Målet for BMW er at klart. "Vores mål er at være konkurrencedygtige og kører med i front og vinde løb mod slutningen af dette år eller det andet år," siger Gerhard Berger. Men igen er BMW indstillet på at bevare begge ben på jorden. "Vi ønsker at vinde, men vi vil ikke gøre grin med os selv," sagde Wolfgang Ziebart.
Samtidig præsenterede teamet også den kører som allerede er bekræftet - Ralf Schumacher. Showet tilhørte mest af alt BMW som får hovedindflydelse på teamet - som bekendt skifter det officielt navn til BMW-Williams for lige at understrege at det er BMW der er den vigtige del af teamet.
"Som BMWs motorsportschef er Formel 1-programmet en stor personlig udfordring for mig. Måske større end alt andet jeg havde som kører," siger Gerhard Berger der står i spidsen for BMWs comeback til Formel 1. "Man kan forvente meget fra BMW-Williams' præstation, men man må ikke glemme at alle i Formel 1 skal igennem en læretid. Der er ingen smutveje," siger Berger videre.
BMW forventer ikke at blive et vinderteam i år, selvom der naturligvis stilles store forventninger til dem i år 2000. BMW har totalt vundet 9 grand prix, og på trods af så få sejre har de også formået at vinde et VM. I 1983 førte de i samarbejde med Brabham Nelson Piquet til en VM-titel. Der er ingen tvivl om at vi nok skal komme til at høre meget mere til BMW, både i år når motoren er kørt til og i fremtiden.
Frank Williams lettede lidt for sløret om hvem der er teamets bedste bud på en erstatning til Alessandro Zanardi. Italieneren kan kun være ude eftersom det nævnes at de ser frem til tests fra Bruno Junquiera og Jenson Button. "Vi planlægger at have en test med et par andre kørere mod slutning af ugen og vi vil annoncere andenkøreren samtidig med at vi fremviser den nye racer og vores nye sponsorer i Barcelona mod slutningen af måneden," siger teamchefen der er ansvarlig for valget af kørere. I forvejen kunne teamet præsentere en racer med Castrol og Veltins, mens det ventes at der kommer flere sponsorer med inden for de kommende uger. En af de nye sponsorer er nyhedsbureauet Reuters der har lavet en treårig aftale med teamet.
Teamet præsenterer den endelige racer sidst på måneden i forbindelse med en testsession. Det nye Williams chassis vil også være noget helt særligt. FW22'eren vil være "helt ny over det hele – både inde og ude," som Geoff Willis, der står for aerodynamikken. Der skulle sponsorer og teamets andenkører blive præsenteret.
Minardi har dog andre hovedbrud - hvilken motor skal der lægge i raceren. Det bliver enten Fords aflagte til den nette sum af 65-70 mio. kr. Der vil i givet fald ikke blive tale om den Ford motor som førte Stewart til succes, men en videreudvikling af den motor der ligger i Minardi'en, og med det i udsigt kan Minardi få en decideret bovlam motor. Alternativt kan deres værste rivaler om jumbopladsen i Formel 1, Arrows komme til at ligge i raceren. Teamet kan blive presset til at købe Arrows aflagte hjemmebyggede motorer.
Filmfolkene pakker deres sager og er klar til at være med ved stort set alle løb i år, og det bliver især det canadiske grand prix som der satses på - så vi kan vente at det er derfra de fleste billeder er hentet. Filmen får premiere i USA til efteråret.
Pist borte var de motorproblemer Jaguar havde oplevet på Silverstone. Johnny Herbert satte lørdagens andenbedste tid (1.24.267) blot 1 tiendedel dårligere end Mika Salo i Sauber, og 2 tiendedele bedre end Rubens Barrichello, Ferrari. Og Herbert havde endda kun kørt 13 omgange, blot en trediedel af den distance de to andre kørere lagde for dagen. Irvine var lige i hælene på Barrichello, dvs 1 hundrededel efter den bedste Ferrari.
"Bilen føles rigtig god," sagde Herbert. "Hvad vi har klaret idag - trods meget få omgange - lover godt for den nye sæson. Man finder altid små problemer i starten, men vi er henrykte over at vognen så arbejder godt, frisk ud af værkstedet."
Også Eddie Irvine var godt tilpas: "Det var min første tur i den helt nye vogn, oog jeg er imponeret," sagde nordireren. "Motoren kører godt, og der er ingen mangel på kræfter. Helheden fungerer virkelig godt, og vore konkurrenter vil få noget at tænke i den nye sæson."
Herbert supplerede:"Det er klart, vi stadig har et stykke arbejde at gøre, og vi vil uden tvivl finde forbedringer før sæsonen starter i Melbourne. Men at være nået hertil så tidligt i forberedelserne, hvor vi kan bevise vi er fuldt ud på omgangshøjde med de bedste, det giver hele holdet et stort skulderklap."
På en anden front, dvs. sige ude i de forskellige teams, tænkes der også på forbedringer. Managing director hos McLaren, Martin Whitmarsh, mener man skal gå en anden vej, idet de ændringer som FIA kommer med, bliver der kompenseret for rimeligt hurtigt, så resultatet efter få løb er status quo. Whitmarsh mener, at man skal reducere motorstørrelsen i stedet til f.eks. 2,4 l motorer med 6 cylindre. Ideen om en eller anden form for omdrejningsbegrænser mener han ikke er aktuel, det ligner for meget formel 3000. Det har allerede rejst en del kritik, for en V10'er med mange omdrejninger lyder jo ikke dårlig, og kritikerne mener, at ved at reducere antallet af cylindre, bliver lyden ikke særlig spændende. Lyden er en del af formel 1, specielt for os tilskuere. Whitmarsh's modsvar er, at afhængig af motorkonstruktion kan en 6'er med mange omdrejninger lyde ligeså godt som en V10'er.
Måske en kombination af de forslag, som er beskrevet ovenstående, kunne gå hen og blive det mest ideelle. Det kunne være med til at begrænse forskellen, specielt i hastighed, mellem top og bund i feltet. Det vil gøre det mere spændende, idet det ideelle må være mere "ens" biler.
"Det er min beslutning. Jeg fortalte Nakajima at jeg ønsker at kæmpe om Formel Nippon-titlen igen, og jeg ønsker at køre løb for at vinde," siger Takagi. PIAA der har stået bag Takagi siden han i 1998 kom til Tyrrell har været forstående for japanerens ønske om at køre i hjemlandet. Takagi har tidligere klaret sig pænt i den hjemlige F3000-serie, blandt andet hvor han i 1997 kæmpede mod Pedro de la Rosa om titlen.
Meget tyder på at det bliver Jos Verstappen der får det ledige sæde. Arrows har fået en stor hollandsk sponsor i software-firmaet Baan. Alternativt er Tom Coronel og med i løbet om pladsen ved siden af Pedro de la Rosa.
Januar test kalender:
Dato | Bane | Teams |
11 - 13 | Silverstone | Jordan, Arrows |
14 - 16 | Jerez | McLaren, Jaguar, Villiams, Sauber, BAR |
14 - 18 | Magny-Cours | Prost |
17 - 21 | Barcelona | Benetton, Williams, McLaren, Jaguar |
24 - 28 | Estoril | McLaren, Williams |
25 - 27 | Estoril | Jordan, Jaguar, BAR, Arrows |
25 - 27 | Magny-Cours | Prost, Sauber |
Ferrari havde et meget godt samarbejde med Michelin op gennem 80erne, men Ferrari vil jo nok ikke komme med et udtagelse lige med det samme, de kan jo se hvad der skete med Williams da de offentligegjore at de skal køre med Michelindæk næste sæson, de blev udelukke fra at lave nye test med Bridgestonedæk reste af denne sæson, og den er jo kun lige begyndt.
Williams er flere gange gået galt i byen med at få fat i kørere og lige nu ser det ud til at teamet er ved at gå helt i panik - det lykkedes ikke at overtale Villeneuve til at vende tilbage og Montoya er bundet til Ganassi i yderligere et år. Panis var ikke vild med at skifte til Williams eftersom han vidste at det kun ville give et år hos teamet. Verstappen ser ud til at gå til Arrows efter også at have været inde i billedet.
Button har testet Formel 1 - blandt andet for McLaren som vinder af en kåring, og en seriøs test for Prost i sidste måned hvor det var oppe og vende at Button skulle være teamets reservekører. Det var ventet at Button ville fortsætte i Formel 3000, men har afvist kontrakttilbud fra klassen under Formel 1 for i stedet at fortsætte i Formel 3. "Jeg har fået en henvendelse fra Williams men det er en af de mange henvendelser fra teams. Jeg giver det seriøs overvejelse til dem alle," siger Button. Spørgsmålet er så om Button har is i maven. Flere kørere er blevet "ødelagt" hos Williams og været på vej ud af Formel 1, så måske er Williams ikke stedet hvor Button kan slå sit navn fast. Et stort team, men også et team der er under udvikling med det nye samarbejde med BMW og læg dertil at det er oplagt at Montoya får sædet i 2001.
Men der er stadig flere bud - BAR kan tjene et par millioner ved at "sælge" Darren Manning til Williams, og derudover er der også Jörg Müller, testkører for BMW og teamets egen testkører Bruno Junqueira. JJ Lehto er også med i løbet, selvom finnen ikke rigtig selv troede på det. Der har også været kontakt mellem David Sears og Williams om Jan Magnussens chancer. Lige nu ser det mest af alt ud som om Williams har store problemer med overhovedet at finde en kører der vil være med i teamet næste år! Williams og BMW præsenterer de nye farver i morgen, og der vil Ralf Schumacher være til stede, men ikke Zanardi eller en eventuel erstatning. Det menes at Williams vil have afklaret kørerproblemet i februar.
I dag var det så Mika Salo der var den hurtigste kører på banen. Det havde regnet i nat så derfor var banen ikke optimal til morgen – og det var overskyet og blot 11-13 grader varmt, og de blandede forhold – først en våd bane og siden hen en mere tør bane, satte sit spor i dagens tider. Derudover kom også Jaguar i aktion – både med Irvine og Herbert med Herbert som den bedste af de to jaguarer. Testen er programsat til at slutte i morgen
Testtider fra Barcelona, lørdag:
Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
Rubens Barrichello | Ferrari | 1:22,244 | 46 |
Jacques Villeneuve | BAR-Honda | 1:23,821 | 32 |
Pedro Diniz | Sauber-Petronas | 1:24,044 | 25 |
Stephane Sarrazin | Prost-Peugeot | 1:24,493 | 14 |
Testtider fra Barcelona, søndag
Kører | Team | Bedste tid | Omg BB Meddelelsen om Michelins comeback i Formel 1 er ikke noget Bridgestone jubler over, og slet ikke at Williams allerede nu har skrevet kontrakt med den franske dækleverandør. Det har fået Bridgestone til at køre Williams ud på et sidespor når der skal udvikles dæk i den kommende sæson. Toyota får også Michelin-dæk, men er som bekendt først med næste år, hvorfor Bridgestone er ligeglade japanerne. Af frygt for at der går udviklingsresultater over til Michelin slår Bridgestone bremserne i. "Hvis vi gør noget for dem vil det måske ikke blive til fordel for os. Vi vil være fair i år, det er vores filosofi, men de vil ikke udføre udviklingstests," siger Ichikawa fra Bridgestone. Et andet team der også overvejer Michelin er Ferrari. BB Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|