Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
7.10.1999
 Herbert hurtigst på andendagen
 Renault planlægger comeback
 Trulli - en fremtidens mand
 Schumacher bliver endnu stærkere
 Irvine passer til Jaguars image
 BAR skuffelse!
 Ingen tilvænningsomgange torsdag
 Magny Cours forsætter
 År 2000-kalender offentliggjort
 
6.10.1999
 Test på Barcelona
 Bridgestone på vej mod uvisheden
 McLaren tester til år 2000
 Sauber tigger om flere penge
 

Hop til top7.10.1999

Herbert hurtigst på andendagen

På Barcelona-testens anden dag var det vinderen af det europæiske grand prix, Johnny Herbert der var hurtigste mand, med tiden 1:22,16. Briten var godt 4 tiendedele bedre end Mika Hakkinen med den næstbedste tid. Tiderne under dagens test viser at det var om formiddagen at banen var bedst, og det var kun få af kørerne der forbedrede deres tider efter middag.

Frentzen koncentrerede sig om at teste forskellige dele til gearkassen samt at finde et godt set-up forud for løbet på Sepang, og tyskeren kørte en tid der rakte til 3. pladsen i dagens test. To hundrededele langsommere var David Coulthards hurtigste tid, hvilket rakte til 4. pladsen. Zanardi var femmer. "Vi har udført masser af arbejde i de sidste to dage, så vi vil ikke fremtstå uforberedte til det vi kan komme ud for i Malaysia. Vi er meget glade for resultatet," siger Alessandro Zanardi. I morgen overtager Ralf Schumacher italienerens arbejde.

Giancarlo Fisichella overtog Redons plads og kørte 49 omgange, men det var Wurz der var den hurtigste af de to Benetton-kørere, mens Nick Heidfeld fortsatte hos Prost. BAR kom også på banen og det var deres testkører Patrick Lemarie der forestod dagens test for Formel 1's dårligste team, hvis man skal se på stillingen i VM.

Testtider fra Barcelona, torsdag den 7. oktober 1999:

KørerTeamBedste tidOmg.
Johnny HerbertStewart-Ford1:22,1684
Mika HakkinenMcLaren-Mercedes1:22,5442
H.-H. FrentzenJordan-Honda1:22,7947
David CoulthardMcLaren-Mercedes1:22,8158
Pedro DinizSauber-Petronas1:23,7953
Alessandro ZanardiWilliams-SupertecBB  


Hop til top
Renault planlægger comeback

Bestyrelsen for Reanault har givet grønt lys til Reanaults sports-afdeling om at gøre comeback i Formel 1. Rygter vil vide at de enten vil gøre sig som eget team, hvor der er stor sandsynlighed for at de køber Arrows, eller ved at levere motorer til et eksisterende team. Prost, og især Benneton har sagt at de gerne vil have et samarbejde i med Renault. Et andet spørgsmål er om der overhovedet kommer til at stå Reanault på siden af den racer hvor motoren skal ligge i. Renault købte nemlig sidste år 35% af aktierne i Nissan. Reanualt håber at de vil få ligeså stor succes i det nye årtusinde, som de havde i halvfemserne. Det blev til 6 verdensmesterskaber for konstuktørere (1992-1997), og 5 for kørernes verdensmesterskab, kun afbrudt af Michael Schumachers VM i 1995 med Benneton-Ford
PH  


Hop til top
Trulli - en fremtidens mand

Det lykkedes ikke for Prost-teamet at beholde stortalentet Jarno Trulli, men på trods af dette er Alain Prost meget rosende i sin beskrivelse af den unge italiener der på få år er blevet et hot emne til fremtiden. "Jarno er klar til at vinde og det er derfor han forlader os," siger Alain Prost nøgternt og han er naturligvis ked af at Trulli forlader teamet. "Jeg ved hvor stærk han er og jeg ville have beholdt ham," siger Prost videre og henviser blandt andet til italienerens stærke kørsel under det europæiske grand prix i år.

Trulli valgte at forlade Prost fordi han hos Jordan har bedre muligheder for at vinde løb, og det erkender Alain Prost. "Det vil være synd for ham hvis vi har en god racer til næste år. Jeg ved at hvis det viser sig at vi får en god racer, ville han have foretrukket at blive hos os. Men han behøver en god racer, og i dag er Jordan bedre end vores racere," indrømmer Alain Prost og begrunder Trullis valg af Jordan til de kommende sæsoner.

Jarno Trulli begyndte Formel 1-karrieren i 1997 hos Minardi, men blev hurtigt udlejet til Prost-teamet efter Panis var kørt galt under det canadiske grand prix. Blandt andet nåede Trulli at føre det østrigske grand prix samme år - endda i hans debutår i Formel 1! Dog var 1998 et meget tyndt år og 1999 har heller ikke været meget bedre, dog var andenpladsen i det seneste grand prix det foreløbige højdepunkt i hans karriere. Måske en ny vinder i den kommende sæson?

BB  


Hop til top
Schumacher bliver endnu stærkere

Selvom Michael Schumacher ikke kommer til start mere i år, er Luca di Montezemolo, Ferraris præsident, sikker på at tyskeren vender tilbage næste år i langt bedre form - og endnu hurtigere end før. "Jeg tror at uheldet faktisk vil hjælpe," siger han noget dramatisk men begrunder det: "Michael ønsker at vise at han er den bedste. Det er hans drøm at vinde for os," siger di Montezemolo.

Michael Schumacher har testet for teamet på Mugello for at give input til Irvine og også for at være med til forberedelserne til næste års Ferrari-racer. "Han vil gerne tilbage. Når man taler med ham, er han meget motiveret," siger di Montezemolo om Schumacher. Indtil videre vil tyskeren forsøge at komme tilbage i god fysisk form, og det kan tage tid, eftersom der stadig er problemer med benene. Selv siger Schumacher at det godt kan blive en hård vinter med genoptræning. Men han kan kun være sulten efter succes når han vender tilbage!

BB  


Hop til top
Irvine passer til Jaguars image

Det var ikke kun Irvines evner som kører, eller måske forventningerne til at få klistret et 1-tal på den kommende Jaguar-racer, der gjorde udslaget da ireren blev hentet til teamet. Ifølge Jonathan Browning er der også et tydeligt sammenfald mellem Irvines personlighed og Jaguars image... "Han blev valgt på grund af hans personlighed og evne til at arbejde i forening med teamets ledere og teknikere," siger Browning og tilføjer at Irvine har vist sit sande jeg efter at han har fået førerrollen hos Ferrari efter Schumachers uheld på Silverstone.

Men at Irvine og Jaguar har fælles "personlighedstræk" kan jeg ikke lige se - Irvine er en farverig og kontroversiel kører, mens Jaguar mere har et konservativt, 'old british' image. Hvor der er sammenfald på dette område ved jeg ikke - ellers har Jaguar skiftet stil!

BB  


Hop til top
BAR skuffelse!

Her hvor sæsonen 1999 er næste ved enden ser CART boss Jerry Forsythe og ejer af 15% af British American Racing tilbage på det, der efter hans mening har været et ”ekstremt skuffende” første år for BAR teamet. Han indrømmer, at sæsonen ikke tilnærmelsesvis er gået som planlagt og giver materiellet skylden:

”Jeg er meget overrasket over, at chassiset ikke har været meget pålideligt og på samme måde med motoren. Jeg synes, vi har to fortrinlige kørerer, men de har ikke haft chancen til at vise deres værd. Det vil ændre sig næste år. I år har været et lære år, og set i bakspejlet er det let at være bagklog og sige, at vi skulle have ventet et år og testet, så vi havde været sikre på os selv på banerne. Det var ikke vores mening at sætte os selv i forlegenhed – selvom det er det, der er sket”.

Jerry Forsythe er skuffet over BARs resultater - her er det Salo der kører i Monaco

Tidligere i denne uge har Honda påbegyndt de første test af den motor BAR kommer til at benytte næste år. Testen fandt sted på Penbrey banen i Wales og blev udført af den franske formel-3000 kører Nicolas Minassian. Jerry Forsythe forventer sig meget af sæsonen år 2000, og forventer at motor aftalen med Honda bliver en afgørende faktor hertil:

”Det er lyset for enden af tunnelen efter min mening. Honda ville ikke gå ind i formel-1, hvis ikke de var overbevist om, at de ville være konkurrence dygtige. De har arbejdet tæt sammen med Reynard og deres ingeniører – og jeg er meget optimistisk. Det bliver et helt nyt år”.

TNR  


Hop til top
Ingen tilvænningsomgange torsdag

Det er blevet besluttet ikke at tillade de elleve teams, at få ekstra træningsomgange på den nye bane i Malaysia, for at vænne sig til banen. Løbsweekenden vil forløbe helt efter den plan der gælder for alle formel 1 grand prix'er (pånær Monaco hvor der jo køres fri træning torsdag i stedet for fredag), afgjorde FIA.

Kun enkelte kørere, deriblandt Eddie Irvine, Mika Hakkinen og Jean Alesi, har været banen rundt. Disse tre har til gengæld udtalt sig meget positivt om banen. Dette var hvad Hakkinen sagde: "Det er en fantastisk bane. Du er nødt til at finde den helt perfekte linie for at sætte en god tid. Den er meget hurtig, virkelig god." Vi glæder os allerede.

CBA  


Hop til top
Magny Cours forsætter

Der har på det seneste været megen spekulation, hvorvidt det franske GP skulle skifte bane fra Magny Cours til Paul Ricard – især efter at Bernie Ecclestone erhvervede sig sidstnævnte i maj dette år. Men i går offentliggjorde FIA, at Magny Cour vil være at finde i løbskalenderen, til mindst år 2004. "For at undgå mere spekulation efter salget af Ricard-banen i Frankrig, har det internationale motorsportsråd bekræftet, at alle løb i FIAs formel 1-verdensmesterskab der finder sted i Frakrig i årene 2000-2004 vil blive afholdt på Magny-Cours." Banen, der blevet meget kritiseret af både kørere og tilskuere, havde ellers kun kontrakt til slutningen af år 2001.

Paul Ricard var vært for formel 1-serien fra 1971 til 1990 og gennemgik en større modifikation i 1985. Den har været stærkt forsømt de sidste mange år og måske er det udsigterne til en større renovation, der får Bernie & Co. til at udskyde come-back'et.

CBA  


Hop til top
År 2000-kalender offentliggjort

Så er FIA klar med endnu et forslag til næste års kalender, der nok kommer til at ligge meget tæt op ad det endelige resultat. Den første version blev offentliggjort i sommers, men siden er der blevet ændret en del. Blandt andet var det meningen at Malaysias GP skulle overtage Australiens plads først i sæsonen, men det var der ingen af de to lande der sluttede op om. Australien ville ikke miste sin fordelagtige plads og i Malaysia er det regntid i Marts. Derfor er løbet på Sepang rykket om bagerst kalenderen, som sæsonfinale. Monaco er blevet rykket frem til juni og GP'erne på Magny Cours og Nürburgring bliver kørt i maj. Sidste Grand Prix i Europa bliver Monza d. 10. september.

Eneste nye løb er USAs GP på Indianapolis d. 24. september. Banen i Zhuhai i Kina er ikke klar endnu, så den må vente et år endnu. Ligesom i år bliver der kørt 17 GP'er:

DatoNavnSted
12. martsAustraliens GPMelbourne
26. martsBrasiliens GPSao Paulo
9. aprilSan Marinos GPImola
23. aprilSpaniens GPBarcelona
7. majFrankrigs GPMagny Cours
21. majEuropas GPNürburgring
4. juniMonacos GPMonte Carlo
18. juniCanadas GPMontreal
2. juliStorbritanniens GPSilverstone
CBA  


 

Hop til top6.10.1999

Test på Barcelona

Nogle af de 11 teams er i disse dage taget til Circuit de Catalunya nær Barcelona for blandt andet at teste til de kommende to løb i Østen, samt for at teste nye komponenter til de nye racere. Testen i Barcelona kan blive den sidste større test inden december, eftersom der er forbud mod tests efter det sidste løb og indtil den 1. december. Dagens hurtigste mand var David Coulthard i sin McLaren foran en anden mulig outsider til VM-titlen, Heinz-Harald Frentzen.

Coulthard kørte flest omgange, hvor han kun lige overgik Frentzen med en enkelt omgang. Forskellen mellem de to kørere var på lidt over et kvart sekund. Frentzen brugte den første testdag til at arbejde med aerodynamik og teamet brugte også tiden til at finde den rigtige affjedring til det malaysiske grand prix.

Johnny Herbert har naturligvis fået ekstra mod på tilværelsen efter hans meget overraskende sejr på Nürburgring og han kørte dagens 3. bedste tid mens det var positivt at se Pedro Diniz tilbage i sin Sauber-racer efter det uhyggelige uheld i starten af det europæiske grand prix. Brasilianeren kørte 4. bedste tid, hvilket må siges at være meget flot. Derefter fulgte tre Supertec-drevede racere. Alexander Wurz brugte dagen til at arbejde med aerodynamik og udvikling af differentialet samt det mekaniske setup. Wurz fik ikke megen hjælp af Laurent Redon i den anden racer. Testkøreren fik kun tre omgane inden hans racer blev ramt af et motorproblem. Wurz kørte dagens 5. bedste tid mens Redon var i stand til at køre den 7. bedste på trods af sine problemer. Giancarlo Fisichella vil være til stede ved testens to sidste dage.

Mellem de to Benetton'er kilede Zanardi sig ind med en tid der var godt et halvt sekund dårligere end Wurz'. Sidste mand i dag var Nick Heidfeld der tester for Prost i denne uge. Han bruger tiden til at lære raceren bedre at kende og derudover er han også med til at teste nye dele til den nye Prost-racer, hvoraf han skal køre den ene.

Testtider fra Barcelona, onsdag den 6. oktober 1999:

KørerTeamBedste tidOmg.
David CoulthardMcLaren-Mercedes1:23,07372
H.-H. FrentzenJordan-Honda1:23,36171
Johnny HerbertStewart-Ford1:23,53269
Pedro DinizSauber-Petronas
BB  


Hop til top
Bridgestone på vej mod uvisheden

Ligesom de 11 teams og deres kørere er Sepang-banen i Malaysia totalt ukendt for Bridgestone, men alligevel har den japanske dækgigant en fornemmelse for hvordan løbet skal skæres og hvilke dæk der bliver stillet til rådighed. Men det er et skridt ud i uvisheden.

"Vi har vendt os til vore kolleger i Motorcykel-afdelingen som har været til motorcykelrace på Sepang tidligere i år," siger Yoshihiko Ichikawa om de forberedelser som Bridgestone har haft til løbet og den tekniske leder mener at de data som er blevet bearbejdet viser at Sepang på mange måder minder om Imola og Magny-Cours. Alligevel vælger Bridgestone at tage de bløde og meget bløde dæk med til Malaysia. "Det er klart at i denne del af sæsonen er kørerne og deres ingeniører sikre på deres evner til at minimere understyring med de blødere dæk," siger Ichikawa om begrundelsen til at tage disse dæk med. Det har kun været på de ultralangsomme baner som Monaco og Hungaroring at de medbragte disse to compounds. Der er meget der tyder på at de hårdeste dæk kan være at foretrække, eftersom det ventes at det bliver meget varmt i løbsweekenden, og dermed er det fordelagtigt at have dæk med god holdbarhed.

BB  


Hop til top
McLaren tester til år 2000

McLaren er så småt begyndt at teste forskellige komponenter til den kommende sæsons racer. McLaren har testet bag lukkede døre, hvis man kan kalde det en lukket test. Teamet har i hvert fald kørt på Monza hvor Nick Heidfeld har testet forskellige dele til den nye MP4-15 racer der bliver McLarens model i år 2000. Det er dog ikke alle dele der bliver testet af den unge tysker, og derfor fortsættes testen senere på ugen på Barcelona hvor det bliver Coulthard og Hakkinen der overtager. Grunden til at der skal testes komponenter er at der er kort tid mellem de to sidste løb og så er testkøreren inhabil. "Vi vil ikke hente Mika eller David tilbage fra Østen, og eftersom Nick skifter til Prost vil vi ikke have at kender for meget til det vi gør," siger Adrian Newey. Teamet kan ikke teste i tiden efter det japanske grand prix og frem til den 1. december.
BB  


Hop til top
Sauber tigger om flere penge

Grunden til at Sauber ikke rigtig er slået igennem de sidste par sæsoner er dårlig planlægning, forkert anvendelse af de midler teamet har og ikke mindst at der så ikke er midler nok til at holde udviklingen af raceren i gang henover sæsonen. Det har Peter Sauber indrømmet og han vil nu forsøge at spørge teamets hovedsponsor Petronas om flere penge til at sikre at der er penge til udvikling af raceren for en hel sæson.

Derudover har Jean Alesi ikke været bleg for at fortælle omverden om hvorfor han sagde farvel og tak til Sauber. "De leverer en fantastisk racer og bruger pengene på de forkerte ting. De har også skilt sig af med mange gode folk, og det kan jeg ikke dem for," siger franskmanden med henvisning til sin nuværende arbejdsgiver i de kommende to løb. Men Peter Sauber mener ikke at han gør noget forkert. "Jeg mener at jeg gør det godt og jeg mener at teamet også gør det godt," siger han og konkluderer at det hele handler om at få flere penge. Lidt underligt, når man tager i betragtning at Sauber for et års tid siden forøgede budgettet markant - men det har ikke givet noget...

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk