Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
18.10.1999
 Tom Kristensen tester for Williams
 Hakkinen oprørt
 Jean Todt går fra Ferrari
 Fredag afgøres sagen
 Jody Sheckter taler ud
 God andenkører
 Panis tester for McLaren
 Pointløse BAR
 Falske rygter om West
 Ferrari truer FIA
 Ferrari forsvarer sig
 
17.10.1999
 Marc Gene klar til at blive top kører
 Ferrari diskvalificeret
 Dobbeltsejr til Ferrari
 Barrichello hurtigst i warm-up
 McLaren satser hele butikken!
 

Hop til top18.10.1999

Tom Kristensen tester for Williams

Vi kan snart ikke følge med: der er så mange nyheder der vælter ind over os – balladen om Ferrari, Jean Todts mulige farvel til Ferrari men nu til en rigtig glædelig nyhed. Ifølge danske medier skal Tom Kristensen teste for Williams-teamet når de skal teste på Magny-Cours forud for det japanske grand prix om godt 2 uger. Indbydelsen kom endda fra højeste sted, nemlig fra selveste Frank Williams – en af 1990'ernes mest succesrige teamchefer.

Der er i første omgang tale om en test der især er kommet hjem efter at Tom har kørt rigtig godt i den tyske STW-serie hvor han har domineret serien totalt i den sidste del af sæsonen. Derudover er Tom nok også blevet ”head-huntet” af Williams tekniske direktør, Patrick Head der har overværet de tests som Tom har udført for BMW i forbindelse med hans forberedelser til LeMans. Der blev han rost for hans store tekniske indsigt og danskeren blev allerede tidligt på sæsonen stillet en test i udsigt – og endeligt bliver det en realitet.

Det er ikke første gang at Tom Kristensen kører Formel 1. Han har tidligere testet for Minardi og Tyrrell, men stadig uden en chance i et Formel 1-grand prix. Dog er begge pladser i teamet optaget i den kommende sæson – men et godt resultat kan stadig holde danskerens forhåbninger om en plads i Formel 1 i live. Derudover kan testen måske give ham en plads som testkører eller reservekører. Det ventes at Jörg Müller under alle omstændigheder får en plads som testkører eftersom han har været med til at udvikle teamets kommende motor, BMW. Dog kan Tom komme ind som en ekstra test/reserve kører.

Stort tillykke fra formel-1.dk . Tom har virkelig fortjent en chance i formel 1!

BB  


Hop til top
Hakkinen oprørt

Formel-1.dk har netop i dette øjeblik modtaget denne fax fra Mika Hakkinen’s kontor med en kommentar til weekendens begivenheder af Mika Hakkinen. Han siger:

"Jeg er meget oprørt over, at mine kommentarer til pressekonferencen efter løbet, hvor jeg sagde, at vi var blevet regulært slået i en fair kamp, er blevet brugt til at give det indtryk, at de blev sagt efter at Ferrari havde været i reglementsilden og derfor ekskluderet fra løbet. Dette er helt forkert. Mine kommentarer til pressekonferencen var ment i al respekt for Ferrari og deres præstation i løbet. Dette var før jeg vidste, at de var blevet ekskluderet, efter at jeg forlod banen."

Udsendt af Mika Hakkinen’s kontor Monte Carlo, 18 oktober 1999.

CS  


Hop til top
Jean Todt går fra Ferrari

Kritikken af Ferraris diskvalifikation er haglet ned over teamet, og den italienske presse lugter nu blod – de kræver at Jean Todt trækker sig tilbage som teamchef. De to toneangivende aviser, Gazzetta dello Sport og Corriere della Sera er virkelig ude med riven efter den måde teamet bliver ledet. "Hvad laver mekanikerne? Først glemte de et dæk på Nürburgring og nu på Sepang er det en lineal til chassiset der gør det," siger Corriere della Sera, mens den anden italienske avis kræver "henrettelse" af de skyldig. "Smid de skyldige ud – denne dumhed kan ikke tolereret," siger Gazzetta dello Sport og kræver på de italienske fans vegne at Jean Todt bliver fjernet.

Andre aviser går også efter Ross Brawn der er teknisk leder i teamet, samt andre fremtrædende mekanikere der også bærer en del af skylden. Skam, at de mange fans er blevet snyd, ført bag lyset er det gennemgående tema i de italienske aviser.

Det er åbenbart blevet for meget for Jean Todt og han har derfor indgivet en begæring om at fratræde sin stilling som teamchef for Ferrari. Luca di Montezemolo har modtaget fratrædelsen og de foreløbige rapporter indikerer at Jean Todt forlader teamet efter løbet på Suzuka, eftersom di Montezemolo afviser at lade Todt gå før det sidste grand prix. Dog kan det være at Todt trækker sig opsigelse tilbage hvis det alligevel lykkes for teamet at vinde appellen og verdensmesterskabet.

Den manglende centimeter har indtil videre ført Ferrari og Irvine helt ud af kampen om VM-titlerne og disse marginaler kan være afgørende for det valg som Jean Todt har taget. Blandt andet har franskmanden med en fortid hos Peugeot valgt at forlade teamet eftersom det er ham der er hovedansvarlig for at det er endt som det er.

Beslutning kan yderligere være meget udslagsgivende for Ferraris fremtid, hvor blandt andet Todt, Ross Brawn og Michael Schumacher er det stærke trekløver i teamet der totalt dominerer Ferrari. Om Ross Brawn også vælger at forlade teamet kan naturligvis ikke afvises eftersom den taktisk begavede englænder totalt bakker Jean Todt op.

Det viser blot hvor lidt der skal til for at vælte et helt korthus – 10 mm. og Ferrari går fra stor succes til totalt at være ved at falde fra hinanden. Formel 1 er en barsk sport!

BB  


Hop til top
Fredag afgøres sagen

FIAs appeldomstol træder sammen på fredag klokken 9:30 for at afgøre om Ferraris appel mod diskvalifikationen bliver accepteret. I de kommende dage vil FIA forsøge at få samlet et dommerpanel bestående af delegerede fra de forskellige motorsports-organisationer rundt om i verden.

Den kontroversielle vinge som har sat debatten i fuld gang, er placeret lige bag frontvingen og den har et klart formål, nemlig at lede fartvinden væk fra raceren, hvormed luftindtagene på raceren ikke bliver belastet af at der kommer turbulente luftstrømme derind. Det kan være med til at forbedre kølingen. Det som er problemet er de manglende 10 mm. Det er sådan at bunden af vingen skal være den laveste flade når man ser fra bunden af raceren og op. "Da materialet, der går ned mod bunden blev tjekket, blev det bemærket at den øvre del af drejevingerne ikke lå på enten forbindelsesfladen eller på sporplanet. Efter min mening opfylder ingen af racerne artikel 3.12.1 i FIAs tekniske reglement," sagde Joachim Bauer. Efter at løbsledelsen havde indkaldt til et møde med Ferrari fortalte løbsdirektøren at Ferrari havde forklaret sig og teamet accepterede at materialet ikke levede op til reglementet i henhold til artikel 3.12.1. Ferrari benyttede sig derfor af muligheden for at appellere og det er så her vi er endt nu!

På et improviseret pressemøde, som viste en overraskende åbenhed om problemet fra Ferraris side, fortalte Ross Brawn under stor bevågenhed om hvad det er der gået galt for teamet i denne forbindelse. "Reglementet siger at bunden af vindafviseren skal være den laveste overflade når man ser fra bunden af raceren. Uheldigvis mangler der en del, godt 10 mm. eller en centimeter. Vi har ikke fundet grunden til at det er opstået," sagde den tekniske direktør og fortæller at afviseren har været "lovlig" eftersom de dele der produceres og udvikles, altid bliver checket i forhold til reglementet inden raceren bliver indsat i et grand prix.

Brawn får støtte fra andre teams, blandt andet fra Jordans aerodynamiske leder Tim Edwards. Han fortæller at de manglende millimeter ikke giver nogen fordel, hvilket også bliver Ferraris væsentligste bevis når sagen på fredag kommer til høring hos FIA.

Vi følger naturligvis sagen i de kommende dage - fredag kan VM måske være afgjort!

BB  


Hop til top
Jody Sheckter taler ud

Jody Sheckter, Ferrari's sidste mester, har talt ud om Ferrari's optræden i 1999. Sydafrikanneren tror at for at vinde skal alt være perfekt, og hverken Mclaren eller Ferrari har været det i år.

"For at vinde en titel skal de rigtigt ting være på den rigtigt plads og hverken Mclaren eller Ferrari har haft det i år," sagde Skeckter.

'Hvem skal være dette års verdens mester'? "Jeg mener at de bedste køre i år har været Heinz-Harald Frentzen og Ralf Schumacher, men nu er det mere bilen en køreren, men de fortjener titlen, mere end andre.

JMS  


Hop til top
God andenkører

Michael Schumacher har forsvaret den meget kontroversielle måde han blokerede Hakkinen på i det Malaysiske grand prix. Han "tilbageholdte" finnen i det meste af løbet, og var derved med til at give hans holdkammerat, Eddie Irvine, sejren. En sejr hvis lovlighed stadig bliver diskuteret. Schumacher kom selv ind på en 2. plads.

"Der er intet galt i det vi gjorde. Det er en del af motorsporten," sagde den dobbelte verdensmester, Schumacher. "Eddie har arbejdet meget hårdt for mig i langt tid og nu er det min tur til at arbejde for ham. Det ville ikke give mening, for mig, hvis jeg vandt, men samtidig fratog Ferrari chancen for at vinde kørernes mesterskab. Jeg gør kun for Eddie, hvad jeg forventer han ville gøre for mig."

Ron Dennis, Mclaren chef, havde følgende spørgsmål efter løbet: "Er det motor løb? Måske står det i reglerne, men jeg tror ikke at vi ville bruge sådanne midler, ligemeget hvad der stod på spil."

Ferrari bilerne blev efter løbet diskvalificeret, fordi de kørt med ulovlige biler.

Men allerede før dette skete, havde Ron Dennis protesteret over at Ferrari bilernes dæk, fik lov at blive så slidte som de blev. Da Ron Dennis blev spurgt lige efter løbet, om han ville indlevere en officiel protest over det med dækkene sagde han: "Vi overvejer det stadig."

"Jeg blev virkelig sur af at sidde der bag ved Michael hele løbet," sagde en meget oprevet Hakkinen efter løbet. "Men ikke desto mindre står der i reglerne, at man må. Han tog fart af på vej ud af svingene og sinkede mig en hel del.

JMS  


Hop til top
Panis tester for McLaren

Oliver Panis starter allerede i næste weekend, med at teste for Mclaren. McLarens Mika Hakkinen fortsætter dog med teste i morgen, op til det kommende japanske grand prix.
JMS  


Hop til top
Pointløse BAR

Det lykkedes heller ikke BAR at få points i det Malaysiske grand prix, på trods af at de havde udemærkede tests lige før løbet og god kvalifikation. Ricardo Zonta udgik på 7. omgang med en "vand lækage" og motor fejl, og Jacques Villeneuve røg ud på 49. omgang. Craig Pollock indrømmede at løbet ikke var for godt, efter en ellers meget stærk weekend. "Vi håbede på, at alle vores anstrengelser ville resultere i points i dag, men vi har da stadig chancen om to uger på Suzuka. Det hårde arbejde og slid i teamet forsætter, nu skal vi bare blive ved med at håbe.
JMS  


Hop til top
Falske rygter om West

Rygterne om at West, McLarens sponsor, forlader teamet efter denne sæson, er nu blevet slået til jorden af Mika Hakkinens manager, Keke Rosberg. Kontrakten fortsætter højst sandsynligt til tobaksreklamer bliver forbudt i formel 1. Og det volder også problemer for andre teams som f.eks. Ferrari, hvis hovedsponsor jo er cigaretgiganten, Marlborough. Men alle os ikkerygere kan næsten ikke vente til den dag kommer, hvor vi slipper for at skulle glo på de elendige reklamer om tobak, for hvert andet sving.
JMS  


Hop til top
Ferrari truer FIA

Det lader til at der skal stå en mindre krig mellem Ferrari og FIA efter at teamet er blevet frataget dobbeltsejren på Sepang-banen. Det lader til at FIA måske vil "bløde" lidt op på situationen ved blot at fratrække pointene fra konstruktørernes mesterskab, mens kørerne får deres point retur. Grunden til dette skulle være at kørerne ikke har været bekendt med problemet og derfor ikke kan gøre for det - men det er trods alt meget svært at bruge dette, eftersom alt herefter kan fejes ind under dette! Det som kan være FIAs problem, er at det ikke er blevet opdaget undervejs i weekenden eller efter Nürburgring.

Men Ferrari ventes endda at ville true FIA med ikke at tage til Japan hvis ikke dommen bliver omstødt og både teamet og dets kørere for pointene retur, eftersom de mener at FIA dermed har "stjålet" et potentielt VM til det legendariske team. Det vil blot gøre en i forvejen speciel sæson endnu mere kontroversiel Ferrari hævder stadig at vindafviseren ikke gav nogen fordel, og at det måske har været en fejl fra producentens side. Det vil endda også være historie hvis FIA omstøder dommen...

Sidste gang hvor kørerne beholdt deres point og teamet måtte bøde, var under det brasilianske grand prix i 1995, hvor Benetton og Williams kørte med en "forkert" Elf-benzin. Den var ikke i sig selv ulovlig, men passede ikke til den standard prøve som FIA havde modtaget før sæsonen.

BB  


Hop til top
Ferrari forsvarer sig

Ferrari har naturligvis appelleret FIAs foreløbige beslutning om at diskvalificere de to kørere fra deres placeringer. Det ventes at der bliver en høring enten i Geneve eller Paris, hvor det skal afgøres om diskvalifikationen bliver opretholdt. Under alle omstændigheder er det noget der skal afgøres inden løbet på Suzuka påbegyndes.

Det som Ferrari påpeger er at der er tale om et mindre brud på reglementet, og at det ikke er noget der har givet de to racere en fordel. Hos Ferrari ønsker man også selv at undersøge omstændighederne. "Vi skal undersøge den tekniske situation. Vi undersøgte delen for at se om de passede, men det er for tidligt at give en forklaring," siger Ferraris talsmand Claudio Berro og dermed afviser han ikke at der kan være tale om et brud på reglementet. Ferraris tekniske direktør, der er "hovedansvarlig" for de dele der sætte på raceren, afviser blankt at den meget omtalte vindafviser har givet Irvine og Schumacher en fordel over de andre racere. "Delen blev brugt på Nürburgring og vi har kørt med den hele weekenden," siger Ross Brawn og peger dermed på at fejlen i givet fald skulle have været opdaget ved de tilfældige undersøgelser der bliver foretaget i løbsweekenden.

"FIA træffer deres egne beslutninger om hvilke dele der bliver checket - det er ikke noget vi har indflydelse på. Vi er sikre på at der ikke var nogen fordel i præstationen ved den del," understreger Ross Brawn.

Ferrari ventes altså at gå til FIA med dette budskab og i øvrigt henvise til Mika Hakkinens tyvstart på Spa, hvor han ikke blev idømt nogen straf eftersom finnen ikke havde nogen fordel af tyvstarten (selvom der stadig er noget uldent i den sag, jævnfør vores artikel om Sundholm-affæren.) Men heri ser Ferrari på to forskellige ting: der er tale om to forskellige reglementer. Det sportslige reglement bliver i mange tilfælde tolket meget individuelt, hvilket man har set mange eksempler på de sidste par år. Men på det tekniske område afsiger FIA mere stringente domme.

Tidligere i år blev Rubens Barrichello diskvalificeret efter det spanske grand prix, efter at hans undervogn ikke levede op til de tekniske specifikationer - og det var en overtrædelse der heller ikke gav brasilianeren noget overtag i forhold til konkurrenterne. Vi kan gå længere tilbage i tiden, hvor Michael Schumacher i 1994 blev diskvalificeret fra sin sejr på Spa, på grund af at planken under Benetton-raceren ikke var stor nok. Det var heller ikke en overtrædelse der gav tyskeren en markant fordel - han havde et forspring på over et halvt minut ned til Damon Hill, der så senere blev udråbt til vinder.

Selvfølgelig kan Ferrari altid henvise til at raceren tidligere er blevet godkendt, men den tror jeg ikke holder vand. Der er gået 3 uger siden det sidste løb, og der kan sagtens været sket forandringer. Vi taler også om noget der foregår i småtingsafdelingen - 1 cm. er det der skiller Ferrari'en fra at være lovlig igen. Reglementer er blevet brudt om end i småtingsafdelingen. Det vil være en meget stor overraskelse hvis FIA underkender deres egne marshalls og tekniske delegerede. Dog kan man ikke afvise at der fra forskellige sider kommer et stort pres for at godkende appellen. Indtil videre er resultatet dog at Mika Hakkinen er verdensmester - men resultatet er endnu ikke officielt. Vi vil i de kommende dage naturligvis følge udviklingen i sagen, der ødelægger lidt af charmen af Formel 1.

BB  


 

Hop til top17.10.1999

Marc Gene klar til at blive top kører

Marc Gene sluttede på 7. pladsen efter at Ferrari's 2 biler var blevet diskvalificeret. Teamchef Gian Carlo Minardi(GCM) beskev løbet som et drømme løb for Minardi"På det andet sæt dæk lavede Mark sin bedste tid, den var 1" bedre end da han kvalificerede sig til løbet. Med den mener GCM at Marc er klar til at blive en top kører. Marc Gene sagde efter løbet at"lige ny er jeg meget træt, det ver et meget hårdt løb, men det var et sjovt løb"
BKP  


Hop til top
Ferrari diskvalificeret

FIA har officielt diskvalificeret racer nummer 3 og 4 – svarende til de to Ferrari-racere. Det skete i en officiel udtalelse af Joachim Bauer. Efter løbet blev de to Ferrari F399 tjekket og de levede ikke op til reglementet. Raceren har haft påsat vindafvisere der har vist sig at være en 1 cm. for store! FIA henviser til det tekniske reglement (artikel 3.12.1), der fortæller hvor at hvis der sættes mindre dele på raceren skal de være 33 cm. fra enten for- eller baghjulene, og de skal være 10 millimeter over bunden af raceren. Hos Ferrari kan man ikke forstå det: "De er mere end 10 mm. over bunden," siger Claudio Berro der er talsmand for Ferrari. Teamet har derfor klaget til FIA og henvist til at det er den samme racer der blev anvendt på Nürburgring. Så må man ikke håbe at der er noget galt med den store lineal hos FIA...

Det betyder at Ferrari ikke længere har 118 point i konstruktørernes VM, men at McLaren nu har 120 efter at Hakkinen er blevet udråbt til vinder af det malaysiske grand prix. Dermed har McLaren og Hakkinen hver vundet de to mesterskaber. Der hersker kaos i Malaysia hvor det svirrer med rygter. Det vil dog være en bitter måde at skulle afgøre et VM – vi vil hellere se det på banen!

Der kommer sandsynligvis mere om dette emne i de kommende dage! Hvis diskvalifikationen bliver opretholdt vil det ikke være første gang at Ferrari taber mesterskabet så tæt på mål!

BB  


Hop til top
Dobbeltsejr til Ferrari

Det havde meget stor betydning for Ferrari at Michael Schumacher gjorde comeback til grand prix'et. Med stor taktisk overblik formåede teamet at holde Mika Hakkinen helt ude af løbet, eftersom McLaren kørte med de hårde dæk og satsede på en to-stop strategi. Det blev fatalt for Mika Hakkinen der nu må se Eddie Irvine som storfavorit til VM-titlen.

Løbet begyndte med Michael Schumacher i topform da han fra pole position kørte fra alt og alle. Han overlod dog siden hen føringen til Irvine og skulle så forsøge at holde de to McLaren-kørere bag sig. Dog viste David Coulthard at han var kold nok og var i stand til at køre forbi den tilbagevendte tysker. Skotten måtte dog nogle omgange senere udgå med en teknisk defekt.

Det var tydeligt at Michael Schumacher ikke gav sig 100% eftersom Irvine fik frit spil oppe foran. Dog så det på et tidspunkt ud til at Ferraris taktik var ved at gå i galt, men Hakkinen var også på en to-stop strategi. Michael Schumacher kørte med et-stop og det viste sig at være den bedste strategi. Til sidst kunne Schumacher overlade sejren til Irvine der nu har lagt sig 4 point foran Hakkinen.

Johnny Herbert var også godt med og kunne måske have fået en 3. plads men blev overhalet af Hakkinen på de sidste omgange. Herbert var på en 1-stop strategi mens holdkammeraten Rubens Barrichello kørte med to stop. Det gav brasilianeren en 5. plads. En af VM-kandidaterne, Heinz-Harald Frentzen er nu ude af VM efter at det blot blev til en 6. plads i Jordan-raceren.

Samtidig er Ferrari også foran i konstruktørernes verdensmesterskab ser det meget lyst ud for Ferraris VM-håb, mens McLaren stadig ser ud til at gøre det svært for sig selv. Der er sæsonfinale om 14 dage på Suzuka, Japan.

BB  


Hop til top
Barrichello hurtigst i warm-up

Det var godt nok hårdt at skulle stå så tidligt op for at se warm-up! Banen var tør selvom den måske kunne se lidt fedtet ud. Under alle omstændigheder var der masser af truende skyer på vej ind over Sepang, så regnvejr i løbet kan slet ikke afvises. Hurtigste mand i warm-up'en var noget overraskende Rubens Barrichello med tiden 1:41,679 med et forspring på 0,086 sek. ned til David Coulthard. Ganske overraskende var McLaren-kørernes tider bedre end Ferraris på trods af at McLaren har satset på de hårdere dæk – måske en antydning af at de kommer til at køre med mere end et pitstop. Eddie Irvine og Michael Schumachers tider var lige efter, mens Heinz-Harald Frentzen ikke havde det for nemt og blot blev nummer 14. Hans VM-chancer fortaber sig efterhånden i horisonten. Derimod ser det ud til at Barrichello kan blive den kører der kan profitere af den hårde kamp mellem McLaren og Ferrari og måske være i stand til at blande sig med fremme.

Warm-up'en forløb meget fredeligt og uden den store dramatik. Det eneste dramatiske var at Jarno Trulli parkerede en Prost-racer ude på banen! Så nu er der lige mulighed for yderligere et par timers søvn. God fornøjelse med morgen-TV'et. Der er ChampCar fra kl. 6:00 og Formel 1 begynder to timer senere.

BB  


Hop til top
McLaren satser hele butikken!

McLaren var langt efter sensationelle Michael Schumacher der satte resten af feltet grundigt på plads. En stor del af grunden til dette er McLaren-teamets valg af dæk. De har nemlig valgt de bløde dæk, mens Ferrari kører med de ekstra bløde. Dermed ser det ud til at McLaren kun kører efter et enkelt stop, men de andre skal have to.

Det der dog er det mest overraskende er at teamet vælger netop dette dæk når det ventes at der kommer masser af byger under løbet, hvorved fordelen forsvinder totalt eftersom der kommer masser af pitstops. Det kan i den sidste ende gøre at Ferrari kan køre deres eget løb - og så har McLaren satset hele butikken. Chancerne for at gamblingen holder lader ikke til at være særlig store, eftersom det stort set har regnet på et eller andet tidspunkt i det tidsrum hvor Formel 1-løbet bliver afholdt. Der er dog meget der tyder på at det ikke kun har været dækkene der har gjort forskellen. Yoshihiko Ichikawa fra Bridgestone siger at der er en tidsforskel "mellem de to typer dæk på godt 0,3 til 0,5 sek. pr. omgang," og det kan man ikke sige at McLaren var efter.

Men selvom man spiller højt spil i McLaren-teamet er man godt klar over at der er arbejde der endnu skal udføres. "Vi har lidt af et hul fra os op til Schumacher hvilket var lidt af en overraskelse, og selvom det er baseret på en enkelt omgang, ser det ud til at vi har noget arbejde at udføre før løbet," siger David Coulthard der blev den bedste af de to McLaren-kørere i dag. Mika Hakkinen var dog mere kølig: "Selvfølgelig ville jeg have foretrukket at være længere fremme til starten af løbet, men min startplacering er ikke et problem. Det vigtigste er løbet, og jeg vil være totalt fokuseret på at opnå det bedste resultat jeg kan."

Det ligner en satsning der kan koste dyrt - men det vil ikke være første gang i denne sæson at McLaren går galt i byen. Men Ron Dennis håber selvfølgelig at det er den der ler sidst, der ler bedst!

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk