Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
17.10.1999
 Marc Gene klar til at blive top kører
 Ferrari diskvalificeret
 Dobbeltsejr til Ferrari
 Barrichello hurtigst i warm-up
 McLaren satser hele butikken!
 
16.10.1999
 Fart på Ferrari
 

Hop til top17.10.1999

Marc Gene klar til at blive top kører

Marc Gene sluttede på 7. pladsen efter at Ferrari's 2 biler var blevet diskvalificeret. Teamchef Gian Carlo Minardi(GCM) beskev løbet som et drømme løb for Minardi"På det andet sæt dæk lavede Mark sin bedste tid, den var 1" bedre end da han kvalificerede sig til løbet. Med den mener GCM at Marc er klar til at blive en top kører. Marc Gene sagde efter løbet at"lige ny er jeg meget træt, det ver et meget hårdt løb, men det var et sjovt løb"
BKP  


Hop til top
Ferrari diskvalificeret

FIA har officielt diskvalificeret racer nummer 3 og 4 – svarende til de to Ferrari-racere. Det skete i en officiel udtalelse af Joachim Bauer. Efter løbet blev de to Ferrari F399 tjekket og de levede ikke op til reglementet. Raceren har haft påsat vindafvisere der har vist sig at være en 1 cm. for store! FIA henviser til det tekniske reglement (artikel 3.12.1), der fortæller hvor at hvis der sættes mindre dele på raceren skal de være 33 cm. fra enten for- eller baghjulene, og de skal være 10 millimeter over bunden af raceren. Hos Ferrari kan man ikke forstå det: "De er mere end 10 mm. over bunden," siger Claudio Berro der er talsmand for Ferrari. Teamet har derfor klaget til FIA og henvist til at det er den samme racer der blev anvendt på Nürburgring. Så må man ikke håbe at der er noget galt med den store lineal hos FIA...

Det betyder at Ferrari ikke længere har 118 point i konstruktørernes VM, men at McLaren nu har 120 efter at Hakkinen er blevet udråbt til vinder af det malaysiske grand prix. Dermed har McLaren og Hakkinen hver vundet de to mesterskaber. Der hersker kaos i Malaysia hvor det svirrer med rygter. Det vil dog være en bitter måde at skulle afgøre et VM – vi vil hellere se det på banen!

Der kommer sandsynligvis mere om dette emne i de kommende dage! Hvis diskvalifikationen bliver opretholdt vil det ikke være første gang at Ferrari taber mesterskabet så tæt på mål!

BB  


Hop til top
Dobbeltsejr til Ferrari

Det havde meget stor betydning for Ferrari at Michael Schumacher gjorde comeback til grand prix'et. Med stor taktisk overblik formåede teamet at holde Mika Hakkinen helt ude af løbet, eftersom McLaren kørte med de hårde dæk og satsede på en to-stop strategi. Det blev fatalt for Mika Hakkinen der nu må se Eddie Irvine som storfavorit til VM-titlen.

Løbet begyndte med Michael Schumacher i topform da han fra pole position kørte fra alt og alle. Han overlod dog siden hen føringen til Irvine og skulle så forsøge at holde de to McLaren-kørere bag sig. Dog viste David Coulthard at han var kold nok og var i stand til at køre forbi den tilbagevendte tysker. Skotten måtte dog nogle omgange senere udgå med en teknisk defekt.

Det var tydeligt at Michael Schumacher ikke gav sig 100% eftersom Irvine fik frit spil oppe foran. Dog så det på et tidspunkt ud til at Ferraris taktik var ved at gå i galt, men Hakkinen var også på en to-stop strategi. Michael Schumacher kørte med et-stop og det viste sig at være den bedste strategi. Til sidst kunne Schumacher overlade sejren til Irvine der nu har lagt sig 4 point foran Hakkinen.

Johnny Herbert var også godt med og kunne måske have fået en 3. plads men blev overhalet af Hakkinen på de sidste omgange. Herbert var på en 1-stop strategi mens holdkammeraten Rubens Barrichello kørte med to stop. Det gav brasilianeren en 5. plads. En af VM-kandidaterne, Heinz-Harald Frentzen er nu ude af VM efter at det blot blev til en 6. plads i Jordan-raceren.

Samtidig er Ferrari også foran i konstruktørernes verdensmesterskab ser det meget lyst ud for Ferraris VM-håb, mens McLaren stadig ser ud til at gøre det svært for sig selv. Der er sæsonfinale om 14 dage på Suzuka, Japan.

BB  


Hop til top
Barrichello hurtigst i warm-up

Det var godt nok hårdt at skulle stå så tidligt op for at se warm-up! Banen var tør selvom den måske kunne se lidt fedtet ud. Under alle omstændigheder var der masser af truende skyer på vej ind over Sepang, så regnvejr i løbet kan slet ikke afvises. Hurtigste mand i warm-up'en var noget overraskende Rubens Barrichello med tiden 1:41,679 med et forspring på 0,086 sek. ned til David Coulthard. Ganske overraskende var McLaren-kørernes tider bedre end Ferraris på trods af at McLaren har satset på de hårdere dæk – måske en antydning af at de kommer til at køre med mere end et pitstop. Eddie Irvine og Michael Schumachers tider var lige efter, mens Heinz-Harald Frentzen ikke havde det for nemt og blot blev nummer 14. Hans VM-chancer fortaber sig efterhånden i horisonten. Derimod ser det ud til at Barrichello kan blive den kører der kan profitere af den hårde kamp mellem McLaren og Ferrari og måske være i stand til at blande sig med fremme.

Warm-up'en forløb meget fredeligt og uden den store dramatik. Det eneste dramatiske var at Jarno Trulli parkerede en Prost-racer ude på banen! Så nu er der lige mulighed for yderligere et par timers søvn. God fornøjelse med morgen-TV'et. Der er ChampCar fra kl. 6:00 og Formel 1 begynder to timer senere.

BB  


Hop til top
McLaren satser hele butikken!

McLaren var langt efter sensationelle Michael Schumacher der satte resten af feltet grundigt på plads. En stor del af grunden til dette er McLaren-teamets valg af dæk. De har nemlig valgt de bløde dæk, mens Ferrari kører med de ekstra bløde. Dermed ser det ud til at McLaren kun kører efter et enkelt stop, men de andre skal have to.

Det der dog er det mest overraskende er at teamet vælger netop dette dæk når det ventes at der kommer masser af byger under løbet, hvorved fordelen forsvinder totalt eftersom der kommer masser af pitstops. Det kan i den sidste ende gøre at Ferrari kan køre deres eget løb - og så har McLaren satset hele butikken. Chancerne for at gamblingen holder lader ikke til at være særlig store, eftersom det stort set har regnet på et eller andet tidspunkt i det tidsrum hvor Formel 1-løbet bliver afholdt. Der er dog meget der tyder på at det ikke kun har været dækkene der har gjort forskellen. Yoshihiko Ichikawa fra Bridgestone siger at der er en tidsforskel "mellem de to typer dæk på godt 0,3 til 0,5 sek. pr. omgang," og det kan man ikke sige at McLaren var efter.

Men selvom man spiller højt spil i McLaren-teamet er man godt klar over at der er arbejde der endnu skal udføres. "Vi har lidt af et hul fra os op til Schumacher hvilket var lidt af en overraskelse, og selvom det er baseret på en enkelt omgang, ser det ud til at vi har noget arbejde at udføre før løbet," siger David Coulthard der blev den bedste af de to McLaren-kørere i dag. Mika Hakkinen var dog mere kølig: "Selvfølgelig ville jeg have foretrukket at være længere fremme til starten af løbet, men min startplacering er ikke et problem. Det vigtigste er løbet, og jeg vil være totalt fokuseret på at opnå det bedste resultat jeg kan."

Det ligner en satsning der kan koste dyrt - men det vil ikke være første gang i denne sæson at McLaren går galt i byen. Men Ron Dennis håber selvfølgelig at det er den der ler sidst, der ler bedst!

BB  


 

Hop til top16.10.1999

Fart på Ferrari

Den anden og tredje del af den fri træning blev kørt i nat, så man skulle være lidt af en natteravn, hvis man ønskede at følge teamenes sidste forsøg på at lære banen af kende inden kvalifikationen i dag. Det blev en rolig træning, for alle var opslugt af at bruge tiden bedst muligt. Regnen i de første træningssessions har grebet forstyrrende ind feltets forberedelser. Efter den første time lå Johnny Herbert med den bedste tid, 1:41,111. Michael Schumacher havde sat næstbedste tid efterfulgt af de to McLaren-kørere. Villeneuve beviste at i gårs hurtigste tid ikke var et tilfælde ved at være femtehurtigst, foran to tyskere, Frentzen og Ralf Schumacher. Olivier Panis havde problemer med gearene og kørte kun 6 omgange.

I anden halvdel af træningen blev billedet mere tydeligt: Ferrari var kommet lettest over tilvænningsproblemerne. De var klart hurtigere end resten af feltet. Eddie Irvine havde kun sat 9.-bedste tid i de første 45 minutter, men nu slog han Herberts tid fra første session og blev ved med at forbedre den. Det var i sidste øjeblik at Michael Schumacher strøg ind foran. De to Ferrarier var begge over et halvt sekund hurtigere end Hakkinen som 3'er og Herbert, der døjede med Stewart'ens understyr og ikke var i stand til at forbedre sin tid. Det var David Coulthard heller, men Villeneuve skar 4/10 af sin tid, men blev dog stadig skubbet en plads ned til nr. 6. Olivier Panis' nedtur forsatte, da han efter endnu 6 omgange kørte af banen og stallede. Udenfor banen fandt man en række gengangere: Trulli, Hill, Diniz , Zonta og Alesi var af banen igen. Diniz spandt faktisk af to gange og det lykkedes ham at beskadige fronten anden gang. Også Minardi havde problemer: Badoer og Gene spandt af og da Ford-motorerne havde en tendens til at blive overophedede, måtte der skiftes i begge biler.

Man må formode der blev skævet en del til Ferrari-pitten, for mange havde problemer med set-uppet og nåede ikke at finde frem til en acceptabel løsning. Vejrudsigten for kvalifikationen siger skyet vejr med mulighed for regn. Tiderne finder du som sædvanligt på Resultat-siden.

CBA  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk