Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
11.1.2001
 God start for Sauber
 Arrows præsenterer 3-sædet racer
 Herbert opgiver Champ Car drøm
 Puma sponsorerer Jordan
 Jerez test - Onsdag
 
10.1.2001
 Første skud af den nye BAR
 Herbert - Schumacher er et råddent æg
 Coulthard tror på chancen
 Mazzacane til Prost
 Jerez test tirsdag - Schumi II igen hurtigst
 Nyt Arrows chassis klar
 Panis utilfreds med regler
 Gene aldrig været gladere
 Mulig afklaring på vej hos Minardi
 

Hop til top11.1.2001

God start for Sauber

Sauber er meget godt tilfredse med den første kørsel i den nye C20-racer. Teamet prøvede raceren hjemme hos Ferrari på Fiorano, hvor begge kørere fik en tur i raceren.

"Vores primære mål med C20'eren har været at få den til at passe med de nye regulativer. De nye krav til styrtbøjlen og de ny krav om modstand mod gennembrud på siden, er meget hårde og det har krævet et nyt monocoque-chassis," siger teamets tekniske leder Willy Rampf.

Teamet har derudover arbejdet på at forbedre aerodynamikken samt at finde nye løsninger der gør raceren hurtigere. Derfor har teamet præsenteret en ny racer. "Det er fair at sige at raceren er helt nyudviklet," konkluderer Rampf.


Nick Heidfeld tester den nye C20'er

Teamet tester den nye racer på Jerez fra den 15. til 17. januar hvor Nick Heidfeld lægger ud i to dage for sig selv, hvor Räikkönen så overtager sædet på sidstedagen. Raceren præsenteres officielt den 24. januar på fabrikken i Hinwill, hvorefter teamet tester med to racere i Barcelona fra 25. til 28. januar.

BB  


Hop til top
Arrows præsenterer 3-sædet racer

Der er gået sport i at udvikle show-racere, men her må Arrows siges at have taget pole position. De har præsenteret en ny racer - med 3 sæder (gad vide hvornår den kommer som familiebil.)

AX3-raceren så lyset i dag, og erstatter Arrows' nuværende showracer, som har underholdt mange kendte og ukendte personer med pengepungen i orden. Den nye racer giver imidlertid en hel anden oplevelse - tidligere sad gæsterne blot bagved køreren - nu kommer de til selv at mærke suset og se hvordan det ser ud at køre Formel 1. Samtidig er raceren - sådan stort set - blevet bygget så den passer til det tekniske reglement i 2001.

Samtidig lancerer teamet en supporterklub, der blandt andet tilbyder en unik chance for at prøve at mærke suset fra Formel 1. Raceren bliver første gang anvendt den 21. maj, og vil primært køre i England. Så nu kan VIP-gæster og sponsorer få at mærke hvad det er de putter pengene i.

Et par tekniske data om AX3'eren

Hestekræfter: 680
Topfart: 356 km/t
Vægt: 640 kg.

Yderligere information og billeder kan findes hos Arrows

BB  


Hop til top
Herbert opgiver Champ Car drøm

Den tidligere Formel 1 kører, Johnny Herbert, har nu næsten opgivet håbet om at komme til at køre i CART serien i denne sæson, da der kun er meget få ledige sæder tilbage.

Herbert siger bl.a. følgende:
"Der er stadig en chance for, at jeg kan komme til at køre i USA, men som det ser ud lige nu, så er det dog kun en meget lille chance. Jeg er naturligvis skuffet over, at det ikke er blevet til noget da jeg meget gerne ville have taget den udfordring op. CART sæsonen starter i marts måned, og da reglerne kun giver kørerne adgang til 10 test-dage, så kan det selvfølgelig være, at der pludselig bliver en plads ledig - evt. som afløser. Hvis dette heller ikke bliver tilfældet, så vil jeg koncentrere mig om, at få stablet noget på benene med henblik på 2002-sæsonen."

www.cart.dk

XT  


Hop til top
Puma sponsorerer Jordan

Jordan har indgået en sponsoraftale med sportstøjmærket Puma. De vil i fremtiden blive officiel leverandør til Formel 1-teamet.

Indledningvis leverer Puma dragter og sko til teamet, men om det også går videre til at der kommer klistermærker på raceren vides endnu ikke. "Når det kommer til Puma, så er jeg særlig glad for dem, da det er et kendt navn inden for sportsverden, og som en sportsfan er jeg meget kendt med firmaet og dets produkter," siger teamchef Eddie Jordan.

Hos Puma er man også ganske tilfreds. "Puma fortsætter med hele tiden at se efter nye og kreative måder at markere vores produkter," siger Martin Gansler fra Puma AG. "Vi kan lide udfordringerne og konkurrencen i Formel 1," siger han videre.

Så Jordan har da sikret sig tøj på kroppen i yderligere et par år...

BB  


Hop til top
Jerez test - Onsdag

På Jerez banen var der i går fugtigt efter nogle regnbyger, hvor Benetton og Williams fortsatte testkørslerne. Det var den sidste ud af de tre dage som var berammet for denne test.

Og selv om det var Benetton køreren Giancarlo Fisichella der var hurtigst i dag, så havde Benetton alligevel problemer. På grund af motorproblemer for Jenson Button kørte han kun 3 omgange.
Giancarlo Fisichella kørte idag 44 omgange, og fik herunder mulighed for at teste Michelins regndæk om formiddagen og tørvejrsdæk om eftermiddagen. Der blev også lavet nogle prøve starter, samt testet forskelligt elektronisk udstyr i bilen.
Næste test for Benetton teamet bliver den 15. til 17. januar på Valencia.

Williams teamet kørte med deres tre kørere, og det var Juan Pablo Montoya der var hurtigst af de tre. Det var også ham der fik kørt flest omgange, det blev til 63.
Teamet testede i dag forskellige Michelin compounds.

Onsdagens tider:
Plac. Kører Team Tid
1 Giancarlo Fisichella Benetton 1:24,576
2 Juan Pablo Montoya Williams 1:24,732
3 Ralf Schumacher Williams 1:24,786
4 Marc Gene Williams 1:26,062

Jaguar, BAR og Arrows var på Silverstone og teste i går, og Sauber kørte på Fiorano.

AN  


 

Hop til top10.1.2001

Første skud af den nye BAR

Der blev kørt shake-down på Silverstone, og her var BAR i aktion med deres nye racer - helt neutral og med få reklamer.

Raceren er nemlig ikke blevet præsenteret i fuld bemaling, så derfor var det kun få klistermærker der sad på raceren - blandt andet WorldOnline. Olivier Panis kørte en kort shakedown på raceren inden teamet sender den videre til Spanien hvor der testes videre.

Den nye racer forventes at blive præsenteret officielt den 26. januar.


Det første billede af BAR003-raceren - her med Panis bag rattet

BB  


Hop til top
Herbert - Schumacher er et råddent æg

Om der er stor bitterhed hos Johnny Herbert skal være usagt, men han er ikke videre begejstret for Michael Schumacher - blandt andet efter sit ophold hos Benetton i 1995. Han går så vidt til at kalde Schumacher for et råddent æg!

Det er den engelske avis Independent der har bragt Herberts kommentarer. "Det gode æg er Mika Hakkinen, da han gør alt på en pæn, venlig og fair måde. Det rådne må være Michael Schumacher, fordi han vil gøre hvad som helst for at nå nøjagtig de samme mål." Hårde ord at få med på vejen...


I 1995 kunne de juble - idag kaldes Schumacher et råddent æg af Herbert...

Det er især oplevelsen hos Benetton der får ham til at nå denne konklusion. "Han var en hård holdkammerat at have, både med hensyn til fart og hans politik, men jeg har altid ment at Benetton skulle have sagt nej til nogle af hans krav, men det gjorde de ikke. Han tog min chance for at få succes i det team. Jeg lærte af det, men jeg nød det ikke," siger en bitter Herbert - der i øvrigt stadig står uden fast arbejde i 2001!

BB  


Hop til top
Coulthard tror på chancen

David Coulthard tror stadig på at han kan blive verdensmester, og 2001 bliver hans chance. Det er stadig for tidligt at sige om han sidder i en VM-racer, men meget indikerer dog at McLaren igen i 2001 er blandt de to hurtigste.

Skotten ved imidlertid også at hans chancer for at vinde VM bliver mindre for hvert år der går. Andre og nye kørere står i baggrunden og de står på spring til at tage hans plads. "Jeg tror jeg har egenskaberne til at vinde mesterskabet, men indtil alle de nye racere er klar, så ved vi ikke hvor vi står," siger han og forsøger at dæmpe forventningerne lidt. Men McLaren falder næppe helt tilbage i den sæson der kommer.

I tidligere sæsoner har skotten ligeledes forklaret at han tror på chancen, men den bedste chance for at vinde VM havde han i 2000, hvor Mika Hakkinen var mentalt fraværende i starten af sæsonen. Men i 2001 skal det være...

Artikel - Coulthard - Kold eller hård?

BB  


Hop til top
Mazzacane til Prost

Det der har været en offentlig hemmelighed, er nu ikke så hemmeligt mere - Gaston Mazzacane er ny Prost-kører.

De to parter har været på talefod siden PSN slæbte sine penge fra Minardi til Prost, og så var det helt oplagt at Mazzacane ville følge trop. Dermed er Minardis fremtiden blevet endnu dårligere. De har ikke fået pakken til 2001 klar, og tiden løber, så teamets fremtid bliver mere og mere usikker.

Men Prost er virkelig glade for deres nye kører. "Vi er glade for at han kommer til teamet i det som vi mener er en ny start for Prost Grand Prix," siger teamchef Alain Prost - og mon ikke det mest af alt er argentinerens penge de er glade for...

"Han er i fysisk topform og er klar til at prøve sig selv. Han vil være et godt match til Jean som han kan lære meget af. Jeg er sikker på at, med en god teknisk pakke som vi har klar, Gaston vil vise sit sande potentiale," siger teamchefen.

Vi forudser dog at Jean Alesi blæser fra Mazzacane. Argentineren rykker næppe væk fra de sidste pladser. Det er værd at bemærke at Mazzacane har startet hvert løb - på nær ét - fra bageste række!

BB  


Hop til top
Jerez test tirsdag - Schumi II igen hurtigst

Igen i går var Ralf Schumacher hurtigst på Jerez banen. På en dag hvor vejret var lidt af en blandet fornøjelse, toppede han listen over de tilstedeværende kørere.

Ralf Schumacher tog igen teten, da der igen i går blev testet på Jerez banen. Ved tirsdagens test fokuserede man på test af de nye Michelin dæk. Og Ralf Schumacher viste de andre hvordan det skulle gøres. Eneste kører fra Benetton, som kunne blande sig var Giancarlo Fisichella. Hvilket også var nemmere for ham, da Jenson Button ikke kom ud at køre. Man afventede en ny motor fra Renault til hans bil. Efter planen skal han ud at køre i dag, som er sidste testdag på Jerez.

Derimod kom Williams-BMWs nye testkører, Marc Gene, ud at køre i dag efter forskellige vanskeligheder mandag. Og ifølge Marc Gene, var det en rigtig god dag tirsdag. Han udtalte i aftes, at det havde været rigtig godt at være ude at køre. Det havde været første gang hvor han havde haft en ordentlig test, og hvor der ingen problemer havde været.

Testen i går havde som hovedformål at teste dæk. Forskellige compounds blev testet. Sidst på eftermiddagen begyndte det at regne, så de nye regnvejrsdæk fik også en tur på banen. Bemærkelsesværdig var det at Marc Gene var en snert hurtigere end Montoya.

Tirsdagens tider:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Ralf SchumacherWilliams1:23,1750
2Giancarlo FisichellaBenetton1:24,0746
3Marc GeneWilliams1:24,2982
4Juan Pablo MontoyaWilliams1:24,9059

Testkørslerne fortsætter i dag.

PDL  


Hop til top
Nyt Arrows chassis klar

I mens flere andre teams er ved at klar til at præsentere deres nye biler, så venter Arrows med at gøre det til senere, ligesom Benetton.Men det betyder ikke at man ikke har travlt i teamet. Man har netop klargjort det første chassis, A22, men man vil ikke vise noget før engang i næste måned.

Hos Arrows er man derimod ved at være klar til at teste. Den første nye Arrows med AMT motoren er ved at være klar. Og imens andre tester på Jerez i disse dage, så tager Arrows lige en tur omkring Silverstone i dag og i morgen. Fra den 15 til 17 januar er man på Valencia banen, og fra den 22 til den 31 januar vil teamet være på Circuit de Catalunya. Den nye A22 vil efter planen først blive testet på Circuit de Catalunya.

Udover at man har travlt med den nye bil, så bliver der også arbejdet på andre fronter. Man har ansat en ny løbs direktør. Michael Ainsley-Cowlinshaw har fået jobbet. Han er ikke ubekendt med Formel 1 verdenen, idet han har arbejdet sig op igennem graderne hos Benetton, siden han startede der i 1980. Det betyder at han har arbejdet for bl.a. den tidligere verdensmester Nelson Piquet, og han var chefmekaniker i Benetton, da Michael Schumacher blev verdensmester hos Benetton.

Også på anden vis har man travlt. Ved den internationale biludstilling i Birmingham som starter i morgen, torsdag, vil man præsentere en ny "passagerbil" AX3. Der bliver der mulighed for at se en stor del af den teknik man putter i en Formel 1 racer. Tom Walkinshaw vil give et eksklusivt interview fredag, og den ene af teamets kørere, Pedro de la Rosa, vil ligeledes give interview. Det vil finde sted lørdag. Det tyder på, at de la Rosa vil forblive som en den ene af teamet kørere. Arrows har endnu ikke offentliggjort deres kørere liste. de la Rosa er højest sandsynligvis sikker på det ene sæde, da han har en god del sponsorpenge med. I inderkredse i Formel 1 verdenen regner man også med at Jos Verstappen bliver. Testkører pladsen er endnu ikke afsat. Man mener at det bliver Gaston Mazzacane, men han har også forhandlinger i gang med Prost, som endnu ikke er afsluttet. Mazzacane har tidligere i vinterpausen testet for Arrows, og der udtrykte man stor tilfredshed med hans indsats. Så Arrows har da i hvert fald tre ting der skal offentliggøres: Den nye AX3, den nye Grand Prix bil, A22 og så hvilke kørere der er blevet foretrukket.

PDL  


Hop til top
Panis utilfreds med regler

Olivier Panis er tilbage i F1-feltet, men han er ikke tilfreds med FIA's regelændringer op til 2001-sæsonen. Panis har tilbragt den sidste måned med at teste med BAR, og ifølge hans rapport har FIA endnu engang fejlet på dette område. Bilen er nu endnu sværere at køre, og hvordan det skulle føre til flere overhalinger, har franskmanden svært ved at se.

"Jeg tror virkelig ikke, at de nye regler gør det lettere for kørerne at overhale," fortæller Olivier Panis. "Generelt er der langt mindre greb, og det gør bilerne sværere at køre. Bilerne glider mere i næsten alle svingene, og vi har måtte arbejde hårdt med set-up'et for at få bilen i balance igen. I højhastighedssvingene er det virkeligt tydeligt."

De næste par uger vil vise om flere af Panis' kollegaer deler hans mening. Det er ikke første gang at FIA's indgriben i reglerne har skabt mishag.

CBA  


Hop til top
Gene aldrig været gladere

Marc Gene har ikke fortrudt sit skift fra Minardi-kører til Williams-testkører. Han har aldrig været gladere, fortalte spanieren ved testen på Jerez.

"Teamet har virkelig været fantastisk, og jeg har lært ting, jeg aldrig kunne have lært noget andet sted. Nu hvor jeg er test-kører, er der ikke så meget pres på mig udefra, men jeg presser mig selv, og jeg ved, at jeg er nødt til at præstere noget."

Det er gengældte følelser, for fra Williams-teamets side forlyder det også, at personalet er meget tilfredse med Marc Genes tekniske feedback og fremskridt.

CBA  


Hop til top
Mulig afklaring på vej hos Minardi

Det har ikke været nemt for det lille italienske Minardi-team. For kort tid siden havde de hverken sponsore, motoraftale eller kørere, men netop som de fleste udenforstående havde regnet med et farvel til de sidste års bundprop, lader det til, at teamets grundlægger, Giancarlo Minardi, er ved at skabe ro om fremtiden.

Tingene er langsomt ved at falde på plads, måske en smule sent med under 3 måneder til det første løb i Australien. Men bedre sent end aldrig. Under alle omstændigheder svirrer rygterne om, at Minardi er blevet overtaget af Mecachrome, hvad der i så fald vil løse motorproblemerne, fordi teamet vil blive udstyret med Benetton-bossen Flavio Briatores Supertec-motorer.

Også kørerproblemerne synes mindre, og her har Flavio Briatore endnu en gang en finger med i spillet. En mulig kører er nemlig den unge spanier Fernando Alonso, som vandt sidste års F3000 på Spa. Alonso testede i december sidste år for Benetton, og er nu på en fire-årig kontrakt med Minardi. I øjeblikket venter Alonso spændt på at høre, om han bliver den næste nye mand i Formel 1: "Om ca. 10 dage vil min fremtid være afklaret. Jeg venter stadig på at høre fra Minardi. For at være klar til Australien, skal arbejdet på den nye bil senest begynde om 10 dage."

Det er ikke kun Minardi, der er interesseret i det unge håb. Blandt mange andre hold har Ferrari også gerne ville skrive kontakt med spanieren. Men hvis Alonso bliver hos Minardi, vil manden, der i virkeligheden trækker i trådene, Flavio Briatore, få et udmærket sted at anbringe unge talenter, der mangler erfaring - en økonomisk gevinst for Benetton og Renault.

Julia Jensen

XT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk