Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
14.1.2000
 Software problemer for BMW.Williams
 Shoot-out skudt i sænk
 To dage på Silverstone
 Jaguars R1
 Jaguar målsætning klar
 Ingen team ordrer?
 Fremskridt for BAR´en
 
13.1.2000
 Foulston forlader BHL
 Ferrari F651 forsinket?
 Button til ny test hos BMW-Williams
 

Hop til top14.1.2000

Software problemer for BMW.Williams

BMW.Williams teamet påbegyndte i dag et tre dags testprogram på Jerez banen i det sydlige Spanien. BMW.Williams teamet har medbragt en af sidste år Williams FW21 som er forsynet med BMW motoren og derfor kaldt FW21B. Bilen blev i dag delt ligeligt mellem Brasilianeren Bruno Junqueira og den kun 19 årrige englænder Jenson Buttton. Men teamet blev ramt af både motor og gearkasse problemer, og ingen af kørerne nåede at sætte nogen tid under dagens test.

Formålet med testen er at videreudvikle den 10 cylindere BMW motoren, og teste nye komponenter til dette års FW22. Williams's Senior Ingeniør James Robinson sagde efter dagens test. "Hoved problemet her til morgen var udløst af software problemer og gav os problemer med gearkassen, det lykkes os dog at få bilen på banen om eftermiddagen kun for at opdage at der også var problemer med motoren, så det har ikke været en god dag for os. Vi vil forsøge at køre et fuldt program i morgen med både Bruno og James, og der vil blive arbejdet en del her til aften.

BMW's motorsports direktør kunne her til aften ikke fortælle hvad problemet med motoren skyldtes, men understregede at man var forberet på problemer.

CS  


Hop til top
Shoot-out skudt i sænk

Regn og atter regn ser ud til at ramme de europæiske testbaner - således også i det sydlige Spanien hvor der testes på Jerez. Flere teams er klar til at køre vigtige kilometer - Williams og McLaren har haft store problemer undervejs på grund af lastbilsstrejke i Frankrig. Det som der især ses frem til er den direkte duel mellem Jenson Button og Bruno Junqueira. Williams har planlagt to dage på Jerez - med Button som den første på banen. Men det er ikke gået særlig godt for den unge brite. Efter blot en enkelt omgang brød gearkassen sammen. Det ventes dog at Button for endnu en chance i morgen, eftersom han slet ikke fik sat en eneste tid, men der blev altså ikke en direkte shoot-out mellem de to kørere der aspirerer til sædet ved siden af Ralf Schumacher.

Om ikke andet er der så begyndt en direkte nervekrig mellem de to unge kørere. "Jeg ser frem til denne test, uanset hvad der sker. Jeg er ligeglad med slutresultatet. Det er blot en stor oplevelse. Jeg er slet ikke nervøs," siger Button. Men at han alligevel ikke er så ligeglad med resultatet kommer lige efter. "Jeg kan ikke vente på at komme derud og slå den brasilianer til side. Det bliver godt," siger en selvsikker Button.

Ved testen deltager også McLaren med David Coulthard og Olivier Panis, BAR har denne gang kun Zonta, Sauber med Diniz på førstedagen - brasilianeren var to gange af banen - og Jaguar med Irvine og den hurtige testkører Burti, der indtil videre har klaret sig meget flot i forhold til hans langt mere erfarne kammerater.

Testtider fra Jerez, fredag den 14. januar 2000

KørerTeamBedste tid
David CoulthardMcLaren-Mercedes1:24,817
Luciano BurtiJaguar1:25,010
Olivier PanisMcLaren-Mercedes1:25,324
Eddie IrvineJaguar1:25,605
Pedro DinizSauber-Petronas1:25,968
Ricardo ZontaBAR-Honda1:26,623
BB  


Hop til top
To dage på Silverstone

To teams har været i gang med tests på Silverstone - Jordan og Arrows. De to dage med test har været hæmmet af masser af regnvejr så derfor er der ikke kommet nogle tider fra Northamptonshire. Arrows havde Mark Webber i aktion. Australieren, der jagter pladsen som testkører for teamet, forestod teamets test af elektronik-programmer til den nye A21-racer. På førstedagen var der lidt problemer med gearkassen, men det blev ordnet. Totalt blev det til 13 omgange. Hos Jordan brugte man Andrew Gilbert-Scott til at gennemføre næsten den samme program - tests af elektronik til den kommende EJ10-model. Gilbert-Scott kørte i 20 omgange i 199'eren Teamet skal i den kommende tid teste den nye EJ10-racer og sidste på måneden ventes det at teamet foretager en shake-down af den nye EJ10-model inden den præsenteres 31. januar i London.

På andendagen kørte Mark Webber 36 omgange, hvoraf det ene stint var på 15 omgange. Igen var der regnvejr, og derfor ikke nogen tider. Teamet var meget tilfredse med arbejdet og har fået mange informationer. Det var sandsynligvis de sidste kilometer som A20'eren har kørt. Det ventes at Pedro de la Rosa kører shake-down af den nye A21-racer den 25. januar på Silverstone. Til testen anvendte teamet deres nye Supertec-motor. Arrows har endnu ikke givet en dato for præsentationen samt hvem der skal køre den anden racer. Bedste bud er fortsat hollænderen Jos Verstappen.

BB  


Hop til top
Jaguars R1

Ifølge Jaguars nye chefdesigner, Gary Anderson er dette års vogn, R1 ny fra inderst til yderst (eller måske mere moderat, der er ikke genbrugt dele fra Stewarts SF3). Det er derfor ikke så sært at Gary Anderson er stolt af resultatet, og regner med at team'et kan blande sig i topstriden.

Kørerne er også begejstrede for R1 og den nye motor. Således har den re-vitaliserede Johnny Herbert udtalt at den nye bil er en klar forbedring i forhold til SF3. "Den er især forbedret på to væsentlige punkter, motoren er mere samarbejdsvillig og bagenden er blevet meget mere stabil. Motoren er blevet kraftigt forbedret og har fået flere HK, men vigtigst er det, at den er blevet nemmere at køre. Det er fint vi har fået mere 'grip' bagtil, men desværre er vognen blevet understyrende. Hvis vi kan løse begge problemer i samme setup, har vi en fantastisk bil."

Indtil videre har R1 udadtil mindet meget om den gamle stewart-racer, men to ting falder umiddlerbart i øjnene, næsepartiet er blevet lavere (ligesom McLaren og Ferrari) og "sidepods" er mere markante. Hidtil har man udført årets testkørsler i en midlertidig, traditionel British Racing Green bemaling. Men Jaguar har meddelt, at de "bekender kulør" den 25. januar ved en præsentation på Lords Cricket Ground i London. (er du også begyndt at tælle dagene ?)

Jaguars salgs- og marketingsfolk er også i højt humør, 1999 var det hidtil bedste år i selskabets 77-årige historie, og 2000 tegner endnu bedre, ikke mindst takket være Jaguars entre i Formel-1.

GRN  


Hop til top
Jaguar målsætning klar

Chef designer for Jaguar Racing, Gary Anderson er klar med Jaguars målsætning for år 2000 sæsonen: McLaren skal slåes, og han er ikke i tvivl om, at det kan lade sig gøre.

"Hvis vi vil prøve at slå McLaren næste sæson, hvorfor skulle vi så ikke gå efter VM titlen hvert år? Vi går ind til sæsonen kæmpende. Vores team er stærkt nok, og så må vi se hvad der sker".

Jaguar er klar over, at træerne ikke vokser ind i himlen og regner da heller ikke med at kunne vinde hver gang, men muligheden for sejr er til stede: "Vi har bilen, motoren og kørerne. Det gør mig sikker, når jeg siger, at vi vil slutte foran McLaren i toppen. Hvis det ikke er er vores målsætning, er vi slået fra starten".

TNR  


Hop til top
Ingen team ordrer?

I de seneste sæsoner i Ferrari teamet har der ikke været lagt skjul på, at team ordrer var en del af hverdagen. Schumacher var 1. kører, og ham skulle der satses på i alle henseender. Denne rolle fordeling syntes at passe Eddie Irvine ganske godt (i hvert fald før Schumachers uheld på Silverstone), men om Ferraris nye kører Rubens Barrichello kan finde sig tilpas med at stå i skyggen af Schumacher, er der mange der sætter spørgsmålstegn ved.

Selv mener Barrichello ikke, at der vil blive gjort forskel mellem de to kørere, og heller ikke at der vil komme team ordrer i stil med tidligere. "Vi får det samme udstyr, den samme bil og den samme motor," udtaler han.

Kilder i Ferrari teamet siger dog, at Michael Schumacher skulle få første ret til reservebilen i alle løb i første halvdel af sæsonen bortset fra det Brasilianske Grand Prix, der er Barrichellos "hjemmebane" løb. Der er dog ikke officielt bekræftet noget fra Ferrari, men indtil Barrichello på banen om muligt får vist, at han kan køre lige op med Schumacher, vil hakke ordenen i teamet nok næppe ændre sig væsentligt.

TNR  


Hop til top
Fremskridt for BAR´en

Efter den sidste test i Barcelona, hvor teamet trods nogle fremragende omgangstider til sidst i testen, havde en del problemer med bilen, ser det nu ud til, at det går fremad. De primære problemer var, efter man har analyseret næsten al datainformation som blev samlet under testen, softwareproblemer i motoren.

Ifølge Takefumi Hosaka, leder af Honda's Fl R&D, så var der en del småproblemer med softwaren. Noget af det, fik de løst i Barcelona, men der er fundet flere siden, og de skulle nu være løst, så man venter at se et rigtig godt resultat ved den næste test på Jerez som starter i dag ( 14 januar).

Jacques Villeneuve sagde efter Barcelona testen, at der ganske rigtigt var en del småproblemer, men at tiden også blev udnyttet til at foretage en del test omkring affjedringsgeometrien. " Vi er ikke helt hurtige nok endnu, men det kommer når nogle af alle småproblemerne løbende bliver løst."

Og Craig Pollock fortsætter: " Der bliver arbejdet rigtig godt i teamet, der er en god atmosfære. I år har vi været i stand til at være længere fremme med meget af forarbejdet, end vi var sidste år. På et senere tidspunkt skal vi også teste på Kayalami-banen i Sydafrika. Der er meget høje temperaturer, og det skal vi også have prøvet af. Samtidig er vi kommet længere med stabilitets arbejdet på den nye Reynard konstruktion, så lige nu ser det godt ud."

Kayalami-banen er netop blevet godkendt af FIA, som testbane. Der arbejdes stadig på at få formel 1 tilbage til Sydafrika. Der blev i hvert fald sidste år kørt løb der. Både for GT-biler og i sportsvognsserien. Alt sammen i FIA-regi.

PDL  


 

Hop til top13.1.2000

Foulston forlader BHL

Nicola Foulston, chef for Branch Hatch, har meget overraskende besluttet at fratræde sin stilling. Meddelelsen kommer som noget af en overraskelse, selv om beslutningen på sin vis er forståelig nok. Foulston har i sin tid som chef for BHL været meget enerådig, men efter at BHL i December blev solgt for 120 millioner £ til Octagon, har Foulston formodentlig følt sig bundet, og tanken om ikke længere at være herre i sit eget hus er formodentlig baggrunden for Foulston's beslutning. Denne formodning bliver støttet af at Nicola Foulston allerede i December, umiddelbart efter salget af BHL, meddelte Octagon, at hun ikke ønskede at forsætte som chef for BHL.

Officielt har Foulston begrundet sin fratrædelse med, at hun ønskede mere tid til sit privat liv, men det er næppe særligt sandsynligt, for det strider imod al sund fornuft, at hun først kæmper med næb og klør for retten til at afholde det engelske Grand Prix, og når det så endelig lykkes, så ønsker hun pludselig at bruge mere tid på sit privatliv.

Nicola Foulston startede sin jagt på det engelske Grand Prix med et tilbud om at købe Silverstone i januar sidste år, men tilbudet mødte hård modstand i BRDC, som ejer Silverstone, og det kom til en del bitre udtalelser fra Foulston, da forsøget mislykkedes. Formel-1.dk vil på tirsdag bringe en kronologisk opbygget artikel om Foulston's sidste år på chef posten i Branch Hatch Leisure.

CS  


Hop til top
Ferrari F651 forsinket?

Den bil der skal forsvare Ferraris konstruktør mesterskab fra 1999, og hente det første kører VM i 21 år hjem til Maranello, har øjensynligt ikke klaret den første del af crash-testen. Dette kan betyde at præsentationen bliver udsat en uge, til omkring den 3 eller 4 februar. F651'eren skulle ellers indeholde en del nye ting i forhold til '99 modellen, som den er en videreudvikling af. Ferrari har bl.a. lavet en ny motor, der ud over at give en 15 til 20hk mere, også skal være mindre og vinklen mellem cyliender blokkene stører, så tyngdepunktet kan sænkes. Den nye motor betyder også at man har kunne gøre karosseri-stykket over motoren smallere, så luftstrømmene kan optimeres. Dette har også betydet at kørerne kommer til at ligge mere ned, så vi kan muligvis forvente en lavere vogn. Et andet sted hvor den nye motor kommer til at få betydning for designet af bilen, er ved 'side-podsne' (hvor luften kommer ind til kølerene). De bliver formentligt mindre, da den nye motor skulle kunne klare højere temperaturer, og dermed ikke behøver så meget køling. Fronten på F651 bliver også lavere, så den i kommer til at ligge et sted mellem '99 modellen og McLarens '99 model, hvis front var blandt de laveste. Ferrari har også testet en meget lav front, men fandt at den gav urene luftstrømninger andre stede på bilen, og besluttede sig altså for en mellem ting. Selve front spoileren vil få en mere udpræget tilbagestrøget V form. Denne for kunne allerede anes på '99 modellen, men den skulle altså være mere synlig på F651eren.
NKH  


Hop til top
Button til ny test hos BMW-Williams

Sir Frank Williams har indkaldt Jenson Button til test sammen med teamets testkører, Bruno Junquiera, i den kommende weekend. Og hvad kan denne Jenson Button så? Han er helt klart et talent udover det sædvanlige. Han kommer direkte fra formel 3, hvor flere i de sidste par år har lagt mærke til ham. I hans første løb i formel 3 satte han pole position i regnvejr på Donington, og sluttede som nr. 2 i løbet, og i det tredje løb vandt han. Teamchefen for Promatecme-teamet, Serge Saulnier, som Jenson Button kørte for i formel 3, siger: " Jeg mødte Jenson Button første gang ved slutningen af 1998 sæsonen, hvor vi tilbød ham en test, og lige så snart jeg så ham på banen, kunne jeg se at jeg behøvede ikke at kikke på stopuret, vi kunne alle se, at her var et virkeligt talent. Der var mange skeptiske meninger, da vi underskrev en kontrakt med ham, fordi det er et stort spring at gå fra Formel Ford til formel 3. Men han afviste selv alle de kritiske ryster. Selv overgangen til en noget mere teknisk bil, med en væsentlig sværere opsætning, gav ikke de store problemer."

Frank Williams siger om Jenson Button: " Vi tager måske en risiko ved at lave denne test, men vi har hørt meget godt om ham. Hvor mange stod ikke og græmmede sig i 1991, da Jordan hyrede Michael Schumacher, og han viste meget hurtigt hvad han var værd. Dengang var der mange, der sov i timen. Det vil vi prøve at undgå, så derfor har vi arrangeret denne test. Vi vil se efter de mange positive udtalelser om ham, om han har det der skal til. Vi har før taget en risiko ved at tage unge kørere, f.eks. Damon Hill og specielt David Coulthard, og det var jo det værd."

Gerhard Berger som også har lidt indflydelse i teamet, siger at han da er med på ideen. Andre har før gået direkte fra formel 3 til formel 1. " Jeg har gjort det, Martin Brundle og Ayrton Senna gjorde det, så det er slet ikke umuligt. Vi vil få et ungt og dynamisk kørerpar, men den endelige beslutning ligger hos Frank Williams."

Selv siger Jenson Button: " Jeg blev ringet op en aften, hvor jeg sad og hyggede med nogle venner. Det var Frank Williams, først troede jeg, at det var nogen der lavede skæg med mig, men jeg fandt ud af, at det var det ikke. Jeg blev inviteret til et møde med teamet, og senere har jeg så fået tilbudt denne test. Jeg er ikke spor nervøs, fornylig var jeg til en test hos McLaren, det er ligesom at køre en formel 3, bare med 4 motorer bagi, men det gav mig en vis fortrolighed med det, men jeg ved godt at der er meget at lære."

Men der er stadigvæk sagaen om Alex Zanardi. Både Williams og BMW taler stadig meget med Zanardi, det virker som om, at en del af skuffelsen ligger i præstationen af bilen i -99. Men det kan jo betyde mange ting, Williams har ikke kørt en sejr hjem i to sæsoner nu, så måske skal der satses, men intet er afgjort for Zanardi's vedkommende endnu. Andre bejlere til en plads i Williamsteamet, som J.J. Lehto, har fået at vide at der snart bliver truffet et valg. Lehto som kører for BMW i sportsvognserien ALMS har direkte fået at vide, at der han skal forsætte, idet BMW er meget tilfreds med hans indsats der.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk