Jaguar har ikke alverdens penge til rådighed på trods af at ejerskabet hedder Ford. Og måske netop derfor. Richard Perry-Jones, Ford direktør med ansvar for netop Jaguar Racing har kigget budgetterne igennem og har skåret flere ting væk som i stedet skal bruges på bilerne. Holdningen er at der ikke mere er penge som skal ødsles væk på alt muligt og ingenting. Bl.a. går det ud over teamets store motorhome, som ikke får den store opdatering som man ellers plejer at give sådanne ting hvert år.
Richard Perry-Jones:
"Vi vil ikke længere have et stort og overdådigt motorhome. Der er ikke penge i budgettet til den slags. Alt hvad vi skal bruge af penge skal bruges på bilerne. Det er ikke længere en måde at købe sig til en plads i fronten af feltet. De fleste iagttagere af sporten er enige om at den udvikling af omkostninger er der ikke længere plads til. Formel 1 i dag er nødt til at finde en anden måde at være attraktiv på uden at skal bruge penge på den slags. Hvis ikke, hænger vi kan vi godt pakke sammen."
Og husk at den nye Jaguar R5 vil blive afsløret i den kommende uge.
Selvom Jordan teamet endnu ikke har lavet kontrakt med nogen kørere endnu, så er testkalenderen fastlagt. Hvem der skal køre bilerne ved de planlagte tests, er endnu ikke fastlagt og offentliggjort. Men det ligger fast at teamet for sidste gang vil teste den "gamle" EJ13. Det sker i Barcelona d. 20 - 23. januar.
Derefter er det planen at fokus er på den nye EJ14 og der skal så testes - som tidligere nævnt - d. 4 og 5. februar. Derefter går turen til Jerez d. 10 - 13. februar. Ugen efter igen i Barcelona d. 17 - 20. februar. Endelig er der planlagt en enkelt testdag hvor man vil lave en shakedown test på Silverstone inden man koncentrere sig om forarbejdet til årets første løb i Albert Park i Melbourne.
I år får Jordan mulighed for at køre med nøjagtig den samme motor som Jaguar. Det kommer til at koste lidt mere, men til gengæld er man så med rent motormæssigt i den forstand at motorerne fra og med i år som bekendt skal holde i hele weekenden, eller 800 km om man vil. Den nye Cosworth CR6 er udviklet til netop dette formål.
Det kan måske skabe ekstra motivation flere steder at det er nøjagtig samme motor. Jordan vil gerne slå Jaguar og det vil ikke være så godt for Jaguar hvis det sker. Det samme forhold gør sig gældende den anden vej. Jaguar skal sørge for at holde sig foran Jordan - og helst hver gang. Såfremt at Jordan i år kan opnå en større stabilitet og få mere hurtighed i bilerne, kan der være lagt op til en god duel de to teams imellem.
I de kommende år vil der falde flere af de europæiske løb ud af Formel 1 kalenderen. Det er nok ikke nogen nyhed. I første omgang har undskyldningen været at det har været pga. tobaksreklamer, men den undskyldning bliver ikke ved med at holde. Bernie Ecclestone som udover at have fingeren på pulsen i Formel 1, også må siges at være en dygtig forretningsmand, vejrer ny luft - læs penge - udenfor i Europa. Det er i de arabiske lande og i østen at det fremover sker udvikling.
I år er Østrig således væk fra kalenderen, og muligvis Frankrig også. Den sag er endnu ikke afgjort. Nye baner er allerede kommet på kalenderen i år, nemlig Bahrain og Kina, og flere vil følge efter. Til det tyske magasin "Max" har Bernie Ecclestone udtalt følgende:
"Flere løb vil før eller siden blive fjernet fra Europa. Vore sponsorer ønsker at vi er på de voksende markeder, og Europa er ikke at regne blandt disse. Som jeg ser det vil Europa være en del af den tredje verden om 10 år. Vi må simpelthen etablere os der."
Med til historien hører også at Ecclestone stadig ser Amerika som en absolut mulighed for Formel 1. Det er på trods af kriser, stadigvæk mange penge i det amerikanske at hente.
Et par hollandske medier har offentliggjort at Jos Verstappen angiveligt skulle have underskrevet en kontrakt med Jordan teamet gældende for et år. Dermed skulle Jos Verstappen være den første kører der skriver kontrakt med Jordan i år. Medierne skriver også at en endelig bekræftelse ventes i løbet af en uge.
Siden samarbejdet med Minardi ophørte, har Jos Verstappen sammen med sin hovedsponsor haft travlt med at finde et andet sæde til Verstappen. Trust forlod også Minardi som sponsor for at bakke op om Jos Verstappen. Og det lader nu til at de partnere nu har fået en aftale i stand med Jordan. Det skal også nævnes at hverken Jos Verstappen eller Jordan teamet endnu ikke har kommenteret oplysningerne fra de hollandske medier.
Det var Juan Pablo Montoya der stod for testen af den ny FW26 model, og i løbet af de 59 omgange han kørte på Jerez banen i Spanien, så satte han en tid der var 1.137 sekunder hurtigere en de øvrige kørere på banen!
For Williams teamet og Montoya var der tale om test af forskellige setup muligheder på FW26 modellen.
Marc Gene var også på banen for Williams teamet, han testede i en FW25 model, som til denne test var blevet udstyret med 2004 specifikation motor og gearkasse. Igen her var der tale om test af setup samt dæktest for Michelin.
De to Toyota kørere, Ricardo Zonta og Olivier Panis, testede i 2003 modeller udstyret med en del 2004 komponenter, og her viste Zonta sig son dagens næst hurtigste kører på Jerez.
Renault teamet havde deres faste kører Jarno Trulle på banen sammen med testkøreren Franck Montagny, de tested ebegge nye motore og differentialer.
Det sidste team på Jerez i dag var Ferrari teamet, som havde deres faste testkører Luca Badoer på banen sammen med Sauber køreren Felipe Massa. De testede begge elektroniske komponenter samt nye dækcompounds for Bridgestone, og de havde tre F2003-GA racere til deres rådighed.
Onsdagens tider på Jerez de la Frontera: