Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
24.11.1999
 Panis langer ud efter Prost
 BAR skifter gear
 BMW og Castrol
 Nyt Sauber team
 March atter på banen
 
23.11.1999
 Jordans skjulte talent
 Teams til Kyalami
 Eddie Jordan skifter politik
 Badoer bliver
 "Nyt" team i Formel 1?
 

Hop til top24.11.1999

Panis langer ud efter Prost

Som oftest giver kørerne udtryk for deres frustrationer og bitterhed når de har forladt et team, og de kørere som umiddelbart har fået en fyreseddel er ofte ude med riven efter deres tidligere team og arbejdsgiver. Olivier Panis er ikke nogen undtagelse, og han har blandt andet rettet en anklage imod Alain Prost for hans måde at lede sit team på.

Olivier Panis kom ind i Formel 1 i 1994 med Ligier-teamet der på det tidspunkt udelukkende kunne overleve eftersom de anvendte det succesfulde Renault-motorer. I debutsæsonen blev det endda til en podieplacering på Hockenheim hvor han blev nummer to efter Gerhard Berger i Ferrari. Franskmanden fik sit helt store gennembrud da han i 1996 vandt det kaotiske grand prix i Monaco, og året efter, hvor teamet skiftede navn til Prost Grand Prix - var Panis en af de kørere der fik det optimale ud af dækkrigen mellem Goodyear og Bridgestone - og var i flere af de indledende løb en reel trussel til de etablerede teams, men hans voldsomme ulykke i Montreal satte en foreløbig stopper for franskmandens Formel 1-eventyr.

Han gjorde dog comeback i den samme sæson - efter have brækket begge ben - og klarede det umiddelbart meget godt. Men i hele 1998 og store dele af 1999 stod han klart i skyggen af Jarno Trulli der var markant hurtigere. Konsekvensen blev i sidste ende at Prost ikke længere ville beholde Panis - der i stedet måtte overlade sit sæde til en anden franskmand, Jean Alesi.

Hvad er det så som Panis mener at Alain Prost gør galt i sin håndtering? "I en verden som Formel 1, hvor teknologi er så vigtigt, skal Alain huske at der stadig er et menneskeligt element," lyder Panis' kritik. Hvordan det specifikt har udartet sig fortæller historien ikke så meget om, men Prost kunne have fyret ham allerede efter 98-sæsonen hvor han slet ikke havde vist noget af format, men Prost gav ham endnu en chance (måske også for at beholde Peugeot, ikke at forglemme!)

Panis mener at han i år kom i lidt af en køremæssig krise eftersom hans manager og nære ven, Peter Poeliejoe-Vewald blev syg og døde af kræft i forsommeren. I den svære tid mener Panis at Alain Prost ikke til fulde formåede at hjælpe ham gennem krisen. Dog blev det noget bedre da Keke Rosberg overtog manageraktiviteterne og siden hen skaffede ham en plads som test- og reservekørere for McLaren. Dette kan øge Panis' markedsværdi og franskmanden kan blive et hot navn i flere teams eftersom han kan komme med erfaring fra et af Formel 1's bedste team. "Næste år bliver en nyt forløb for både mig og teamet," siger Panis om sig selv og sin tidligere arbejdsgiver. Olivier Panis kom i sin tid fra Formel 3000 og har aldrig kørt for andre teams end Ligier/Prost. Udover testaktiviteterne for McLaren ventes det at Panis bliver en af kørerne i Mercedes DTM-racere.

BB  


Hop til top
BAR skifter gear

Det storstilede BAR-projekt fik et alvorligt skud for boven i denne sæson. Teamet kom ind i Formel 1 som et af de virkelig økonomisk tunge teams, men mega-million budgettet gav ikke et eneste point. I denne tid har teamets ledere travlt med at placere ansvaret på hinanden, da ingen af lederne tør stå frem og indrømme at 1999 var et megaflop.

Mens forvirringen er stor i BAR-teamets top ser det dog ud til at folkene på fabrikken endnu er i stand til at fortsætte deres arbejde uforstyrret. Med det kommende samarbejde med Honda følger der også research fra Hondas eget forliste Formel 1-projekt og en af de markante fordele ved den kommende BAR-racer bliver Hondas udviklede gearkasse samt transmissionssystem. Det sidstnævnte er især en fordel eftersom BAR i 1999 har haft store problemer med transmissionen. Samtidig er systemet blevet godt udviklet og kan være med til at give Honda-motoren optimale betingelser, således at effekten af motoren kan anvendes så optimalt som muligt.

Derudover ventes det også at teamet i den kommende tid vil satse på et mere konservativt design, og udviklingen vil i fremtiden primært fokusere på at gøre raceren mere holdbar. Dermed kan teamet komme til at miste terræn i forhold til de andre teams, men det ventes at det vil være et bedre udgangspunkt at arbejde videre fra. Om ikke andet kan BAR-teamets kommende sæson kun blive bedre.

BB  


Hop til top
BMW og Castrol

Så er BMW ved at være klar med deres nye motor. Den er nu rigtig klar til at blive testet på banen, og efter forlydender fra BMW, skal den testes første gang d. 8 dec. på Jerez i en Williams (selvfølgelig), og med Ralf Schumacher bag rattet. Det vides dog ikke i skrivende stund om det bliver i den nye eller "gamle" Williams.

BMW er også fremme for at afkræfte rygter om, at de har lavet en V12. BMW's tekniske direktør, Paul Rosche siger: "Vi havde også en V12'er på bordet under planlægningen, men den blev ret hurtigt droppet til fordel for V10. V12'eren har nogle fordele fremfor V10'eren, men ulemperne er for os at se større. Den vil være for lang og tung, samt at den er mere brændstofskrævende."

BMW's motorsportschef Gerhard Berger udtaler: "Vi havde også en V12 motor i tankerne, men valgte en V10, udfra bl.a. vægt og brændstofkriterier. Den motor vi nu har udviklet, vil måske ikke vinde løb i 2000 sæsonen, men vi forventer at i 2001, vil den være med helt fremme og vinde løb."
Det menes, at den nye motor vejer lige omkring de 110 kg. og yder godt 800 HK. M.h.t. V12 motorer, har Ferrari udviklet en, Mercedes og Renault har ifølge rygter planer om at udvikle hver deres V12'er.

Til 2000 sæsonen har BMW indgået en 5 års kontrakt med Castrol om, at Castrol skal være leverandør af div. olier. Dette gælder også for de almindelige gadebiler og motorcykler. Castrol er hermed det mærke som BMW's værksteder verden servicerer deres køretøjer med. Castrol bliver også sponsor for Williams, dog ikke hovedsponsor, idet man vil forbeholde sig ret til også at kunne levere til andre teams.

PDL  


Hop til top
Nyt Sauber team

Det er dog ikke helt sandt, men der har været en del udskiftninger i teamet på det seneste. Nye i teamet er Mika Salo, som i år har været reservekører hos BAR og Ferrari, hvor han hos sidstnævnte har gjort det så godt, at han vel har en del af æren for, at Ferrari kunne rende med konstruktørernes VM. Sergio Rinland, tidligere BMS Scuderia Italia, Brabham, Tyrrell, Benetton og Ferrari, skal være chefdesigner, Willy Rampf skal være chief race engineer med ansvar for løb og test, har senest været hos BMW, Heinz Haller bliver operation manager og Marco Feser ny marketingchef.

Mika Salo er selvfølgelig glad for at have et fast job i de næste 2 år, det lyder kontrakten på, og han starter testarbejdet 8 december. "Jeg er glad for kontrakten med Sauber, og jeg forventer de næste 2 år, at jeg kan være med til at putte Sauber højere op. Jeg har fået en masse input hos både BAR og ikke mindst Ferrari."

Efter at Jean Alesi valgte at køre for Prost, skulle Sauber have en kompetent kører ved siden af Pedro Diniz, og mon ikke et eller andet sted, at Ferrari har sagt tak for hjælpen til Mika Salo, og hjulpet ham til pladsen hos Sauber?

Sauber vil lancere deres nye C-19 model d. 2-2-2000 kl. 20,00 i Zurich. Præsentationen vil blive lidt af et show med hunde, heste og rensdyr. Billetter til showet koster henholdsvis 40 og 30 schweizerfranc for 1 og 2 klasse billetter. Konferencier bliver Kai Ebel, kendt fra RTL formel 1 transmissionerne, det er ham der farer rundt i pitlane, og Marc Surer, tidligere formel 1 kører. Og selvfølgelig vil de mest repræsentative mennesker i teamet være tilstede.

PDL  


Hop til top
March atter på banen

Det ser ud til at der kommer til at være rift om pladserne i formel 1 de næste par år. For det første er det ikke længere nogen hemmelighed, at Toyota vil gøre sin entré i F1, og der er vel heller ikke nogen der på forhånd udelukker Honda. Derudover, har David Richards solgt 49% af aktierne i sit Prodrive firma, for at kunne udvide sin motorsports aktiviteter til også at omfatte F1.

Det sidste nye er, ifølge Autocar Magazine, at March skulle være på vej tilbage på formel 1 banerne igen. Robin Herd, som var et af holdets oprindelige grundlæggere, og hans partner Mike Earl har i længere tid haft planer om at puste nyt liv i det gamle team, og er ude for at skaffe sponsor penge til projektet.

Det forventes, at teamet vil være klar til at genindtræde på scenen i 2001 eller 2002 sæsonen, alt afhængigt af hvornår de to fyre har fået skabt et tilstrækkeligt stærkt sponsor grundlag.

"Et par meget seriøse sponsorer har allerede kontaktet os, og vi mangler egenlig bar at skrive papirerne under. Når det først er gjort, er vi klar til at gå i gang. Men", understreger Heard, "vi fortsætter kun så længe vi har de nødvendige financielle midler på plads".

Disse midler menes de to partnere at være ved at finde i Mellemøsten. Det kunne derfor tyde på, at muligheden for holdets tilbagevenden kommer til at være forbundet med Bernie Ecclestones forhandlinger omkring afholdelsen af et GP i netop et af de arabiske lande.

March temaet blev oprindeligt grundlagt i 1969, og de var sidst repræsenteret i F1 i 1992. Navnet March kunne måske friste en til at tro, der alene er tale om en reference til fart (lydens hastighed), men det er faktisk også et akronym dannet af navnene på teamets fire grundlæggere: Max Mosley (i dag præsident for FIA), Allan Rees, Graham Coaker og Robin Heard.

Temaet fik tre sejre i sin debutsæson i 1970, og en samlet tredjeplads i konstruktørernes mesterskab. Derudover slog March alle rekorder i antal byggede formel 1 biler i samme sæson. En anden, og på sin vis mindre flatterende rekord, satte teamet i 1972. Teamets egen bil den pågældende sæson var efter sigende helt forfærdelig at køre. Teamets to kørere Niki Lauda og Ronni Peterson hadede den, og holdet klarede sig elendigt. March byggede dog samtidigt F1 racere til andre hold, og teamet byggede derfor samme år en racer til Mike Beuttlers private team. Den bil var meget bedre en holdets egen vogn, og man skrottede derfor 721X'eren til fordel for 721G'eren. G'et stod for Guinness Book Of Records da bilen blev designet og bygget på bare ni dage, en rekord der til mit kendskab ikke er slået til dato. Med de udviklings-tider og -omkostninger der er forbundet med F1 deltagelse i dag, er det nok heller ikke en rekord selv et genopstået March team vil kunne slå i fremtiden.

HPR  


 

Hop til top23.11.1999

Jordans skjulte talent

I et britisk TV-show var Eddie Jordan blevet hevet ind for at vise et skjult talent – som for mange Formel 1-interesserede ikke er så ukendt endda. Eddie Jordan gav den på trommer i et band sammensat af kendte sportspersonligheder. Bandet bestod foruden Eddie Jordan af en spydkaster – Tessa Sanderson, som forsanger. Den tidligere Wimbledon-mester Pat Cash gav den på guitar mens en cricketspiller også stod for sangen.

Det var efter sigende ikke til at se at det var amatører der spillede for fuld musik, mens det sammensatte band spillede Shania Twains seneste hit "Man, I feel like a Woman". Eddie Jordan har ved flere lejligheder vist sit talent som trommeslager og Jordan-teamet har ofte underholdt med koncerter – blandt andet ved det britiske grand prix. At Jordan har et særligt forhold til musikken ses af hans udtalelser da Damon Hill kom til teamet sidste år – briten kom til teamet fordi de manglede en guitarist – som Eddie Jordan senere kaldte "en af verdens dyreste guitarister i verden!"

Giver Eddie Jordan et nummer til Hills afskedsfest - måske var det "That don't impress me much"?

BB  


Hop til top
Teams til Kyalami

Kyalami-banen i Sydafrika håber på at igen blive vært for et grand prix 2001. Indtil da må man nøjes med at afholde test, for banen er godkendt af FIA. I begyndelsen af forrige sæson var der stor succes med en test med Williams og BAR. Disse to vender tilbage den 8. til den 14. februar, nu i selskab McLaren, Stewart og Jordan. Man forventer der dukker 200,000 tilskuere op.

Også Ferrari skulle gerne blande sig med de andre teams på Kyalami. Teamet har ellers altid foretrukket at tilbringe vintermånedernes tests under private former, uden mulighed for sammenligning med andre teams. Men efter chokket over forskellen på McLaren og dem selv i de første tidtagninger i Melbourne 1999, kan det være de vælger at bryde traditionen.

Kyalami er særlig populær før sæsonstarten, fordi at forholdene har visse ligheder med de australske. År 2000-sæsonen starter d. 12. marts ifølge en foreløbig kalender.

CBA  


Hop til top
Eddie Jordan skifter politik

Det har ellers været Eddie Jordans "personalepolitik" at hyre unge talenter udenfor Formel 1 – blandt andet kan Michael Schumacher, Rubens Barrichello, Eddie Irvine og Ralf Schumacher nævnes som nogle af de nuværende topkørere der begyndte hos Jordan. Men nu er stilen lagt noget om!

Kørersammensætningen i år var et tydeligt eksempel på at det ikke længere er unge kræfter der tæller for Eddie Jordan. Valget af Damon Hill i to sæsoner gav inspiration til forbedringer af raceren – og teamets første sejr. Frentzen førte det et skridt videre og var manden bag teamets bedste år nogensinde. Med Hills farvel til Formel 1 kunne man jo ellers have troet at Eddie Jordan ville sende sine talentspejdere ud i marken og finde et nyt stortalent.

Eddie Jordan vælger i dag rutinerede kørere - Trulli er optimal for Jordan-teamet.

Valget faldt alligevel på Jarno Trulli – der er ung i Formel 1, og har haft et par læreår – først opdaget af Minardi og siden hen hos Prost. Grunden til ændringen i kørervalget, er ifølge Eddie Jordan at teamet ikke længere blot ser på omgangstider, men at tests viser kørerens egenskaber over flere omgange, og derfor vil teamet ikke længere hente uprøvede og uerfarne kørere til teamet. "Vi har nu fået Jarno Trulli, og som jeg ser det kan Jordan ikke bede om noget bedre," siger Eddie Jordan.

BB  


Hop til top
Badoer bliver

Helt arbejdsløs bliver Luca Badoer næppe, selvom han efter alt at dømme ikke er at finde hos Minardi næste år. Italieneren fortsætter i den kommende sæson som testkører for Ferrari. Badoer valgte ellers midt på sæsonen at lægge låg på forhandlingerne med Ferrari om at forsætte som testkører, da teamet valgte at bruge Mika Salo som erstatning i Schumachers fravær, og der var meget der indikerede at Badoer netop af denne grund ikke længere ville være ansat hos Ferrari.

Derfor begyndte der blandt andet at cirkulere rygter om at Jos Verstappen ville overtage pladsen efter Badoer. Senest er hollænderen blevet et emne hos de to små team - Minardi og Arrows. Badoer har derfor valgt at sige ja tak til Ferraris tilbud om at forlænge testkontrakten - måske som følge af at han ellers ikke har så meget andet at tage sig til!

Det ventes at Badoer i givet fald forlader teamet efter 2000-sæsonen, men han er specielt ønsket hos Ferrari inden sæsonstarten i Melbourne i marts, eftersom han skal køre en stor del af udviklingsarbejdet på de to løbsracere, samt give Barrichello et godt indblik i hans nye racer, mens Michael Schumacher kan koncentrere sig om forberedelserne til et VM-angreb.

BB  


Hop til top
"Nyt" team i Formel 1?

Det kan måske blive en realitet, hvis alting går vel. I løbet af weekenden har David Richards, stifter og ejer af Prodrive, nemlig solgt 49 % af aktierne i Prodrive til et investeringsselskab, Apax. For at gøre forvirringen total fra starten af, så er salget reelt sket til Apax og en samarbejdspartner, Pall Mall Capital Partners, som er ledet af Nicky Samengo-Turner, hvis familie har været involveret i Lola Formel 1 teamet tidligere.

Denne kapitalindsprøjtning som her har fundet sted, gør det muligt for Prodrive at udvide sine arbejdsområder. David Richards udtaler: "Vi satser på, at få en global indsats, med aktiviteter indenfor forskellige motorsportsgrene, det vi tænker på lige nu er, NASCAR, Superbikes, Touring Car og selvfølgelig Formel 1. Det vigtigste i første omgang, er at komme i gang i Formel 1 på den ene eller anden måde. Det udelukker ikke de andre emner. Mit mål er at have et selskab, der om 3-4 år er mere end $ 243 mill. værd."

Det er blevet benægtet af både David Richards og Tom Walkinshaw, at man har talt om at overtage Arrows teamet. David Richards udtaler også, at han er lidt bange for at starte sit eget Formel 1 team, og det er jo også både dyrt og svært at starte fra bunden. Så løsningen med at træde ind i et eksisterende team, er den mest fornuftige og umiddelbare løsning.

I øjeblikket er Prodrive engageret i BTCC og VM i rally, og vel med den største succes i rally, hvor man har styret Subaru teamet. Dette har givet 1 VM for kører og 3 VM for konstruktører. David Richards selv har været medkører for Ari Vatanen tilbage i 1981 og de vandt sammen VM dette år.

Men lad os se hvad det bliver til. Der er jo ikke vildt mange pladser og teams at involvere sig i, og med de krav som Prodrive har stillet for at engagere sig, kan det blive svært, men mon ikke der er et eller andet under opsejling, for man gør normalt ikke så meget opmærksom på sig selv, uden at der er rimelig konkrete planer noget, og slet ikke med så mange penge involveret.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk