Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
15.10.1999
 Michael Schumacher tilbage som nr. 1?
 Jordan kæmper
 Ralf lige efter Michael
 Computersimulationer fortæller sandheden:
 Sepang-banen er svær, men god!
 Minardi solgt
 Lærenemme Villeneuve
 Mistroen lurer hos Ferrari
 
14.10.1999
 Toyota kommer alligevel
 

Hop til top15.10.1999

Michael Schumacher tilbage som nr. 1?

Mange har spekuleret på, hvad Michael Schumachers status i Ferrari teamet er, når han har sit comeback på søndag. Schumacher har tidligere på ugen udtalt, at den eneste måde han direkte vil hjælpe Irvine op er hvis Schumacher ligger foran ham, ellers må Irvine klare sig selv, sagde ex-verdensmesteren. Ferrari chefen, Jean todt, sagde at Michael Schumacher rigtigt nok indtager sin nr. 1 status i teamet igen, men bare for en sikkerheds skyld, så har begge kørere en reservebil i weekendens grand prix, ved Sepang banen i Malaysia. Schumacher sagde også, at hvis Irvine er så lagt ude af pointene, at Schumacher slet ikke kan hjælpe, så kører de for at score flest points i konstruktørernes mesterskab, og man har også spekuleret på om hvorvidt Ferrari, med Schumacher tilbage, sætter konstruktørernes mesterskab højere, end kørernes og Irvine?
JMS  


Hop til top
Jordan kæmper

Med bare to løb tilbage af 99 sæsonen, har Heinz-Herald Frentzen stadig en lille outsider chance for at vinde. Eddie Jordan sagde til en pressekonferance i torsdags, at selvom Frentzen's chance for at vinde er lille, så kæmper de til den bitre ende! Han fortsatte med at sige, at Jordan kunne udnytte kampen mellem Mclaren og Ferrari. Han sluttede med at sige at Frentzen har været 99 sæsonen store overraskelse.
JMS  


Hop til top
Ralf lige efter Michael

Ralf Schumacher finder sig selv på 4 pladsen i mesterskabet kun 1 point efter hans bror Michael Schumacher. Han siger han ikke forventer nogen problemer for sin bror Michael i denne week-end, han kan og vil vinde dette løb.

Tiltrods for at han støtter sin bror, indrømmer han dog at hans favorit, Mika Hakkinen, fra Mclaren kan tage titlen. Han forklarer dette, ved at sige: I teorien har Mclaren Mercedes den bedste bil og bør derfor vinde titlen, men dette er selfølgelig kun hvis det ikke regner.

JMS  


Hop til top
Computersimulationer fortæller sandheden:

Computersimulationer foretaget af formel-1 holdene viser, at de biler med mest power i, såsom Mclaren og Ferrari, klarer sig godt på søndag. Sepangs kombination af curver og langsider er lige noget for netop Mclaren og Ferrari og selvom FIA har gjordt hvad de kan for at sænke farten, med rillede hjul o.s.v., så tror jeg at vi får høj fart at se på søndag.
JMS  


Hop til top
Sepang-banen er svær, men god!

Der var masser af roser til den nye bane i Formel 1-kalenderen. Selvom forholdene ikke ser ud til at blive optimale for kørerne er både kørere og teams meget begejstrede for Sepang-banen. Den bliver stadig betegnet som flot, men også meget udfordrende. Giancarlo Fisichella siger at "Den er meget god. Allerede da jeg kørte rundt på den i en gadebil fandt jeg ud af at den er fantastisk. I en F1-racer er den totalt anderledes, men stadig god." Italieneren havde dog stadig ikke fundet den optimale linie gennem alle svingene og Ralf Schumacher erklærede sig stort set også enig med hans tidligere holdkammerat hos Jordan: "Den er meget bred og visse sving ser hurtigere ud end de faktisk er når man går ind i skæringspunktet og de er meget tætte. Jeg tror at vi stadig leder efter de bedste linier," siger Williams-køreren der bestemt ikke var en af dem der fandt hurtigt rundt på banen blandt andet fordi teamet ikke har fundet et godt set-up.

Ron Dennis mener at designerne har lært meget fra andre baner og taget det bedste. "Faciliteterne er uden lige. Det gør livet meget nemmere for et team når der er gode faciliteter," siger McLaren-teamchefen og forventer at det bliver et spændende løb på den brede bane. Rivalen fra Ferrari mener at det er en smuk og interessant bane og tilføjer: "Kørerne kan virkelig lide banens layout, som også er virkelig krævende." Eddie Jordan er også fuld af roser om banen: "Jeg er overimponeret over alt, fra lufthavnen til hotellet og gallaen i går aftes. Lad os håbe at vi kan lave et sensationelt løb for at være i stand til at tilbagebetale for deres engagement i motorsport."

Førstedagen ser ud til at være forløbet flot for de malaysiske arrangører og der er bestemt lagt op til et spændende løb på søndag. Vejret er måske den væsentligste faktor!

BB  


Hop til top
Minardi solgt

Det spanske telefonselskab Telefonica har bekræftet de rygter, om at købe Minardi, der længe har cirkuleret. Overtagelsen er endnu ikke foretaget, men Telefonica har meldt klart ud om deres intentioner. Gabriele Rumi fortalte i går at forhandlingerne var i deres sidste faser. Dette medfører, udover en stærkt forbedret økonomi, også at teamet kan sikre sig Supertech-motorer i år 2000. Telefonicas protegé, Marc Gene, forsætter som kører i teamet, mens man stadig venter med at oplyse hvem der bliver hans holdkammerat.

Hvis Minardi kan holde 10.-pladsen foran BAR, eller måske endda avancere, venter der desuden en mindre del af overskuddet fra salget af tv-rettigheder.

CBA  


Hop til top
Lærenemme Villeneuve

Hvis nogen var overraskede over hvor god form Michael Schumacher var i, i 1. fri træning, venter der endnu en overraskelse. Hurtigste mand i den 2. fri træning var nemlig Jacques Villeneuve, en tiendedel foran David Coulthard. 3. og 4. var Jean Alesi og Eddie Irvine. Derpå kom Michael Schumacher, Pedro Diniz, Rubens Barrichello og Mika Hakkinen. Uden tvivl et resultat der glæder Sauber-teamet, der næsten kan regne Sepang for sin hjemmebane via sponsoren Petronas. Det glæder sikkert også folkene bag Ferrari-motoren at se alle fire så langt fremme. Det er dog værd at nævne at de 15 første køreres tid lå inden for 1,5 sekund. Der var megen rokering på listen i løbet af træningen, f.eks. satte Alesi sin bedte tid i det allersidste minut. Jacques Villeneuves tid blev noteret med under ti minutter tilbage - 1:42.407. Til sammenligning var Schumachers tidligere på dagen i regnen 1:44,824. Den anden BAR lå nede på 17.-pladsen, efter Badoers Minardi, men foran de to Wiliams-racere, der havde svært ved at få tingene til at hænge sammen.

Jacques Villeneuve overraskede i dagens træning

Vejret var 30 grader, men startede ellers mere lovende end i den første session, men med ca. 20 minutter tilbage blev kom store tunge skyer ind over banen og alle holdt vejret. Men det så nu ud som om vejret besindede sig og kørerne undgik regnen i resten af træningen. De sidste minutter var næste alle kørere på banen og yderligere trafik blev der da Heinz-Harald parkerede Jordanen. Han var ikke den eneste der var af banen: også Diniz, Alesi, Hill og Badoer havde problemer, sidstnævnte dog med en sammenbrudt motor. Alle kørere var dog enige om at der var ekstremt svære forhold at køre en ellers interessant bane under. Dette vil nok få FIA til at tænke sig om en ekstra gang inden beslutter sig til at fastsætte datoen for Malaysias GP.

CBA  


Hop til top
Mistroen lurer hos Ferrari

Ikke siden 1979 har Ferrari haft en kører der har været Formel 1-verdensmester og for tredje år i træk er der en mulighed for at det endelig lykkes. Men skal man tro Ferraris udtalelser er det mindre væsentligt at Eddie Irvine bliver verdensmester hvis bare det lykkes Ferrari at vinde konstruktørernes verdensmesterskab. Ferrari forsøger hele tiden at se ud som om der er samarbejde og støtte - men det ligner mere en pompøs facade.

Det er værd at bemærke at Ferrari forud for sæsonen 1996 fortalte at det overordnede mål var at vinde kørernes VM i 1998 og begge mesterskaber i 1999. Det lykkedes ikke at opnå det første, men der er stadig mulighed for at Ferrari kan tage to VM-titler. Irvine vil naturligvis helst vinde kørernes verdensmesterskab mens Michael Schumacher er meget kølig overfor de muligheder som Irvine har, eftersom han udelukkende vil køre for teamet, og kun lader Irvine slippe forbi hvis han er lige efter mod slutningen af løbet.

Michael Schumacher viger slet ikke tilbage fra at vise at han ærgrer sig meget over at Eddie Irvine er i den position som tyskeren vel egentlig mest mener tilfalder ham selv. "Når Eddie har vundet mesterskabet har jeg haft en meget stor andel deri," siger Michael Schumacher. "Jeg er en holdspiller og jeg vil da glæde mig på teamets vegne," siger han videre - men altså ikke på Irvines vegne. Han er tydeligvis ikke glad for Irvines chancer!

Balladen kan gå hen og blive til fordel for McLaren og Mika Hakkinen. Eddie Irvine er tydeligvis sur over de udtalelser Schumacher kommer med og ireren mener endda at han har sikret sig en position som nummer 1, sådan at tyskeren skal kører for ham. "Luca vil have kørerens mesterskab," siger Irvine om Ferraris præsident Luca di Montezemolo. "Vi har snakket om det og han har forsikret mig at det er Ferraris prioritering," siger han videre, men de officielle udtalelser viser det modsatte.

At Schumachers rolle er bestem til at hente point til konstruktørernes mesterskab bliver støttet af tyskerens edsvorne teamchef, Jean Todt der som bekendt har et meget ambivalent forhold til Eddie Irvine. De mange tifosis ser også mest af alt på kørernes VM - et VM for konstruktører tæller slet ikke som et mesterskab for dem.

Selvom Michael Schumacher formeldt er raskmeldt til at køre i Formel 1 er han ikke på fuld styrke og det kan derfor ligeså godt være at han må tage det mere med ro i løbet - selvom han sikkert vil give alt for at vinde comeback-løbet.

BB  


 

Hop til top14.10.1999

Toyota kommer alligevel

F1PictureNet skriver, at Toyota med sikkerhed vil deltage i Formel 1 fra år 2002. Meddelelsen skulle være kommet samtidigt med at de bekræftede at de ikke længere ville deltage i Verdensmesterskabet i Rally, for netop at overføre alle ressourcer til Formel 1 eventyret. Toyota skulle samtidigt have udtalt at de vil bruge deres eget chassis så vel som egen motor.

Et problem for holdet kan dog være at der går tre år før det faktisk er klar. Det kan betyde, at den frie tolvte holdplads er blevet snuppet af et andet team, og Toyota derfor vil være tvungne til at overtage et eksisterende hold. Der skulle dog være en muligheder for at finde et muligt overtagelses emne, og Toyota har da også allerede været sat i forbindelse med Sauber og Arrows i denne sæson.

www.F1picturenet.com / Hans Peter Roth

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk