7 | Fernando Alonso | Renault | 1:21,400 | AN Mens Luca Badoer testede videre på Circuit de Catalunya, så var Luciano Burti lige som i går i arbejde hjemme på Ferrari's egen testbane Fiorano.
Der var tale om fortsat komponent test i forbindelse med 2002 modellen, og Burti nåede at køre 81 omgange i dag, med en bedste tid på 1:00,144. AN Dagens test kom lidt sent i gang da tæt tåge lå over banen indtil klokken var henad ti. Dagens felt var stærkt reduceret, da flere team allerede i går afsluttede deres testkørsler.
Formiddagens hurtigste tid blev sat af Giancarlo Fisichella i hans Jordan racer.
I dag var det første gang at Fernando Alonso skulle ud i den nye Renault, men det blev kun til 7 omgange og en tid der var 14 sek. langsommere end Fisichella's.
Formiddagens tider:
|
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
|
1 | Giancarlo Fisichella | Jordan | 1:20,216 | 26 |
2 | Olivier Panis | BAR | 1:21,289 | 11 |
3 | Takuma Sato | Jordan | 1.21,831 | 16 |
|
4 | Jenson Button | Renault | 1:22,177 | 24 |
5 | Anthony Davidson | BAR | 1:23,231 | 10 |
6 | Mika Salo | Toyota | 1:23,759 | 20 |
|
7 | Luca Badoer | LIC Selv om den kun har testet i to dage så er Eddie Irvine's dom over den nye Jaguar R3 racer hård: "Den er for langsom - den mangler fire sekunder."
Jaguar teamet har denne uge testet sammen med de øvrige Formel 1team på den spanske bane Circuit de Catalunya udenfor Barcelona, og det er her Irvine har "målt" forholdet til konkurrenterne og sin teammate som kørte i den nye racer. Da Irvine i går kørte hurtigste tid af alle, så satte han tiden i sidste års model - en R2'er.
De næste testkørsler for Jaguar teamet, der stadig udvikler på raceren, bliver også i Spanien, men denne gang på Valencia banen.
Allerede om to dage går det løs igen, og det er i forbindelse med disse testkørsler at teamchef Niki Lauda får sit comeback i en Formel 1 racer. AN Ferrari teamets nye testkører Luciano Burti fik i går sin ilddåb på Fiorano banen.
Tidligere på ugen testede han sammen med de øvrige team på Circuit de Catalunya, men i går skulle han så for første gang køre på teamet egen testbane.
Der var tale om en test af mekaniske komponenter til teamets 2002 racer, og Burti udtalte efter testen:
"Jeg testede hele dagen og kan virkelig godt lide banen. Raceren føltes bedre end i Spanien, og jeg havde en fejlfri dag."
Dagens bedste tid blev 1:00,437. AN Den fjerde testdag i Barcelona bragte nogle ret store overraskelser. Felipe Massa i Sauber var hurtigst om formiddagen, og Eddie Irvine om eftermiddagen.Torsdagen startede næsten ligesom om onsdagen. Våd bane det meste af formiddagen, hvorefter det begynder at tørre op. Igen gav det mulighed for at teste intermediate dæk. Men også andre ting skulle testes. BAR havde igen Anthony Davidson i sædet i stedet for Jacques Villeneuve. 2002 modellen var i hænderne på Olivier Panis. Begge arbejdede med test og udvikling af den nye Honda motor. Ferrari havde kun Luca Badoer på banen torsdag. Det var oprindeligt meningen at de to Grand Prix kørere skulle have været ude også. Luciano Burti er taget til Fiorano for at teste der. Badoer testede igen i dag dæk og elektronik. Ferrari lod Badoer skifte mellem 2 biler, så mens han kørte i den ene, kunne man ændre på den anden. Jaguar havde rigtig tur i den torsdag eftermiddag. Eddie Irvine satte nemlig dagens hurtigste tid. Han måtte dog "nøjes" med at køre rundt i R2 C modellen - teamets testmodel. Til gengæld fik de la Rosa chancen for at prøve teamets hidtil eneste 2002 model. Jordan nåede ikke igennem det planlagte testprogram. Man havde ikke regnet med våd bane om formiddagen, i hvert fald ikke så længe som det varede inden banen tørrede op. Til gengæld opnåede man bedre tider torsdag end om onsdagen i tilsvarende forhold. Fisichella testede dæk og motorudvikling. Torsdag eftermiddag blev det ikke til så meget da en softwarefejl stoppede bilen efter 12 omgange. Takuma Sato arbejde med at lave et grund setup, samt at han også testede dæk. McLaren havde torsdag Alex Wurz tilbage igen sammen med Kimi Räikkönen. Den unge finne har øjensynligt fundet melodien. Da dagen var omme havde han sat dagens næsthurtigste tid. Renault havde lidt problemer med den ene bil torsdag. Motoren i Trullis bil var ikke med på at der skulle testes, så den skabte sig noget ind i mellem. Fredag slipper Trulli for bilen, i det at testkøreren Fernando Alonzo tester i stedet for Trulli. Jenson Button har fundet rytmen. Igen i dag var han hurtigst af de to. I dag testede man dæk, bremser og elektronik. Felipe Massa overraskede torsdag formiddag alt og alle - også de fleste hos Sauber ved at sætte formiddagens hurtigste tid. Om eftermiddagen kom han dog ned på jorden igen. Bl.a. måtte han en tur ud i sandet. Toyota tester stadig kun i en bil. Torsdag var det Mika Salo som sad bag rattet i den nye Toyota. Hans første testdag var ikke så god, da bilen havde flere mekaniske problemer. Mika Salo fik derfor æren af at have sat dagens langsomste tider. Williams havde igen 3 kørere på banen, nemlig Ralf Schumacher, Montoya og Antonio Pizzonia. Montoya var den hurtigste af de 3 kørere torsdag. Torsdagen bød som nævnt på flere overraskelser, nemlig de kørere der satte de hurtigste tider henholdsvis om formiddagen og om eftermiddagen. Derudover kan man bemærke at Michelin havde de to hurtigste biler i dag. Faktisk var der kun 4 Bridgestone biler blandt de 10 hurtigste. Torsdagen bød også mange afbrydelser - specielt om eftermiddagen. Flere kørte af banen, og andre måtte stoppe på banen med forskellige defekter. Når der testes er man lidt mere ivrig med de røde flag for at undgå unødvendige ulykker. Fredag vil McLaren og Sauber ikke deltage i årets første officielle test. PDL
10.1.2002
Her er tiderne fra dagens testkørsler på Circuit de Catalunya, og det var en dag hvor der var overraskende kørere i toppen af resultatlisterne, både for- og eftermiddag.
Felipe Massa var hurtigst i formiddags. (Foto: Sauber)
Formiddagens tider:
|
Plac. | Kører | Team (dæk) | Tid | Omg. |
|
1 | Felipe Massa | Sauber (B) | 1:26,540 | 27 |
2 | Marc Gene | Williams (M) | 1:28,055 | 16 |
3 | Nick Heidfeld | Sauber (B) | 1:28,229 | 13 |
|
4 | Eddie Irvine | Jaguar (M) | 1:29,368 | 19 |
5 | Luca Badoer | Ferrari (B) | 1:29,449 | 21 |
6 | Juan Pablo Montoya | Williams (M) | 1:29,487 | 13 |
|
7 | Takuma Sato | LIC Luciano Burti fik sin debut som Ferrari-testkører i torsdags på Circuit de Catalunya. Derudover var det første gang, brasilianeren igen sad i en F1-bil efter hans ulykke på Spa i september, der kostede ham deltagelsen i resten af sæsonens løb.
"Jeg er virkelig spændt på at køre en Ferrari for første gang, så jeg kan ikke vente på næste ugen i Barcelona," sagde Burti i sidste uge, og hans forventninger blev bestemt indfriet: "Jeg er meget tilfreds med den måde, testen forløb på. Mit mål var at vænne mig til bilen og få nogle kilometer bag mig. Det var en skøn fornemmelse at køre igen efter det, som skete sidste år, og det er fantastisk at være en del af et team som Ferrari og køre verdensmesterbilen, F2001'eren."
Burti forlod sin nye kollega Luca Badoer og resten testholdet i Spanien i går, og vendte hjemad mod Fiorano, hvor Ferrari tester i stilhed uden de andre teams. Hvornår det nye vidunder præsenteres er endnu ikke offentliggjort - foreløbig har teamet også den traditionnelle fest ved Madonna di Campiglio d. 15.-19. januar at tage sig af. Derefter går Michael Schumacher og Rubens Barrichello i gang med at teste på Valencia.
CBA Den halvtriste 2001-sæson, hvor Jenson Button gik fra at være den mest lovpriste komet på F1-stjernehimlen til at være udskældt Benetton-kører, har ikke taget modet fra den unge englænder. Blot to point og fire placeringer inden for top 10 blev det til, men Button vil udelukke muligheden for en GP-sejr - hans altoverskyggende mål: "Det ville være rart at tage en sejr, og en rigtig en, ikke bare på grund af folk, der udgår. Det er målet, at få podiepladser og at være konkurrencedygtig med et tophold. Det er det, vi virkelig går efter, og det ville være rart at få teamet et par placeringer op i konstruktørernes mesterskab. Hvad jeg ønsker for mig selv er en sejr - mere end noget andet."
Jenson Button fik det ikke lettere mod Giancarlo Fisichella, end den hurtige italieners mange andre teamkammerater. Først sidst på året fik Button rigtigt styr på kvalifikationerne, og den endelig statistik talte 13-4 i Fisichellas favør. I 2002 kommer han op mod en anden italiener, der så afgjort også er stærk i kvalifikationerne, nemlig Jarno Trulli. Men Button har lært meget efter sit andet år i F1: "I mit først år i Formel 1 forstod jeg slet ikke hvor meget man må anstrenge sig på kørefronten og på den tekniske front. Men nu ville jeg sige, at min styrke er at arbejde så hårdt, jeg kan med teamet. Jeg ved, hvor vigtigt det er, og et lille problem kan koste dig en til to tiendedele i kvalifikationen, hvilket kunne være tre eller fire pladser. De små detaljer er vigtige i F1."
Jenson Button satte 10. bedste tid i dagens test i Barcelona. Hans teamkammerat, Jarno Trulli, havde et mindre problem med sin motor og var 12.-hurtigst. Den nye racer præsenteres i Paris d. 27. januar. CBA Undersøgelserne efter dødsulykken i Melbourne i 2001 er ved at være tilendebragt, og en endelig udtalelse er det eneste der mangler.
Løbet har været i fare for en mulig aflysning, og tidligere er det kommet frem at løbet var sikret. Men nu siger FIA at løbet fortsat er provisorisk. De afventer stadig den endelige udtalelse.
Ikke desto mindre sælges der billetter til løbet, og det forventes da også at løbet bliver gennemført uden problemer. BB Efter at Ford koncernens meget racerglade præsident, Jac Nasser blev fyret på grund af dårlige økonomiske tal, har fremtiden for Jaguar Racing været i mulig fare. Men det afvises af Jackie Stewart.
I opstarten af Stewart Grand Prix spillede Jac Nassers accept en stor rolle, hvor Ford leverede motorer til teamet. Men den tidligere teamejer mener ikke at Jaguar Racing har noget at frygte, blot fordi den nye præsident hedder Nick Scheele. "Uden Jac Nasser ville der nok ikke have været et Stewart Grand Prix eller Jaguar Racing. Men på den anden side er Nick Sheele meget vigtig for teamet. Han kender området meget godt og er også en god person for Jaguar, så jeg tror man ikke kan bede om en bedre mand i front set i forhold til Jaguar," siger Jackie Stewart til den engelske TV-station ITV. BB På den tredje testdag i Barcelona kom Jordan også til. Nu mangler man kun Minardi, Prost og Arrows i at alle er tilstede. Og igen i dag er David Coulthard hurtigste mand.Onsdag formiddag var vejret bedre end i går, solen skinnede, men temperaturen var ret lav, så først over middag tørrede banen ordentlig op. Det gav så til gengæld anledning til at teste intermediate dækkene, specielt for McLaren var det ret vigtigt eftersom at teamet har skiftet dækfabrikat. BAR havde fået tilgang af Jacques Villeneuve som kørte i den nye 2002 model. Olivier Panis kørte i teamets hybridbil. Og JV’s første indtryk af den nye bil var meget positivt. Måske er det bilen der gør at han forsætter hos BAR også i denne sæson. I hvert fald udtalte han efter dagens test, at bilen føles meget bedre end sidste års model. Meget nemmere at styre, mere stabil bagende på bilen og alt i alt meget bedre. Ferrari var også i dag repræsenteret af Luca Badoer og Luciano Burti. Deres testarbejde var også i dag fokuseret på test af dæk og elektronik. Torsdag kommer Michael Schumacher og Rubens Barrichello. Luca Badoer bliver i Spanien, mens Burti tager til Fiorano for at teste videre der. Onsdag var også dagen hvor Eddie Irvine kun kørte i den nye Jaguar R3. Pedro de la Rosa måtte ”nøjes” med R2 C som er en hybridbil. Jordan var de nye i dag, og det kan nok være at de markerede sig lige fra starten. Det var endda lige før at begge Jordan biler var hurtigere end BAR som kører med samme Honda motor. Men det er kun test, så man skal ikke ligge for meget i tiderne trods alt. Både for Jordan og Bar gælder det at man venter sig meget af den nye Honda motor, man fornemmer allerede nu at der er mange muligheder der kan udnyttes i den. McLaren havde DC og Kimi Räikkönen på banen onsdag. Dvs. at Kimi Räikkönen fik kun kørt en eneste omgang, så var det slut. Det er ikke blevet meddelt fra McLarens side hvad årsagen var. DC forsatte sit arbejde og sluttede dagen som hurtigste mand. En del af teamets arbejde er at teste dæk, og onsdag formiddag var der god anledning til at teste Michelins intermediate dæk. Renault foresatte også deres testprogram. Onsdag var rollerne byttet lidt om, da Jenson Button øjensynligt har fundet rytmen i bilen og placerede sig langt bedre end Jarno Trulli, som kun er i bilen for anden gang. Men det var godt at se Renault placere sig langt fremme. Det tyder på at man er ved at have styr på de fleste af sidste sæsons mange problemer. Også Sauber mærker fremgang. Dagen blev brugt til aerodynamiske tests. Dog sluttede den brat for teamets nye kører, Felipe Massa. På sin 35 omgang blokerede motoren pludselig og så var det slut. Men alligevel lå han kun et halvt sekund efter sin noget mere erfarne teamkammerat. Toyota havde igen kun Allan McNish på banen. Han fik onsdag kørt hele 78 omgange og udførte det planlagte testarbejde. Man gik ikke så meget efter at sætte tider, men mere med at få testet bilen og dens mange dele. Williams havde onsdag 3 kørere til at teste. Udover Marc Gene og Ralf Schumacher, så var også Montoya kommet til. Han sluttede dagen langt efter de to andre, men det var selvfølgelig hans første testdag. Williams forsatte deres testprogram med test af dæk og elektronik. Også flere ting ved den nye BMW motor blev afprøvet. Onsdagen var dagen hvor Jordan stødte til resten af de testende teams. Både hos Jordan og Sauber blev der lagt mærke til de 2 debuterende kørere. Begge imponerede deres respektive teams ganske positivt. Onsdag var der 3 2002 modeller der kørte, nemlig hos BAR, Jaguar og Toyota. Resten tester videre i deres hybridbiler indtil videre. PDL
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
| | |