Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
13.1.2000
 BTCC - Nærigt testår begynder i Skotland
 
9.1.2000
 Afklaret Jason
 Stortalentet Serwin
 

Hop til top13.1.2000

BTCC - Nærigt testår begynder i Skotland

Det bliver på mange måder et nærigt testår for Tom K, når han skal debutere i den engelske BTCC-serie for Honda. I forhold til 1999 er de officielle testdage nemlig skåret ned med 60 procent, og det er naturligvis et handicap for den ambitiøse dansker. "Nøgternt vurderet er det et helt tåbeligt år at skifte til BTCC, fordi jeg slet ikke har samme muligheder for at lære banerne at kende som tidligere," siger Tom. "Indtil 1. marts er der frit slag for at teste på alle baner, men dels er det meget bekosteligt at teste, dels er årstiden ikke ideel. Det regner meget i England i det tidlige forår, så jeg får ikke mulighed for at invitere min Honda Accord ret meget med ud!" Efter 1. marts bliver der i denne sæson lagt officielt loft på, hvor meget der må testes i BTCC-vogne, så Tom K vil i flere tilfælde i år blive kastet direkte ud på nye baner. "Men det tager jeg som en udfordring. Vi arbejder i England videre på den Accord-model, som vi for alvor fik fart på i sidste halvdel af 1999-sæsonen i den tyske STW-serie, og det giver en vis tryghed. Havde jeg ved siden af nye baner også skullet vænne mig til en helt ny bil, var det blevet et ekstra svært år." For Tom begynder den nye sæson i dag, når han meget apropos det nærige testår lægger ud i Skotland på Knockhill-banen, hvor der skal køres en afdeling i maj. Onsdag fortsætter turneen til Croft-banen, inden Tom torsdag er et af hovednavnene på Autosports store udstilling i Birmingham.

tomkristensen.com

BB  


 

Hop til top9.1.2000

Afklaret Jason

Jason Watt tog et meget stort skridt da han her i eftermiddags var i DR-studiet til et interview. Jason var meget afklaret og taget hans situation i betragtning var det næsten som at se den gamle Jason. Men det er ikke nemt at skulle komme tilbage til livet - et liv som aldrig vil blive det samme, men hvor det kunne se ud til at være kulsort til at begynde med, er der nu flere lyspunkter i livet og Jason der altid har været kendt for sin positive og optimistiske facon, er på vej tilbage til det normale liv.

"Selvfølgelig er det gået op for mig hvad der sket, men jeg har ikke helt accepteret og vænnet mig til det endnu," berettede Jason da han blev spurgt om hvordan han opfattede hans nye situation. Men det har især været den store støtte fra venner og folk der ønsker alt det bedste for Jason som har gjort at han er kommet igennem. Han var meget glad for de 5000 breve og emails der var sendt som opbakning fra de mange fans. Derudover var Jason også meget taknemmelig for de penge som racerkollegerne har kørt hjem ved forskellige arrangementer.

Et comeback til motorsport er måske det som især giver Jason mod på livet. Flere folk i Danmark arbejder hårdt for at Jason kan komme tilbage - og meget tyder på at det bliver DTC/Pro AM-serien som Jason kommer til at deltage i. Det var slet ikke noget han havde tænkt over da han lå på Rigshospitalet. "Det kan være et lille pust i hverdagen," siger Jason. Der vil blive bygget en specialbil, hvor der er speeder på rattet og en håndbetjent bremse. Det gav Jason blod på tanden, som han sagde, efter at have set en video med en kører der klarede sig godt i en standardvognsserie. "Det at man kan tæve nogle almindelige mennesker kan give ekstra motivation," siger Jason.

Drømmen om motorsport blev ikke helt opfyldt, selvom han har været med i motorsport på topplan. "Der manglede toppen af kransekagen, det vil jeg altid være ærgerlig over," siger Jason om de ikke-opfyldte drømme om Formel 1. Men han vandt de sidste to løb han var med i, og vidste ikke om han skulle være bitter over ikke at have fået mere, men omvendt kunne blive husket for at have vundet sine to sidste løb. Det er dog en lettelse for Jason at han ikke nu skulle koncentrere sig på det hårdeste arbejde i motorsport - at finde et arbejde og sponsorer.

Budskabet om at Jason var blevet lam blev overgivet af lægen, men "da jeg vågnede op og så mine fødder stritte ud og forsøgte at bevæget benet og det lå helt stille vidste jeg godt hvordan det stod til," siger Jason og følte at det blot var som at være i en ond drøm. Venner og familien hjalp Jason over de negative følelser der selvfølgelig dukkede op. Som racerkører var Jason afklaret om den fare der er i motorsport - alligevel var det udenfor banen at det gik galt og Jason glemte hvor farligt det var at sætte sig op på en motorcykel.

Den kommende tid bliver fyldt med forandringer - det var en forandring at komme fra Rigshospitalet til Hornbæk hvor Jason er i gang med genoptræning. Der har han lært at klare nogle opgaver. "Den store omvæltning bliver at komme ud i det virkelige liv," siger Jason om den tid der kommer efter opholdet i Hornbæk. Alle de praktiske ting bliver meget sværere - svært at komme frem i dagligdagen i rullestol.

Jason klarede interviewet meget flot og heldigvis kan vi stadig se Jason smile, selv i den sværeste tid i livet. Jason skal nok kunne komme tilbage til en "normal" tilværelse, selvom det aldrig vil blive det samme som før.

"Jeg kører ikke mere race, men bliver husket for at have vundet mine to sidste løb" - en udtalelse der siger det hele. Formel-1.dk ønsker alt det bedste for Jason og hans familie og håber at se Jason tilbage i motorsport.

BB  


Hop til top
Stortalentet Serwin

Når man snakker danske talenter inden for motorsport, støder man hurtigt på unge Thomas Serwin. Han er ambitiøs og har hjerte og hoved placeret det rette sted. Man behøver blot at snakke med Serwin i 5 minutter, før man opdager, at her er en kører, som lever og ånder for sin sport, nemlig motorsport!
Serwins lidenskab for motorsport går langt tilbage, faktisk helt tilbage til hvor han lærte at gå, for allerede der var den lille Serwin med sin far ude og se racerløb. Hans største idol var Ayrton Senna, så da han fik en go-kart til hans 12 års fødselsdag, proklamerede han "Nu skal jeg være den nye Senna". Det er der jo så mange, der siger, men Serwin udviste et sådant talent, at folk begyndte at lægge mærke til den lille dreng med det iltre temperament.

I 1989 debuterede Serwin i go-kart. Det skete efter at hans onkel var flyttet Mou, og nær Mou ligger Ålborg og i Ålborg, ja der ligger en go-kart bane. Det faldt hurtigt i Serwins smag, og da hans far kunne godt se hvor det gik hen af, så han købte en brugt go-kart til sønnen. Det viste sig dog, at den var for brugt, så hans far måtte købe endnu en go-kart, og nu begyndte der at ske noget…

Allerede i 1990 kunne Serwin så høste flere podium pladser i Formel Junior Gokart, hvilket jo er ret flot, når man tænker på khan kun havde kørt go-kart 1 år! Måske var der virkelig noget magisk over hans go-kart, den var trods alt prydet med "nr. 27", ligesom hans idol Ayrton Senna…

Så i 1991 begyndte der virkelig at ske noget. Forsynet med sit fighterinstinkt vandt han nemlig det danske mesterskab i POP DK Gokart, dette medførte også at han ville videre! Serwin var dog ikke interesseret i lette sejre, så han rykkede hurtigt frem. Næste skridt var så international go-kart...

I 1992 kørte Serwin så europamesterskabet og verdensmesterskabet i international Junior Go kart og blev samtidig vinder af det danske region mesterskab. Dette betød at der pludselig blev lagt ekstra meget mærke til den 15-årige århusianer, også selvom EM og VM havde været måske lidt for meget for Serwin, til EM udgik han nemlig ved et uheld,, hvor han lå bevidstløs og ved VM måtte han udgå med motorproblemer.
Men folk kunne tydeligt se, at han havde viljen, og det er jo det der tæller

I 1993 kørte han samme klasse som i ’92, dog med flere podium pladser. Desværre blev han nægtet starttilladelse i europamesterskabs finalen på grund af en ulykke. Verdensmesterskabet blev heller ikke som ønsket da han endte på en 12. plads efter masser tekniske problemer.

I 1994 kørte Serwin så Interkontinental A i go-kart og sluttede på en 3. plads i Nordic Cup, dette gjorde ham til en af ’94 mest vindende danskere, og han stod nu til at blive kører for den italienske go-kart fabrik Tony-Kart.

I 1995 kørte han så som fabrikskører for Tony-Kart. Forventningerne var høje, desværre for høje…Det viste sig nemlig at materiellet ikke var godt nok. Tony-Kart kunne gudskelov se at det ikke var Serwin der lavede fejlene, så de tilbød ham endnu en sæson i 1996, men Serwin havde allerede fået lovning på noget meget bedre: en testkørsel i en rigtig formel racer…

1996 var så Serwins første år i Formel Ford Zetec. Mange havde været lidt betænkelige, for hvordan klarer en 18-årig dreng, som først lige har erhvervet sig et kørekort til en almindelig bil, i en racer med en topfart på 250 km/t. Tja, han klarede det til UG. 1996 skulle bare være et læreår, men endte med mange flotte topplaceringer.

I 1997 kørte han tysk mesterskab i Formel Ford Zetec. Endnu en gang beviste Serwin at han er en kører med vilje og fart! Allerede i hans debutløb endte han i top 5, på en bane han aldrig havde kørt på. Men Serwin havde mere at byde på…I anden afdelin

MEL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk