Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
22.11.1999
 Senna-sagen afsluttet
 Enge tester for Jordan
 Hvad bliver Williams holdets nye farver?
 
21.11.1999
 McLaren justerer kursen.
 Ny test på Kyalami?
 

Hop til top22.11.1999

Senna-sagen afsluttet

Appelsagen vedrørende Ayrton Sennas uheld på Imola i 1994 er allerede overstået. I fredags forsøgte anklageren at få bekræftet det oprindelige krav om 1 års fængsel til Patrick Head og Adrian Newey. De blev frifundet, da de udelukkende havde overopsyn med udfærdigelsen af ratstammen. Advokaterne for Newey mente at man i stedet burde gå efter de personer der rent faktisk havde udført arbejdet. Det skulle i givet fald være Alan Young og Brian Fisher der i stedet skulle anklages – Young som designer af ratstammen og Fisher for hans belastningstests af ratstammen. Derudover mente Neweys advokater at Tony Pilcher burde have været anklaget sammen med Head og Newey, eftersom det var ham der godkendte den famøse ratstamme.

Anklageren bygger sin sag på at ratstammen ikke holdt til presset, efter at stammen var blevet forkortet, efter opfordring fra Senna selv. I dag blev det så klart, efter at Patrick Heads advokater blev hørt, at der ikke var noget nyt i sagen. Eftersom der ikke er noget nyt har dommeren afvist sagen og den lukkes dermed. Om der på et senere tidspunkt bliver rejst yderligere anklager i sagen er fortsat uvist, men retssagen bør på dette tidspunkt med de involverede parter være overstået.

BB  


Hop til top
Enge tester for Jordan

Thomas Enge vil lave en test for Jordan næste måned. Den tjekkisk fødte Enge skal kun lave en test for Jordan, da det er tale om en sponsoraftale Jordan har med Pilsener Urquell.
BKP  


Hop til top
Hvad bliver Williams holdets nye farver?

Cigaretfirmaet Winfields farvel til Williams holdet samtidigt med at BMW er blevet dets nye motorleverandør (samtidigt med at der selvfølgelig ikke sker ret meget på F1 banerne i øjeblikket), har medført at Williams bilens kommende udseende bliver debatteret vidt og bredt.

Williams har da også meddelt, at de vil have et "friskt nyt look" klar til 2000 sæsonen. Nogle mener, at med BMW som motorleverandør og kapitalindskyder kan betyde at bilen vil blive malet mørkeblå og hvid, som er BMWs tidligere testfarver, sammen med en rød og en blå streg, der skal repræsenterer det tyske mærkes M-motorsports division.

Sideløbende med al den farvesnak kan de tyske ingeniører dog få fortalt, at holdet motor program kører lige efter planen. Firmaets nye V10 motor siges at klare sig rigtigt godt på dynamometeret. Så kaldte "bane tests" har også resulteret i nogle lovende resultater, efter at tallene var blevet kørt igennem holdets egne computersimulationer.

HPR  


 

Hop til top21.11.1999

McLaren justerer kursen.

McLaren-team'et vil give den en ekstra tand for at sikre sig begge titler i 2000. Stabilitetsproblemer i den forgangne sæson betød, at Hakkinen med nød og næppe sikrede sig kørernes titel, mens Ferrari løb med konstruktørernes titel, blot 4 points foran det lettere skuffede Mercedes-McLaren team. Derfor deltager McLaren i alle de tre forestående test-sessioner i december: Jerez 1-3/12, Barcelona 9-12/12 og igen på Jerez 14-16/12. Da Hakkinen først ventes tilbage i starten af januar, vil hovedparten af arbejdet på banen blive udført af David Coulthard. Dog håber man også at kunne gøre brug af holdets nye testkører Olivier Panis, men det afhænger af om han i tide bliver frigjort for sine kontraktmæssige forpligtelser. McLarenfolkene ventes at koncentrere sig om indarbejde de erfaringer, man har opnået med MP4-14 i næste sæsons racer, der - meget forventeligt - bærer betegnelsen MP4-15. Sammenlignet med ærkerivalerne Ferrari havde Mercedes-McLaren betydelige problemer med vognenes stabilitet, hvad der nok i sidste ende blev afgørende for placeringen af konstruktørernes titel. Dette forhold vil man nu arbejde meget målrettet på at finde tilfredsstillende løsninger på.
GRN  


Hop til top
Ny test på Kyalami?

Den Sydafrikanske bane, Kyalami, er på ny blevet nævnt som en mulig vært for en del af den kommende vinters testkørsler. Kyalami banen blev sidst benyttet i test øjemed sidste vinter, hvor både Williams og BAR teamet tog turen til Sydafrika for at gennemføre et testprogram under mere optimale vejrforhold, end det Silverstone normalt kan byde på i vinterhalvåret. Testen blev en lokal succes, da ikke mindre end 70.000 tilskuere overværede testen over de relativt få dage, som den varede.

Sydafrika er et af de få lande, der har haft en national Formel 1 serie, og Formel 1 sporten er stadig meget populær. Og selv om det sidste Grand Prix på Kyalami blev kørt i 1993, har sydafrikanerne med al tydelighed ikke mistet interessen for Formel 1 sporten. Et endeligt tilsavn om en test periode mellem d. 8 og 14 februar vil blive modtaget med glæde i Johannesburg. Og Jaguars, Jordans samt McLarens tilsavn om også at deltage i testen, vil formentlig øge interessen yderligere.

Den Sydafrikanske bane skal også danne rammen om et historisk arrangement senere på året, helt nøjagtig i oktober, hvor der blandt andet vil blive afholdt et Formel 1 løb med 19 gamle Formel 1 vogne. Den ældste vil være en March 701 fra 197O, som muligvis er identisk med den March 701/9, som John Love (RSR) kørte for det lokale Gunston team under det sydafrikanske Grand Prix i 1971, for der er faktisk intet der tyder på at denne March på noget tidspunkt har forladt Sydafrika igen.

CS  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk