Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
13.1.2002
 Minardi klar til Valencia test
 Lauda tilbage bag rattet, men...
 Williams tilfredse med test
 Få ledige sæder tilbage
 Nye ejere i Sauber Petronas
 Toyota på Paul Ricard
 Fiorano test dag 3
 
12.1.2002
 Ralf tester briller
 

Hop til top13.1.2002

Minardi klar til Valencia test

Det lille italienske Minardi team er klar til deres første test i år. Meningen var ellers at de skulle have været med i Barcelona, men måtte udsætte teamets første test i år.

Minardi havde planlagt at være med ved årets første test som netop er afsluttet i Barcelona, men en god test af teamets titanium gearkasse og det nye chassis i en prøvebænk gjorde at man valgte at starte med at teste i Valencia i næste uge i stedet. Teamet har i de seneste par måneder været fokuseret meget på netop gearkassen. Den lavede flere problematiske ting for teamet i sidste sæson. Man har vurderet at gearkassen trods alt er så god at man vil arbejde videre med den. De mange holdbarhedsproblemer skulle nu være løst.

Teamet vil til testen anvende sidste års model i den seneste specifikation, selvfølgelig med nogle nye ting monteret på og i bilen. Desuden har Minardi skiftet motorleverandør til Asiatech, og den motor skal man have "kørt" ind.

Den nye Minardi bil - Minardi PS02 - er ved at blive klargjort, og man forventer at have helt klar til præsentation i starten af februar måned, og så vil man begynde at teste med den. Til testen i Valencia ventes det også at Paul Stoddart vil se flere kørere an. Udover at man selvfølgelig skal teste bilen, skal man også fundet ud af hvem der skal have det ledige sæde Minardi har.

PDL  


Hop til top
Lauda tilbage bag rattet, men...

Niki Lauda, teamchef for Jaguar Racing fik endelig chancen for at prøve en racer, sådan at han kan få en fornemmelse for hvordan raceren fungerer og for at fremme kommunikationen mellem ham og teamets kørere. Men den tidligere verdensmester havde en ikke hel nem dag i Valencia.

På den snørklede, men ikke særlig fysisk krævende bane i Valencia, hvor der stort set ikke er nogle hurtige sving, fik han en svær debut for Jaguar. På tre omgange spandt han to gange! Han nåede dog at køre 8 flyvende omgange uden problemer, men tog den meget med ro. Hans bedste tid var således omkring 14-15 sekunder fra en normal omgangstid.


Niki Lauda i aktion i dagens test - mens den stadig var rullende!
(Foto: Jaguar Media)

Ifølge Lauda selv var det teamets spanske kører, Pedro de la Rosa der havde givet ham en god forklaring på hvordan man skulle tage det sving østrigeren spandt i. "Jeg spandt alene fordi Pedro havde fortalt mig hvor jeg skulle bremse – og jeg var modig nok til at forsøge det," sagde Lauda efter testdagen. Han ser dog stadig på den positive side i det. "Jeg blev fortalt at jeg kom lige så hurtigt ind i svinget som Pedro, men forskellen var blot at jeg ikke kom igennem svinget," sagde han med et smil.

Samtidig nåede han også at prøve traction controllens lyksaligheder. "Traction control kommer ind når raceren begynder at glide, og så sparker man til speederen og alt kommer i," forklarer han – og lad os så lige minde om at Niki Lauda en gang sidste år mente at med al den teknik der var i Formel 1-racerne kunne selv en abe køre Formel 1… Jeg skal undlade at bore mere i den kommentar!

BB  


Hop til top
Williams tilfredse med test

Williams-BMW, der er udset til at blive udfordrere til Ferrari i den kommende sæson, tog fra testen i Barcelona med gode resultatet. Det er i hvert fald det som teamet indikerer.

Teamet havde flere biler og nye motorer med til testen, og teamets kørere og testkørere nåede at komme på banen i løbet af testen, der blev kørt i noget blandet vejr. På den anden side var vejret også godt nok til at få testet Michelin-dækkene. "Teamet har gennemført en produktiv test på trods af det skiftende vejr. Vi var i stand til at gennemføre mange kilometer i tørvejr, blandede og våde forhold, som vil give et positivt bidrag til både Michelins arbejde med dækkene og selvfølgelig også har givet markant holdbarhed og udholdenhed når der er blevet kørt med vores nye motor og gearkasse," siger Sam Michael.

BMWs nye motor, kaldet P82 var taget med til testen. "Motoren har levet op til det potentiale som vi forventede den ville have. Nogle svagheder har, som det var forventet, vist sig at være umulige at finde i testbænken, men vi har ikke nogle fundamentale problemer," siger Mario Theissen fra BMW.

Her er de tider som Williams-kørerne satte under de fire dage med test:

Nr.KørerDagBedste tid
1.Juan Pablo Montoyatorsdag1:19,896
2.Antonio Pizzoniamandag1:20,033
3.Marc Genetorsdag1:20,330
4,Ralf Schumachermandag1:20,585
5.Marc Genemandag1:21,137
6.Ralf Schumachertirsdag1:21,273
BB  


Hop til top
Få ledige sæder tilbage

Med kun halvanden måned tilbage til sæsonstarten, er der endnu få ledige sæder tilbage i Formel 1 feltet for i år. Enrique Bernoldi har sikret sig det ene sæde hos Arrows.

Den 3 marts kører Formel 1 feltet forhåbentlig af sted for første gang i år. Men der er endnu enkelte sæder der står tomme. Enrique Bernoldi har sikret sig at han kører i den ene af Arrows bilerne. Hvem der får det andet sæde er endnu ikke afgjort, men meget peger stadig på Heinz-Harald Frentzen selvom intet endnu ikke er afgjort for hans vedkommende. Det andet sæde har Jos Verstappen siddet i. Hans sæde er absolut ikke sikkert i teamet.

Jos Verstappen sikrede sig ellers en kontrakt for 2002 sidste år i juni måned, men det har vist sig mere at være i retning af en option som Arrows havde sikret sig. Den gang forlød det ellers at det var en kontraktforlængelse, men med Tom Walkinshaws vanlige lidt politiske udtalelser den gang var det ikke en sikker plads som Jos Verstappen fik. Måske overgår han den samme skæbne som Frentzen. Frentzen fornyede sin kontrakt hos Jordan sidste år, men få uger efter var han fyret, men fik dog hurtigt en plads hos Prost.

Prost har i skrivende stund endnu ikke fået afgjort om teamet forsætter. På en måde er der så 2 ledige sæder der. Tomas Enge som var andenkører i den sidste del af sæsonen for Prost, forsætter i Formel 3000 hvis ikke noget andet dukker op. Frentzen er nok mest indstillet på at være sikker på et sæde for et helt år, og endnu er der ingen der har garanteret det hos Prost.

Minardi har også et enkelt sæde ledigt. Den unge malaysiske kører Alex Yoong har det ene sæde. Hvem der får lov til at sidde i det andet er endnu ikke afgjort. Minardi har testet og vil teste nogle kørere som er interesserede i at få foden inden for i Formel 1. Mark Webber som kørte i Formel 3000 sidste år, anses af mange som et stort emne, men også andre har været forbi for at lægge billet ind.

PDL  


Hop til top
Nye ejere i Sauber Petronas

Som tidligere nævnt her på sitet, har Red Bull, den tidligere hovedsponsor, solgt sine aktieandele i Sauber teamet. Hvem er den nye ejer?

Vi fortalte for nyligt at Red Bull har solgt sine aktieandele i Sauber teamet. Den gang ville Peter Sauber ikke afsløre hvem der har overtaget de 63% aktier som Red Bull solgte. Red Bull bossen Dietrich Mateschitz og Peter Sauber har ikke kommunikeret så godt de seneste par år, og da Peter Sauber ikke ville hyre Enrique Bernoldi, som Red Bull er personlig sponsor for, ja så endte med at Red Bull opsagde sit hovedsponsorat og nu også har solgt sine aktier. Red Bull forsætter dog som alm. sponsor i 2002.

Den nye ejer er den samme som også bliver teamets hovedsponsor i år nemlig Credit Suisse. Peter Sauber beholder sine 37% aktier samtidig med at han også beholder sin afgørende stemme når noget skal besluttes. Med andre ord - Peter Sauber får det sidste ord.

For et års tid siden havde Sauber teamet godt ondt i økonomien. Den gang trådte Credit Suisse ind og reddede teamet med en økonomisk saltvandsindsprøjtning. Nu har de så overtaget Red Bulls aktieandele. Peter Sauber brugte sin stemmeret og andre beføjelser til at bestemme hvem Red Bulls aktier skulle sælges til. Ved at salget er sket til Credit Suisse har Peter Sauber sikret sig at der kan investeres i den aktieandel som Credit Suisse har overtaget. Dermed undgår han og teamet at det kan være investorer med forkerte interesser der køber aktierne. Nu er det Credit Suisse der står som en slags investeringsselskab og kan formidle investeringerne i teamet.

Peter Sauber har til svejtsiske aviser udtalt at teamet nu kan forsætte i sin nuværende struktur uden de store gennemgribende ændringer. Med andre ord - teamet kan forhåbentlig forsætte sin opadgående succeskurve fra 2001.

PDL  


Hop til top
Toyota på Paul Ricard

Årets debutant team, Toyota, testede i sidste ud sammen med de øvrige teams på Circuit de Catalunya i Spanien, men samtidig testede de også på Paul Ricard banen i Frankrig.

Begge teamets to kørere, Mika Salo og Allan McNish, skiftedes til at køre på de to baner.

Sammenlagt kørte de to kørere 687 km. i den nye Toyota TF 102 racer på Paul Ricard banen.

Toyotas teammanager Ange Pasquali udtaler efter Paul Ricard testen:
"Grundet ombygningerne her på Paul Ricard banen, har vi kunne forskellige bane kombinationer. I denne uge har vi kørt på en "langbane" på 5,7 km. og en "kortbane" på 3,8 km. Det har under testen ikke været tiderne der har været focuspunktet, men derimod racerens opførsel under forskellige forhold.

Både Mika Salo og Allan McNish fortsætter med at teste i næste uge, og det bliver sammen med de øvrige team på Valencia banen i Spanien.

AN  


Hop til top
Fiorano test dag 3

Selv om testkørslerne på Fiorano banen med Luciano Burti kun var berammet til en højst to dage, så har den nu strakt sig over tre dage.

Det er den stadige strøm af nye komponenter til Ferrari teamets 2002 racer der har gjort det nødvendigt for teamet at forlænge testen.

Burti testede fra 09:45 til 17:10 i går, og i det tidsrum kørte han i alt 73 problemfrie omgange på Fiorano, med en bedste tid på 1:00,046.

Ferrari teamet genoptager Fiorano testkørslerne igen i næste uge, hvorimod næsten hele resten af Formel 1 feltet tager til Valencia banen i Spanien.

AN  


 

Hop til top12.1.2002

Ralf tester briller

Det er ikke kun den nye Williams-BMW der skal testes forud for den kommende sæson. Ralf Schumacher har haft lidt problemer med synet, og skal teste briller.

"Jeg kan stadig se, men jeg har nogle gange lidt problemer med synet, hvorfor jeg bruger briller fra tid til anden," siger han. Han forsikrer dog gentagende gange at han ikke udgør en fare for de andre kørere. "Jeg er ikke blind eller sådan - jeg kan se tingene uden mine briller," forsikrer han.

De briller som tyskeren forventes at bruge i løbet af 2002-sæsonen er ikke blevet klar endnu, men de skal selvfølgelig også prøves af inden der køres race første gang i Melbourne til marts.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk