Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
16.11.1999
 Sauber omstrukturerer
 Testskema for Jordan
 Jordan får støtte af Honda
 Mercedes: Nej til farveskift.
 Irvines datter
 Walkinshaw sur på rygter
 
15.11.1999
 Lauda til Mercedes?
 Ecclestone foretrækker Toyota
 V12´er i Ferrari fra 2001?
 

Hop til top16.11.1999

Sauber omstrukturerer

1999 var ikke et guldrandet år for Sauber, men igen forsøger Peter Sauber at få teamet rettet til så de måske kan tage et skridt fremad. Således er blevet foretaget et par ændringer i teamets struktur. Peter Sauber fortsætter som den overordnede leder og formand for Sauber AG. Den operationelle styring af teamet bliver fra den 1. januar 2000 overtaget af Heinz Haller der er direktør i Sauber samt medlem af teamets direktion. Han har tidligere arbejdet på internationalt plan i en kemisk virksomhed. Den operationelle leder på det tekniske område vil fortsat være Jost Capito.

Derudover har teamet fra 1. december ansat en ny leder til at opbygge teamets marketingafdeling. Marco Feser kommer til Sauber-teamet og har fået til opgave at markedsføre Sauber og lade det integrere i hele Sauber-koncernen. Feser har tidligere erfaring fra bilbranchen, ved blandt andet at have arbejdet med udviklingen af Porsche som et brand.

BB  


Hop til top
Testskema for Jordan

November er off-season og de 11 teams holder deres racere på fabrikkerne mens der flittigt bliver udviklet og gjort forberedelser til den kommende sæson. Der er godt 14 dage tilbage indtil det igen er tilladt at køre tests og flere teams er begyndt at lægge planer for hvornår og hvor der skal køres – og hos Jordan er man klar til at give testtid til deres nye kører samt til at teste en Formel 3000-kører.

Trulli har fået nøglerne til Jordan-raceren og er klar til at teste

Jarno Trulli kommer til teamet fra Prost og er klar til at teste for sin nye arbejdsgiver, når han mellem den 1. og 3. december forestår de første testdage på Jerez i Spanien. Den næste testsession som nr. 3 i konstruktørernes VM stiller op til er i Barcelona mellem fra den 9. til 12. december. Det ventes at tjekken Tomas Enge får chancen den sidste dag. Tjekken bliver Jordan-teamets nye testkører. Heinz-Harald Frentzen er stadig på bryllupsferie og vender først tilbage til testarbejdet i januar måned.

BB  


Hop til top
Jordan får støtte af Honda

I den kommende sæson er Honda leverandør af fabriksmotorer til BAR, men også Jordan kommer til at være under Honda-"hatten", eftersom Jordan kommer til at modtage motorer fra Mugen der er Hondas tuningsdivision. Siden Honda i 1991 trak sig ud af Formel 1 fortsatte Mugen med at udvikle på den gamle motor og blandt andet fik de deres store gennembrud i 1996 hvor Olivier Panis sikrede Mugen den første sejr - siden da gik det videre til Jordan hvor motoren fungerer i næsten perfekt balance med chassiset.

Der er meget der tyder på at BAR og Jordan ikke får den samme motorer, men det ventes at der i nogle tilfælde kan drages fordel af fælles synergier, men udviklingen og arbejdet vil blive opdelt i to divisioner med det primære fokus på motoren til BAR. Men Mugen har lovet Jordan at de vil være godt med, og flere kilder peger på at den nye Honda-motor ikke er helt så stærk som tidligere antaget og at den ikke er holdbar. Mugen-motoren er i forhold til de andre motorer i Formel 1-feltet i den bedre ende, men kan ikke holde trit med eksempelvis Ferrari og Mercedes.

BB  


Hop til top
Mercedes: Nej til farveskift.

Kilder hos Mercedes har i dag afvist rygterne om et muligt farveskift på McLaren-Mercedes teamets to biler. Rygter vedr. Et farveskift har stået på et par dage, hovedsagelig i den tyske presse.
Rygterne gik på at McLaren Mercedes teamet fra næste sæson ville køre i hovedsponsoren West's rød-hvide farver, som Zakspeed teamet gjorde det sidst i firserne. Men med udmeldingen fra Daimler-Chrysler, som ejer 40% af McLaren-Mercedes teamet, er luften taget fra det rygte, I hvert fald for en tid.
CS  


Hop til top
Irvines datter

Som international stjerne må man vinke farvel til sit privatliv og vænne sig til mediernes snagen. Formel 1-kørerne er i pressens søgelys og de må finde sig i underholdende historier - sande som usande - bringes for dagen i magasiner, aviser m.m. Derfor er det kommet som noget af en overraskelse, at formel 1s playboy nummer 1, Eddie Irvine, er far til en pige på tre år. Irvine har aldrig holdt datteren som en hemmelighed, men har ikke før udtalt sig om hende offentlig. Nu afslører han hende selv i sin bog: "Life in the fast lane".

Moderen er den halvt skotske, halvt kinesiske Maria Drummond, som Irvine mødte da han kørte formel 3000 i Macau. Deres forhold varede indtil 1996, da Irvine blev ansat i Ferrari. De to kommer stadig godt ud af det med hinanden, selvom de ikke ses så ofte og Irvine, der indrømmer han hader børns støj, er meget glad for Zoë, som pigen hedder: "Hun er som regel meget genert overfor mig, men i år er vi kommet tættere på hinanden." Han fortæller om et besøg på hans skib 'Anaconda': "Zoë er mega! Vi grinede, legede ombord på min båd og i havet og brugte bare tid sammen. Hun er overhovedet ikke noget besværligt barn, hun er en skøn unge, som holder meget af sin seng - præcis som mig!"

Irvine, der bor sammen med sin hollandske modelkæreste, så gerne at Drummond og Zoë flyttede til Nordirland for at være tættere på hans forældre, men siger selv at: "Det er Marias beslutning og sådan skal det også være."

CBA  


Hop til top
Walkinshaw sur på rygter

Arrows teamchef Tom Walkinshaw tilbageviser på det kraftigste rygter om, at Prodrive firmaet, som er ledet af bl.a. den tidligere Benettonchef, David Richards, er på vej til at overtage Arrows teamet.

Prodrive er et team, som har specialiseret sig i at klargøre biler til løb. Specielt i BTCC (Ford Mondeo) og VM-serien i rally (Subaru) har Prodrive gjort sig gældende.

Det er dog en kendsgerning, at Arrows i de sidste par sæsoner, har mistet sponsor på sponsor, Zepter og Danka, som ikke har villet proppe flere penge i teamet. Og efter Prins Maliks fejlslagne forsøg på at få specielt afrikanske sponsorer, og dermed farvede kørere ind i Formel 1, er der ikke meget at gøre med økonomisk. Man sætter i øjeblikket sin lid til den ene ejerne af teamet, Morgan Grenfell, som er et børsfirma, en division i Deutsche Bank der blev bragt ind i billedet af Prins Malik.

Ligesom Benetton, der heller ikke har det godt økonomisk, er man i fuld gang med at gøre bilen til næste sæson klar. Der skulle det være sikkert at man vil køre med Supertec motoren, som nok vil være en bedre løsning end den motor man har benyttet i år. Den er oprindelig udviklet af Brian Hart, som ellers er lidt af en troldmand med motorer, men måske ikke når det gælder V10 motorer. Man har endvidere lavet et nyt designteam, som udelukkende skal arbejde med 2000 modellen. Hvad med kørere, ja, det skulle være sikkert at Pedro de la Rosa forsætter, og med hensyn til Takagi, er det ikke helt på plads endnu - læs penge.

Tidligere på året var Arrows også sat i forbindelse med Lotus Racing, der er ejet af David Hunt, en bror til afdøde James Hunt, tidligere verdensmester. Men det havde vist ikke meget på sig. Det er også dementeret af Tom Walkinshaw tidligere på året.

PDL  


 

Hop til top15.11.1999

Lauda til Mercedes?

Kilder i Tyskland vil vide at Niki Lauda skal overtage Nobert Haugs plads som chef for Mercedes. Haug vil i stedet blive teamboss for et hold i den genopståede DTM-serie. Lauda trak sig tilbage fra formel 1 i 1985 for at tage sig mere af sit flyselskab. Desuden har han været knyttet til sit gamle team, Ferrari, som konsulent, indtil han for to år siden faldt i unåde. Nu kan han opleves som en del af RTLs tv-dækning af formel 1 og ellers i pressen med sine mange kommentarer og vurderinger af først og fremmest Ferrari.

Grunden til Haugs fyring skulle være at Mercedes ønsker en person, der er bedre til profilere sig selv og firmaet i medierne. Men der er som sagt tale om et meget løst rygte og så længe der ikke er noget, at udsætte på Haugs udførelse af arbejdet, kan det ikke tolkes som andet. At Lauda de seneste år har været nært forbundet til McLaren-teamet, som han også vandt en titel med, er ingen hemmelighed, så muligheden for en ansættelse er ikke grebet ud af luften. Men mon Lauda er det oplagte valg til en så vigtig stilling som Haugs? Det er ikke de diplomatiske evner østrigeren har imponeret med de seneste par år.

CBA  


Hop til top
Ecclestone foretrækker Toyota

Der skulle nu ikke herske nogen tvivl om, at Toyota befinder sig i formel 1 med sit eget team, inden år 2003. Allerhelst, hvis det stod til Toyota, i 2001. Det vil de gerne ofre £100 millioner pund på det første år plus det depositum det kræves af seriøse kandidater til det tolvte team. Her siger rygtet de står forrest i køen, for det japanske bilmærke er klart Ecclestones favorit. Forhandlingerne skulle være i de sidste stadier. Hvis dette skulle mislykkes, har Toyota ikke afvist tanken om at købe enten Arrows eller Minardi, om det blev nødvendigt.

Toyota har allerede testet forskellige designforslag til formel 1-raceren, afslører insidere. Testen foregik i Cologne under ledelse af Alain Decortanze, tidligere rallykører. Også jagten på mulige samarbejdspartnere og sponsorer er gået ind, her i blandt Castrol.

CBA  


Hop til top
V12´er i Ferrari fra 2001?

Det forlyder at Ferrari vil gå over til en V12 motor i år 2001 sæsonen. Rygtet har tidligere svirret, men nu virker det mere sandsynligt, i og med andre hold som Honda og BMW går med tanker i samme retning.

En V12 motor giver flere hestekræfter end en V10'er, men de har indtil nu også været meget større og tungere. Men ingenting står jo stille, hverken tiden eller udviklingen, så Ferrari siges at have udviklet en V12'er der faktisk skulle være lettere end deres nuværende V10'er.

Ferrari begynder at teste den 1 december. Det bliver Luca Badoer og Rubens Barrichello der kommer til at stå for den første del af udviklingen af næste sæsons bil. Schumacher har nemlig fået lov til at kommer sig fuldstændigt over sit benbrud, indtil han til januar også skal begynde at teste.

HPR  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk