Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
26.10.1999
 Hvem vinder VM?
 Ferrari på rovjagt
 Ferrari og McLaren optrapper den psykologisk krigsførelse
 Find speederen, Alex
 Opdateret 2000 kalender
 Honda nyt
 Salo: Irvine fortjener at vinde
 Ny McLaren protest over Schumacher?
 Ecclestones penge
 Herbert: Han er ikke værdig !
 Coulthard ånder Frentzen i nakken.
 Ecclestone sælger ud
 Konsekvenserne af afgørelsen
 
24.10.1999
 Retfærdigheden sejrede
 

Hop til top26.10.1999

Hvem vinder VM?

Efter at Ferraris diskvalifikation er trukket tilbage, så er der igen to titelkandidater til kørenes verdensmesterskab i Formel 1. Det er Eddie Irvine (Ferrari) med 70 point og Mika Hakkinen (McLaren) med 66 point. På 3. pladsen ligger Heinz-Harald Frentzen (Jordan) med 51 point, og da en sejr giver 10 point, så kan han ikke nå op på hverken 1. eller 2. pladsen. Men på den anden side skal han heller ikke føle sig alt for sikker på sin 3. plads, da han har David Coulthard (McLaren) kun 3 point bag sig.

Men hvordan er så de to kandidaters chance for at blive verdensmester?

Lad os først se på Eddie Irvine, han bliver verdensmester hvis -
- han vinder Japans Grand Prix
- bare Hakkinen kommer i mål bag ham
- bare han får point, og Hakkinen ikke bliver placeret bedre end en 3. plads
- Hakkinen bliver placeret som nr. 4 eller derunder

Og Mika Hakkinen bliver verdensmester hvis -
- han vinder Japans Grand Prix
- han kommer på 2. pladsen, og Irvine ikke bliver placeret bedre end 5. pladsen
- han kommer ind på 3. pladsen, og Irvine slutter udenfor pointene

Men hvem har så de bedste chancer?

Mika Hakkinen har kørt en imponerende sæson, 11 poles og 4 sejre taler for sig selv.
Men han har også vist at han til tider har svært ved at klare presset.
Desuden så har han også været uheldig i denne sæson, delvis hjulpet af hans teammate David Coulthard, der ikke altid har været "helt fin i kanten".
McLaren raceren har været meget stærkt kørende, specielt i de første 2/3 dele af sæsonen.
For McLaren teamet har der været lidt problemer med deres strategier, specielt i de sidste par løb.

Eddie Irvine har 3 sejre og ingen poles i denne sæson.
Og han har også vist at han "kan knække" når han er under hårdt pres.
Til gengæld så har han nok verdens bedste andenkører i Michael Schumacher.
Og så kommer han til Japan med fire points forspring.
Ferrari raceren er her sidst på sæsonen blevet særdeles hurtig.
Men Ferrari teamet ikke været alt for imponerende i deres pitarbejde på det sidste.

Kørernes respektive resultater i de sidste 3 Grand Prix løb på Suzuka banen i Japan:
AN  


Hop til top
Ferrari på rovjagt

Rory Byrnes mulige afgang fra Ferrari i næste sæson, har sat holdet igang med at lede efter en erstatning. Holdet har allerede to mænd i deres kikkert til at erstatte sydafrikaneren. Blandt disse er Jordan teamets, Mike Gascoyne, og Arrows', Eghbal Hamidy, men grundet de lange kontrakter, bliver Ferrari tilbudet stort. Gascoynes kontrakt binder ham mindst 2 år endnu til Jordan teamet, mens Hamidy, der fornylig kom til Arrows efter et kort kik indenfor hos Stewart, også er bundet af en 3årig kontrakt.

Rygterne siger, at Ferrari, på trods af Gascoynes kontrakt, allerede har givet et tilbud til Gascoyne, men som det gælder så mange andre ting i formel-1, så taler penge højere end kontrakter.

Ferrari teamets nye designere skal arbejde på den nye Ferrari model 652, som bruger den nye V12 motor. Bilen skal begynde at teste næste år.

JMS  


Hop til top
Ferrari og McLaren optrapper den psykologisk krigsførelse

I Ferraris og McLarens vedvarende forsøg på at psyke hinanden op til Japans GP, er det nu det franske firma Intertechniques brændstofpåfyldnings system, som det leverer bl.a. til Ferrari, der er emnet. McLaren påstår, at systemet er for farligt. Holdene der anvender systemet skulle op til flere gange efter endt pit stop have sendt bilerne ud på banen, medens brændstof stadigvæk dryppede fra påfyldningsslangen.

McLaren gjorde tidligere på sæsonen FIA opmærksom på problemet, som tog sagen alvorligt. Men ind til videre arbejder FIA blot med at introducere et nyt brændstofpåfyldnings procedure der skal træde i kraft først i det nye årtusinde.

Ron Dennis er meget utilfreds med Intertechnique. "Intertchnique sagde at brændstofpåfyldning under tryk ville producere en trykbølge gennem brændstofslangen, hvilket ville være mindre sikkert end den normale metode".

Efter McLaren gjorde FIA opmærksom på problemet, har Intertchnique pludselig ændret mening og siger nu at McLaren ikke har ret. Overraskende nok er Ferrari enig med det franske firma, og Ross Brawn siger: "Vi har foretaget mange tests og målinger. Vi er meget glade for at der ikke eksisterer nogen risiko, og Intertechnique er enige med os". Ross Brawn putter yderligere malurt i bægeret ved at udtale, at McLaren bare er sure over at Ferrari har slået dem i pit-stop, og det er derfor at McLaren nu begynder at, som han udtrykker det, "pive".

HPR  


Hop til top
Find speederen, Alex

Tidligere indikationer der pegede på at Alessandro Zanardi var sikker på at holde i endnu en sæson ser ud til at være ændret. Italieneren kom tilbage i Formel 1 efter at have været totalt dominerende i den amerikanske ChampCar-serie, men italieneren er faldet totalt igennem når man ser det i forhold til Ralf Schumacher der er ene mand om at hente point hjem til Williams-teamet. Flere rygter mener at ville vide at Zanardi har fået et ultimatum der kræver at han nu ser at få nogle resultater der er bekendt at skrive hjem om, og at dette ultimatum blev givet forud for det malaysiske grand prix. Imidlertid blev Malaysia til endnu en miserabel præstation og nu kan det måske blive hans sidste Formel 1-løb i denne omgang.

"Jeg er ikke sikker for det kommende år, men der er ingen grund til at de vil ændre min holdning til præstationen i Japan ved at lægge yderligere pres på mig," siger Zanardi selv, og dermed antyder han selv at sæde nummer 2 hos Williams står åbent, især fordi BMW allerede fra starten vil have den stærkeste line-up.

Favoritterne til sædet er Olivier Panis, der godt nok nu er ansat som testkører for McLaren, men måske kan få en ny chance i Formel 1 hos Williams. Måske kan det også blive Juan-Pablo Montoya der dog i den sidste del af ChampCar-sæsonen har været meget svingende i formen. Colombianeren skal i givet fald "købes" fri - eller også kan det være at Ganassi og Williams kan blive enige om en ren ombytning. Tom Kristensen er inde som en 3. mulighed. Ser man på Toms tider fra Magny-Cours var det pæne i forhold til at det var første gang han kørte i raceren og så under dårlige betingelser.

BB  


Hop til top
Opdateret 2000 kalender

Så er der kommet en nyrevideret kalender for Formel 1 sæsonen 2000. Men der er stadig kun tale om et "udkast" da ikke alle datoer er endelig bekræftet, hverken af FIA eller de enkelte løbsarrangøre. Det er en kalender med 17 løb, og sæsom start i Australien den 12. marts og sæson afslutning i Malaysia den 22. oktober.

Eneste nye bane i forhold til denne sæson er Indianapolis som skal afholde det første Amerikanske Grand Prix siden 10. marts 1991.
Til forskel fra løbet i 1991, som var et gadeløb i Phoenix, så er der her tale om en "rigtig" racerbane som i øjeblikket er ved at blive lavet på inderkredsen af den store Indianapolis Speedway oval bane.

ÅrKører TeamPlacering
1996Mika HakkinenMcLaren3. pladsen
Eddie IrvineFerrariUdgået
1997Eddie IrvineFerrari3. pladsen
DatoLøbBane
12. martsAustralian Grand PrixMelbourne
26. martsBrazilian Grand PrixSao Paulo
9. aprilSan Marino Grand PrixImola
23. aprilBritish Grand PrixSilverstone
7. majSpanish Grand PrixBarcelona
21. majEuropean Grand PrixNurburgring
4. juniMonaco Grand PrixMonte Carlo
18. juniCanadian Grand PrixMontreal
2. juliFrench Grand PrixMagny Cours
1
AN  


Hop til top
Honda nyt

Honda Motor Co., Ltd. har i dag offentliggjort deres organisations struktur for sæsonen 2000. Som det sikker er de fleste bekendt, så går Honda ikke ind i Formel 1 med et eget team i år 2000, men der imod som motor leverandør til BAR teamet. Dette "nye" teams officielle navn bliver: "British American Racing Honda".
Motoren som Honda vil levere til teamet næste sæsom er blevet navngivet "RA000E". Teamet påregner at starte testkørslerne allerede i december måned.

Her er den samlede organisation
Team name British American Racing Honda
Honda F1 R&D
Project Leader
Takafumi Hosaka
Managing Director Honda R&D Co., Ltd.
Honda F1 R&D Honda Racing Development, Ltd.
President Shoichi Tanaka
Tecnical Director Kazutoshi Nishinawa
Location Bracknell, Berkshire
England
Aktiviteter Levere feedback til Hondas R&D ang. chassis udvikling samt står for motorvedligeholdelse.
Det er også hovedsæde for en ny PR afdeling.
British American Racing
Team chef Craig Pollock
Vise Team Chef Adrian Raynard
Location Brackley, Northamtonshire
England
Kørere Jacques Villeneuve
(Canada)<
AN  


Hop til top
Salo: Irvine fortjener at vinde

Mika Salo sidder ikke og vifter med det finske flag når Japans Grand Prix går i gang. Han holder nemlig ikke med sin landsmand og barndomskammerat, men der i mod med Eddie Irvine. "Eddie er den der har fortjent mesterskabstitlen. Han har fuldført alle grand prix'erne, på nært et. Eddie og Ferrari har gjort et solidt job igennem hele sæsonen, og det er helt retfæredigt at teamet ligger i front."

Salo forsætter som testkører for Ferrari i 2000, samtidig med at han kører for Sauber - der er udstyret med Ferraris aflagte motorer omdøbt til Petronas. Så det er ingen overraskelse i hans støtte til teamet der atter fik hans karriere i gang igen og været med til at give ham, hvad han selv kalder "sin bedste sæson i Formel 1". "Jeg vidste at bilen var lovlig, så jeg stolede hele tiden på at de ville få pointene tilbage. Vindafviserne bliver ændret for hvert grand prix og teamet vil ikke fortælle kørerne om ændringerne. På det punkt laver ingen fejl."

Salos gætter på at Top 3 på Suzuka kommer til at se sådan ud: Schumacher, Hakkinen, Irvine. Hvis det kommer til at gå som han spår, er han inviteret til at fejre de to mesterskaber samme med resten af Ferrari i Rom.

CBA  


Hop til top
Ny McLaren protest over Schumacher?

I McLaren lejren virker det som om Ferrari kan gå på vandet efter fredagens afgørelse, og spørgsmålet er om Ferrari kan slippe afsted med hvad som helst. Man overvejer derfor muligheden for at få Schumacher diskvalificeret fordi han skulle have kørt på ulovlige dæk.

Ferrari satte brugte soft compound dæk på Schumacher's bil da han var i pit, og de rillede dæk havde derfor ikke den sædvanlige "dårlige" periode indtil gummiet bliver slidt af. Derimod høstede Schumacher fordel af, at han til sidst faktisk kørte på slicks.

Schumacher's bil burde alene af den grund ikke havde klaret kontrollen efter løbet, men med all virakken omkring vindafviserne, havde FIA teknikkerne åbenbart glemt eller overset det og McLaren ikke gjort dem opmærksomme på det. McLaren havde vel egentlig også regnet med at Ferrari ville blive diskvalificeret på vindafviserne alene.

Formelt set er det for sent at protestere nu, men omstændighederne omkring den første afgørelse kan måske være en formildende omstændigheder der kan åbne op for at en klage accepteres. Hvis Schumacher herefter blev diskvalificeret, ville Hakkinen kun være to point efter Irvine, men hverken McLaren eller undertegnede tror meget på udsigten til at det skulle ske.

HPR  


Hop til top
Ecclestones penge

Ifølge The Times, er Bernie Ecclestone involveret i et forsøg på at overtage Brands Hatch i England for omkring 100 millioner Pund. Ecclestone er øjensynligt interesseret i at overtage banen, for at bruge den som udgangspunkt for at overtage flere GP baner rundt omkring i verdenen, og han har da for nyligt også købt Paul Ricard banen i Frankrig, og skulle yderligere have forhørt sig om mulighederne for at købe dele/hele Barcelone og Spa-Francorchamps.

Brands Hatch skal være vært for det Britiske GP fra 2002, men skal forinden renoveres for op mod £ 20 millioner før banen lever op til F1 standarden, så pengene fra salget af andelen i FOA (se "Ecclestone sælger ud") skal nok få ben at gå på.

HPR  


Hop til top
Herbert: Han er ikke værdig !

Johnny Herbert kaster tvivl om Irvines titelkandidatur.

Herbert, som skal være Irvines holdkammerat hos Jaguar næste år, synes ikke at Eddie Irvine ville være en værdig verdensmester på grund af visse brister i Nord-Irerens karakter.

Hans udtalelser faldt efter FIAs appelret lørdag gav førstepladsen tilbage til Ferrari-køreren. Irvine blev i weekenden genindsat som vinder af det Malayiske Grand Prix, efter oprindelig at have været diskvalificeret på grund af en teknisk detalje.

Irvines brovtende stil har ikke skaffet ham mange venner blandt kørerne i år. Han holder tilsyneladende meget af at psyke sine konkurrenter, hvor især rivalen til VM-titlen, Mika Hakkinen har været i skudlinien i år.

"Der har altid været nogle kørere om hvem man har sagt de var gode verdensmestre - eller det modsatte," udtalte Herbert, "På nogle områder er Eddie måske en værdig mester, men på andre ikke. Med hans karakter.... nok ikke."

Men til trods for hans forbehold om hvorvidt Irvine vil være en vædig verdensmester, er Herbert overbevist om, at hans fremtidige holdkammerats muligheder for at sejre er gode: "Eddie kan klare det - han vandt i Malaysia, så der er ingen grund til at tro han ikke kan gentage det i Japan."

"Jeg var overrasket over, hvor godt han klarede sig i Malaysia, det var første gang han var foran Mika hele året, men det var det rigtige tidspunkt at vise sin kunnen, og hvis han kan gentage det i Japan, er det godt for ham. Hvis Eddie vinder sit første mesterskab i år, ville det være helt fint - så kan jeg tvære ham ud, når han kommer over til Jaguar !"

Herberts skælmske bemærkninger er en påmindelse om, at hans nuvundne selvtillid kunne vise sig at være en trussel for Irvine næste sæson. Han fulgte sin nylige sejr i det Europæiske Grand Prix flot op med en udfordrende kørsel i Malaysia, hvor han var tæt på at kunne blande sig i kampen om podiepladserne.

Det bliver ret interessant at følge, hvordan de meget forskellige personligheder hos Irvine og Herbert kan påvirke samarbejdet næste år, og om Irvines udgydelser har været inspireret af Ferraris fanatiske Tifosi.

GRN  


Hop til top
Coulthard ånder Frentzen i nakken.

Heinz-Harald Frentzen mistede 2 vigtige points som følge af Ferraris genindsættelse i lørdags, og skal kigge sig grundigt over skulderen efter David Coulthard, nu hvor sæsonen lakker mod enden. Skotten, hvis mesterskabsdrømme reelt forliste på Nürburgring, er pt nr 4 i VM-kampen - blot 3 points efter Jordan-køreren. Coulthards pointstal blev nemlig ikke berørt af weekendens afgørelse. Frentzen, hvis Jordan-team har haft held til at placere sig på trediepladsen for konstruktører, vil naturligvis forsøge at bevare samme placering i kørernes mesterskab, men Coulthard drives af kravet om at score points for at støtte McLarens forsøg på at sikre sig konstruktørernes VM-titel for andet år i træk. Woking-holdet halser 4 points efter i begge mesterskaber og skal realistiskt set gå efter, at begge vogne skal slutte i points'ne, hvis de skal have en chance for at bjærge sølvtøjet. Og efter endnu et år med personlig fiasko, vil David Coulthard være nok så ivrig efter at bevise sit værd i holdsammenhæng. Ydermere kan Frentzens koncentration være påvirket af hans giftemål i hemmelighed i den forløbne weekend. Men pressens bevågenhed i Jordan-lejren vil nok i mindst ligeså høj grad være rettet mod holdkammeraten Damon Hill, hvis stærkt omtalte exit fra F1-sporten vil være endegyldigt efter løbet på Suzuka. Alt i alt kan disse opbruds- og personlige følelser meget nemt få indfyldelse Frentzens resultat den 29. oktober.
GRN  


Hop til top
Ecclestone sælger ud

Bernie Ecclestone har solgt 12,5% af Formula One Administration (FOA er det firma som ejer TV-rettighederne til Formel 1) til Morgan Grenfell Private Equity (MGPE) for 325 millioner $, og firmaet har endvidere fået en "option" på at købe yderligere 37,5 %. MGPE er allerede aktive indenfor F1, da de i forvejen ejer 50% af Arrows teamet, som de købte sidste år for 50 millioner pund.

Bernies "lille firma" skulle dermed være 2,6 MILLIARDER $ værd. Det er ikke dårligt gjort for en fyr på 67 år, der oprindeligt var brugtvognsforhandler. Det kan derfor ikke undre nogen at Bernies kommentarer til Ferrari-sagen var til Ferraris fordel. Jo mere spænding i F1, jo flere tilskuere og seere, og jo mere er TV-rettighederne værd. Ikke et dårligt udgangspunkt for at sælge firmaet der ejer netop de rettigheder (uden at fornærme nogen af vores læsere, kan det måske forklare hvorfor F1 fungere som det gør?!).

Det overraskende ved salget er, at det er lykkedes Bernie at få det gennemført, selvom EU Kommissionen tidligere i år har udtalt, at det ser ud til at FOA misbruger sin dominerende position indenfor motorsporten, i og med at FOA har TV-enerettigheder til alle FIA begivenheder. Skulle EU Kommissionen i sin videre undersøgelse få bekræftet den antagelse, kan FOA blive tvunget til at afgive nogle af rettighederne, og dermed miste store indtægter (FOA vil omsætte for ca. 400 millioner $ i år, og tjene omkring 200 millioner $).

Det forlyder endvidere, at Benetton også overvejer at investerer i FOA, så Bernie ser ud til at komme til at have nok på kontoen til sin pension. Det vides ikke hvad Bernie vil bruge alle de dejlige penge til, men en opfordring kunne da være et par reklamebannere her på siden ;-).

HPR  


Hop til top
Konsekvenserne af afgørelsen

Lørdag formiddag: Formel 1-sæsonen tager endnu en drejning. Meget overraskende vandt Ferrari appelsagen med det udfald at både team og kørere fik deres point igen. De fem FIA-dommere byggede deres afgørelse på at de 10 mm. (som det så har vist sig ikke var den rigtige dimension) ikke havde været med til at give teamet og de to kørere en fordel over de andre teams - og så viste det sig at den berømte vinge alligevel var lovlig.

Du har sikkert læst denne nyhed med samme overskrift - en nyhed der kom på et par timer efter afgørelsen. Af flere grunde valgte jeg at pille den af og skrive det hele om - den levede slet ikke op til det der burde være standarden! Den oprindelige nyhed byggede på få oplysninger - hvad der kunne læses på tekst-TV samt en kort pressemeddelelse fra FIA, og efter at have tygget ret så grundigt på det kommer jeg dog frem til et mere nuanceret billede.

I FIAs officielle meddelelse siges der 1) at alle dimensionerne på vindafviseren lå indenfor tolerancen på 5 mm. så længe de var korrekt påsat på raceren, 2) at de 10 mm. som tidligere var opgivet af FIAs tekniske delegerede byggede på en målemetode som ikke var helt efter reglerne, og 3) måleredskaberne der blev anvendt ikke var helt præcise. Det er blandt andet derfor at man nu kan acceptere afvigelsen - den var ikke på 10 mm. men 5 mm. eller mindre. Med andre ord så levede raceren ikke op til artikel 3.12.1 men en passus i artikel 3.12.6 giver rum for en tolerance på +/- 5 mm. Det som dog hænger lidt i luften er hvordan Joachim Bauer og de andre tekniske delegerede kunne tage fejl - 5 mm. der sendte Formel 1 ud i endnu en skandale. Den nye måling byggede på den/de vinger som Ferrari selv medbragte.

Heri er der flere der har luftet muligheden at den i givet fald passede til de 5 mm., men de to teams som overså retssagen, McLaren og Stewart må have accepteret at det bevis som Ferrari medbragte var i overensstemmelse med de "forkerte" vinger der blev anvendt i Malaysia. Derudover skal man hele tiden have i tanke at FIA kører efter retsprincippet om omvendt bevisbyrde - "du er skyldig indtil andet er bevist," og dermed er det Ferrari der skal bevise sin uskyld. Hvordan 10 mm. kan blive til 5 mm. på mindre end en uge har jeg svært ved at se!

Lad os derfor gå ud fra at Joachim Bauer og hans folk var galt på den - det er jo det FIA siger at han var. Hvad med alle de andre sager? Er de delegerede overhovedet kompetente? Hvis én mand i den grad kan være med til at bringe sporten i miskredit, hvad bliver så det næste? Retningslinierne for hvordan der skal foretages målinger blev også skarpt kritiseret. Max Mosley har fortalt at der ikke var klarhed over metoderne til målingerne og at reglementet ikke var klart nok. "Efter at have set at dimensionerne på intet sted på drejevingen oversteg tolerancen i reglementet, og efter at have set den usikkerhed der var i målemetoderne og selve reglementets ordlyd, valgte appelretten at omstøde løbsledernes beslutning," sagde FIA-præsidenten hvor retssagen var kommet lidt på afstand. Var det i virkeligheden tvivlen der kom Ferrari til gode? Desværre får vi nok ikke rigtig uddybet hvordan man kunne finde ud af at FIAs i forvejen godkendte udstyr ikke levede op til målereglementer! Ifølge Mosley havde Ferrari selv medbragt en ultra-præcis lineal. Skal det nævnes igen?: Pinligt, FIA!!!

Men det er ikke kun FIA der bør have røde ører. Efterhånden er Formel 1 ved at blive en sport hvor korruption og spionage er den vigtigste "idrætsgren". McLaren skal i den forbindelse heller ikke helt glemmes. Det var McLaren der angav Ferrari - og uanset hvad, så er det ikke noget der fordrer "sportsmanship". Skal dette være begyndelsen til at man nu kan henvende sig til en FIA-delegeret som stikker? Jeg mener selv at det er meget usmageligt, og så lugter det langt væk af dårlig taber!

Omvendt kan man så undre sig over at Ferrari den ene dag offentligt siger står frem og indrømmer at vingen ikke levede op til det teknisk

BB  


 

Hop til top24.10.1999

Retfærdigheden sejrede

Efter lørdagens overraskende afgørelse på Ferraris appelsag, bør alle i formel 1 glæde sig over at spændningen er bevaret og at retfærdigheden sejrede.
Lige så vel, som det i ugens løb har været rimeligt at argumentere for at Ferrari måtte dømmes, hvis holdet havde brudt reglerner, lige så selvfølgeligt var det, at holdet ikke skulle dømmes, hvis det intet forkert havde begået. Det lykkedes i fredags Ferrari at demonstrere, at deres sidevinge holdt sig indenfor den lovlige margin på 5mm, som reglementet tillader. McLarens repræsentanter, som var til stede ved appelrette, havde selv lejlighed til at foretage en opmåling og medgav at overtrædelsen kun var 5mm, hvilket artikel 3.12.6 i det tekniske reglement tillader. På baggrund heraf må det derfor konkluderes at Ferrari stod uretmæssigt anklaget og følgeligt måtte frifindes totalt.
Sagen i sin helhed rejser en række spørgsmål. Hvordan kunne FIAs kontrollører måle forkert og derved forvandle en spændende VM-afgørelse til en farce? Sandheden får vi nok aldrig frem, men en ting er givetvis sikkert: Jo Bauer som var ansvarlig for opmålingen i Malaysia må se sig om efter et andet job. En anden konsekvens bliver også, at FIA skærper reglerne omkring opmåling af bilerne og forsyner sine kontrollører med mere nøjagtige måleinstrumenter.
Imens må alle formel 1 entusiaster glæde sig over at det sidste VM i dette århundrede trods alt får en sportslig afgørelse og ikke blev afgjort ved en domstol i Paris. Alle der i den forløbne uge har tordnet frem med kravet om at Ferrari skulle dømmes uden nåde, må også glæde sig over at retfærdigheden i den sidste ende sejrede. Skulle der alligevel være de, der ikke glæder sig afgørelsen, bør de spørge sig selv om de ønskede en retfærdig dom eller om de blot ønskede Ferrari dømt for enhver pris?
TK  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk