Hele to gange skal der spenderes penge på en præsentation. I virkeligheden var præsentationen i München en totalt ligegyldig præsentation - tænk hvis alle 11 teams havde flere præsentationer for blot at se farvevalget - totalt spild af tid og energi! Raceren var en udtjent 99-model - jo tak! Det skal gå meget stærkt for BMW. Målet var entydigt - få masser af omtale og PR - "vi er de første der er klar," skulle det også lyde. Teamet eller var det måske ikke rettere BMW kunne ikke vente til en gang i slutningen af januar, for der har Jaguar jo planlagt at præsentere - og så var BMW sat i skyggen. Derfor skulle der lige brændes en masse krudt af - BMW gør entre i Formel 1, hvis du altså skulle have overset det og i stedet brugt mandagen på at læse Hjemmet. Teamet var hverken helt eller halvt færdigt - raceren var ikke klar, andenkøreren var stadig en ubekendt faktor, og der manglede stadig den hovedsponsor der skal dække et mega-million underskud ved Formel 1-eventyret. Men der var da råd til deres eget show...
Showet tilhørte udelukkende BMW - for Frank Williams var det hele totalt ligegyldigt og mon ikke der gik et par tanker gennem Sir Franks hoved - "de mange penge som bliver brændt af her, kunne vi have brugt på at få frikøbt umuliussen Zanardi." At showet og præsentationen endda bliver bragt på Internettet er jo næsten en revolution og langt mere at Frank Williams satte sig bag computeren for at chatte med seriøse og mindre seriøse Internet og Formel 1-freaks. Det er immervæk nye toner i Formel 1's mest konservative team.
Igen runder tanken: det er BMWs projekt og det er også dem der stod bag "festlighederne". Men Williams-teamet er dødt! Så er der da ikke pakket noget ind. BMW er gået ind i dette samarbejde med enorme ressourcer, hvilket også kan være med til at give dem den succes som de jagter. Prisen for Williams-teamet er at det bliver BMW der sidder på kommandoen i teamet. Trenden i Formel 1 går den vej. Ford blev nødt til selv at sætte sig i førersædet og overtage styringen af Stewart-teamet da det viste sig at Paul Stewart var inkompetent til at lede et Formel 1-team. Siden hen købte Ford så rub og stub - Stewart er nu blot et notat på Jaguars officielle papirer og logoet er klistret over med den springende Jaguar. Det samme er på vej til at ske med Williams. Frank Williams har selv flere gange givet udtryk for at det er meget hårdt for ham at lede teamet og rygterne har flere gange lydt at Patrick Head og Frank Williams ville sælge ud af deres aktier i teamet - og mon ikke BMW sikrer sig dem i givet fald? BMW kan købe dem og et af 1990'ernes største teams vil forsvinde fra Formel 1-scenen - tilmalet med BMW-farverne (som de næsten allerede er nu.) Det vil blot endnu en gang bekræfte at BMW er sen 90-ernes enerådende magtfaktor - det er motorleverandørerne der styrer showet og er mastodonterne i Formel 1.
Nu ventes der med spænding på at præsentatioen af Williams endelige design bliver ligeså storslået... Hvis ikke har Williams stadig en fremtid!
Minardi har især problemer med at finde en motor til den kommende sæson. Teamet mente ellers at der var en klar aftale om at få Supertec-motorer men Briatore og co. krævede en uhyrlig sum penge for de halvsvage motorer og med Minardis i forvejen stærkt belastede budget kom det slet ikke på tale. Dermed så teamet ud til at komme i den pinlige situation ikke at have en motor… Men så fik Bernie Ecclestone trukket i de rigtige tråde og Ford blev overtalt til at droppe deres oprindelige planer om ikke at sælge kundemotorer. Derfor har Minardi mulighed for at købe deres nuværende motorer og fortsat få udviklinger for den nette sum af 50 mio. kr. Dette er også med til at belaste økonomien og teamet har da også en anden mulighed – at købe Arrows selvbyggede motor. Men det vil sende Minardi flere lysår tilbage i Formel 1. Det er det dårligste alternativ, men den er halvt så dyr…
Minardi er slet ikke blevet sikret for år 2000 - og er på vej til en kedelig sæson!
Derudover er det endnu ikke afgjort hvem der skal køre den anden racer. Marc Gene har med Telefonica sikret sit sæde, mens kampen om det sidste sæde står mellem Max Wilson og Norberto Fontana. Yderligere sættes også Verstappen i forbindelse med teamet hvis det glipper at få sædet hos Arrows. Husk lige Verstappens udtalelse i december 99: "jeg har noget stort på vej i denne uge…" Indtil videre har han ikke engang testet for noget team… Vi griner stadig!
Alle brikkerne i Minardis puslespil vil efter sigende være faldet på plads i midten af februar hvor raceren også præsenteres.
Senere på måneden skal den nye bil testes for første gang, inden den officielle præsentation i februar. Indtil videre er der kun en kørere i teamet, Pedro de la Rosa, der også vil være tilstede ved præsentationen af det nye logo.
Præsentationen vil finde sted på den nye sponsors stand. Det er det engelske formel 1 magasin ”F1 Racing”, der er den nye sponsor.
”Der er en meget positiv stemning i teamet før den første test”, fortæller teamboss Tom Walkinshaw, der også mener at det nye logo vil have en positiv virkning.
Arrows teamet har ellers ført en omtumlet tilværelse i formel 1 siden debut’en i 1978. Teamet blev startet af den tidligere formel 1 kører Jackie Oliver, der ellers i en årrække havde arbejdet for Shadow teamet. Allerede i den første sæson var der blæst om Arrows. Først var der en retssag, anlagt af Shadow. De mente at Oliver havde kigget lidt for meget på Shadows tegninger, inden han lavede sin nye bil. Arrows tabte retssagen, men hævnede sig ved at være betydelig bedre på banen end Shadow.
Svenske (med dansk mor) Gunnar Nilsson skulle have været første kører, men han var blevet syg af den mavekræft der senere kostede ham livet. I stedet blev unge Riccardo Patrese udnævnt til førstekører. Han gjorde det godt, at han ikke vandt i Sydafrika var bilens skyld. Senere fik han en andenplads i det svenske GP. Men samtidig gjorde han sig også uheldig bemærket ved flere lejligheder og det hele kulminerede da han blev beskyldt for at være ansvarlig for den ulykke der kostede Ronnie Petersson livet. En beskyldning han senere blev renset for i retten.
Men efter den første gode sæson gik der længe inden Arrows hævdede sig igen. Der var sporadiske placeringer, blandt andet en andenplads på Long Beach i 1980.
I 1981 lagde Arrows, stadig med Patrese bag rattet, ud med en pole position i det første løb. Senere blev til et par podieplaceringer, men som sæsonen fortsatte sakkede teamet bagud.
Fire år senere, i 1985 med Thierry Boutsen var Arrows igen i stand til at blande sig lidt i midten af feltet. Men allerede året efter var teamet tilbage blandt de bageste.
Nye sponsorer, to nye kørere – Derek Warwick og Eddie Cheever – skulle bringe nye tider til teamet i 1987. Men selv om det gik hæderligt i de følgende tre år, var Arrows aldrig en seriøs kandidat til en sejr, om end Warwick kortvarigt førte den canadiske GP i 1989.
I starten af halvfemserne indledte Arrows så et samarbejde med det japanske Footwork firma, og tog en kort overgang navn efter dette firma, således at Arrows navnet forsvandt fra formel 1 for en stund. Et eventyr med Porsche motorer i 1991 endte i den rene katastrofe, og bedre blev det heller ikke da Footwork kom i økonomiske vanskeligheder i 1993.
Siden 1994 har teamet igen heddet Arrows, selvom bilerne en overgang blev døbt Footwork. Men uanset navnet var der langt imellem resultaterne. Med undtagelse af Morbidellis tredieplads i Australien i 1995 var der ingen top tre placeringer.
I 1996 kastede Jackie Oliver så håndklædet i ringen og solgte teamet til Tom
Walkinshaw der som teamchef for Jaguar havde høstet store triumfer i Gruppe C.
1997 skulle være den nye begyndelse for Arrows. Med verdensmesteren Damon Hill
som kører var der lagt op til en helt ny tid.
Men historien gentog sig – Arrows leverede et enkelt god resultat, Hills
imponerende andenplads i Ungarn. Men ellers var der ikke meget at skrive hjem
om. Hill forlod Arrows til fordel for Jordan og Arrows var tilbage ved
udgangspunktet.
Med 22 år på bagen er Arrows et gammel team og en sjældenhe
I følge Piet Swanepoel fra AA Racing, så er det muligt at både BMW-Williams samt Jordan også kommer ned på Kyalami banen, men det er endnu ikke helt sikkert.
I forlængelse af testen kommer Charlie Whiting fra FIA også til Kyalami for at foretage banesyn, med henblik på at ændre banesn status fra testbane til regulær Formel 1 race godkendt bane. Dette tilsyn vil fore gå i perioden 18. til 22. februar 2000.
Det første Formel 1 Grand Prix løn i Syd Afrika blev kørt den 29. december 1962 på East London banen hvor Jim Clark vandt i en Lotus 25, og der blev sidst afviklet Formel 1 Grand Prix løn på Kyalami banen den 14 marts 1993, hvor Alain Prost vandt løbet i en Williams Renault. Der har totalt været kørt Formel 1 Grand Prix løb 23 gange i Syd Afrika, 3 gange på East London og 20 gange på Kyalami.
Årsagen til balladen er indførelsen af en 35-timers arbejdsuge samt en prisforhøjelse på diesel. Rapporterne om at Formel 1-teams er berørt af blokaden kommer fra en talsmand for den britiske transportindustri der er rystet over hvor meget ravage de franske chauffører kan lave. "FTA (Freight Transport Association) lægger alt det pres på som det er muligt, for at bryde blokaden så britisk handel og Formel 1 kan komme tilbage til normalt." 2.000 lastbiler er strandet i Frankrig.
I den netop overståede weekend var det så Pedro Diniz, der havde fornøjelsen, og han var som Mika Salo ovenud tilfreds med forløbet: " På trods af et begrænset antal omgange (25), så er jeg virkelig imponeret. Det var første gang jeg kørte i den nye C19. I øjeblikket er der nogle stabilitetsproblemer, men det er der ofte med en helt ny konstruktion, men allerede nu er der meget store fremskridt at mærke i forhold til C18 bilen, som vi brugte sidste år."
Og det var virkelig nogle supertider som specielt Salo fik trykket af i weekenden. Han blev indkaldt til testen, da Pedro Diniz som så mange andre blev ramt af influenza. Næste test finder efter planen sted i den kommende weekend i Jerez og igen d. 24 - 26 januar i Barcelona. Og lanceringen af bilen vil finde sted d. 2 februar i Zürich.
"Jeg er egentlig en heldig fyr. Det at kunne skifte direkte til Jaguar efter fire år hos Ferrari er simpelthen perfekt. Det er et ungt team, som har ambitioner. Alle i teamet udstråler en voldsom entusiasme. Vores mål bør være at konsolidere. Efter at have opnået en fjerde plads i konstruktør VM sidste år, bør vi satse på at erobre tredje pladsen i år 2000."
" Med hensyn til bilen er jeg virkelig overrasket over, hvor god den med det samme føltes. Jeg var meget imponeret. Det at vi allerede nu har den nye bil klar, gør os i stand til at udføre meget set-up arbejde for sæson start," udtaler ireren.
Indtil videre tyder det på at Williams, Toyata og Prost bliver de tre første teams med fransk gummi på fælgende, men rygter vil vide at Ferrari også er i forhandlinger med Michelin.
Michelin sidste optræden i formel 1 var mellem 1977 og 1984, hvorfor Edouard
Michelin ikke mener, at der er tale om at vende tilbage til formel 1, men om
at træde ind i formel 1.
”Formel 1 har ændret sig alt for meget. Vi kan ikke bruge vores erfaringer fra
dengang til noget som helst”, siger Edouard Michelin.
Det var med det ligeså franske Renault team, at Michelin i 1977 entrede formel 1. Før den tid havde Goodyear i et år par haft monopol i formel 1, som de fik igen senere.
I 1978 indledte det franske dækfirma et samarbejde med Ferrari, der resulterede i store udsving for det italienske team. På nogle baner kvalificerede de to kørere Carlos Reuteman og Gilles Villeneauve i midten af feltet, på andre baner havde de en klar fordel. Det resulterede i fire sejre og tre trediepladser til Reuteman, mens den uerfarne Villeneauve vandt sæsonens sidste løb på hjemmebane i Montreal, i silende regn.
Michelins første verdensmesterskab kom i 1979 med sydafrikaneren Jody Scheckter i en Ferrari. Michelin havde fire biler, de to Ferrari’er og de to Renault’er, og med kun fire biler lykkedes det alligvel at vinde syv ud af femten løb. Michelin var ikke helt uden skyld i at Ferrari kørerne sluttede som nr. 1 og 2 i VM. Renault var med deres turbomotorer endnu for ustabil en faktor til at blande sig i VM.
Efter et middelmådigt år i 1980 hvor de Ferrari racere ikke viste sig fra deres bedste side (de to kørere fik tilsammen otte point), og Renault var det eneste team der kunne holde Michelins faner højt (og vandt tre sejre), startede 1981 med Michelin som ene leverandør af dæk til formel 1 feltet. Men i løbet af sæsonen dukkede først Pirelli, siden Avon op, og endelig vendte Goodyear også tilbage midt på året, og leverede blandt andet dæk til VM vinderen Nelson Piquets Brabham. Piquet vandt altså VM med to forskellige dæk.
1981 var også året hvor man blandt andet kunne se to Tyrrell biler i det samme løb, med forskellige dæk.
Ferrari valgte i 1982 at vende tilbage til Goodyear, mens Michelins frontkæmpere skulle være Renault og McLaren, som havde kørt med Michelin dæk gennem hele 1981. McLaren havde lige gennemgået en størrer omstrukturering, efter en fusion med Ron Dennis formel 2 team Project 4.
Renault og McLaren vandt tilsammen halvdelen af løbene i 1982 og sattede sig på VM placeringerne 2 (John Watson delte med Didier Pironi i Ferrari) – 4 (Alain Prost) – 5 (Niki Lauda – efter to års pause) – 6 (René Arnoux).
Den følgende sæson skiftede også Brabham til det franske dækfirma. Og i en sæson hvor turbo’er var blevet det væsentlige vandt Michelin ni af de 15 løb, og Piquet vandt VM foran Alain Prost.
1984 blev det sidste år for Michelin i formel 1 – og det blev til 14 sejre i 16 løb. Den regerende verdensmester Piquet, vandt to sejre, mens de McLaren kørere Alain Prost og Niki Lauda tilsammen hentede 12 sejre. Michelins dominans var på otte sæsoner blevet total, hvorefter de forlod formel 1 og overlod det hele til Goodyear, der ellers var blevet en anelse trængt gennem de sidste par sæsoner.
Det skal dog nævnes at Pirelli også deltog i formel 1, men med beskedne resultater, Gerhard Berger vandt sin første sejr i Mexico i 1986 i kraft at Pirelli dækkene. Nelson Piquet fik sin sidste sejr p
Alexander Wurz har til pressen udtalt: " Denne træning er en del af vores nye træningsprogram op til sæsonen. Og selvom vi har hver vores træningsprogram, tilbringer vi en masse tid sammen. Modsat andre formel 1 kørere, bor vi under dette ophold på samme værelse. Og vi har det faktisk enormt skægt sammen."
Om bilen siger han: " Bilen er en helt ny konstruktion. De største ændringer er lavet i det aerodynamiske og mekaniske område. Konstruktionen er nu et koncept som ligner de andre teams, og følger ikke sidste sæson, hvor en masse individuelle løsninger, faktisk skadede mere end de gavnede. Grundideen er mere simpel i forhold til produktionen af bilen, og den skulle også være lettere at køre. Motoren er en ny Supertec med flere heste-kræfter og et lavere tyngde punkt. Dog vil vi nok være ca. 5o HK bagefter Mercedes og Ford, som også er ca. 20 kg. lettere."
Testtiderne fra Barcelona, mandag:
Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
Rubens Barrichello | Ferrari | 1:20,988 | 90 |
Jacques Villeneuve | BAR-Honda | 1:23,059 | 54 |
Mika Salo | Sauber-Petronas | 1:23,324 | 16 |
Stephane Sarrazin | Prost-Peugeot | 1:23,581 | 10 |
Johnny Herbert | Jaguar | 1:23,831 | 18 |
Eddie Irvine | Jaguar | 1:24,009 | 22 |
BB Så blev den næsten nye Williams vist frem, det var dog mest BMW der var i fokus.
I et interview til pressen forud for lanceringen af den nye BMW WilliamsF1, som er det nye navn for teamet, siger Gerhard Berger: "Vi må regne med nogle skuffelser. Ingen vil gøre os nogle tjenester i vores nye indsats, vi må være seje og tålmodige. Vi må være realistiske, forvent ikke at vi vinder fra første færd, det bedste vi kan gøre i første omgang, er at samle nogle point sammen. Vores konkurrenter vil ikke være McLaren, Ferrari eller Jordan, men snarere Prost, Benetton og BAR." Om kørernes indsats siger han: " Ralf Schumacher vil være førstekører, jeg anser ham for at være en af de bedste kørere. Det vil mere eller mindre være noget nyt for ham, han er ung og utålmodig, men både han og vi kan lære af hinanden. Det kan måske endda give os et skub fremad. Se sidste år, han er faktisk meget hurtig. Han har Schumacher-hurtigheden. " Hvem der skal være den anden kører, er endnu ikke endeligt på plads, men ifølge endnu ubekræftede forlydender er australieren Mark Webber på tale. PDL Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|