Han var ellers med til det sidste i McLarens valg af anden kører til Fernando Alonso, men blev slået i sidste øjeblik af den unge kører Lewis Hamilton.
"Min nationalitet og min alder er imod mig. Alle teams er nu på udkig efter en ny Michael Schumacher" - udtaler Pedro de la Rosa - "men man ved aldrig, hvad fremtiden bringer!"
Pedro de la Rosa, der næste måned fylder 36 år' har en lang Formel 1 karriere med sig som ballast, i hans søgen efter et fast sæde i Formel 1 feltet.
Han har kørt 71 Grand Prix løb for Arrows, Jaguar og sidst McLaren.
Denne erfaring var dog ikke nok til at skaffe ham en fast plads denne sæson, hvor han nu fortsætter som testkører for McLaren teamet.
Selv om han blev vraget op til denne sæson, så har Pedro de la Rosa ikke opgivet drømmen om en fast plads i Formel 1 feltet, og han har nu rettet sigtet ind på 2008 sæsonen.
Næste sæson kommer der et nyt team med i Formel 1 feltet, et team der ligesom McLaren skal benytte Mercedes Benz motore, og det er her Pedro de la Rosa nu satser på at komme til at køre.
Det nye team som Pedro de la Rosa henviser til er Prodrive, det team som David Richards i øjeblikket er ved at stable på benene.
Hockenheim er på det nærmeste ødelagt økonomisk. Dog ikke mere end at det Tyske Grand Prix kan afholdes på banen hvert andet år. Det er dog sikkert mere på grund af kontraktlige forhold at det kan lade sig gøre. Men Hockenheim er ikke den eneste bane der har problemer. Også den anden store tyske bane, Nürburgring, som Hockenheim i de næste 4 år deler det Tyske Grand Prix med, har store lommesmerter. Nürburgring har i 2004 og 2005 sæsonerne haft et underskud på samlet 22 millioner dollars. Regnskabet for 2006 er endnu ikke offentliggjort. Men meget tyder på at det heller ikke i 2006 bliver til et overskud på banen.
Chefen for banen, Walter Kafitz, siger dog at det "kun" er Formel 1 som giver røde tal på bundlinien. Alt andre aktiviteter giver overskud. Samtidigt fastslår Kafitz, at man ikke har tænkt sig at lukke banen.
Walter Kafitz:
"Vi hverken lukker eller trækker os fra Formel 1. Vi har en kontrakt til og med 2011 og ønsker i regionens interesse at beholde Formel 1 her. Vores problemer er ikke anderledes end andre Grand Prix baners. Vi har alle tab."
I år skal det Tyske Grand Prix afholdes på Nürburgring. Man er på Nürburgring meget spændte på det. Et af de store trækplastre, Michael Schumacher, er væk. Kafitz er dog fortrøstningsfuld, fordi der er flere nye tyske kørere på vej frem. Men holder denne forklaring vand? De tyske talenter skal først vise deres værd før de kan trække tilskuere. Samtidigt er det jo sådan at den allestedsnærværende Bernie Ecclestone i sine kontrakter med banerne, har indføjet en automatisk forhøjelse af afgiften til FOM, som Bernie Ecclestone styrer med hård hånd - og pengepung - og denne stigning er på 10 % - om året. Disse 2 ting kan sammenfattet være en overordentlig stor post for Grand Prix banerne rundt omkring. Bliver denne konstante stigning dødsstødet for mange af de etablerede baner? Kafitz garanterer dog at så længe man har kontrakt om det tyske Grand Prix - til og med 2011 - så køres der Formel 1 på Nürburgring.
Med blandt andet et hul i kalenderen, er der mulighed for at teste i Østen. Noget der har været uhørt tidligere, men nu kan det lade sig gøre. Først og fremmest er der indskudt testdage i Bahrain og datoerne er fastsat til at være som følger:
22 - 24. februar og 27. februar tom. 1. marts.
Disse tests køres på Sakhir Grand Prix banen.
Flere teams har foreslået at der må være mulighed for at teste i pausen mellem de Australske og Malaysiske Formel 1 Grand Prixer. Der er nu fastsat en dato for denne test og det bliver 27 - 29. marts. Denne test vil finde sted på Sepang banen.
Flere teams har allerede givet tilsagn til de to tests i Bahrain. Red Bull, Toro Rosso, Toyota, McLaren og Renault har meldt sig, og det ventes at Honda og Ferrari inden for kort tid også vil melde sig til mindst en af de to tests.
Og testen på Sepang vil være en logisk konsekvens i og med at alle teams i forvejen er i Østen. Det vil være for dyrt at rejse hjem, blot for at tage derud igen. Derimod tager alle teams ekstra udstyr med, således at man kan teste næsten optimalt i pausen mellem de 2 førnævnte Grand Prixer.
Hvor der tidligere har været testet på Sahkir banen i Bahrain, så er det første gang at der skal testes på Sepang. Banearrangørerne glæder sig meget til dette, idet der nu åbnes op for at der måske i fremtiden kan afholdes flere tests i Malaysia. Sepang banen er ivrig efter at gøre stedet til et omdrejningspunkt for motorsport i Østen.