer sig nu udelukkende om at optimere bilen med henblik på næste sæson."

GRN  


Hop til top
BAR tester ny kobling.

Ved det Europæiske Grand Prix var BAR team'et tæt på at score deres første points, da Jacques Villeneuve lå på en komfortabel femteplads indtil der blot manglede nogle få omgange. Desværre måtte han trække sig ud af løbet, formentlig med en svigtende kobling.

I bestræbelserne på at løse problemet vil BAR team'et udføre en en-dags test i denne uge i Barcelona med Patrick Lemarie bag rattet. Han skal simulere kørsel i en fuld GP-distance med en ny kobling. Holdet er fortrøstningsfulde med hensyn til at løse problemet gennem denne nyudvikling, og også med hensyn til muligheden for at score nogle points i sæsonens sidste 2 løb.

Trods sæsonen lakker mod enden har BAR team'et annonceret to nyudnævnelser med Ian Ross som driftschef og Les Olsen, kommerciel direktør.

GRN  


Hop til top
Frentzen: Resten er ren fornøjelse !

Set fra Heinz-harald Frentzens synvinkel er de 2 sidste løb at betragte som fornøjelige oplevelser. Tyskeren havde kurs mod at komme á points med Mika Hakkinen og Eddie Irvine, da hans bil svigtede i det Europæiske Grand Prix på Nürburgring. "Vi har klaret os ganske godt i denne sæson, og alle (på holdet) ønsker blot at nyde de sidste løb. Ingen troede på forhånd, vi havde nogen chance for blot at komme i nærheden af McLaren og Ferrari i år, eller at vi skulle vinde 2 løb."

Jordan team'et håber på en gentagelse af denne sæsons resultater til næste år, og på måske at kunne udfordre titel-kandidaterne hele vejen til 2000-sæsonens slutning. "Vi har stadig en god chance for at erobre VM-titlen, hvis vi klarer os godt i både Malasya og Japan. Især Suzukabanen skulle give os gode muligheder for at slutte i toppen. Men det realistiske mål må være næste år."

Man må da give holdet ret i, at de har gode chancer, eftersom presset ikke ligger på dem, og at de derfor kun kan overraske positivt - i modsætning til de fæle nedture McLaren og Ferrari har præsteret i indeværende sæson.

GRN  


Hop til top
Barrichello opereres efter Suzuka

Endnu en Ferrari-kører til operationsgangen. At Sennas død i Imolas Grand Prix '94 og den efterfølgende tid, påvirkede Rubens Barrichello psykisk ved vi. Men nu viser det sig at Stewarts førstekører også fysisk bærer men efter den tragiske weekend, hvor også han var ude for et dramatisk crash og stødte sin ribben. "Når jeg kommer ned i bilen og mekanikerne spænder sikkerhedsselen gør det stadig utroligt ondt," siger brasilianeren, der skal opereres kort tid efter det japanske Grand Prix, d. 31. oktober. Derefter følger 2 ugers hvile, men Barrichello skulle være klar til at teste for Ferrari i december.
CBA  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk