Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
28.10.1999
 Dækkene som vigtigste taktik?
 Det engelske Grand Prix flyttet.
 Jordan ser Hill slutte i fin stil
 
27.10.1999
 Herbert ærgrer sig
 Michael Schumacher træt af at være lige ved og næsten
 F1 i mellemøsten
 

Hop til top28.10.1999

Dækkene som vigtigste taktik?

Det ventes at der kan blive meget taktik ved valget af dæk. Bridgestone tager til deres hjemmebane med medium og soft compounds. Blandt andet kan planerne og forventningerne til kvalifikationen være meget afgørende. Yoshihiko Ichikawa fra Bridgestone siger at de bløde dæk vil være ideelle for at få den bedst mulige startposition på en bane hvor det er svært at overhale og derfor bliver der især meget fokus på kvalifikationen.

Blandt andet siger Ichikawa at det er banens udformning der har afgjort at det bliver medium og soft der bliver stillet til rådighed for de 11 teams. "På soft compound'en, selvom en omgang sikkert vil være hurtigere forventer vi at følingen med styringen af raceren ikke vil være så god som medium dækket. Der er en tendens til at det blødere gummi i rillerne bevæger sig," siger Ichikawa, og med forventning om et yderligere pitstop ser det ud til at medium compound'en er det bedste valg.

Med medium-dækkene kan man nøjes med et stop, mens det kræver et mere med de bløde dæk. Bridgestone medbringer også nyudviklede regnvejrsdæk hvis der bliver monsunregn under det japanske grand prix.

BB  


Hop til top
Det engelske Grand Prix flyttet.

Da FIA i tirsdags offentliggjorde Formel 1 kalenderen for næste sæson, kom det som noget af en overraskelse at det engelske Grand Prix var flyttet frem til d 23 april, samtidigt med at det Europæiske Grand Prix næste år skal afholdes i maj måned.

De overraskende flytninger har medført, at der de seneste dage har verseret rygter om at det internationale bilforbund FIA har flyttet det Engelske Grand Prix fra Juli og frem til april i næste års F1 kalender, med den hensigt at øge chancerne for et regnvejrs løb og dermed skabe mere spænding om løbets resultat, som vi senest har set det på Magny Cours og Nürburgring.

Denne påstand bliver dog benægtet af FIA og en talsmand for bil forbundet siger: ”Der Er ikke rigtig noget at sige omkring flytningen af det Engelske og Europæiske Grand Prix, det er bare et spørgsmål om omstrukturering , og der er ikke nogen specielt baggrund for det.

De verserende rygter vedr. motivet for flytningen bør nok også tages med et vist forbehold, for hvis motivet for den omtalte flytningen skulle være et ønske om at øge chancen for et regnvejrsløb, hvorfor skulle FIA så flytte det Europæiske Grand Prix fra September måned og frem til den 21 maj. Så hvis man skal se objektivt på sagen, så holder den nok ikke vand.

CS  


Hop til top
Jordan ser Hill slutte i fin stil

Eddie Jordan tror fast på, at Damon Hill kan slutte sin F1-karriere på glorværdig måde med en sejr i søndagens Japanske Grand Prix.

Teamchefen er overbevist om at løbet på Suzuka, hvor Hill har nydt adskillige mindeværdige øjeblikke, kan slutte med hans kører på toppen af podiet. Den tidligere verdensmester Damon Hill stopper efter søndagens løb en 8 år lang karriere, der har medført 22 sejre i 113 løb.

"Jeg ville ikke fornægte Damons chance," sagde Jordan, hvis hold erobrede sit hidtil bedste resultat ved at sikre sig 3. pladsen i konstruktørernes mesterskab i det kontroversielle løb i Malaysia for to uger siden. "Jeg ved, han har haft nogle problemer med motivationen i år, men Suzuka har altid betydet noget særligt for ham. Jeg har bare denneher fornemmelse, at han vil yde noget ekceptionelt denne weekend. Han vil garanteret ønske at slutte på et højdepunkt."

Hill har gennem sin sidste sæson været meget svingende med hensyn til resultater og humør, og har været tæt på at stoppe adskillige gange. Den 39-årige brite ville end ikke have deltaget i de sidste 2 løb i Østen, såfremt en kompliceret aftale der indvolverede Prosts Jarno Trulli - som erstatter Hill i 2000 - var faldet på plads. Men Hill vil nyde finalen på Suzuka, hvor han scorede en af sine mest berømte sejre i 1994, hvor løbet nær druknede i regn.

Det var også på den unikke 8-tals bane at Hill for 3 år siden gentog sin afdøde faders præstation med endnu en VM-titel. Damon hill, der er far til 4 børn, medgiver at alderen omsider er ved at indhente ham, mens feltets gennemsnitsalder er stadigt faldende.

"Min alder har været medvirkende," sagde Hill, som blot har skrabet 7 point sammen denne sæson. "Det er altid noget man kæmper forgæves imod, og man kan ikke ignorere det. Jeg er ikke i tvivl om at stoppe. Jeg tror på jeg gør det rigtige, og det bliver rart at få mulighed for at bruge mere tid sammen med min kone og børn."

"Men jeg kan se tilbage på en herlig karriere, hvor jeg har opnået alt hvad jeg planlagde og håbede, da jeg startede. Det er også en rar fornemmelse at have hjulpet Jordan til at slutte som nr. 3 i mesterskabet, selvom jeg ville ønske jeg kunne have ydet noget mere for at hjælpe."

Hills afgang fra løbsverdenen bliver nu nok overskygget på søndag af afslutningen på titelkampen mellem Ferraris Eddie Irvine og McLarens Mika Hakkinen. Irvine fører med fire points foran den regerende verdensmester, når de indleder deres 'winner takes it all'-dyst, og det er fjerde gang indenfor de sidste seks år, at mesterskabet afgøres i det sidste løb.

Men Jordan er fast besluttet på at kaste grus i finale-maskineriet ved at satse hårdt på en sejr, der ville fastslå holdets status som en afgørende faktor, der skal regnes med næste år. Holdets optimisme stammer fra det faktum, at presset nu er taget fra Silverstone-team'et, da de definitivt sikrede sig trediepladsen som et hidtidigt højdepunkt. Heinz-Harald Frentzens sjetteplads i Malaysia fastnaglede denne bedrift, selvom hans personlige VM-drømme blev endeligt begravet der.

"Vi har ikke noget at tabe denne weekend," advarede Eddie Jordan, som også ville være glad for en sejr, set i sammenhæng med at løbet køres på motorleverandørens, Mugen-Hondas hjemmebane. "Det er en fantastisk fornemmelse at tage til Suzuka med bevidstheden om, vi er sikre på trediepladsen. Det var et af de bedste point vi nogensinde har scoret i Malaysia, og det betyder vi har opnået hvad vi ville fra start af."

"Nu kan vi satse alt i forsøget på at vinde det Japanske Grand Prix for os selv og for Mugen-Honda !"

GRN  


 

Hop til top27.10.1999

Herbert ærgrer sig

Johnny Herbert er bange for, at det point han tabte i Malaysia kan være med til at sabotere hans kommende holdkammerats VM drømme. Var Herbert ikke blevet overhalet af Hakkinnen på næstsidste runde sidste i Malaysia, ville Irvine have haft ét ekstra points forspring over finnen. Og det point kan meget nemt gå hen og vise sig at være yderst vigtigt. Både Irvine og Hakkinnen har fire sejre i år. Skulle Hakkinnen derfor vinde på Suzuka og Irvine blive to'er, vil Irvine og Hakkinnen være á point, men Hakkinnen vil af gode grunde have en sejr mere og dermed være verdensmester. Havde Johnny Herbert derimod kunne holde Hakkinnen bag sig i Malaysia, ville Irvine have været fem point foran finnen. Dermed ville en anden plads næste weekend være nok til at sikre Irvine verdensmesterskabet, også selvom Hakkinnen skulle vinde. ”Jeg lavede en lille fejl, og det var virkelig en skam da det tillod Hakkinnen at komme tæt på på den omgang. Det var den mulighed han skulle bruge for at passere mig” siger Herbert. ”Eddie kan klare det - han vandt i Malaysia og der er ikke nogen grund han ikke kan gøre samme i Japan. Men det er ikke overstået endnu”

Selvom Irvine skulle vinde verdensmesterskabet, glæder Herbert sig til kampen om herredømmet i Jaguar teamet til næste år. Herbert rystede en dårlig sæson start af, da han gjorden ende på en fire år lang ”losing streak” ved at vinde i Tyskland. Herefter kvalificerede Herbert sig bedre end Barrichello i Malaysia for første gang i 15 forsøg. ”Det vil være lækkert hvis Irvine vinder verdensmesterens ret til ”nummer 1” - så kan jeg smadre ham når han kommer til Jaguar” tilføjer han. En sejr og en fjerdeplads samt et godt resultat i Japan, giver selvfølgelig den farverige Essex-fyr grund til at bryste sig, men Irvine har gennem sæsonen vist, at han også er i stand til at præstere resultater samt at kræve sin ret, så de to kørere bliver noget af en håndfuld for Jaguar at klare næste år.

HPR  


Hop til top
Michael Schumacher træt af at være lige ved og næsten

I et interview for nyligt har Schumacher udtalt, at tingenes tilstand på Ferrari holdets før hans ulykke var så gode, at verdensmesterskabet havde været vel indenfor hans rækkevidde. I 97 lavede han "en fejl" som han udtrykker det (jeg er dog ikke sikker på at Villeneuve er enig i den formulering), i 98 var McLaren bedre og i 99 mener Schumacher at McLaren og Ferrari har været lige gode, men så var det han havde sin ulykke. "Det har ikke noget med holdet eller bilen at gøre. Det er forskellige grunde hver eneste gang."

Schumacher mener dog at Ferrari holdet har fortjent sejren i år. Om den udtalelse så kun henviser til konstruktørernes mesterskab eller også til Ervine's muligheder for at vinde kørernes, er ikke til at sige. Under alle omstændigheder forventer Schumacher dog at år 2000 vil blive sæsonen hvor han skal hædres som verdensmester. Uanset om man er Ferrari fan eller ej, er det vel også på tide at snakken om hæder og ære forstummer, og bliver erstattet af handling.

Schumacher sluttede af med at sige, at sæsonen 2002 vil være hans elvte i Formel 1, og at han dermed vil være tættere på afslutningen af sin karriere end i begyndelsen, men at han samtidigt ikke ville tænke på afslutningen af sin Formel 1 karriere.

HPR  


Hop til top
F1 i mellemøsten

Formel 1 kunne meget vel komme til at afholde et Grand Prix i mellemøsten eller Ægypten. Bernie Eccelstone har snakket med regeringen i bla. Ægypten om at få afholdt et Grand Prix i landet. Grunden til at F1 muligvis indtager et helt nyt kontinent er selvfølgelig forbudet mod at reklamere mod tobak i EU landende. Det er endnu usikkert om hvornår løbet vil blive afholdt, men der går mindst 3-4 år.
PH  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk