Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
15.1.2001
 Sato hurtigst i gammel racer
 Intet Renault-juniorteam
 Personalerokader ikke det bedste
 
14.1.2001
 Lauda: Wurz har ingen fremtid i F1
 Kimi Raikkonen er 100% klar
 BMW behøver ingen kører
 Benetton vil kunne matche Williams
 Ingen nr. 1 hos Jordan
 Ny McLaren er næsten klar
 David kan blive mester
 

Hop til top15.1.2001

Sato hurtigst i gammel racer

BAR har henlagt en del af deres test til Jerez, og for anden dag var de i aktion. De småkørte lidt i går, og i dag viste Takuma Sato gode takter, ved at sætte dagens bedste tid.

En del af grunden til dette kan ligge i at han kørte i den gamle BAR002-racer som har mere downforce, men det er under alle omstændigheder fornemt at køre lige op med - og endda bedre end - teamets faste mand, Olivier Panis. Franskmanden brugte dagen på at arbejde med udvikling og opsætning, hvor ophæng og transmission blev testet. Sato tog sig af at teste traction control og bremser i 2000-raceren.

"Det var en god dag med test. Jeg er meget glad for motorens holdbarhed. Vi havde en meget god tur med motor og gearkasse, som vi har gennemført og vi har fået gennemarbejdet problemerne med transmissionen og lavet nogle ændringer der ser ud til at virke," forklarer Olivier Panis.

Takuma Sato var glad for at være med til at arbejde for sin nye arbejdsgiver. "Vi arbejdede med bremser og med forskellige materialetyper, og alt virkede godt under min tid på banen, og nød at køre raceren," forklarer Formel 3-køreren. Der var ikke nær så meget pres på ham efter at det lykkedes ham at få testsæde i konkurrence med Marc Hynes. "Nu ved jeg hvad Formel 1 er, og jeg ser frem til min næste chance for at køre raceren," siger Sato.

Testtider fra Jerez

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Takuma SatoBAR-Honda1:22,862
2.Olivier PanisBAR-Honda1:23,544
3.Luca BadoerFerrari1:23,969
4.Nick HeidfeldSauber-Petronas1:25,516
BB  


Hop til top
Intet Renault-juniorteam

Renault siger nej til et køb af Minardi. Dermed er teamets fremtid igen blevet yderst usikkert.

Meget tydede ellers på at Renault var interesseret i at købe teamet så det kunne anvendes som et juniorteam for nogle af de mange talenter som teamet er knyttet til - blandt andet Fernando Alonso der var udset til at få en plads i teamet. Men Renault-præsidenten, Louis Schweitzer siger nej til løsningen med at Supertec/Mecachrome overtager teamet.

"Jeg tror ikke at det vil være den bedste løsning for fremtiden. Derimod mener jeg at det bedste til være at vi koncentrer os helt om Renault Formel 1-teamet og kun med en type motor," siger Schweitzer til den franske TV-kanal TF1.

Dermed er Mecachrome-projektet blevet skudt ned, og Minardi mangler stadig at få alle de mange brikker til at falde på plads. Sådan var det også for teamet sidste år - der kom de med igen, men meget tyder på at teamet er ved at løbe tør på løsninger. Tidligere lød det ellers at teamet var klar til at bekræfte år 2001 inden juleferien - nu skriver vi den 15. januar og Giancarlo Minardi er fortsat tavs om fremtiden.

BB  


Hop til top
Personalerokader ikke det bedste

Pedro de la Rosa er utryg ved de efterhånden mange udskiftninger af det tekniske personale, der finder sted i Formel 1 i tiden.

Egentlig var det Jarno Trulli, Jordan-Honda, der startede med at give sin mening til kende, vedrørende de mange udskiftninger og rokader der finder sted i Formel 1. Problemet for dem begge - og sikkert andre kørere også - er at man ikke får den tilknytning og fortrolighed til det tekniske personale, der kræves for at få det optimale ud af det arbejde der udføres.

de la Rosa:
"Der er grund til bekymring, når man er i et team, og det tekniske personale begynder at forlade teamet. Set fra en kørers synspunkt, så føler man sig ikke tryg. Mange forstår ikke helt hvor vigtigt det er at holde sammen på en gruppe. I det øjeblik man begynder på store forandringer, er det måske godt nok på lang sigt, men på kort sigt skaber det uro og dermed en negativ effekt. Selvom der kommer en ny og bedre ind i gruppen til erstatning, så kan det ikke undgås, at de vil gøre nogle ting anderledes, og det kan medføre, at man eksempelvis ikke er så hurtig ude på banen som ønsket."

Man kan være tilbøjelig til at give Pedro de la Rosa ret. Se eksempelvis på hvor mange mennesker der har forladt og er kommet til hos Jordan, og tildels også hos Arrows.

PDL  


 

Hop til top14.1.2001

Lauda: Wurz har ingen fremtid i F1

Tidligere verdensmester Niki Lauda tvivler på, at Alexander Wurz nogensinde kommer til at køre Formel 1 igen. På spørgsmålet om han troede, Alexander Wurz ville komme til at køre Formel 1 igen, sagde Lauda: "Det tror jeg ikke."

Alexander Wurz er nu testkører for McLaren, og Wurz håber selv, at han kan lave et comeback ligesom Olivier Panis, som nu har fået et fast sæde hos BAR.

"Hvis du først er blevet testkører, så er det svært at komme tilbage, men lad os se hvad fremtiden bringer," siger Lauda.

Med Wurz's afgang, står Østrig for første gang uden en Formel 1 kører i feltet, siden Laudas fratræden i 1985, og Lauda tror, at det vil vare længe før, at Østrig igen får en ny kører i Formel 1-feltet.

BKP  


Hop til top
Kimi Raikkonen er 100% klar

Kimi Raikkonen fastholder, at han vil yde sit bedste gennem hele sæsonen for at bevise, at han er værdig til sit sæde i Sauber Petronas-teamet.

Raikkonen er sur over, at mange i Formel 1 er bekymret over hans deltagelse i Formel 1, da de mener, at han er alt for ung, og har for lidt erfaring til at kunne tøjle en Formel 1-racer.

Kimi Raikkonen siger: "Jeg vil ikke bare køre langsomt rundt på banen bare for at være med. Jeg vil presse mig selv til det yderste hele tiden, for på den måde at køre hurtigt hele tiden."

"Det er rigtigt, at jeg kun har kørt 23 løb i Formel-klasserne, men jeg har trods alt kørt kart i 13 år, og mit mål i år er at score så mange point som muligt, men det vil de andre jo også, så det bliver svært," siger Raikkonen, og fortsætter da han kommenterer FIAs præsident Max Mosleys kritik af hans person. "Alle har ret til deres mening om mig, men det rører mig ikke, for jeg ved at jeg vil gøre det godt."

BKP  


Hop til top
BMW behøver ingen kører

BMW indrømmer, at man ikke længere behøver en kører for at styre en Formel-1 racer. BMWs motorsportsdirektør siger: "Vi har nu teknologien, som gør os i stand til at køre en omgang uden en kører i raceren, men vi ville nok ikke kunne køre en optimal omgang."

Sidst i 80'erne var der rygter der sagde, at Williams allerede dengang havde teknologien, og at man kørte nogle testrunder på Silverstone uden kører, men disse rygter har Williams-teamet hverken be- eller afkræftet.

BKP  


Hop til top
Benetton vil kunne matche Williams

Jenson Button forventer, at Benetton vil kunne køre lige op med Williams i løbet af sæsonen. Button mener, at når man når hen til midt i sæsonen, så vil man være på højde med Williams-teamet, og han forventer, at man fra næste sæson vil deltage i kampen om mesterskabet for både kørere og hold.

"Det bliver fedt, at jeg skal til at kæmpe mod det team, som jeg kørte for i sidste sæson. Jeg tror, at når vi når halvvejs gennem sæsonen, så vil vi kunne matche Williams-teamet, og jeg håber, at vi i de sidste løb vil være i stand til at kunne køre fra Williams-racerne. Jeg vil bruge dette år på at hjælpe teamet med at gøre det konkurrencedygtig til næste sæson, hvor jeg håber, at vi kan være med i kampen om titlerne," siger Jenson Button.

Jenson Button er lånt ud til Benetton-teamet i 2 år fra Williams-teamet. Sidste år, da Jenson Button debutede i Formel 1, var han den yngste kører, der havde opnået superlicens. Jenson Button havde også en meget imponerende debutsæson. Han scorede i alt 12 point. Williams-teamet sluttede på en 3. plads i konstruktørernes verdensmesterskab med 36 point, mens Benetton-teamet sluttede på en 4. plads i konstruktørernes verdensmesterskab med 20 point.

BKP  


Hop til top
Ingen nr. 1 hos Jordan

Jarno Trulli afviser al snak om at han skulle være enten nr. 1 eller 2 hos Jordan. Sagen er den, at Trulli måske havde håbet på mere hos Jordan i hans første år hos teamet.

Trulli havde nogle gode kvalifikationer sidste år, men flere ting gik både ham og holdkammeraten Heinz-Harald Frentzen imod. Trulli scorede kun seks points og Frentzen 11 points. Efter den strålende 1999 sæson, var forventningerne store til Jordan teamet, men mange uheld gjorde, at succesen ikke kunne følges op sidste år.

Jarno Trulli:
"Mange mennesker havde den opfattelse, at igennem sæsonen skulle jeg rykke op som førstekører. Det fandt ikke sted, fordi jeg aldrig har haft følelsen af at være andenkører. Jeg var en af kørerne, en af de to kørere i teamet. Vi klarede os fint, Frentzen og jeg havde et fint samarbejde i den første sæson."

Og mon ikke Jordan teamet har intentioner om, at forsætte denne stil.

Jordan-Honda er lige på trapperne med den første shakedown test. Ifølge ubekræftede kilder, er Jordan-Honda teamet i gang med testen på Silverstone i denne weekend, men har ikke selv hverken bekræftet eller afbekræftet disse antydninger. Men ellers skulle det være meningen, at Jordan-Honda præsenterer deres nye racer på tirsdag d. 16 januar. Ligesådan er det med en personalerokering i teamet. Med afgangen af designeren Mark Smith, vil der ske en forfremmelse hos nogle internt i teamet. Hvordan det kommer til at se ud, vil blive offentliggjort samtidig med præsentationen af den nye EJ11.

PDL  


Hop til top
Ny McLaren er næsten klar

Alle teams er inde i en travl periode med klargøring af 2001 modellerne. Ikke alle er lige nået lige langt, heller ikke McLaren.


Alexander Wurz under december testen 2000 for McLaren.

Travlhed præger Woking teamet. I øjeblikket arbejder man på, at klargøre bil nr. 2 til en test som starter næste mandag i Barcelona. Den nye MP4/16 er ikke klar endnu, så der vil blive testet med udviklingsbilen MP4/15K, og det er den man kæmper for at have klar til om en god uges tid.

I første omgang bliver det Mika Hakkinen og teamets nye testkører, Alex Wurz der får fornøjelsen af teste. Det er endnu ikke kommet nogen dato på hvornår McLaren præsenterer deres nye bil, men mange har spekuleret i, at den nye MP4/16 kommer til test for første gang i starten af februar i Valencia. Kalenderen siger den 6 - 8 februar. Men om denne dato holder, vides endnu ikke.

PDL  


Hop til top
David kan blive mester

David Coulthard kan blive den nye verdensmester for McLaren. Efter seks år hos McLaren, har selv teamchef Ron Dennis indrømmet, at DC har muligheden for at blive verdensmester.

DC og Mika Hakkinen har været makkere i seks år hos McLaren, det længste makkerskab blandt kørerne i Formel 1. Nu har Ron Dennis ytret sig om det spil der foregår, specielt omkring DC.

Ron Dennis:
"David er meget tændt i år allerede nu, han er meget tændt og ønsker at teste så meget som muligt. Helt ærligt, så føler jeg at David kan vinde verdensmesterskabet i år. Holdbarhedsproblemer kostede Mika hans tredje titel i træk, vi har lavet den vil nok bedste bil i år, og vi vil stadig arbejde hårdt på, at der ikke skal være nogle uheldige tilfælde."

Sidste år måtte McLaren se DC blive diskvalificeret fra andenpladsen i det brasilianske GP, og én tyvstart i det amerikanske GP, kostede også placeringer. Mika Hakkinen havde også nogle løb, hvor resultatet ikke var som forventet.


Her er McLaren trioen, der skal teamet frem i 2001 sæsonen.
David Coulthard, testkøreren Alexander Wurz og Mika Hakkinen.

Men der er pres på. Michael Schumacher har stadig ambitionerne i orden, ifølge ham selv. Men derudover har han udtalt, at Mika Hakkinen måske vil være bedre end nogensinde før.
Årsag: Mika og Erjas nye søn. Michael Schumacher har nemlig udtalt, at han mener at det at Mika har fået et barn, vil gøre ham mere konstant og stabil. Dermed går Michael Schumacher i mod de spekulationer, der har været fremme i den internationale presse, der mener at Mika Hakkinen vil være knap så motiveret og skarp i år. Michael Schumacher har udtalt, at familien har bakket ham op hele vejen, og at det har hjulpet ham, ovenpå det at have fået børn. Påvirkningen af børn kan føre til et lavere engagement og motivation.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk