Alex Zanardi kom grueligt galt af sted da han forulykkede på Lausitz Ring tidligere i år. Det kostede ham det nederste af begge ben. Efter flere operationer blev han udskrevet, og er nu i fuld gang med genoptræningen. En genoptræning der foregår i Bologna i Italien. Langt fra hjemmet i Monaco, men ikke længere væk end at han selv kører turen i en bil der er blevet indrettet specielt til hans nuværende fysiske formåen. Efter at have fået ulykken godt på afstand er lysten til at køre racerløb så småt ved at vende tilbage. Men kan det nu lade sig gøre? Hvis det står til Zanardi selv, så er han villig til at gøre forsøget. Lysten til at køre racerløb er der i hvert fald.
Alex Zanardi:
"Der er ting som får mig til at tænke at det er ligesom at ulykken ikke skete. Selvfølgelig er det at kikke i bakspejlet og se min søn sove på bagsædet, og tale med min kone, virkelig godt. Jeg ved at jeg ikke bliver i stand til at gøre nøjagtig de samme ting som før, men jeg vil prøve at lære mig at gøre så mange af de ting som muligt igen. For mig er det vigtigste og det mest objektive i øjeblikket, at komme frem til den dag, hvor jeg skal bestemme mig for om jeg vil køre race igen. Hvis jeg kan nå frem til det vil jeg blive meget glad. At komme til at gøre race igen på et andet niveau, er ikke så interessant for mig. Jeg vil tilbage til hvor jeg kom fra. Jeg vil køre i den samme type bil som før. Det kan vise sig at blive meget vanskeligt, men man må aldrig sig aldrig."
Hvis Zanardi kan forsætte fremgangen, kan det måske blive muligt. I øjeblikket arbejder han med at lære at gå med proteser. Han udtrykker selv at han glæder sig til at kunne gå så normalt som muligt uden at skulle bruge krykker.
Mange er begyndt at gætte på hvornår M. Schumacher vil stoppe sin karriere. Mange bud er kommet og flere vil komme til. M. Schumacher løfter her sløret for, at det ikke er givet at han stopper når hans nuværende kontrakt udløber.
"Jeg har kontrakt indtil 2004, men lige nu kan jeg ikke se at det er der at jeg skal stoppe. Lige siden at jeg var barn har jeg elsket racing. Det er det jeg elsker, så hvorfor ikke blive ved så længe det er sjovt for mig. Det er stadig noget som bringer mig stor glæde."
Flere gange er M. Schumacher blevet spurgt om hvorfor det lige netop blev Ferrari han valgte da han stoppede hos Benetton.
"Hvorfor jeg valgte Ferrari? Jeg skulle forlade Benetton, det havde jeg flere grunde til. Der var 3 muligheder for mig at vælge imellem. Den ene var Williams, en anden McLaren, og så var der Ferrari. Hvis jeg blot ønskede at vinde løb, kunne jeg være gået til Williams, men for mig har det ikke været nok blot at vinde, men også hvordan. Jeg valgte Ferrari fordi de kunne tilbyde mig den bedste fremtid. Pengene var ikke alt afgørende, selvom jeg selvfølgelig ikke kunne tjene så meget ved Williams."
Lysten til at forsætte må være til stede. Efter en sæson med 11 poles og 9 sejre, kan man næsten kun have lyst til at forsætte. Men der er konkurrenter der også vil have del i kagen. Den der kom tættest på var faktisk Michael Schumachers lillebror, Ralf. 3 sejre fik han kørt i den forgangne sæson. Efter nogle år hvor det har været McLaren og Ferrari der kørte med det hele, er Williams begyndt at blande sig for alvor. Og netop Williams er faktisk det team som M. Schumacher holder mest øje med i øjeblikket. Og det er sådan at han mener at Ralf er den man skal holde øje med.
"Jeg mener helt bestemt at Ralf er den man skal holde øje med selvom at han tabte terræn til sidst i sæsonen. Han døde lidt efter at mesterskabet var blevet afgjort."
Men hos Williams er der en anden kører der til gengæld kom stærkt til sidst. Nemlig Montoya. Han kom stærk i den sidste del efter en meget svingende første del af sæsonen. Men M. Schumacher ser ham endnu ikke som den store trussel.
"For mig er der flere kvalificerede kørere, der har vist samme takter som Montoya. Eksempelvis Alex Wurz, som overhalede Frentzen på ydersiden i Brasilien. I øjeblikket er Montoya inde i varmen, han gjorde det godt især til sidst i sæsonen. Men hvor konstant er han? Han havde en meget svingende kurve, der tog steg meget til sidst. Kan han holde sig på en konstant opadgående kurve?"
Der er ingen tvivl om at Williams har et stærkt makkerpar, men kan man få det til at fungere ordentligt sammen med de to kørere der begge har store ambitioner?
Villeneuve har tidligere vundet Indy 500 løbet, F1 verdensmesterskabet og Indycar mesterskabet så nu mangler han faktisk kun Le Mans.
Der er til dato, ingen der har vundet alle 4 events. Mario Andretti har tidligere prøvet, men han er simpelthen blevet for langsom på sine gamle dage..........Bare spørg Jan Magnussen.
Der er dog ikke noget der tyder på at det bliver i 2002 da han han kontrakt BAR i F1. Men der er bestemt en chance for at han debutere på Le Mans i 2003.
HVJ
I år 2001 blev Button udlånt til Benetton teamet, som i 2002 skal køre under navnet Renault, og her oplevede han et totalt omslag hvor han kun endte med 2 point i kampen om verdensmesterskabet. På toppen af Button’s lidet glansløse sæson ødelagde også hans italienske team kammerat Giancarlo Fisichella yderligere Button renommé ved at demonstrerer hvordan man burde køre raceren når der opstod vanskeligheder, Fisichella var sæsonen igennem meget bedre end Button.
Button vil i næste sæson igen køre for Renault (tidligere Benetton), men det er et mysterium om Williams der har en kontrakt med ham, vil tage han tilbage til teamet i år 2003.
Selv om intet er sikker endnu kan Button måske skubbe Ralf Schumacher ud af Williams teamet.
Frank Williams, teamets chef, er ikke villig til at opgive englænderen, fordi han tror på at Button har et potentiale for succes i Formel 1.
Frank Williams udtaler:
”Jenson har ikke været i hans rette miljø i dette år. Sidste år var et fremragende år for ham og det natur talent han besidder forsvinder ikke på en nat.”
LIC
Heinz-Harald Frentzen nåede at køre for både Jordan og Prost i sæsonen 2001. Men bl.a. på grund af Prost teamets vanskelige økonomiske situation, har han set sig om efter et nyt sæde. Flere teams har været inde i billedet. Arrows har vist sig at være det mest nærliggende, og han er næsten udråbt som ny kører i teamet. Men en væsentlig ting mangler, nemlig en underskrift på kontrakten.
Ifølge flere tyske aviser er Frentzen gået med til en reducering i lønnen. Kontrakten skulle efter sigende være på ét år, med mulighed for at forlænge yderligere ét år. Til den tyske avis ”Die Welt” har Frentzen dog udtalt i forbindelse med de mange rygter:
”Intet er underskrevet endnu, men en afgørelse vil snart blive truffet.”
Flere ting skulle stadig hindre en underskrift på kontrakten. Ifølge flere kilder skulle Frentzen gå væsentligt ned i løn. Fra $ 9 mill. til omkring $ 750.000. Altså en væsentlig lønnedgang. Derudover siger de samme kilder at Tom Walkinshaw vil have Frentzen til at betale for at løse Jos Verstappen fra hans kontrakt. Det skotske islæt er kommet frem i Tom Walkinshaw. Men Arrows har heller ikke haft verdens bedste økonomi de seneste år. Hvor vidt Frentzen så vil gå med til Walkinshaws forslag, eller om han kan finde en eller flere sponsorer til at betale noget af det. ja det må de kommende dage og uger vise.