Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
20.10.1999
 Venter på FIA
 Magny-Cours test - Onsdag
 Ferrari test - Tirsdag
 F1 vs. CART
 
19.10.1999
 Irvines reaktion på diskvalifikationen
 Uventet støtte til Ferrari
 

Hop til top20.10.1999

Venter på FIA

36 timer endnu: Den sidste omgang af det malysiske grand prix skal "køres" hos FIAs appeldomstol i Paris. Udfaldet af dommen bliver afgørende for hele VM – er Ferrari allerede færdige i VM-sammenhæng? Mister teamet kun pointene og får Irvine igen føringen i VM? Alt sammen bliver diskuteret og vendt på 117 forskellige måde, når de 5 unavngivne dommerne skal høre Ferraris argumenter for at omstøde diskvalifikationen.

Men dommerne har det ikke nemt! Der er nogen der skal gå ud af dette som tabere og andre som vindere. Den famøse vindafviser der manglede 10 mm. for at leve op til FIAs tekniske reglement. Ferrari har indrømmet at vindafviseren ikke levede op til artikel 3.12.1 i det tekniske reglement. Dermed sidder dommerne allerede overfor et team der erklærer sig skyldige!

Men det er straffens hårdhed der skal vægtes og vejes – og det er også en dom der kan komme til at danne præcedens i fremtidige sager. Hvis FIAs domstol vælger at omstøde dommen kan det i fremtiden give masser af ballade, og dermed kan der nemt opstå rygter og teser om korruption. FIA har nemlig meget sjælden gået med til at omstøde domme. Sidste gang det skete var i 1995 hvor Benetton og Williams mistede deres point der blev høstet ind i det brasilianske grand prix. Benzintesten viste at Elf-benzinen ikke levede op til den standard som FIA havde – selvom benzinen var fuldt lovlig. Grunden til at kørerne beholdt deres point: de havde ikke kendskab til det – og så levede benzin ellers op til reglementet.

Men i Ferraris tilfælde er der tale om et regelbrud – men er dommen for hård? 10 mm. – skal det koste 16 point og måske to verdensmesterskaber? Igen må man sige: de teknisk delegerede har tidligere i denne sæson udelukket kørere fordi racerne ikke fulgte reglementer. Barrichello havde en forkert bund i sin racer på Barcelona-banen: den gav inden fordel – alligevel var der ingen nåde. En Arrows-kører blev udelukket fra en sekundær placering da han havde brugt holdkammeratens dæk – igen var der ingen nåde! Alt sammen var det mindre fejl der fik den største konsekvens – diskvalifikation! Nu er det en dobbeltsejr og to VM-titler der står på spil – gør det derfor nogen forskel om man hedder Arrows eller Ferrari?

Flere kommentarer er kommet ind i sagen. Patrick Head, der ellers ikke selv giver udtryk for sympati for Ferrari indrømmer at straffen for de 10 mm. nok er for hård! Bernie Ecclestone (der sandsynligvis har et stort ord at skulle have sagt!) kritiserer FIA – reglementet er for strengt og usmidigt! Men FIA har reageret skarpt på disse udtalelser. En talsmand har sagt: "FIA er overrasket over dette fordi hr. Ecclestone mindst to gange stemte for disse regler." Bernie Ecclestone er næstformand i FIA… Samtidig ser han helst en spændende sæsonfinale – ellers kan Formel 1-bossen indstille sig på at store dele af Europas befolkning vælger at blive under dynen! Og så klinger det altså bedre og giver mere attention hvis det er Ferrari der vinder – og det ved Ecclestone også!

Modsat har McLaren i pressen fortalt at de ikke vil se dommen omstødt – hvorfor mon? De henviser til en begivenhed i 1997, hvor Mika Hakkinen blev diskvalificeret for hans 3. plads i det belgiske grand prix. Situationen var den at Mika Hakkinen havde anvendt en ulovlig benzinblanding under kvalifikationen og da det blev opdaget appellerede teamet afgørelsen og derfor fik finnen alligevel lov at starte fra den 5. plads han havde kvalificeret sig til –i stedet for at skulle starte bagerst. Det blev til en 3. plads i løbet, men dommen skulle stadig prøves. Den 3. september 1997 trådte domstolen sammen – men benzin var stadig ulovlig, selvom Hakkinen ikke havde haft indflydelse på det. Domstolen tog alle point, både Hakkinens og McLarens, men udtalte at teamet havde været i god tro. Det kostede dog en mindre bøde på 50.000 $. Alligevel var der ikke noget at rafle om – selv når te

BB  


Hop til top
Magny-Cours test - Onsdag

I dag var den første ud af to testdage på den franske Macny-Cours bane. Der var kun to teams tilstede ved dagens test, men der var alligevel dansk deltagelse. Det var Tom Kristensen, der i dag testkørte for Williams teamet, og så var det Olivier Panis og Nick Heidfeld der testede for McLaren. Vejret viste sig ikke fra den mest samarbejdsvillige side, fra morgenstunden var der fugtigt på banen og op af dagen kom der også regn, højeste temperatur var 15 C.

Formiddagens tider:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1 Olivier Panis McLaren 1:31,47 24
2 Nick Heidfelt McLaren 1:33,47 18
3 Tom Kristensen Williams 1:35,16 14

Eftermiddagens tider:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1 Olivier Panis McLaren 1:19,76 18
2
AN  


Hop til top
Ferrari test - Tirsdag

Udviklings test til Ferrari Circuit: Pista di Fiorano, 2.976 km Kører: Luca Badoer, tester på F399 chassis no. 197.
Vejret: Luft temp. 10-14 °C, Bane 10-17°C,solskin med skyer.

Ferrari teamet startede en test forløb tirsdag på Fiorano med testkører Luca Badoer bag rattet i F399.
Han skal hovedesalig koncentrere sig om udvilking af nye dele til bilen der skal bruges i år 2000,han gennemførte 85 omgange og den hurtigste omganf var på 1:00.881. Med det nye dele satte ny bane rekord med F399 på Fiorano Banen.

Luca Badoer vil forsætte med at teste imorgen på samme bane.

BKP  


Hop til top
F1 vs. CART

Så er det med at sætte kryds i kalenderen, hvis man ønsker at se formel 1-heltene i aktion mod deres kollegaer fra CART. Den fjerde december mødes Rubens Barrichello, Giancarlo Fisichella og Ralf og Michael Schumacher med Christian Fittipaldi, Greg Moore og Paul Tracy. Dette kommer til at foregå ved kart-løb i Koln Arena i Tyskland. Arrangementet er til fordel for den amerikanske organisation UNESCO.
CBA  


 

Hop til top19.10.1999

Irvines reaktion på diskvalifikationen

Eddie Irvine (EI) udtalte sig for første gang efter hans diskvalifikation ved weekendens Grand Prix i Malaysia, og hans følgende tab af VM-titlen. Som så mange andre syntes EI at straffen ikke svarer til forbrydelsen.

"Jeg kan ikke forstå at de tager pointene og min føring i verdensmesterskabet fra mig for så små ting" siger EI.

Ferrari har appelleret mod beslutningen, og høringen er planlagt til fredag i Paris. Ingen beslutning er forventet før tidligst lørdag. "Jeg stoler på Ferraris evne til at forsvare sig selv," fortsætter EI. "Som kører kan jeg ikke appellerer. Alt hvad jeg kan gøre er at køre og sige at bilen var fuldstændig den samme som den vi brugte på Nurburgring. Det virker vanvittigt at tabe et verdensmesterskab på grund af sådan noget. Alle i F1 ved at sådanne ting giver dig meget lille eller slet ingen fordel...det var en forglemmelse," sagde EI.

"Jeg håber at dommerne beslutter sig for at straffen er for hård. Jeg er overbevist om at bortset fra facts vil den endelige beslutning falde ud til vores fordel."

BKP  


Hop til top
Uventet støtte til Ferrari

Støtten til Ferrari fra rivalerne, bortset fra McLaren, er stigende. Flere nøglepersoner blandt teknikere og designere udtrykker håb om, at FIAs afgørelse falder ud til Ferraris fordel.
Senest har Patrick Head, som er teknisk chef hos Williams og som normalt er en af Ferraris største kritikere, forsvaret Ferrari ved at udtale: "Man kan ikke andet end have sympati for Ferrari. Hvis man måler alle bilerne efter med et mikrometer vil man finde mange små brud på reglerne. Man må selvfølgelig have regler, men ikke alt er sort og hvidt. At fratage Ferrari placeringerne i løbet svarer slet ikke til overtrædelsen, for der ikke er noget som taler for, at de fik en fordel af de 10mm".
Head er dermed på linie med Mike Gascoyne, teknisk chef hos Jordan, og Gary Anderson, Stewart Ford. Anderson og Tim Edwards fra Jordan, tilføjer, at "De omtalte dele var ikke en afgørende faktor for Ferraris performance i dette race."
TK  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk