Frentzen koncentrerede sig om at teste forskellige dele til gearkassen samt at finde et godt set-up forud for løbet på Sepang, og tyskeren kørte en tid der rakte til 3. pladsen i dagens test. To hundrededele langsommere var David Coulthards hurtigste tid, hvilket rakte til 4. pladsen. Zanardi var femmer. "Vi har udført masser af arbejde i de sidste to dage, så vi vil ikke fremtstå uforberedte til det vi kan komme ud for i Malaysia. Vi er meget glade for resultatet," siger Alessandro Zanardi. I morgen overtager Ralf Schumacher italienerens arbejde.
Giancarlo Fisichella overtog Redons plads og kørte 49 omgange, men det var Wurz der var den hurtigste af de to Benetton-kørere, mens Nick Heidfeld fortsatte hos Prost. BAR kom også på banen og det var deres testkører Patrick Lemarie der forestod dagens test for Formel 1's dårligste team, hvis man skal se på stillingen i VM.
Testtider fra Barcelona, torsdag den 7. oktober 1999:
Kører | Team | Bedste tid | Omg. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Johnny Herbert | Stewart-Ford | 1:22,16 | 84 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mika Hakkinen | McLaren-Mercedes | 1:22,54 | 42 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H.-H. Frentzen | Jordan-Honda | 1:22,79 | 47 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
David Coulthard | McLaren-Mercedes | 1:22,81 | 58 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pedro Diniz | Sauber-Petronas | 1:23,79 | 53 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alessandro Zanardi | Williams-Supertec | BB Bestyrelsen for Reanault har givet grønt lys til Reanaults sports-afdeling om at
gøre comeback i Formel 1. Rygter vil vide at de enten vil gøre sig som eget team, hvor der er stor sandsynlighed for at de køber Arrows, eller ved at levere motorer til et eksisterende team. Prost, og især Benneton har sagt at de gerne vil have et samarbejde i med Renault. Et andet spørgsmål er om der overhovedet kommer til at stå Reanault på siden af den racer hvor motoren skal ligge i. Renault købte nemlig sidste år 35% af aktierne i Nissan.
Reanualt håber at de vil få ligeså stor succes i det nye årtusinde, som de havde
i halvfemserne. Det blev til 6 verdensmesterskaber for konstuktørere (1992-1997), og 5 for kørernes verdensmesterskab, kun afbrudt af Michael Schumachers VM i 1995 med Benneton-Ford
PH Det lykkedes ikke for Prost-teamet at beholde stortalentet Jarno Trulli, men på trods af dette er Alain Prost meget rosende i sin beskrivelse af den unge italiener der på få år er blevet et hot emne til fremtiden. "Jarno er klar til at vinde og det er derfor han forlader os," siger Alain Prost nøgternt og han er naturligvis ked af at Trulli forlader teamet. "Jeg ved hvor stærk han er og jeg ville have beholdt ham," siger Prost videre og henviser blandt andet til italienerens stærke kørsel under det europæiske grand prix i år.Trulli valgte at forlade Prost fordi han hos Jordan har bedre muligheder for at vinde løb, og det erkender Alain Prost. "Det vil være synd for ham hvis vi har en god racer til næste år. Jeg ved at hvis det viser sig at vi får en god racer, ville han have foretrukket at blive hos os. Men han behøver en god racer, og i dag er Jordan bedre end vores racere," indrømmer Alain Prost og begrunder Trullis valg af Jordan til de kommende sæsoner. Jarno Trulli begyndte Formel 1-karrieren i 1997 hos Minardi, men blev hurtigt udlejet til Prost-teamet efter Panis var kørt galt under det canadiske grand prix. Blandt andet nåede Trulli at føre det østrigske grand prix samme år - endda i hans debutår i Formel 1! Dog var 1998 et meget tyndt år og 1999 har heller ikke været meget bedre, dog var andenpladsen i det seneste grand prix det foreløbige højdepunkt i hans karriere. Måske en ny vinder i den kommende sæson? BB Selvom Michael Schumacher ikke kommer til start mere i år, er Luca di Montezemolo, Ferraris præsident, sikker på at tyskeren vender tilbage næste år i langt bedre form - og endnu hurtigere end før. "Jeg tror at uheldet faktisk vil hjælpe," siger han noget dramatisk men begrunder det: "Michael ønsker at vise at han er den bedste. Det er hans drøm at vinde for os," siger di Montezemolo. Michael Schumacher har testet for teamet på Mugello for at give input til Irvine og også for at være med til forberedelserne til næste års Ferrari-racer. "Han vil gerne tilbage. Når man taler med ham, er han meget motiveret," siger di Montezemolo om Schumacher. Indtil videre vil tyskeren forsøge at komme tilbage i god fysisk form, og det kan tage tid, eftersom der stadig er problemer med benene. Selv siger Schumacher at det godt kan blive en hård vinter med genoptræning. Men han kan kun være sulten efter succes når han vender tilbage! BB Det var ikke kun Irvines evner som kører, eller måske forventningerne til at få klistret et 1-tal på den kommende Jaguar-racer, der gjorde udslaget da ireren blev hentet til teamet. Ifølge Jonathan Browning er der også et tydeligt sammenfald mellem Irvines personlighed og Jaguars image... "Han blev valgt på grund af hans personlighed og evne til at arbejde i forening med teamets ledere og teknikere," siger Browning og tilføjer at Irvine har vist sit sande jeg efter at han har fået førerrollen hos Ferrari efter Schumachers uheld på Silverstone. Men at Irvine og Jaguar har fælles "personlighedstræk" kan jeg ikke lige se - Irvine er en farverig og kontroversiel kører, mens Jaguar mere har et konservativt, 'old british' image. Hvor der er sammenfald på dette område ved jeg ikke - ellers har Jaguar skiftet stil! BB Her hvor sæsonen 1999 er næste ved enden ser CART boss Jerry Forsythe og ejer af 15% af British American Racing tilbage på det, der efter hans mening har været et ”ekstremt skuffende” første år for BAR teamet. Han indrømmer, at sæsonen ikke tilnærmelsesvis er gået som planlagt og giver materiellet skylden:”Jeg er meget overrasket over, at chassiset ikke har været meget pålideligt og på samme måde med motoren. Jeg synes, vi har to fortrinlige kørerer, men de har ikke haft chancen til at vise deres værd. Det vil ændre sig næste år. I år har været et lære år, og set i bakspejlet er det let at være bagklog og sige, at vi skulle have ventet et år og testet, så vi havde været sikre på os selv på banerne. Det var ikke vores mening at sætte os selv i forlegenhed – selvom det er det, der er sket”.
Jerry Forsythe er skuffet over BARs resultater - her er det Salo der kører i Monaco Tidligere i denne uge har Honda påbegyndt de første test af den motor BAR kommer til at benytte næste år. Testen fandt sted på Penbrey banen i Wales og blev udført af den franske formel-3000 kører Nicolas Minassian. Jerry Forsythe forventer sig meget af sæsonen år 2000, og forventer at motor aftalen med Honda bliver en afgørende faktor hertil: ”Det er lyset for enden af tunnelen efter min mening. Honda ville ikke gå ind i formel-1, hvis ikke de var overbevist om, at de ville være konkurrence dygtige. De har arbejdet tæt sammen med Reynard og deres ingeniører – og jeg er meget optimistisk. Det bliver et helt nyt år”. TNR Det er blevet besluttet ikke at tillade de elleve teams, at få ekstra træningsomgange på den nye bane i Malaysia, for at vænne sig til banen. Løbsweekenden vil forløbe helt efter den plan der gælder for alle formel 1 grand prix'er (pånær Monaco hvor der jo køres fri træning torsdag i stedet for fredag), afgjorde FIA. Kun enkelte kørere, deriblandt Eddie Irvine, Mika Hakkinen og Jean Alesi, har været banen rundt. Disse tre har til gengæld udtalt sig meget positivt om banen. Dette var hvad Hakkinen sagde: "Det er en fantastisk bane. Du er nødt til at finde den helt perfekte linie for at sætte en god tid. Den er meget hurtig, virkelig god." Vi glæder os allerede. CBA Der har på det seneste været megen spekulation, hvorvidt det franske GP skulle skifte bane fra Magny Cours til Paul Ricard – især efter at Bernie Ecclestone erhvervede sig sidstnævnte i maj dette år. Men i går offentliggjorde FIA, at Magny Cour vil være at finde i løbskalenderen, til mindst år 2004. "For at undgå mere spekulation efter salget af Ricard-banen i Frankrig, har det internationale motorsportsråd bekræftet, at alle løb i FIAs formel 1-verdensmesterskab der finder sted i Frakrig i årene 2000-2004 vil blive afholdt på Magny-Cours." Banen, der blevet meget kritiseret af både kørere og tilskuere, havde ellers kun kontrakt til slutningen af år 2001. Paul Ricard var vært for formel 1-serien fra 1971 til 1990 og gennemgik en større modifikation i 1985. Den har været stærkt forsømt de sidste mange år og måske er det udsigterne til en større renovation, der får Bernie & Co. til at udskyde come-back'et. CBA Så er FIA klar med endnu et forslag til næste års kalender, der nok kommer til at ligge meget tæt op ad det endelige resultat. Den første version blev offentliggjort i sommers, men siden er der blevet ændret en del. Blandt andet var det meningen at Malaysias GP skulle overtage Australiens plads først i sæsonen, men det var der ingen af de to lande der sluttede op om. Australien ville ikke miste sin fordelagtige plads og i Malaysia er det regntid i Marts. Derfor er løbet på Sepang rykket om bagerst kalenderen, som sæsonfinale. Monaco er blevet rykket frem til juni og GP'erne på Magny Cours og Nürburgring bliver kørt i maj. Sidste Grand Prix i Europa bliver Monza d. 10. september. Eneste nye løb er USAs GP på Indianapolis d. 24. september. Banen i Zhuhai i Kina er ikke klar endnu, så den må vente et år endnu. Ligesom i år bliver der kørt 17 GP'er:
|