Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
12.1.2004
 Anthony Davidson øjner et sæde - næste år
 Kommer Baumgartner til start?
 Er der alligevel problemer med McLaren MP4-19?
 Kiesa ikke færdig med Formel 1 endnu
 
11.1.2004
 Jaguar skærer i budgettet
 Ny Jordan testes 4 og 5. februar
 

Hop til top12.1.2004

Anthony Davidson øjner et sæde - næste år

Anthony Davidson der i år er testkører hos BAR teamet, holder skarpt udkig med hvad der foregår i Formel 1. Måske der er et sæde til ham næste år.

Anthony Davidson er i år testkører hos BAR, men det kan måske åbne døre for ham. Målet er et fast sæde, og allerhelst til næste år. Det kræver at flere ting går op i højere enhed. Bl.a. skal han selv gøre sig godt bemærket under den nye form som fredagstestkørslerne afvikles under. Selv siger han at som bl.a. Justin Wilson har grebet det an, er en mulighed, men ikke en som han vil vælge. Til gengæld kan der ske flere skift til næste sæson, eftersom en del kontrakter udløber ved udgangen af året.

Anthony Davidson:
"Jeg håber at min præstation om fredagen vil blive bemærket. Det vil blive en af mine største muligheder i denne sæson. Jeg regner ikke med at komme til at køre i år, selvom det er en underlig tanke. Men man ved aldrig. Jeg kunne have valgt at betale for et sæde som Justin Wilson gjorde sidste år. Men det føles bedre at være i et topteam og blive betalt for at køre i en Formel 1 bil. Jeg kan lære en masse uden at være for meget i rampelyset. Jeg tror at jeg vil blive brugt meget om fredagen i og med at løbsbilerne i år har et begrænset antal kilometer i sig, så jeg tror ikke at de faste kørere vil køre for meget, medmindre at det er en bane de ikke kender. Det er en fordel for os test- og tredjekørere, vi får muligheden for en masse omgange, vi får mulighed for at lære banerne at kende. Jeg vil selvfølgelig savne at køre rave, men selv under tests kan vi have det ret sjovt ude på banerne."

De nye regler kan tolkes forskelligt af kørerne der står på spring til et sæde og måske som Anthony Davidson har en rolle som testkører. Dette er som han ser hans muligheder for et sæde i fremtiden.

PDL  


Hop til top
Kommer Baumgartner til start?

Dramaet omkring Minardi Formel 1 teamet er måske ved at tage en ny drejning.

Minardi har offentliggjort at Gianmaria "Gimmi" Bruni og Zsolt Baumgartner skal køre for dem i år, men nu er der noget der tyder på at det kniber lidt med de lovede penge fra den unge Baumgartner?

Det er ihvertfald sådan at Zsolt Baumgartner skal betale mange millioner US dollars for at køre 2004 sæsonen hos Minardi, men nu har det ungarske oile selskab Mol Rt, som havde lovet Baumgartner 1½ mio. fået lidt kolde fødder.

En talsmand fra Mol Rt said siger at der var flere betingelser for det store sponsorat, men hoved betingelsen var at han fik et sæde hos Jordan, og ikke hos Minardi.

Baumgartner's manager håber selvfølgeligt på at denne situation kan løses, måske med en light udgave af sponsoratet fra Mol Rt!

Det betyder at dramaet om et sæde i en Minardi racer har alt mulig grund til at genopstå.

HVJ  


Hop til top
Er der alligevel problemer med McLaren MP4-19?

Det er altid kompromiset kunst at bygge en ny formel 1 racer, som er bedre end sidste års model. Bilen bliver sat sammen af mange komponenter, som bygges både inhouse og hos underleverandører.

McLaren teamet er ingen undtagelse, men efter at teamet kom succesrigt fra start med testen af deres MP4-19, så ser det nu ud til at teamet er stødt ind i et problem.

Problemet består i at der er meget lidt plads til køreren i den ny MP 4/19, og rent faktisk er der ikke så meget plads at testkører Alex Wurz kan være i bilen, og det er også årsagen til at han ikke har testet i den endnu. Derimod kan McLarens anden testkører, Pedro de la Rosa, køre bilen uden problemer, men han er også kun 174 cm. høj, hvorimod Wurz er 182 cm. høj.

David Coulthard er 182 cm og Kimi Raikkonen er180 cm høj, hvilket også giver problemer. Raikkonen testede den ny racer på Jerez i sidste uge, men fik kun kørt 32 omgange. Årsagen til den relativt korte test var også er for lidt plads til ham, så han efter mindre end en halv løbs distance var meget forslået.

Men der er ikke nogen vej tilbage for David Coulthard og Kimi Raikkonen, de skal vænne sig til den nye MP4/19. McLaren's design afdeling har dog erkendt at de er nødt til at kigge på tingene og er derfor i gang med at ombygge Raikkonen's sæde i bilen, og håber dermed at det løser problemet. Kørerne er placeret meget liggende i den nye bil, og det giver åbenbart de lange chauffører et problem.

Det er i øvrigt ikke første gang McLaren har problemer med pladsen i cockpittet. Jeg erindre da at Nigel Mansell heller ikke helt passede ned i McLaren bilen, da han skulle gøre comeback til formel 1.

HVJ  


Hop til top
Kiesa ikke færdig med Formel 1 endnu

Selv om der ikke skal herske tvivl om at det var et hårdt slag for Nicolas Kieas, da han fik meddelelsen om at han ikke skulle køre for Minardi teamet igen i år, så opgiver han ikke at komme i Formel 1 i denne sæson.

Kiesa kørte fem flotte Grand Prix'er for Minardi teamet i slutningen af sidste sæson, og med den ballast i bagagen er han nu begyndt at se sig om efter andre muligheder i Formel 1 feltet.

En plads som fast kører ser dog på forhånd ud til at være udelukket, men der er stadig et par interessante testkører pladser tilbage.

Det blev på 'Birmingham Motorshow' oplyst at Kieas's manager i øjeblikket forhandler med både Jaguar og Jordan teamne angående en plads som test- og reservekører.
Udover disse to pladser er der også en plads som fast kører i Jordan teamet, men her skal der stilles me d et betydeligt beløb for at komme i betragtning, et beløb som det nok bliver vanskeligt for den danske kører at få samlet sammen.

Lidt ironisk er det også at den kører som 'skubbede' Kiesa ud af Minardi teamet, tjekken Zsolt Baumgartner der stille med statsstøtte, nu tilsyneladende er på vej ud af teamet igen på grund af penge mangel - og det allerede inden de første testkørsler for Minardi teamet er kommet i gang.
Så måske er ikke alle døre til Minardi teamet lukket for Nicolas Kiesa.

AN  


 

Hop til top11.1.2004

Jaguar skærer i budgettet

Jaguar teamets ledelse har kigget nærmere på budgettet og har fundet steder hvor der kan spares penge. Penge som i stedet skal bruges på bilerne.

Jaguar har ikke alverdens penge til rådighed på trods af at ejerskabet hedder Ford. Og måske netop derfor. Richard Perry-Jones, Ford direktør med ansvar for netop Jaguar Racing har kigget budgetterne igennem og har skåret flere ting væk som i stedet skal bruges på bilerne. Holdningen er at der ikke mere er penge som skal ødsles væk på alt muligt og ingenting. Bl.a. går det ud over teamets store motorhome, som ikke får den store opdatering som man ellers plejer at give sådanne ting hvert år.

Richard Perry-Jones:
"Vi vil ikke længere have et stort og overdådigt motorhome. Der er ikke penge i budgettet til den slags. Alt hvad vi skal bruge af penge skal bruges på bilerne. Det er ikke længere en måde at købe sig til en plads i fronten af feltet. De fleste iagttagere af sporten er enige om at den udvikling af omkostninger er der ikke længere plads til. Formel 1 i dag er nødt til at finde en anden måde at være attraktiv på uden at skal bruge penge på den slags. Hvis ikke, hænger vi kan vi godt pakke sammen."

Og husk at den nye Jaguar R5 vil blive afsløret i den kommende uge.

PDL  


Hop til top
Ny Jordan testes 4 og 5. februar

Det forlyder fra det engelske at Jordan vil teste deres nye EJ14 d. 4 og 5. februar. Det sker på Silverstone, og mon ikke der bliver en præsentation samtidig med.

Selvom Jordan teamet endnu ikke har lavet kontrakt med nogen kørere endnu, så er testkalenderen fastlagt. Hvem der skal køre bilerne ved de planlagte tests, er endnu ikke fastlagt og offentliggjort. Men det ligger fast at teamet for sidste gang vil teste den "gamle" EJ13. Det sker i Barcelona d. 20 - 23. januar.

Derefter er det planen at fokus er på den nye EJ14 og der skal så testes - som tidligere nævnt - d. 4 og 5. februar. Derefter går turen til Jerez d. 10 - 13. februar. Ugen efter igen i Barcelona d. 17 - 20. februar. Endelig er der planlagt en enkelt testdag hvor man vil lave en shakedown test på Silverstone inden man koncentrere sig om forarbejdet til årets første løb i Albert Park i Melbourne.

I år får Jordan mulighed for at køre med nøjagtig den samme motor som Jaguar. Det kommer til at koste lidt mere, men til gengæld er man så med rent motormæssigt i den forstand at motorerne fra og med i år som bekendt skal holde i hele weekenden, eller 800 km om man vil. Den nye Cosworth CR6 er udviklet til netop dette formål.

Det kan måske skabe ekstra motivation flere steder at det er nøjagtig samme motor. Jordan vil gerne slå Jaguar og det vil ikke være så godt for Jaguar hvis det sker. Det samme forhold gør sig gældende den anden vej. Jaguar skal sørge for at holde sig foran Jordan - og helst hver gang. Såfremt at Jordan i år kan opnå en større stabilitet og få mere hurtighed i bilerne, kan der være lagt op til en god duel de to teams imellem.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk