Alt i mens at Spa, Magny-Cours og Hockenheimring kæmper med økonomiske problemer, prøver man i Japan at imødegå tilsvarende problemer. De to japanske baner, Suzuka og Motegi, har haft en dårligere og dårligere indtjening i de seneste år. For at imødegå de økonomiske problemer, ventes det ifølge rapporter fra det japanske at de 2 baner fusioner i midten af 2006. Suzuka Circuitland Co. Ltd. som er det fulde navn på banen, er delvist ejet af Honda som et datterselskab.
Inden fusionen med Motegi, overtager Honda 100 % ejerskabet - hvilket allerede er godkendt af Hondas aktionærer ved en ekstraordinær aktionærsamling. Når de to baner fusionerer, sker det i et nyt selskab ved navn Mobilityland Co. Ltd. Planen er at de to baners resurser slås sammen således at der blandt andet kan laves events af mange forskellige slags i området omkring banerne. Suzuka har allerede et kæmpe tivoli lige ved siden af motorbanen. Aktiviteterne skal udbygges i området omkring begge baner så især japanerne kan foretage udflugter til områderne og deltage i mange forskellige events og anden underholdning, som for så vidt allerede er planlagt.
Og med det japanske Formel 1 Grand Prix i tankerne, så arbejdes der jo hos Toyota på at få overdraget det japanske Grand Prix, således at det kan køres på den Toyota ejede Fuji bane, når Suzukas nuværende aftale udløber. Suzuka vil selvfølgelig gerne bevare netop dét Grand Prix, og mon ikke at den kommende fusion, er et led i at bevare det japanske Grand Prix på Suzuka?
Fra arrangørenes side er man specielt bekymret over pladsen i forbindelse med Australiens samt Monacos Grand Prix'er.
Pitanlæget i Melbourne var 'state of the art' da det blev opført for 10 år siden, men siden er der ikke sket meget med det.
Men det er ikke kun spørgsmålet om anlægget er tidssvarende, større er problemet med antallet af pitgarager, der er kun nok til 10 teams.
Da pitanlæget ligger i et parkområde - Albert Park - så kan der, udover det rent økonomiske problem med en udviddelse, være store problemer med at få en byggetilladelse.
En anden lokation med pladsproblemer er Monaco, her er det de rent fysiske rammer der er problemet, der er allerede meget hårdt pakket i det område man kan stille til rådighed som pitlane i forbindelse med det traditionsrige gadeløb.
Her vil det være meget problematisk at skulle klemme yderligere et team ind.
Hockenheimring har store økonomiske problemer - som vi kunne berette forleden. Og måske er problemerne større end som så. Trods mange tilskuere i de senere år, så faldt tilskuerantallet i 2005 hvor der ikke var nær så mange besøgende som tidligere - i hvert fald ikke til Formel 1. Måske skal den dårlige økonomi søges i den ombygning som banen var igennem i 2001. Den kostede ikke mindre end ? 65 millioner. Dette sammenholdt med den faldende tilskuermængde kan være de markante årsager til banens øjeblikkelige økonomiske krise. Og det ser ikke for godt ud.
Et uafhængigt revisionsfirma anslår at hvis ikke der findes en løsning i senest april måned 2006, så må banen gå i betalingsstandsning. Bystyret i byen Hockenheim, som ejer banen, arbejder på højtryk for at finde en løsning. Der arbejdes med flere modeller. En af dem er at sælge dele af banen - faktisk den nye sektion samt Mercedes tribunen - og så leje dem tilbage. Derved kan der spares en hel del penge. Men byen er så ambitiøs så man helst vil beholde ejerskabet som man har det i dag. Derfor er der også rettet henvendelse til delstatsregeringen i Bad-Württemberg om økonomisk støtte. Delstatsregeringen har tidligere udtrykt ønske om at Hockenheimring skal bevares og dermed også sikre det tyske Formel 1 Grand Prix. Det forlyder fra det tyske - og det er ikke bekræftet endnu - at delstatsregeringen har besluttet at yde et stort økonomisk bidrag på ? 25 millioner. Til gengæld får banen nyt navn - Hockenheim Bad-Württemberg. Det er dog endnu ikke bekræftet som tidligere nævnt.
Hockenheimring er ikke den eneste bane der er i krise. Også Spa kæmper med problemer som vi tidligere har kunnet berette om. De skulle dog være til dels løste i og med at Bernie Ecclestone har overtaget promotionsrettighederne til det belgiske Grand Prix - men er det nok på lang sigt? Det gælder for så vidt både Spa og Hockenheimring. Klarer Hockenheim ikke skærene, står Nürburgring klar til at overtage det tyske Formel 1 Grand Prix. Det vil også løse problemerne for FIA/FOM med at have 2 Grand Prixer i samme land - i hvert fald for Tysklands vedkommende. Arrangørerne på Nürburgring udtaler selv at de allerede har rettet henvendelse til Bernie Ecclestone om muligheden for at overtage det tyske Formel 1 Grand Prix. Vi andre må afvente situationen og se om der kommer en løsning på Hockenheimrings problemer.