Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
21.10.1999
 Sidste testdag for Tom Kristensen
 Samarbejde mellem Arrows og Baan
 Diniz i kamp
 Vigtige point for BAR
 Panis eller Kristensen?
 
20.10.1999
 Venter på FIA
 Magny-Cours test - Onsdag
 Ferrari test - Tirsdag
 F1 vs. CART
 

Hop til top21.10.1999

Sidste testdag for Tom Kristensen

Tom Kristensen afsluttede i eftermiddags sin to dags test for Williams teamet. Toms bedste tid i dag var på 1:21.16 og dermed et pænt stykke fra den bedste tid på 1:18,58 sat af franskmanden Olivier Panis, som for anden dag i træk var den hurtigste af de tre køre på den franske Magny Cours bane.
Tom Kristensen sagde efter testen "Jeg har nyt disse to dage meget. Det var en stor overraskelse at høre Franks (Williams) stemme på min telefonsvarer for nylig, og jeg har set frem til disse dage siden da. Materiellet her har være meget imponerende, men jeg har måtte koncentrere mig om at få dette arbejde gjort teamet, og være sikker på at jeg gav dem den rigtige feedback. Det har også været meget lærerigt da vejret har budt på lidt af hvert. Jeg har virkelig nyt denne test og jeg er meget glad for at have arbejdet med tekniker på så højt niveau."
Nick Heldfeld i Prost Peugeot fik noteret sin bedste tid på 1:20.09

Vejret på Magny Cours i dag: Regn hele formiddagen og solskin om eftermiddagen og banen tøret hurtig ud.

Formiddagens tider:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1 Olivier Panis McLaren 1:31,36 20
2 Tom Kristensen Williams 1:36,36 13

Eftermiddagens tider:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1 Olivier Panis McLaren 1:18,58
CS  


Hop til top
Samarbejde mellem Arrows og Baan

Det trængte Arrows-team fik forud for det malaysiske grand prix stablet et samarbejde med et hollandsk firma, Baan der har specialiseret sig i at udvikle forretningsløsninger. Samarbejdet kommer til at være mellem TWR Group der står bag Arrwos-teamet, såvel som andre serier. En stor del af samarbejdet betyder at TWR Group kommer til at integrere et af Baans software-produkter der blandt andet skal være med til at forbedre tidsforbruget fra design til det er produceret.

Der er indgået en længere sponsoraftale som blandt andet har effekt på Arrows i Formel 1. Fremover vil Baans logo være at se på sidekasserne på Arrows-raceren. Naturligvis var Tom Walkinshaw glad for at have fundet en ny sponsor til teamet: "Vi er glade for at byde Baan velkommen til vores succesfulde Arrows-team. Både TWR og Arrows er hele tiden (striving) efter fortrin i alle vore mål, og denne sponsoraftale med Baan - der selv er en vigtig aktør i den globale software-industri - forbedrer vores engagement for at få fortrin og peger mod yderligere succes i fremtiden." Flotte ord fra Arrows-bossen.

Baan har fået masser af plads på Arrows-raceren

David Foster fra Baans afdeling i England var glad for at kunne komme ind i Formel 1 via et samarbejde med TWR, og så har deres planer om at sponsorer også en vigtig grund. "Formel 1-løbene afholdes alle de steder hvor Baan opererer, har anslået 55 milliarder TV-seere pr. sæson, og næste år bliver det første amerikanske grand prix i næsten ti år afholdt.

Baan har hovedsæde i Holland og i Virginia i USA, og har specialiseret sig indenfor stort set alle områder af udvikling på IT-området, men primært med produktions- og logistikstyring.

BB  


Hop til top
Diniz i kamp

Efter sit uheld i Det Europæiske Grand Prix, hvor hans Sauber endte med bunden i vejret og fik flået styrtbøjlen af, gør Pedro Diniz nu alt hvad han kan, for at situationen ikke skal gentage sig. Her er et område FIA sikkerhedsudvalg ikke bør overse, mener GPDA, kørernes fagforening, for der var ikke noget i vejen med Sauberen - det kunne sagtens ske igen med et langt mere fatalt resultat.

"Det var ikke særligt rart," siger Diniz. "Det foruroligende ting er at styrtbøjlen ikke burde kunne gå i stykker som de gjorde. Det er meget uhyggeligt. Den samme ting skete i formel 3 et par uger og køreren er nu lammet. Det er noget FIA er nødt til at se nærmere på og forsøge at gøre sikrere. "

CBA  


Hop til top
Vigtige point for BAR

Japan er sidste chance for BAR, hvis de ønsker at få part i de penge FOA deler ud til de ti bedste teams, til transportudgifter. BAR er indtil videre det eneste team der ikke har nogle points i år, efter at Marc Gene scorede Minardis første point siden 1995. Bar-racerne er kun kommet i mål seks gange ud af 28 mulige. Den seneste debutant i formel 1 før BAR, Stewart, hentede i deres debutsæson 6 points hjem på Barrichellos andenplads i Monaco.

"Mit mål er at slutte begge løb i pointene," sagde Craig Pollock inden Malaysia. ""Hvis du accepterer at en sæson koster omkring £60 millioner, så er et enkelt point ca. £8 millioner hver." Og de points har BAR tænkt sig at kæmpe for: hver medlem af teamet kan forvente en bonus på £1000, hvis Jacques Villeneuve eller Ricardo Zonta ender i top 6 på Suzuka.

CBA  


Hop til top
Panis eller Kristensen?

Som allerede nævnt her i Pitsladder, tester Panis for McLaren denne uge, da hverken Hakkinen eller Coulthard vender tilbage til Europa inden det Japanske GP. Da testkørsel er nok ikke Panis' drømmejob, så glæder det ham sikkert at rygtet siger at han skulle være den mest sandsynlige kører til at afløse Alex Zanardi hvis Williams skulle beslutte sig for ikke at beholde Zanardi i næste sæson.

Rygterne siger nemlig, at hvis Zanardi ikke opper sig gevaldigt på Suzuka, kan han godt se sig om efter et andet arbejde i 2000. Zanardis manglende resultater gennem hele sæsonen (han har som bekendt ikke scoret ét eneste point) siges at bekymre Williams' nye motorleverandør, BMW. Spørgsmålet er derfor om Williams vælger Panis som har F1 erfaring uden de store resultater (udover Monaco) eller Kristensen som - vel efter de fleste danskeres mening - har bedre evner og resultater men trods alt ingen F1 erfaring. Såfremt Zanardi skulle bliver arbejdsløs i næste sæson, kan vi blot håbe at Frank Williams og Patrick Head ikke går med rem og seler, men er villig til at give Tom Kristensen en chance ved rattet af en Williams/BMW.

Hans Peter Roth

AN  


 

Hop til top20.10.1999

Venter på FIA

36 timer endnu: Den sidste omgang af det malysiske grand prix skal "køres" hos FIAs appeldomstol i Paris. Udfaldet af dommen bliver afgørende for hele VM – er Ferrari allerede færdige i VM-sammenhæng? Mister teamet kun pointene og får Irvine igen føringen i VM? Alt sammen bliver diskuteret og vendt på 117 forskellige måde, når de 5 unavngivne dommerne skal høre Ferraris argumenter for at omstøde diskvalifikationen.

Men dommerne har det ikke nemt! Der er nogen der skal gå ud af dette som tabere og andre som vindere. Den famøse vindafviser der manglede 10 mm. for at leve op til FIAs tekniske reglement. Ferrari har indrømmet at vindafviseren ikke levede op til artikel 3.12.1 i det tekniske reglement. Dermed sidder dommerne allerede overfor et team der erklærer sig skyldige!

Men det er straffens hårdhed der skal vægtes og vejes – og det er også en dom der kan komme til at danne præcedens i fremtidige sager. Hvis FIAs domstol vælger at omstøde dommen kan det i fremtiden give masser af ballade, og dermed kan der nemt opstå rygter og teser om korruption. FIA har nemlig meget sjælden gået med til at omstøde domme. Sidste gang det skete var i 1995 hvor Benetton og Williams mistede deres point der blev høstet ind i det brasilianske grand prix. Benzintesten viste at Elf-benzinen ikke levede op til den standard som FIA havde – selvom benzinen var fuldt lovlig. Grunden til at kørerne beholdt deres point: de havde ikke kendskab til det – og så levede benzin ellers op til reglementet.

Men i Ferraris tilfælde er der tale om et regelbrud – men er dommen for hård? 10 mm. – skal det koste 16 point og måske to verdensmesterskaber? Igen må man sige: de teknisk delegerede har tidligere i denne sæson udelukket kørere fordi racerne ikke fulgte reglementer. Barrichello havde en forkert bund i sin racer på Barcelona-banen: den gav inden fordel – alligevel var der ingen nåde. En Arrows-kører blev udelukket fra en sekundær placering da han havde brugt holdkammeratens dæk – igen var der ingen nåde! Alt sammen var det mindre fejl der fik den største konsekvens – diskvalifikation! Nu er det en dobbeltsejr og to VM-titler der står på spil – gør det derfor nogen forskel om man hedder Arrows eller Ferrari?

Flere kommentarer er kommet ind i sagen. Patrick Head, der ellers ikke selv giver udtryk for sympati for Ferrari indrømmer at straffen for de 10 mm. nok er for hård! Bernie Ecclestone (der sandsynligvis har et stort ord at skulle have sagt!) kritiserer FIA – reglementet er for strengt og usmidigt! Men FIA har reageret skarpt på disse udtalelser. En talsmand har sagt: "FIA er overrasket over dette fordi hr. Ecclestone mindst to gange stemte for disse regler." Bernie Ecclestone er næstformand i FIA… Samtidig ser han helst en spændende sæsonfinale – ellers kan Formel 1-bossen indstille sig på at store dele af Europas befolkning vælger at blive under dynen! Og så klinger det altså bedre og giver mere attention hvis det er Ferrari der vinder – og det ved Ecclestone også!

Modsat har McLaren i pressen fortalt at de ikke vil se dommen omstødt – hvorfor mon? De henviser til en begivenhed i 1997, hvor Mika Hakkinen blev diskvalificeret for hans 3. plads i det belgiske grand prix. Situationen var den at Mika Hakkinen havde anvendt en ulovlig benzinblanding under kvalifikationen og da det blev opdaget appellerede teamet afgørelsen og derfor fik finnen alligevel lov at starte fra den 5. plads han havde kvalificeret sig til –i stedet for at skulle starte bagerst. Det blev til en 3. plads i løbet, men dommen skulle stadig prøves. Den 3. september 1997 trådte domstolen sammen – men benzin var stadig ulovlig, selvom Hakkinen ikke havde haft indflydelse på det. Domstolen tog alle point, både Hakkinens og McLarens, men udtalte at teamet havde været i god tro. Det kostede dog en mindre bøde på 50.000 $. Alligevel var der ikke noget at rafle om – selv når te

BB  


Hop til top
Magny-Cours test - Onsdag

I dag var den første ud af to testdage på den franske Macny-Cours bane. Der var kun to teams tilstede ved dagens test, men der var alligevel dansk deltagelse. Det var Tom Kristensen, der i dag testkørte for Williams teamet, og så var det Olivier Panis og Nick Heidfeld der testede for McLaren. Vejret viste sig ikke fra den mest samarbejdsvillige side, fra morgenstunden var der fugtigt på banen og op af dagen kom der også regn, højeste temperatur var 15 C.

Formiddagens tider:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1 Olivier Panis McLaren 1:31,47 24
2 Nick Heidfelt McLaren 1:33,47 18
3 Tom Kristensen Williams 1:35,16 14

Eftermiddagens tider:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1 Olivier Panis McLaren 1:19,76 18
2
AN  


Hop til top
Ferrari test - Tirsdag

Udviklings test til Ferrari Circuit: Pista di Fiorano, 2.976 km Kører: Luca Badoer, tester på F399 chassis no. 197.
Vejret: Luft temp. 10-14 °C, Bane 10-17°C,solskin med skyer.

Ferrari teamet startede en test forløb tirsdag på Fiorano med testkører Luca Badoer bag rattet i F399.
Han skal hovedesalig koncentrere sig om udvilking af nye dele til bilen der skal bruges i år 2000,han gennemførte 85 omgange og den hurtigste omganf var på 1:00.881. Med det nye dele satte ny bane rekord med F399 på Fiorano Banen.

Luca Badoer vil forsætte med at teste imorgen på samme bane.

BKP  


Hop til top
F1 vs. CART

Så er det med at sætte kryds i kalenderen, hvis man ønsker at se formel 1-heltene i aktion mod deres kollegaer fra CART. Den fjerde december mødes Rubens Barrichello, Giancarlo Fisichella og Ralf og Michael Schumacher med Christian Fittipaldi, Greg Moore og Paul Tracy. Dette kommer til at foregå ved kart-løb i Koln Arena i Tyskland. Arrangementet er til fordel for den amerikanske organisation UNESCO.
CBA  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk