Rubens Barrichello var debutant på ski, og ventede til de andre vante skiløbere var taget af sted, før han prøvede til. Det må siges at være en alternativ opladning før den kommende test for Ferrari i Barcelona.
På det arrangerede pressemøde blev RB selvfølgelig spurgt om, hvordan det var at stå på ski. " Det var meget sværere end jeg troede det var."
Ellers var det generelle indtryk, at ingen bemærkede noget til MS's skade efter uheldet på Silverstone. " Jeg er oppe på ca. 90 % styrke af hvad jeg var før uheldet, det kniber stadig lidt med at løbe og med at spille fodbold, men ellers forløber alt planmæssig. Det har været en svær tid, men teamet har bakket mig utrolig godt op, selv om der også har været visse uoverensstemmelser " udtaler MS.
I forbindelse med den nye bil og sæson siger MS: " Jeg har set nogle grundskitser af den nye bil og det ser utrolig spændende ud. I den kommende test i Barcelona skal vi teste i F399, men det er en del nye komponenter af forskellige slags der skal testes." Og for første gang skal MS teste. Han plejer ellers at være en ivrig testkører, men det har været anderledes endnu i forløbet til denne sæson.
" Jeg har selvfølgelig fulgt Rubens Barrichello, og jeg må sige at jeg er virkelig imponeret over de resultater han opnået, det bliver en helt anden medkører end jeg har været vant til."
Der har været sagt og skrevet meget om andenkørerrollen hos Ferrari, så det behøver vi ikke at komme ind på, men noget tyder på at MS må "afgive" noget af den styrende rolle som han åbenbart har haft. Ifølge forlydender har Luca di Montezemolo udstedt visse direktiver om rollefordelingen i teamet.
I teamet er der sket nogle ændringer. MS's race-engineer er forfremmet til pitlane koordinator, og MS har overtaget Eddie Irvine's race-engineer til den kommende sæson.
Og så er præsentationen af den nye Ferrari F320 udsat til en gang i Februar. Grunden skulle være, at man har nogle nye aerodynamiske dele der skal prøves i en vindtunnel. Hvem ved hvad Ferrari har fundet på denne gang?
Formålet med testen er at videreudvikle den 10 cylindere BMW motoren, og teste nye komponenter til dette års FW22. Williams's Senior Ingeniør James Robinson sagde efter dagens test. "Hoved problemet her til morgen var udløst af software problemer og gav os problemer med gearkassen, det lykkes os dog at få bilen på banen om eftermiddagen kun for at opdage at der også var problemer med motoren, så det har ikke været en god dag for os. Vi vil forsøge at køre et fuldt program i morgen med både Bruno og James, og der vil blive arbejdet en del her til aften.
BMW's motorsports direktør kunne her til aften ikke fortælle hvad problemet med motoren skyldtes, men understregede at man var forberet på problemer.
Om ikke andet er der så begyndt en direkte nervekrig mellem de to unge kørere. "Jeg ser frem til denne test, uanset hvad der sker. Jeg er ligeglad med slutresultatet. Det er blot en stor oplevelse. Jeg er slet ikke nervøs," siger Button. Men at han alligevel ikke er så ligeglad med resultatet kommer lige efter. "Jeg kan ikke vente på at komme derud og slå den brasilianer til side. Det bliver godt," siger en selvsikker Button.
Ved testen deltager også McLaren med David Coulthard og Olivier Panis, BAR har denne gang kun Zonta, Sauber med Diniz på førstedagen - brasilianeren var to gange af banen - og Jaguar med Irvine og den hurtige testkører Burti, der indtil videre har klaret sig meget flot i forhold til hans langt mere erfarne kammerater.
Testtider fra Jerez, fredag den 14. januar 2000
Kører | Team | Bedste tid |
David Coulthard | McLaren-Mercedes | 1:24,817 |
Luciano Burti | Jaguar | 1:25,010 |
Olivier Panis | McLaren-Mercedes | 1:25,324 |
Eddie Irvine | Jaguar | 1:25,605 |
Pedro Diniz | Sauber-Petronas | 1:25,968 |
Ricardo Zonta | BAR-Honda | 1:26,623 |
BB To teams har været i gang med tests på Silverstone - Jordan og Arrows. De to dage med test har været hæmmet af masser af regnvejr så derfor er der ikke kommet nogle tider fra Northamptonshire. Arrows havde Mark Webber i aktion. Australieren, der jagter pladsen som testkører for teamet, forestod teamets test af elektronik-programmer til den nye A21-racer. På førstedagen var der lidt problemer med gearkassen, men det blev ordnet. Totalt blev det til 13 omgange. Hos Jordan brugte man Andrew Gilbert-Scott til at gennemføre næsten den samme program - tests af elektronik til den kommende EJ10-model. Gilbert-Scott kørte i 20 omgange i 199'eren Teamet skal i den kommende tid teste den nye EJ10-racer og sidste på måneden ventes det at teamet foretager en shake-down af den nye EJ10-model inden den præsenteres 31. januar i London. På andendagen kørte Mark Webber 36 omgange, hvoraf det ene stint var på 15 omgange. Igen var der regnvejr, og derfor ikke nogen tider. Teamet var meget tilfredse med arbejdet og har fået mange informationer. Det var sandsynligvis de sidste kilometer som A20'eren har kørt. Det ventes at Pedro de la Rosa kører shake-down af den nye A21-racer den 25. januar på Silverstone. Til testen anvendte teamet deres nye Supertec-motor. Arrows har endnu ikke givet en dato for præsentationen samt hvem der skal køre den anden racer. Bedste bud er fortsat hollænderen Jos Verstappen. BB Ifølge Jaguars nye chefdesigner, Gary Anderson er dette års vogn, R1 ny fra inderst til yderst (eller måske mere moderat, der er ikke genbrugt dele fra Stewarts SF3). Det er derfor ikke så sært at Gary Anderson er stolt af resultatet, og regner med at team'et kan blande sig i topstriden.
Kørerne er også begejstrede for R1 og den nye motor. Således har den re-vitaliserede Johnny Herbert udtalt at den nye bil er en klar forbedring i forhold til SF3. "Den er især forbedret på to væsentlige punkter, motoren er mere samarbejdsvillig og bagenden er blevet meget mere stabil. Motoren er blevet kraftigt forbedret og har fået flere HK, men vigtigst er det, at den er blevet nemmere at køre. Det er fint vi har fået mere 'grip' bagtil, men desværre er vognen blevet understyrende. Hvis vi kan løse begge problemer i samme setup, har vi en fantastisk bil." Indtil videre har R1 udadtil mindet meget om den gamle stewart-racer, men to ting falder umiddlerbart i øjnene, næsepartiet er blevet lavere (ligesom McLaren og Ferrari) og "sidepods" er mere markante. Hidtil har man udført årets testkørsler i en midlertidig, traditionel British Racing Green bemaling. Men Jaguar har meddelt, at de "bekender kulør" den 25. januar ved en præsentation på Lords Cricket Ground i London. (er du også begyndt at tælle dagene ?) Jaguars salgs- og marketingsfolk er også i højt humør, 1999 var det hidtil bedste år i selskabets 77-årige historie, og 2000 tegner endnu bedre, ikke mindst takket være Jaguars entre i Formel-1. GRN Chef designer for Jaguar Racing, Gary Anderson er klar med Jaguars målsætning for år 2000 sæsonen: McLaren skal slåes, og han er ikke i tvivl om, at det kan lade sig gøre."Hvis vi vil prøve at slå McLaren næste sæson, hvorfor skulle vi så ikke gå efter VM titlen hvert år? Vi går ind til sæsonen kæmpende. Vores team er stærkt nok, og så må vi se hvad der sker". Jaguar er klar over, at træerne ikke vokser ind i himlen og regner da heller ikke med at kunne vinde hver gang, men muligheden for sejr er til stede: "Vi har bilen, motoren og kørerne. Det gør mig sikker, når jeg siger, at vi vil slutte foran McLaren i toppen. Hvis det ikke er er vores målsætning, er vi slået fra starten".
TNR I de seneste sæsoner i Ferrari teamet har der ikke været lagt skjul på, at team ordrer var en del af hverdagen. Schumacher var 1. kører, og ham skulle der satses på i alle henseender. Denne rolle fordeling syntes at passe Eddie Irvine ganske godt (i hvert fald før Schumachers uheld på Silverstone), men om Ferraris nye kører Rubens Barrichello kan finde sig tilpas med at stå i skyggen af Schumacher, er der mange der sætter spørgsmålstegn ved.Selv mener Barrichello ikke, at der vil blive gjort forskel mellem de to kørere, og heller ikke at der vil komme team ordrer i stil med tidligere. "Vi får det samme udstyr, den samme bil og den samme motor," udtaler han. Kilder i Ferrari teamet siger dog, at Michael Schumacher skulle få første ret til reservebilen i alle løb i første halvdel af sæsonen bortset fra det Brasilianske Grand Prix, der er Barrichellos "hjemmebane" løb. Der er dog ikke officielt bekræftet noget fra Ferrari, men indtil Barrichello på banen om muligt får vist, at han kan køre lige op med Schumacher, vil hakke ordenen i teamet nok næppe ændre sig væsentligt.
TNR Efter den sidste test i Barcelona, hvor teamet trods nogle fremragende omgangstider til sidst i testen, havde en del problemer med bilen, ser det nu ud til, at det går fremad.
De primære problemer var, efter man har analyseret næsten al datainformation som blev samlet under testen, softwareproblemer i motoren.
Ifølge Takefumi Hosaka, leder af Honda's Fl R&D, så var der en del småproblemer med softwaren. Noget af det, fik de løst i Barcelona, men der er fundet flere siden, og de skulle nu være løst, så man venter at se et rigtig godt resultat ved den næste test på Jerez som starter i dag ( 14 januar). Jacques Villeneuve sagde efter Barcelona testen, at der ganske rigtigt var en del småproblemer, men at tiden også blev udnyttet til at foretage en del test omkring affjedringsgeometrien. " Vi er ikke helt hurtige nok endnu, men det kommer når nogle af alle småproblemerne løbende bliver løst." Og Craig Pollock fortsætter: " Der bliver arbejdet rigtig godt i teamet, der er en god atmosfære. I år har vi været i stand til at være længere fremme med meget af forarbejdet, end vi var sidste år. På et senere tidspunkt skal vi også teste på Kayalami-banen i Sydafrika. Der er meget høje temperaturer, og det skal vi også have prøvet af. Samtidig er vi kommet længere med stabilitets arbejdet på den nye Reynard konstruktion, så lige nu ser det godt ud." Kayalami-banen er netop blevet godkendt af FIA, som testbane. Der arbejdes stadig på at få formel 1 tilbage til Sydafrika. Der blev i hvert fald sidste år kørt løb der. Både for GT-biler og i sportsvognsserien. Alt sammen i FIA-regi. PDL Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|