Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.11.1999
 Minardi med Daewoo?
 Ferrari-præsentation booket
 Ford på opkøb
 Ny vinkel for Diniz
 Frentzen vil fremad
 Ferrari-motor ingen revolution
 Lettelse for Trulli
 Bridgestone uden forfordeling
 Fremgang i år 2000 for Zonta
 Hvorfor klarede Zanardi sig så dårligt i år? Andretti har måske svaret!
 Burti testkører for Jaguar
 Alesi vil have udfordring
 Senna + Mansell = Heidfeld
 Barrichello forbereder sig
 Schumacher fyrer Bushinger
 
24.11.1999
 Panis langer ud efter Prost
 BAR skifter gear
 BMW og Castrol
 Nyt Sauber team
 March atter på banen
 

Hop til top25.11.1999

Minardi med Daewoo?

Det lille Minardi-team har endnu ikke fået deres motorkontrakt med Supertec på plads, og samtidig går der nu rygter om at det koreanske bilmærke Daewoo har planer om at kommer ind i Formel 1 som samarbejdspartner med Minardi. Ifølge Gabriele Rumi skulle "en Formel 1-motor i 2002 være muligt for det koreanske mærke." Dog gik der ikke mere end et par timer, førend der kom nogle andre meldinger fra teamet. "Der er ikke nogen sandhed i disse udtalelser," siger en talsmand fra Minardi, og så kan man da ellers undre sig over hvad de taler om hos Minardi - i øst og vest.

Indtil et eventuelt samarbejde kan med Daewoo realiseres - uanset om det er sandt eller ej - skal teamet bruge en motor, og det ventes at de får fingrene i Supertec-motorerne. "Briatore er meget forvendt på nogle punkter, men vi vil gennemføre det meget hurtigt," siger Rumi. Supertec med Briatore i spidsen har hidtil været noget afvisende ved også at levere til Minardi, men det ventes at de to parter finder et forlig. Det er meget vigtigt for blandt andet Rumi at få en aftale med Supertec igennem - ikke kun for at teamet har en motor til næste år, men også for at sikre sig at deres aktier ikke bliver mindre værd. Hvis aftalen med Supertec går i vasken kan blandt andet Prodrive lure i kulissen og være klar til at købe teamet rimeligt "billigt", hvorfor Rumi kan have interesser i at lufte nogle rygter om Daewoo.

BB  


Hop til top
Ferrari-præsentation booket

Så er det igen tid til notere en dato i Formel 1-kalenderen. Luca di Montezemolo har fortalt at den nye racer bliver præsenteret for verdenspressen den 25. januar. Teamet er opsatte på at de vinder begge VM-titler i sæsonen 2000, hvor det i år blev til en VM-titel for konstruktører. Sidste gang teamet vandt kørerne VM ligger nu mere end 20 år tilbage, da sydafrikanere Jody Scheckter vandt titlen.
BB  


Hop til top
Ford på opkøb

Ford har i dag offentliggjort at de har købt Pi Group, et firma der beskæftiger sig med højteknologisk elektronik. Pi Group er allerede stærkt involveret i motorsport, blandt andet som leverandør i ChampCar-serien. Firmaet har primært et marked i USA men har hovedsæde i Cambridge. Ved købet bliver Pi en underafdeling af Ford-koncernen.

"Købet af Pi Group styrker vores motorsports-portefølje. Det vil også øge hastigheden hvormed teknologien går fra motorsport til de normale Ford-biler til forbrugerne. Vi har forbedret vores evner indenfor motorelektronik, en stadig stigende del af biludvikling," siger Neil Ressler fra Ford.

Det som Pi især har været på forkant med indenfor motorsport er deres telemetri-systemer der er blandt de allerbedste i verden.

BB  


Hop til top
Ny vinkel for Diniz

Siden Pedro Diniz kom ind i Formel 1 i 1995 med det lille Forti-team har han betalt for at køre med i Formel 1 - men efter 5 år i sporten har det vist sig at han egentlig er værdig til at modtage løn for sin kørsel, og det er lidt af en specialitet at se en tidligere betalende kører få løn for sit arbejde. Peter Sauber har fortalt hvorfor teamet nu vælger at give ham løn for sit arbejde. "Pedro viste i sin fem Formel 1-sæson at han er en kører med en konstant god præstation, og regelmæssigt køre med i top-10. Hans konstruktive samarbejde under udviklingen af raceren og hans positive måde at arbejde på sammen med hele teamet har overbevist os om at Pedro vil være vores mand i år 2000." Rosende ord fra Peter Sauber om en kører der er steget meget i agtelse de sidste par år.

Samtidig har Diniz også ændret stilen, sådan at han er langt mere fokuseret på at køre Formel 1 end blot at være med. "Pedro er ikke den kåde karakter som han engang var. Han er mere fokuseret på at køre og mindre interesseret i at jagte piger," siger Daniel Morelli om hvordan Diniz har ændret sin holdning til Formel 1. Hans personlige træner siger endvidere at Diniz er meget opsat på at nå de mål som han har sat sig. Selv siger Diniz: "Jeg har arbejdet meget hårdt på mit fokus og jeg har brugt meget tid på at finde på måder hvor jeg kan forblive rolig. Det er et job hvor man skal give 100% af en selv, og man må kunne lide at udføre det," siger brasilianeren.

BB  


Hop til top
Frentzen vil fremad

Efter en utrolig sæson ser Heinz-Harald Frentzen frem til den kommende sæson - som forhåbentlig kan blive endnu bedre end 1999-sæsonen, hvor bade han og teamet sluttede på en 3. plads. Frentzen var totalt dominerede i teamet, måske også på en billig baggrund eftersom Damon Hill ikke var særlig nærværende. Næste år vil der unægtelig blive hårdere kamp internt i teamet, men Frentzen er ikke bange for at Jarno Trulli kommer til at forskubbe magtbalancen i teamet.

Dog var Frentzen ked af at han i de sidste løb ikke rigtig fik vist at Jordan kan være med helt fremme. "Jeg ville have ønsket at slutte sæsonen mere positivt," siger Frentzen efter at det blot blev til en 4. plads i Japan, men er godt opmærksom på at Jordan-teamet måske kunne kåres som moralske verdensmestre. "Jeg ved at mange siger at vi var de moralske vindere i mesterskabet på grund af McLaren og Ferraris historie, men jeg må sige at Mika Hakkinen virkelige fortjente titlen. Vi havde ikke en racer der kunne slå dem på alle baner," siger Frentzen der i år oplevede en utrolig forvandling siden skiftet fra Williams-teamet.

Om næste års racer og hans nye holdkammerat siger Frenzen: "Næste år bliver Jordan endnu stærkere - vi har store ting i støbeskeen. Jeg har en meget talentfuld holdkammerat, som vil være meget hurtig. Hvis det ikke er godt for mig, så bliver det godt for teamet," siger Frentzen.

BB  


Hop til top
Ferrari-motor ingen revolution

De mange rygter om at Ferrari var ved at udvikle en supermotor der ville sprænge alle rammer i Formel 1, nægtes af Ferrari-teamet. Blandt andet har det været rygter om at teamet ville bygge en ny motor i beryllium. Det ville gøre motoren lettere og give rum for at kunne gøre motoren kraftigere. Men Ferrari har nægtet dette og siger at de i stedet bygger videre på deres nuværende motor, der i de sidste løb lod til at være på højde med Mercedes-motoren. "Jeg ved hvad ingeniørerne laver. Det er fantastisk, men det er for tidligt at spekulere i fremtidig succes. Jeg er fortsat optimistisk og jeg tror at vi kan vinde begge titler," siger Ross Brawn, teknisk leder hos Ferrari. Den nye motor ligger et pænt stykke over 800 HK.
BB  


Hop til top
Lettelse for Trulli

Ifølge Jarno Trulli er det ligefrem en lettelse at skulle skifte fra Prost til Jordan - og som kører i det 3. bedste team i feltet er der gode muligheder for at gøre en god figur. Et mere optimalt køreskifte kunne Trulli ikke på dette tidspunkt forestille sig - kun en plads hos Ferrari eller McLaren ville have været bedre. Faktisk var Trulli nævnt et par gange som andenkører hos Ferrari inden det blev klart at Rubens Barrichello skulle have det sæde. Hvem ved måske kan han komme til Ferrari efter et par succesrige år hos Jordan?

Om ikke andet ser den 25 årige italiener frem til udfordringerne hos Jordan og i en racer der er væsentlig mere stabil end Prost-raceren var i år. I 1999 blev det totalt til 7 point, hvoraf de seks kom efter hans overraskende andenplads på Nürburgring. Trulli kommer første gang i aktion for Jordan den 1. december, og italieneren ventes at være med til at udføre langt det meste af Jordans testarbejde indtil januar.

BB  


Hop til top
Bridgestone uden forfordeling

Der har været rygter om at Bridgestone under de kommende vintertests især ville give de to topteams, McLaren og Ferrari særlig god behandling. Dette har Bridgestone afvist og fortalt at de har i sinde at give den samme behandling til de 11 teams. Eftersom der er godt en uge til de første testdage har Bridgestone været i fuld sving for at få en masse dæk klar til de mange testdage i december. Den japanske dækgigant har arbejdet på højtryk, sådan at de enkelte teams får de dæk der svarer til dem der skal anvendes i den kommende sæson.
BB  


Hop til top
Fremgang i år 2000 for Zonta

Det er i hvert fald hvad den tidligere Formel 3000 og GT-mester har sat sig for. Brasilianeren er kommet med hos BAR, men teamet har ikke ligefrem kunne tilbyde en ordentlig racer til andenkøreren i teamet (er det ikke hørt før?) Zonta har valgt at lægge de negative oplevelser bag sig - blandt andet også det store crash han havde på hjemmebanen Interlagos. Ligesom hans holdkammerat lykkedes det ikke at score nogen point, men næste år bliver det bedre.

I den kommende sæson bliver teamet bakket op af Honda, og dermed siger teamet farvel til Supertec. Debutsæsonen har godt nok været besværlig, men teamet har været i stand til at indsamle de fornødne oplysninger der kan skabe en bedre racer til 2000-sæsonen. "Vi bliver nødt til at se fremad til næste sæson," siger Zonta.

BB  


Hop til top
Hvorfor klarede Zanardi sig så dårligt i år? Andretti har måske svaret!

Det kan virke overraskende, at en dobbelt CART mester som Alex Zanardi har klaret sig så, ja lad os bare sige det rent ud, dårligt i den forløbne sæson. Hans køreegenskaber er jo bevist gode, og han er vant til at leve med det pres der hviler på en top kører. Alligevel scorede han ikke ét eneste point for sit team, hvorimod hans holdkammerat, Ralf Schumacher, var manden bag samtlige teamets 35 point. Men overgangen mellem de to løbsserier er nok ikke så nem som man umiddelbart kan tro. Vore egen Jan Magnussen siger selv, at atmosfæren i CART er meget mere menneskelig og at folkene i CART virker som én stor familie. Det kan næppe siges at være tilfældet i F1. Men det alene bør vel ikke slå en mester helt ud af kurs!

Michael Andretti er selv en af de mange kørere der har forsøgt sig med et skift fra CART til F1 uden nogen større succes. Han gjorde forsøget i 1993, men overlevede kun én sæson i den langt mere teknologisk prægede form for motorsport. I et interview har Andretti sagt, at der var flere årsager til at hans eventyr i F1 mislykkedes. Efter hans mening, er et af de største problemer, at der ikke er nok test sessioner for det første GP i en sæson.

Når han fortæller om sin oplevelser i forbindelse med skiftet understreger han at forskellen ligger mere end noget andet i det mentale. "Min kørsel ændrede sig ikke på grund af F1, men det gjorde mit hoved. Hele oplevelsen gjorde mig meget mere voksen. Jeg forandrede mig, og lærte mange ting om mig selv, om mennesker, om tekniske detaljer og om racerbiler, og fra et fagligt synspunkt var det utroligt værdifuldt."

Andretti indrømmer dog at den største mentale omvæltning var at vænne sig til den reducerede vægt af bilerne i formel 1 samt deres overlegne bremseevne i forhold til en CART racer. Om man så vil kalde det et mentalt eller køreteknisk anliggende, må vel være en smags sag, men Zanardi har sandsynligvis haft de samme problemer.

HPR  


Hop til top
Burti testkører for Jaguar

Så blev det officielt efter flere måneders rygter om at Lucuano Burti ville blive testkører for Jaguar. Den 24 årige brasilianer har kørt i den engelske Formel 3-serie hvor han i år blev nummer 2. Brasilianeren får allerede sin debut for Jaguar når teamet mellem den 13. og 16. december tester nye dele til 2000-raceren på Jerez. Det ventes at den nye racer først kommer på testbanen i januar måned.

Derudover ventes det at Jaguar præsenterer deres nye racer den 25. januar, og at teamet under vintertests vil lade raceren være forklædt, sådan at den endelige bemaling først bliver fremvist ved den officielle præsentation.

BB  


Hop til top
Alesi vil have udfordring

Efter to år hos Sauber kan Jean Alesi i den kommende sæson finde sig selv i Prost-teamet. Franskmanden, der blot har vundet et enkelt løb men trods dette er uhyre populær, ser frem til at få nogle flere udfordringer end han fik i det schweiziske Sauber-team.

Blandt andet ser Alesi frem til flere udfordringer udenfor banen. "Hos Prost vil der være ting, såsom Paddock Club, som jeg ikke var med i hos Sauber. Det bliver hårdt arbejde, men jeg er klar til det. Det er min motivation," siger den 35 årige franskmand med en fortid hos Tyrrell, Ferrari og Benetton. Egentlig var Alesi ikke helt ked af at være hos Sauber, selvom han midt på sæsonen udtrykte meget stor utilfredshed med den uprofessionelle måde flere folk i teamet arbejdede på.

Dog er Jean Alesi ikke blevet stillet i udsigt at han i den kommende sæson får en racer der kan føre ham helt til tops - og det er Alesi fuldt ud indforstået med. Dermed kommer Alesi og Prost igen til at arbejde sammen - da Alesi kom til Ferrari i 1991 blev han holdkammerat med Alain Prost. Sæsonen 2000 bliver hårdt arbejde for Alesi der kommer til et team der endnu ikke har opnået den store succes. Alesi har en et-årig kontrakt med Prost-teamet.

BB  


Hop til top
Senna + Mansell = Heidfeld

Hvis det står til Heidfelds tidligere teamchef hos West Competition i Formel 3000, så er Nick Heidfeld af samme kaliber og med færdigheder som både Ayrton Senna og Nigel Mansell havde på grand prix-banerne. Den unge tysker havde i år en meget overbevisende sæson - hvor han vandt Formel 3000-titlen uden de store problemer. "Jeg har set det før med Senna og Mansell - de rigtige gode kan gøre det," siger Brown om Heidfelds evne til at få en maksimal omgang ud af en racer der måske ikke er optimal.

Selvom Heidfeld umiddelbart bryder med Mercedes der har båret ham på hænder og fødder de sidste par år - hvor det dog måske er Mercedes der "placerer" Heidfeld i Prost-teamet for senere at udvide med et motor-samarbejde - tror Brown ikke at det bliver et problem at komme til et team der ikke ligger med helt fremme, men at det rent faktisk kan være med til at give ham erfaring og etablere sig i Formel 1. Derudover har Heidfeld ikke noget pres - det forventes ikke af ham at han skal være med på toppen, hvilket ville have været et krav hvis han var i et af de mere etablerede teams.

Bestemt nogle meget flotte ord - men som altid skal man passe på at sammenligne nye kørere med tidligere mestre. Det bliver så spændende at se om Browns ligning kommer til at gå i opfyldelse.

BB  


Hop til top
Barrichello forbereder sig

Det er nok ingen hemmelighed mere, at Rubens Barrichello skal køre for Ferrari næste år, og allerede nu er forberedelserne i gang. RB er i fuld gang med at lære teamet at kende. Der har nogle steder været spekulationer om han vil overtage Irvines hold af mekanikere o.s.v.. Det ser ud til, at der vil være enkelte udskiftninger.

Selv siger RB: "Jeg ønsker bare at koncentrere mig om min kørsel og gøre det så godt som muligt. Hvis det ikke går som forventet, vil jeg ikke gemme mig, modsat forventer jeg heller ikke at blive korsfæstet, hvis tingene ikke fungerer. Jeg tror, jeg har valgt at køre for Ferrari af de rigtige grunde, og jeg tror på, at det vil gå godt."

Og ligesom Mika Hakkinen der på det seneste har været i det filosofiske hjørne med udtalelser som: "Livet og familien kommer forud for Formel 1 for mig", så har RB også lige vendt nogle ting: " Vi skal altid efterstræbe ting, og vi bliver eftertragtet af alle. Når vi kommer ud af bilen, skal vi tænke på sponsorer, pressen, budgetter, være politiske korrekte i forhold til teamet. Det stopper aldrig. Det er på en måde en god træning til livet efter Formel 1."

PDL  


Hop til top
Schumacher fyrer Bushinger

Sidste nyt fra Ferrari-lejren. Ifølge adskillige europæiske tekst-tv sider, har Michael Schumacher fyret sin mange årrige talsmand, Heiner Buchinger. Han skal afløses af motorsportsjournalisten Sabine Kehm. Fyringen er sket efter pres fra Ferrari, og årsagen er pakket ind, idet det skulle være sket p.g.a. meningsforskelle imellem Ferrari og Buchinger.
PDL  


 

Hop til top24.11.1999

Panis langer ud efter Prost

Som oftest giver kørerne udtryk for deres frustrationer og bitterhed når de har forladt et team, og de kørere som umiddelbart har fået en fyreseddel er ofte ude med riven efter deres tidligere team og arbejdsgiver. Olivier Panis er ikke nogen undtagelse, og han har blandt andet rettet en anklage imod Alain Prost for hans måde at lede sit team på.

Olivier Panis kom ind i Formel 1 i 1994 med Ligier-teamet der på det tidspunkt udelukkende kunne overleve eftersom de anvendte det succesfulde Renault-motorer. I debutsæsonen blev det endda til en podieplacering på Hockenheim hvor han blev nummer to efter Gerhard Berger i Ferrari. Franskmanden fik sit helt store gennembrud da han i 1996 vandt det kaotiske grand prix i Monaco, og året efter, hvor teamet skiftede navn til Prost Grand Prix - var Panis en af de kørere der fik det optimale ud af dækkrigen mellem Goodyear og Bridgestone - og var i flere af de indledende løb en reel trussel til de etablerede teams, men hans voldsomme ulykke i Montreal satte en foreløbig stopper for franskmandens Formel 1-eventyr.

Han gjorde dog comeback i den samme sæson - efter have brækket begge ben - og klarede det umiddelbart meget godt. Men i hele 1998 og store dele af 1999 stod han klart i skyggen af Jarno Trulli der var markant hurtigere. Konsekvensen blev i sidste ende at Prost ikke længere ville beholde Panis - der i stedet måtte overlade sit sæde til en anden franskmand, Jean Alesi.

Hvad er det så som Panis mener at Alain Prost gør galt i sin håndtering? "I en verden som Formel 1, hvor teknologi er så vigtigt, skal Alain huske at der stadig er et menneskeligt element," lyder Panis' kritik. Hvordan det specifikt har udartet sig fortæller historien ikke så meget om, men Prost kunne have fyret ham allerede efter 98-sæsonen hvor han slet ikke havde vist noget af format, men Prost gav ham endnu en chance (måske også for at beholde Peugeot, ikke at forglemme!)

Panis mener at han i år kom i lidt af en køremæssig krise eftersom hans manager og nære ven, Peter Poeliejoe-Vewald blev syg og døde af kræft i forsommeren. I den svære tid mener Panis at Alain Prost ikke til fulde formåede at hjælpe ham gennem krisen. Dog blev det noget bedre da Keke Rosberg overtog manageraktiviteterne og siden hen skaffede ham en plads som test- og reservekørere for McLaren. Dette kan øge Panis' markedsværdi og franskmanden kan blive et hot navn i flere teams eftersom han kan komme med erfaring fra et af Formel 1's bedste team. "Næste år bliver en nyt forløb for både mig og teamet," siger Panis om sig selv og sin tidligere arbejdsgiver. Olivier Panis kom i sin tid fra Formel 3000 og har aldrig kørt for andre teams end Ligier/Prost. Udover testaktiviteterne for McLaren ventes det at Panis bliver en af kørerne i Mercedes DTM-racere.

BB  


Hop til top
BAR skifter gear

Det storstilede BAR-projekt fik et alvorligt skud for boven i denne sæson. Teamet kom ind i Formel 1 som et af de virkelig økonomisk tunge teams, men mega-million budgettet gav ikke et eneste point. I denne tid har teamets ledere travlt med at placere ansvaret på hinanden, da ingen af lederne tør stå frem og indrømme at 1999 var et megaflop.

Mens forvirringen er stor i BAR-teamets top ser det dog ud til at folkene på fabrikken endnu er i stand til at fortsætte deres arbejde uforstyrret. Med det kommende samarbejde med Honda følger der også research fra Hondas eget forliste Formel 1-projekt og en af de markante fordele ved den kommende BAR-racer bliver Hondas udviklede gearkasse samt transmissionssystem. Det sidstnævnte er især en fordel eftersom BAR i 1999 har haft store problemer med transmissionen. Samtidig er systemet blevet godt udviklet og kan være med til at give Honda-motoren optimale betingelser, således at effekten af motoren kan anvendes så optimalt som muligt.

Derudover ventes det også at teamet i den kommende tid vil satse på et mere konservativt design, og udviklingen vil i fremtiden primært fokusere på at gøre raceren mere holdbar. Dermed kan teamet komme til at miste terræn i forhold til de andre teams, men det ventes at det vil være et bedre udgangspunkt at arbejde videre fra. Om ikke andet kan BAR-teamets kommende sæson kun blive bedre.

BB  


Hop til top
BMW og Castrol

Så er BMW ved at være klar med deres nye motor. Den er nu rigtig klar til at blive testet på banen, og efter forlydender fra BMW, skal den testes første gang d. 8 dec. på Jerez i en Williams (selvfølgelig), og med Ralf Schumacher bag rattet. Det vides dog ikke i skrivende stund om det bliver i den nye eller "gamle" Williams.

BMW er også fremme for at afkræfte rygter om, at de har lavet en V12. BMW's tekniske direktør, Paul Rosche siger: "Vi havde også en V12'er på bordet under planlægningen, men den blev ret hurtigt droppet til fordel for V10. V12'eren har nogle fordele fremfor V10'eren, men ulemperne er for os at se større. Den vil være for lang og tung, samt at den er mere brændstofskrævende."

BMW's motorsportschef Gerhard Berger udtaler: "Vi havde også en V12 motor i tankerne, men valgte en V10, udfra bl.a. vægt og brændstofkriterier. Den motor vi nu har udviklet, vil måske ikke vinde løb i 2000 sæsonen, men vi forventer at i 2001, vil den være med helt fremme og vinde løb."
Det menes, at den nye motor vejer lige omkring de 110 kg. og yder godt 800 HK. M.h.t. V12 motorer, har Ferrari udviklet en, Mercedes og Renault har ifølge rygter planer om at udvikle hver deres V12'er.

Til 2000 sæsonen har BMW indgået en 5 års kontrakt med Castrol om, at Castrol skal være leverandør af div. olier. Dette gælder også for de almindelige gadebiler og motorcykler. Castrol er hermed det mærke som BMW's værksteder verden servicerer deres køretøjer med. Castrol bliver også sponsor for Williams, dog ikke hovedsponsor, idet man vil forbeholde sig ret til også at kunne levere til andre teams.

PDL  


Hop til top
Nyt Sauber team

Det er dog ikke helt sandt, men der har været en del udskiftninger i teamet på det seneste. Nye i teamet er Mika Salo, som i år har været reservekører hos BAR og Ferrari, hvor han hos sidstnævnte har gjort det så godt, at han vel har en del af æren for, at Ferrari kunne rende med konstruktørernes VM. Sergio Rinland, tidligere BMS Scuderia Italia, Brabham, Tyrrell, Benetton og Ferrari, skal være chefdesigner, Willy Rampf skal være chief race engineer med ansvar for løb og test, har senest været hos BMW, Heinz Haller bliver operation manager og Marco Feser ny marketingchef.

Mika Salo er selvfølgelig glad for at have et fast job i de næste 2 år, det lyder kontrakten på, og han starter testarbejdet 8 december. "Jeg er glad for kontrakten med Sauber, og jeg forventer de næste 2 år, at jeg kan være med til at putte Sauber højere op. Jeg har fået en masse input hos både BAR og ikke mindst Ferrari."

Efter at Jean Alesi valgte at køre for Prost, skulle Sauber have en kompetent kører ved siden af Pedro Diniz, og mon ikke et eller andet sted, at Ferrari har sagt tak for hjælpen til Mika Salo, og hjulpet ham til pladsen hos Sauber?

Sauber vil lancere deres nye C-19 model d. 2-2-2000 kl. 20,00 i Zurich. Præsentationen vil blive lidt af et show med hunde, heste og rensdyr. Billetter til showet koster henholdsvis 40 og 30 schweizerfranc for 1 og 2 klasse billetter. Konferencier bliver Kai Ebel, kendt fra RTL formel 1 transmissionerne, det er ham der farer rundt i pitlane, og Marc Surer, tidligere formel 1 kører. Og selvfølgelig vil de mest repræsentative mennesker i teamet være tilstede.

PDL  


Hop til top
March atter på banen

Det ser ud til at der kommer til at være rift om pladserne i formel 1 de næste par år. For det første er det ikke længere nogen hemmelighed, at Toyota vil gøre sin entré i F1, og der er vel heller ikke nogen der på forhånd udelukker Honda. Derudover, har David Richards solgt 49% af aktierne i sit Prodrive firma, for at kunne udvide sin motorsports aktiviteter til også at omfatte F1.

Det sidste nye er, ifølge Autocar Magazine, at March skulle være på vej tilbage på formel 1 banerne igen. Robin Herd, som var et af holdets oprindelige grundlæggere, og hans partner Mike Earl har i længere tid haft planer om at puste nyt liv i det gamle team, og er ude for at skaffe sponsor penge til projektet.

Det forventes, at teamet vil være klar til at genindtræde på scenen i 2001 eller 2002 sæsonen, alt afhængigt af hvornår de to fyre har fået skabt et tilstrækkeligt stærkt sponsor grundlag.

"Et par meget seriøse sponsorer har allerede kontaktet os, og vi mangler egenlig bar at skrive papirerne under. Når det først er gjort, er vi klar til at gå i gang. Men", understreger Heard, "vi fortsætter kun så længe vi har de nødvendige financielle midler på plads".

Disse midler menes de to partnere at være ved at finde i Mellemøsten. Det kunne derfor tyde på, at muligheden for holdets tilbagevenden kommer til at være forbundet med Bernie Ecclestones forhandlinger omkring afholdelsen af et GP i netop et af de arabiske lande.

March temaet blev oprindeligt grundlagt i 1969, og de var sidst repræsenteret i F1 i 1992. Navnet March kunne måske friste en til at tro, der alene er tale om en reference til fart (lydens hastighed), men det er faktisk også et akronym dannet af navnene på teamets fire grundlæggere: Max Mosley (i dag præsident for FIA), Allan Rees, Graham Coaker og Robin Heard.

Temaet fik tre sejre i sin debutsæson i 1970, og en samlet tredjeplads i konstruktørernes mesterskab. Derudover slog March alle rekorder i antal byggede formel 1 biler i samme sæson. En anden, og på sin vis mindre flatterende rekord, satte teamet i 1972. Teamets egen bil den pågældende sæson var efter sigende helt forfærdelig at køre. Teamets to kørere Niki Lauda og Ronni Peterson hadede den, og holdet klarede sig elendigt. March byggede dog samtidigt F1 racere til andre hold, og teamet byggede derfor samme år en racer til Mike Beuttlers private team. Den bil var meget bedre en holdets egen vogn, og man skrottede derfor 721X'eren til fordel for 721G'eren. G'et stod for Guinness Book Of Records da bilen blev designet og bygget på bare ni dage, en rekord der til mit kendskab ikke er slået til dato. Med de udviklings-tider og -omkostninger der er forbundet med F1 deltagelse i dag, er det nok heller ikke en rekord selv et genopstået March team vil kunne slå i fremtiden.

HPR  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk