Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
29.11.1999
 Test i december
 Rubinho har chancen
 Zanardi tror på BMW
 Supertec bliver bedre
 Benetton håber
 Prost med Renault?
 
28.11.1999
 Nyt tema for Australiens GP
 

Hop til top29.11.1999

Test i december

Så er der ikke mange dage til at Formel 1-teams'ene begynder deres forberedelse til 2000-sæsonen. Som bekendt er det ikke tilladt at teste fra det sidste løb og indtil den 1. december, så de 11 teams er meget opsatte på at komme godt i gang med deres tests her i december. Der cirkulerer mange rygter om hvornår de enkelte teams har i sinde at teste rundt om i Europa – dog primært i Spanien og Portugal hvor vejret er nogenlunde til at teste i, men vi har forsøgt at stykke det lidt sammen.

DatoBaneTeamKørere
1. - 3.FioranoFerrariBarrichello og Badoer
1. - 3.JerezMcLarenCoulthard og Panis
JordanTrulli
ProstHeidfeld og Alesi
Arrowsde la Rosa
8.JerezWilliamsZanardi med BMW
9. - 12.BarcelonaMcLarenHakkinen
Jordan
BB  


Hop til top
Rubinho har chancen

Michael Schumacher ser frem til samarbejdet med Barrichello i de kommende sæsoner, og tyskeren tror at Rubinho allerede har chancen for at vinde løb i den kommende sæson. "Rubens har ventet roligt på en chance til at komme til et konkurrencedygtigt team, og nu har han chancen for at viste sit talent hos Ferrari. Jeg anser ham ikke som en trussel, men tror at han vil gøre et godt stykke arbejde for teamet og opnå få sejre," siger tyskeren der ser frem til at brasilianeren hjælper til i Ferraris forsøg på at genvinde konstruktørernes VM.

Brasilianeren levnes dog ikke mange chancer hvis det står til Hakkinen, der mener at det mindst til tage et par år før Barrichello har fundet sig til rette i teamet - hvis han endda kan nå det til den tid.

BB  


Hop til top
Zanardi tror på BMW

Det vil ikke være helt forkert at betegne Zanardis comeback til Formel 1 som andet end en stor fiasko. Tre succesrige år i USA kunne ikke rigtig overføres til Formel 1 - og det var ikke kun fordi Williams-raceren ikke var optimal. Det understreges tydeligt af Ralf Schumachers præstationer. Italieneren har da også været tæt på at få en fyreseddel, men Frank Williams har enten været godvillig eller også er det simpelthen for dyrt at købe Zanardi ud af den toårige kontrakt.

Nu har Zanardi kunnet sunde sig lidt over en miserabel sæson, og reflekteret over hvor det gik galt. "Det var meget svært at sætte raceren op, og der var problemer med raceren. Jeg udgik mange gange på grund af tekniske problemer, og jeg kunne have været kørt på podiet på Monza, hvis ikke bunden af raceren var gået i stykker," siger Zanardi, men takker teamet for at de har støttet ham mentalt mens materiellet i stedet strittede imod.

Zanardi ser frem til en bedre sæson når nu BMW kommer ind i teamet som motorleverandør. "Jeg forventer bedre resultater takket være den nye BMW-motor," siger han efter at have holdt ferie med familien. "Familien er meget vigtig for mig, og der er andet i verden end racing, selvom det tager det meste af min tid," fortsætter han.

Det ventes at Zanardi og Williams tester den nye BMW-motor den 8. december.

BB  


Hop til top
Supertec bliver bedre

I de to sæsoner Supertec har været med har det været tydeligt at den viderebyggede Renault-motor ikke har format til at begå sig i toppen af Formel 1. Men nu lover Supertec at næste sæson bliver bedre.

Supertec har ellers mistet to af kunderne, eftersom BAR indgår et samarbejde med Honda fra den kommende sæson, samt Williams der ligeledes indleder et nyt samarbejde med BMW. I stedet bliver Benetton team nr. 1 for Supertec, mens man udvider interesserne i Formel 1 til også at omfatte Arrows. Derudover ventes det at Minardi med lodder og trisser får hevet en kontrakt igennem med Supertec. Det som skiller parterne er prisen.

Men Briatore lover at Supertec vil være langt bedre i år 2000. Blandt andet har teamet udviklet en stærkere motor der menes at have yderligere 10 hestekræfter og som derudover er lettere. Men det er slet ikke nok til at kunne matche de bedste motorer - Mercedes, Ford, Mugen og Ferrari. Den nye motor ventes at blive testet i januar måned - både af Benetton og Arrows.

BB  


Hop til top
Benetton håber

De seneste par år er det gået helt ned ad bakke for Benetton-teamet, og det ser ikke ud til at billedet vender indenfor de næste par måneder. Teamet har blandt andet mistet deres designer, Nick Wirth der valgte af forlade teamet efter uoverensstemmelser om teamets strategi for den kommende sæson. Pat Symonds indrømmer at Benetton har nået bunden - og at det nu skal til at gå fremad.

Symonds, der er teknisk leder i teamet, forventer at den nye designer, Tim Densham der kommer fra det skrottede Honda-projekt, sagtens kan gå i Wirths fodspor - selvom Densham ikke på dette tidspunkt får den store indflydelse på den nye 2000-racer. Midlet der skal få Benetton tilbage til toppen som de var på i 1994 og 95 er helt klar for Symonds. "For at vi kan komme tilbage på toppen behøver vi en stor motoraftale," siger han. Teamet kommer til at anvende Supertec/Playlife-motoren som ikke er blandt de bedste i feltet, og derfor er det ikke nogen hemmelighed at teamet leder efter en ny partner til at levere motorer.

Men som tingene har udviklet sig har Benetton ikke haft stor succes med at få en ny motorleverandør. Det lykkedes ikke at få fat i Ford for et par år siden som de ellers satsede på. Rocco Benetton har endda presset hårdt på for at få Renault til at komme tilbage til sporten hurtigere end planlagt, men der kan teamet også få skarp konkurrence fra Prost-teamet. Den eneste kandidat som ser rimelig reel ud er Toyota. Men også her kan Benetton få problemer, eftersom Toyota måske har planer om at blive mere end motorleverandør, og så står de igen tilbage med Sorteper, hvormed det har lange udsigter for Benettons comeback til toppen af Formel 1.

BB  


Hop til top
Prost med Renault?

Det ventes at Renault gør comeback i Formel 1 i 2001 - men med hvem? Blandt favoritterne nævnes især Benetton og Prost. Benetton er meget interesseret i at få fat i Renault der i 1990'erne har været en af de førende motorleverandører. Dog har Pat Symonds indikeret at Benetton også taler med andre motorleverandører, men det vides at Rocco Benetton har Renault som førstevalg.

Det ventes også at Prost-teamet kan være et ualmindeligt godt bud, eftersom det ventes at Peugeot måske trækker sig ud af Formel 1, efter et mislykket forsøg på at nå toppen. Istedet vil Peugeot så koncentrere sig om rally-VM, hvor de har haft mere succes. Om ikke andet kan det måske fortsætte det franske dream-team i det kommende årtusinde.

BB  


 

Hop til top28.11.1999

Nyt tema for Australiens GP

Der er efterhånden ved at gå tradition i, at finde på et tema for det australske GP. Og det er organisationskomiteen for GP'et, der selv skaber temaerne. Formanden for komiteen, John Harnden siger: " Det australske GP er blevet en slags folkets fest, og vi ser en begejstring for GP'et. Der er en atmosfære af begejstring og spænding, og folk er virkelig optaget af alt hvad der foregår i dagene omkring GP'et."

Der er dog også en del protestaktioner og anden ballade omkring GP'et, specielt efter, at det er flyttet fra Adelaide til Melbourne til Albert Park, som oprindeligt var indrettet til et rekreativt område, som det dog stadig er. Måske derfor er det nye tema valgt med henblik på, at ændre modstandernes holdning.

Det nye tema er: " Lev for Formel 1". Men et nyt tema er sikkert ikke nok. Der skal arbejdes meget mere i kulisserne for at vende stemningen drastisk. Og lad os håbe det sker. For efter at løbet er flyttet fra at være et af de sidste løb i sæsonen, til at være åbningsløb, er det blevet endnu mere spændende at følge. Alle ændringer der er sket siden sæsonen før, bliver præsenteret i netop dette løb.

Det australske GP finder sted i dagene 9 - 12 Marts.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk