Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
12.1.2008
 Wurz testkører igen
 
11.1.2008
 Hvad bliver der af dem?
 Toyota præsenterer TF108
 Fisichella hos Force India
 

Hop til top12.1.2008

Wurz testkører igen

Østrigeren Alexander Wurz har ført en lidt omtumlet tilværelse inden for Formel 1 sporten, hvor han siden sin debut hos Benetton i 1997, har været skiftevis fast kører og testkører.

Alexander Wurz kørte for Benetton teamet i perioden 1997 til og med 2000, hvorefter han skiftede til McLaren teamet som testkører, i håbet om en fast plads der, men den kom aldrig!
Derfor skiftede han over til Williams teamet, hvor han efter en periode som testkører, i 2006 fik en plads som fast kører i teamet, en plads han også besad det meste af 2007 sæsonen.


(Foto: Williams / LAT)

I 2008 er han så tilbage i rollen som testkører, denne gang i Honda Racing F1 Team, hvor man med sin store erfaring som testkører, samt ikke mindst erfaringen fra de 69 Formel 1 Grand Prix løb han har deltaget i, skal støtte Jenson Button og Rubens Barrichello i deres udviklingsarbejde på den nye Honda racer RA108.

Første arbejdsdag for Honda Racing F1 Team bliver ved testen på Jerez tirsdag den 22. januar.

Udover jobbet som testkører for Honda Racing F1 Team, arbejder Alexander Wurz også på at komme til start i 24-timers løbet på Le Mans.

AN  


 

Hop til top11.1.2008

Hvad bliver der af dem?

Seks kørere fra Formel 1-feltet 2007 står nu udenfor det gode selskab. Det mest markante kører der blev til overs i det store cirkus er Ralf Schumacher, som dermed stiller Formel 1-sporten uden Schumacher'sk indflydelse for første gang i 17 år.

Ralf Schumacher

Rygtes at være på vej flere steder - DTM har været oppe, blev skudt ned i første omgang, men rygterne er ikke helt lukket endnu. Blandt andet kan han måske finde vej ind hvis det viser sig at Lexus, efter flere års rygter, er på vej ind i DTM.

Alexander Wurz

Var en overgang et meget hot navn hos Peugeot i deres Le Mans program. Den store østrigske kører har tidligere været inde omkring Le Mans, som han vandt i 1996. Han har dog fundet sig til rette nu som testkører for Honda Racing og går dermed tilbage til den rolle som han i flere år havde hos McLaren inden han tog et år som Grand Prix kører for Williams.

Vitantonio Liuzzi

Allerede i sommers begyndte det at være klart at Liuzzis dage i Red Bull-koncernen var ved at være slut. En plads hos Force India lå lige for, men blev valgt fra til fordel for den langt mere erfarne Giancarlo Fisichella. Han vender tilbage som test- og reservekører hos det indiske team, og må herefter vente på at der kommer en ny chance for et fast sæde.

Christijan Albers

Efter en række meget skuffende resultater måtte Albers opgive Formel 1-drømmen. De fleste rygter peger på at Albers er ved at vende fokus mod DTM, hvor han opnåede stor succes inden Formel 1-tiden. Her kørte han for Mercedes, men rygterne peger mest i retning af et sæde for Audi, sandsynligvis for TME-teamet der ledes af en af Albers' tidligere arbejdsgivere, Dr. Colin Kolles.

Markus Winkelhock

Han fik blot et enkelt Grand Prix - og nåede at føre det! Han holdt forrest da det europæiske Grand Prix blev givet frit efter det enorme regnvejr, så det var lidt af en debut. Det var dog en one-off og derefter kom en mere pengestærk til teamet. Han skiftede videre til DTM og har derfor stadig en mulighed dér, men det har været lidt stille omkring rygterne om Winkelhocks 2008-sæson.

Sakon Yamamoto

I 2006 blev han decideret bedt om at forlade Formel 1, fordi han var til fare for sig selv og alle andre. Lidt mere tid i GP2 blev vekslet til en halv sæson for Spyker. Han var inde i kampen om den ledige plads hos Force India, men siet fra. Hvad fremtiden nu kommer til at bringe er usikkert. En sæson i GP2 kunne være en mulighed, alternativet er at slå sig ned igen i Japans topklasse, Formula Nippon.

BB  


Hop til top
Toyota præsenterer TF108

Toyota præsenterede torsdag deres 2008 racer. Præsentationen fandt sted i teamets tekniske center i Köln.

Et af de teams der har skuffet i 2007, er Toyota. Men nu har man en ny bil klar og der er en hel del ændringer på bilen i forhold til forgængeren.

Bilen blev afsløret i teamets tekniske center i Köln, hvor teamet har sine faciliteter samlet. Udover at bilen blev præsenteret, blev også teamets kørere, nye som gamle, præsenteret. Jarno Trulli, Timo Glock og testkører Kamui Kobayashi er kørerne i denne sæson.


Toyotas kørere i 2008 - fra venstre Trulli, Glock og Kobayashi
(Foto: Toyota F1)

Om bilen blev der blandt andet fortalt, at man gik i gang med de første streger i det øjeblik at TF107 var klar og kørte sine første meter. Til forskel fra forgængeren, er TF108 en helt ny bil, altså ingen evolutionsudgave. Det medfører en hel del tekniske ændringer.


Her den så - bilen som skal bringe Toyota frem i Formel 1
(Foto: Toyota F1)

Den evige opgradering af den aerodynamiske pakke, som nu er tilpasset en bil der har længere aksel afstand. Her går man modsat Ferrari, som nu satser på en kortere aksel afstand end tidligere. Der er et stærkt revideret affjedringssystem og man har udviklet en ny gearkasse. På motorsiden er det jo selvfølgelig begrænset hvad man kan gøre. Man må dog ændre i forhold til holdbarhed og kun efter godkendelse af FIA. Det har man selvfølgelig også gjort med den nye RVX-08 motor.


Toyota TF108
(Foto: Toyota F1)

Jarno Trulli har siden midten af 2007 været med i udviklingsarbejdet og er kommet med en hel masse inputs til teknikerne. Det betyder at Jarno Trulli på nuværende tidspunkt er den af kørerne i teamet, der så absolut kender bilen bedst endnu inden den har kørt. Det er begrænset hvad Timo Glock og Kamui Kobayashi har af viden om bilen - endnu. Timo Glock har dog ifølge Toyota en vidunderlig evne til at omstille sig og har stor teknisk indsigt. Kamui Kobayashi "lider" af det samme og har en forrygende kondition. Blandt andet har han kørt mere end 200 omgange på 2 dage under test i efteråret.

Alle kørerne glæder sig rigtig meget til at køre i den nye bil. Den skal rulle for første gang den 13. januar og i næste uge køres den første af ialt 5 planlagte tests. Der kan dog komme yderligere tests til.

PDL  


Hop til top
Fisichella hos Force India

Giancarlo Fisichella blev sidste mand til at lukke feltet af for 2008. Den italienske kører må siges at være i sin Formel 1-karrieres efterår med en aftale med feltets måske dårligste team.

Ret beset vender Fisichella tilbage til teamet efter nogle år hos Renault, men det har efterhånden skiftet ejer utallige gange de sidste par år, og er nu ejet af en række indiske investorer. Og de har sendt et signal om at det ikke skal være økonomien der sætte en begrænsning. "Penge er ikke et problem længere - vi skal have kørere som vil presse teamet og give os en retning. Besætningen af Giancarlo Fisichella og Adrian Sutil er virkelig godt, både med speed og erfaring," siger Vijay Mallya der er en af ejerne af teamet. Vitantonio Liuzzi bliver teamets testkører.

Et af teamets helt store målsætninger er at få scoret nogle point, og ikke mindst undgå at blive placeret som nummer sidst i feltet. Det bliver - uanset økonomi og ambitioner - en vanskelig opgave. Men det er meget længe siden at selv Formel 1's dårligste team har så stærk en kørerbesætning!

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk