Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
8.11.1999
 Prost fanget på det forkerte ben
 Estoril skal testes
 Prost støtter Panis
 
7.11.1999
 Ford holder øje med Johnny
 Jordankører topper bladliste
 Australsk GP forbliver på Albert Park
 Censur hor Ferrari
 Hr. og fru Frentzen på bryllupsrejse
 Lotus på vej tilbage
 

Hop til top8.11.1999

Prost fanget på det forkerte ben

Prost oplever tilbageskridt med hensyn til brugen af Peugeots nye 10-cylindrede high-tech A20-motor.

Efter at have fået motoren leveret, er holdet løbet ind i problemer med at tilpasse den til deres 1999-chassis, AP02 Challenger. Grunden hertil er, at motoren er betydelig mere kompakt og lettere end dens forgænger, A18'ren.

Holdet antages at have overvejet at anvende mellemstykker, men afstanden mellem ramme og motor var så stor, at man i stedet har ladet fremstille et foreløbigt chassis. Dette, som bærer betegnelse AP02B, skal anvendes når testene genoptages efter den påtvungne pause her i november.

En talsmand fra Prost antyder at organisaoriske gnidninger har været årsagen til disse viderværdigheder. Det er nærliggende at antage, at kommunikationen mellem Peugeot og team'et omkring den nye motor har været sparsom, især først på sæsonen hvor der gik rygter om at parterne var på vej til at skilles.

GRN  


Hop til top
Estoril skal testes

Estoril, som sidst husede et GP i 1996, håber nu på snarligt come-back, og de mest optimistiske forhåbninger går endog på 2000 sæsonen.

Bladet Autorace rapporterede d. 8. oktober, at FIAs sikkerhedsrepræsentant Charlie Whiting havde annulleret et besøg med henblik på at inspicere anlægget. Grunden skulle være at arbejdet med at modificere banen var så langt fra at være tilendebragt, at det ikke gav mening at bese forholdene. Det blev da antydet, at en eventuel inspektion tidligst ville finde sted i 2000 med henblik på at give tilladelse til test-sessioner og muligvis værtskab for et GP i 2001.

Kilder siger nu, at inspektionen rent faktisk har fundet sted, og at FIA har erklæret sig tilfreds med de gennemførte modifikationer. Der er dermed mulighed for, at Estoril skal huse en af test-sessionerne i december, og udfaldet heraf måske kan få positiv indflydelse på 2000-kalenderen.

GRN  


Hop til top
Prost støtter Panis

Alain Prost har udtrykt fuld støtte til sin nu forhenværende kører Olivier Panis.

Franskmanden, der kørte løb for Prost i 1999, skal udføre tests for McLaren i 2000, som del af en byttehandel med Nick Heidfeld. Prost tror at Panis’ rolle som prøvekører for McLaren vil vise at åbne døre i F1-verdenen i årene fremover.

“Det at Olivier bliver test-kører for McLaren i 2000 er en meget god ting for ham,” sagde Prost. “Det er et godt eksperiment af ham at vise, at han har andre sider. Og henimod slutningen af sæsonen vil han være i en rigtig god position til at returnere for alvor hos et godt hold.”

“At sikre sig en kører, som har en grundigt kendskab til McLaren og Mercedes, kan vise sig at være et godt aktiv for et team.” Alain Prost tænker her nok især på udsigterne til, at motor-producenterne kan blive pålagt at være leverandør til mere end et team indenfor de nærmeste sæsoner.

GRN  


 

Hop til top7.11.1999

Ford holder øje med Johnny

Johnny Herberts formkurve forbedredes betydeligt efter han vandt et Grand Prix - og det kan sikre hans sæde i 2001 sæsonen.

Udviklingen i 1999 sæsonen viste ellersm at Barrichello klarede sig betydeligt bedre end briten, og ledende Ford-medarbejdere var bekymrede over, at holdet tabte værdifulde konstruktør-points.

Derfor vil Herberts præstationer gennem 2000, som er det sidste år i hans nuværende kontrakt, blive nøje sammenlignet med Irvines. Hvis det ikke går godt nok, vil Jac Nassar nok 'overtale' Dario Franchitti til at tage springet fra CART-serien, sandsynligvis som et bytte-arrangement med Herbert.

Hvor meget hold der er i disse rygter kan kun tiden og udviklingen vise - var der nogle der sagde at Silly Season-2000 starter tidligt ?

GRN  


Hop til top
Jordankører topper bladliste

Det Schweiziske motorsportsmagasin MotorSport Aktuel har lavet sin sæson-afsluttende afstemning for at finde årets kører. Magasinet, som er det bedst sælgende tysksprogede motorsportsblad, bad et stort antal førende tyske og schweiziske motorsportspersoner om at sætte navn på deres favorit til årets kører. Det gav nogle interessante resultater.

Den næsten ensstemmige mening hos de adspurgte var, at Heinz-Harald Frentzen var årets bedste racerkører. Det er måske ikke så overraskende i et tysksproget blad, men listen har dog næsten altid været domineret af Michael Schumacher. Skønt han blev kvæstet og var sygemeldt en stor del af sæsonen, og derfor egentlig ikke kunne komme i betragtning, har bladets meningsundersøgelse afspejlet holdningen i paddock’en om at årets kører var Frentzen.

Tæt bag sin landsmand blev den yngste schumacher placeret, bakket op af nogle interessante støtter. Mercedes bossen Norbert Haug valgte Schumacher junior fremfor sin egen Mika Hakkinen, mens BMWs sportschef Gerhard Berger valgte en mere firmavenlig linie ved at støtte Ralf, der skal køre med BMW-motor næste sæson.

Ralf Schumacher valgte Frentzen, mens Michael Schumacher delte sin støtte ligeligt mellem sin bror og Frentzen. Nick Heidfeld tog McLarens parti og pegede på Mika Hakkinen, ligesom Mercedes motorkonstruktøren Mario Illien.

Den tidligere mester i British Touring Car, Jo Winklehock gav sit nik til H-HF, ligesom Alex Wurz. Jordankørerens gamle chef Peter Sauber valgte også Frentzen som årets topkører.

GRN  


Hop til top
Australsk GP forbliver på Albert Park

Den nye premiereminister i den Australske delstat Victoria, Steve Bracks har forsikret at det Australske Grand Prix vil forblive i Melbourne, trods rekordstore tab på selve løbsarrangementet i 1999.

Løbet har været en favorit i løbsverdenen siden Grand Prix’et flyttede til Albert Park fra Adelaide i 1996.

Men arrangørerne har mistet stadig flere penge gennem de fire år løbet er blevet kørt der, og i delstatens parlament har der været pres for at få stoppet forestillingen.

Nu har Victorias premiereminister Steve Bracks imidlertid udtalt, at løbet skal forblive i Melbourne og begrundet det med det store økonomiske udbytte, arrangementet giver stedets turistindustri.

Bracks sagde: “Den nye (lokal)regering vil kæmpe for at beholde Grand Prix’et. Vi ønsker at bevare det i Victoria.”

Den nye sæson starter iden i Melbourne den 12. marts.

GRN  


Hop til top
Censur hor Ferrari

Ferrari har meldt klart ud, at den situation man stod i med den noget rapkæftede Eddie Irvine, ikke vil gentage sig næste sæson. Irvine afslørede adskillige gange, især inden for det seneste år, detaljer angående sin kontrakt og forholdene i teamet, som Ferrari ikke gerne så udbasuneret i pressen. Løsningen er simpel, men konsekvent: for fremtiden slipper kørernes kommentarer ikke ud, uden en godkendelse fra pr-afdelingen. Der er censur, men det er nødvendigt, mener Luca di Montezemolo.

"Kørerne er først og fremmest ansatte i firmaet," sagde han, "De er i fokus og de må alle vide, hvad end de er Schumacher, Barrichello eller nogen som helst anden, at det er en stor ære, at køre for Ferrari, at de må have Ferrari i deres hjerter og at deres opførsel altid må afspejle Ferraris dyder." En talsmand tilføjede at der ikke var tale om at give kørerne mundkurv på: "Vi stopper ikke kørerne i at udtale sig, vi vil bare have pålidelighed." Hvad konsekvensen vil være for en Ferrari-kører i fremtiden taler over sig, blev ikke nævnt.

CBA  


Hop til top
Hr. og fru Frentzen på bryllupsrejse

Venner og bekendte af Heinz Harald Frentzen og kæresten Tanja, blev grueligt skuffede hvis de havde set frem til et stort society-bryllup. Parret blev nemlig gift mellem det malaysiske og japanske grand prix, den 22. oktober. Derfor var der ikke meget tid til at nyde hvedebrødsdagene, så det blev udskudt til denne måned.

Frentzen forklarede lynbrylluppet således: "Vi blev gift i Phuket i dybeste hemmelighed. Ikke engang vores nærmeste venner vidste noget om bryllupsdatoen. Oprindeligt ønskede vi et bryllup i den helt store skala, men det var ikke til at overskue da vi nåede invitation nr. 300, så vi besluttede os for det helt modsatte."

Hr. og fru Frentzen

CBA  


Hop til top
Lotus på vej tilbage

Lotus er måske på vej tilbage til Formel 1. Lotus vil overtage Sauber teamet. Det er meningen at Petronas, der er Saubers hovedsponsor, vil være medejer af teamet. Den Malaysiske regering skulle også have en fod med inde. Med hensyn til Motor, bliver det den Malaysiske bilfabrik Proton, der hjælper Lotus. Men det bliver ikke deres egen motor der kommer til at ligge bag i bilen, de vil nemlig udvikle videre på den gamle Ferrari-motor som Sauber bruger. Peter Sauber er interesseret i at sælge til Lotus, da forhandlingen med Toyota ikke førte til noget. I stedet er Minardi favorit til at sælge deres team til Toyota
PH  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk