Sæsonen igennem blev han flere gange slået af Massa som endte med at blive Ferraris bedste kort i VM-kampen. "Sidste sæson var ikke lige det jeg ønskede, men det er fortid nu og vi vil forsøge igen i år," lyder det fra den finske kører der også måtte stå for skud i spekulationer om Ferrari også var hans arbejdsplads i fremtiden.
Han skal, ligesom alle andre, tilpasse sig de nye racere. "Den ser anderledes ud på grund af de nye regler, men efter at have kigget på den et stykke tid vænner man sig til den. Den ser anderledes ud, men ser også god ud. Jeg ser frem til at køre den og se hvordan det går," slutter han.
Sidste år hentede han to sejre.
Den lille brasilianer har fået nogle erfaringer som kan bruges fremover. "Efter at have fået så meget erfaring de sidste seks år, føler jeg mig stærkere, mere erfaren, især efter sidste år hvor det var meget svært i mesterskabet," lyder det fra Massa.
Hvem der bliver hans sværeste rivaler er stadig for tidligt at sige, men han peger på nogle af de samme som der også var fremme i 2008. "Vi forventer at McLaren vil være meget stærke og måske også BMW som virkelig arbejder hårdt og er vokset fra år til år. Måske også Renault, og måske kan vi se nogle andre teams som også vil vise sig stærke," siger han.
Massa står for den første del af testen for Ferrari i den nye F60 racer.
Ferrari vil ikke levere motorer til Ross Brawn og hans ex-Honda team. Det blev slået fast da Ferrari mandag præsenterede deres nye F60 model til 2009 Formel 1 sæsonen. Dermed må ex-Honda teamet lede efter en anden motorleverandør. Talen går nu i stedet for på Mercedes.
Der kører temmelig mange forskelligt lydende rygter om det nedlagte Honda F1 team. Angiveligt har Ross Brawn så godt som bekræftet at Ferrari skulle levere kundemotorer til teamet og dets nye ejer, hvem det så end bliver. Nu har Ferrari sagt nej til dette. I stedet er talen faldet på Mercedes. Egentligt er det vel ganske uvist endnu hvem der bliver motorleverandør. En ting er sikkert - Honda har selv sagt nej.
Også med hensyn til salget flyver det om ørerne med diverse rygter. For ikke så længe siden blev det meddelt at der var 2 - 3 stærkt interesserede købere. Nu lyder tallet på op mod et dusin. Også her er der en ting der er sikkert - David Richards og hans Prodrive er ikke interesseret. Det er de nok, men med de problemer der præger det finansielle rundt omkring, har David Richards sagt nej tak.
Forlydender siger også at lederstaben i teamet, Nick Fry og Ross Brawn m.fl. skulle være interesserede i at overtage teamet. I dette forlydende er der i medierne kommet mange modstridende oplysninger, så rygtet er sikkert mere usandt end sandt.
En ting er dog sandt. Folkene omkring teamet er mere end almindelig optimistiske i deres udmeldinger om et snarligt salg. Afvigelsen her er antallet af seriøse interesserede til teamet. Rent faktisk er situationen vel den samme som da teamet blev lukket - nemlig status quo.
Når Renault præsenterer sin nye R29 d. 19 januar, vil det være med et ændret chassis. FIA kasserede chassiset efter at chassiset ikke bestod prøven. Renault fik 2 anmærkninger der skulle rettes inden chassiset kunne godkendes. Det får dog ikke Renault til at ryste i bukserne. Allerede ved den kommende test og præsentation på den nye Portimao bane i Portugal, er ændringerne gennemført.
Rygter vil vide at hele chassiset blev kasseret, dette er dog ikke bekræftet af Renault. Derimod bekræfter Renault at man vil deltage fuldt ud i pre-sæson testen på Portimao. En talsmand fra Renault siger at man har identificeret problemet og løst det. Så hos Renault er der absolut ingen panik.
Den eneste overraskelse der eventuelt kunne være, er at Honda F1 teamet stadig er på listen. Det skyldes at det kun er Honda Motor Company der har trukket sig fra Formel 1 sporten, mens selve Honda Formel1 teamet endnu ikke har trukket sig ud.
Officiel deltagerliste (foreløbig):
![]() | ||
# | Team / Motor | Kørere |
![]() | ||
1 | McLaren | Lewis Hamilton |
2 | Mercedes Benz | Heikki Kovalainen |
![]() | ||
3 | Ferrari | Kimi Raikkonen |
4 | Ferrari | Felipe Massa |
![]() | ||
5 | BMW Sauber | Robert Kubica |
6 | BMW | Nick Heidfeld |
![]() | ||
7 | Renault | Fernando Alonso |
8 | Renault | Nelson Piquet Jr. |
![]() | ||
9 | Toyota | Jarno Trulli |
10 | Toyota | Timo Glock |
![]() | ||
11 | Toro Rosso | Sebastien Buemi |
12 | Ferrari | TBA |
![]() | ||
14 | Red Bull | Mark Webber |
15 | Renault | Sebastian Vettel |
![]() | ||
16 | Williams | Nico Rosberg |
17 | Toyota | Kasuki Nakajima |
![]() | ||
18 | (Honda) | TBA |
19 | (Ferrari ell. Mercedes Benz) | TBA |
![]() | ||
20 | Force India | Adrian Sutil |
21 | Mercedes Benz | Giancarlo Fisichella |
![]() |
For tilbage til Formel 1 sporten vender slicks - og store klodsede vinger. Alt sammen skabt for at forsøge at gøre sporten mere underholdne. Det er dog udenfor Ferraris egen kontrol om det lykkes, men de har i hvert fald leveret en racer der lever op til de nye krav. Og det er en ny racer. "Som I kan se er det ikke en udvikling af sidste års racer. Den er helt ny, og er tegnet med udgangspunkt i et blankt stykke papir," siger den tekniske direktør, Aldo Costa.
De største områder er den nye aerodynamik, hvor der fremover skal anvendes vinger som blot består af få dele. Derudover er der også arbejdet med KERS-systemet som også er placeret i raceren. På rattet findes K-knappen som kan give de to Ferrari-kørere lidt flere heste at give af fra den opsamlede energi.
Teamet rullede med raceren kort efter præsentationen på Mugello. Felipe Massa fik æren af at rulle den ud på sin første tur. Herefter begynder et omfattende testprogram som sender dem rundt til test i Portimao, Bahrain, på Jerez og på Catalunya-banen ved Barcelona.
For dyrt og for besværligt at udvikle. Det er sådan set meldingen fra Red Bull Racing, om sit nu droppede KERS projekt. Midt på sæsonen 2008 oplevede de ansatte på Red Bull Racing fabrikken en noget interessant brand. Det er dog ikke endeligt påvist at det netop var KERS enheden der foranledigede branden, men mistanken er stærkt.
I hvert fald har man hos Red Bull Racing oplevet at udviklingen af KERS, både har været mere end temmelig besværlig, og at det har været rivende dyrt. Det har nu fået Red Bull Racing til at sige stop. I stedet for bliver det Renault som også leverer teamets motorer, der skal levere KERS systemet til teamet. Dermed er det også bekræftet at Red Bull Racing vil anvende KERS systemet i 2009.