Samtidig dukkede Toyota også op, og sandelig om ikke også Minardi kom med, selvom der var stor tvivl om hvorvidt de ville komme til start ved testen i Spanien. Her fik de prøvet en af de håbefulde aspiranter, Matteo Bobbi.
Her er tiderne fra tirsdagens test:
Nr. | Kører | Team | Bedste tid | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. | David Coulthard | McLaren-Mercedes | 1:13,34 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. | Kimi Räikkönen | McLaren-Mercedes | 1:13,50 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. | Juan Pablo Montoya | Williams-BMW | 1:14,20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. | Jenson Button | Renault | 1:14,55 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. | Giancarlo Fisichella | Jordan-Honda | 1:14,58 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. | Antonio Pizzonia | Williams-BMW | 1:14,96 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. | Takuma Sato | Jordan-Honda | 1:15,81 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8. | Pedro de la Rosa | Jaguar-Cosworth | BB Ralf Schumacher som kører for Williams teamet, bekræfter at han ved næste test i Valencia, vil prøve at køre med briller. I følge Reuters, så har FIA givet grønt lys for at Ralf Schumacher kan køre med briller, og Francesco Longanesi som er talsmand for FIA siger " På nuværende tidspunkt er der ingen regler hos FIA der forhindre en kører i at bruge briller under motorløb. En lægekyndig kan give gode råd til en kører om ikke at bruge briller, men i stedet for bruge kontaktlinser, men han kan ikke forbyde en kører at stille op til racerløb med briller." Francesco Longanesi udtalelse kommer efter at professor Sid Watkins har sagt, at ikke vil tillade Ralf Schumacher eller andre kørere at stille op til racerløb iført briller. Selv siger Ralf Schumacher om alt postyret om hans briller " Jeg vil prøve at køre med briller for at se om de hjælpe på mit syn når jeg kører. Det er det fundamentale. Jeg vil prøve dem under vores tests her inden sæsonen, og hvis de hjælper mig, så vil jeg bruge dem når sæsonen starter" BKP Jaguars teamchef Niki Lauda havde i søndags et kort comeback i en Formel-1 racer. Niki Lauda var ude i sidste års model R2.Niki Lauda kørte i alt 10 omgange på banen ved Valencia, og efterfølgende sagde Niki Lauda " Min intension var at lære så meget om den nye elektronik, for bedre kunne forstå de tilbagemeldinger kørerne kommer med. Jeg fik endelig chancen for at prøve en ny Formel-1 racer, og jeg er sikker på at jeg i kraft af min oplevelse med den nye teknik, vil kunne hjælpe kørerne når de fortæller mig om deres problemer med deres racer. Det vil også gøre mig til en bedre teamchef." På spørgsmålet om han vil tage endnu en tur i en af racerne, siger Niki Lauda " Lige nu er det vigtigste at færdigudvikle R3, men man ved jo aldrig hvad der sker i slutningen af sæsonen." BKP Williams-teamet er klar til at præsentere deres nye racer, FW24 som de håber vil rykke teamet tættere på og måske endda forbi rivalerne. Raceren bliver præsenteret den 25. januar på Silverstone, hvor teamets to grand prix-kørere vil være til stede sammen med topbosserne fra Williams og partneren BMW. Teamets testkørere ventes ikke at overvære præsentationen, da de er i fuld gang med testarbejde i Spanien. Umiddelbart efter præsentationen bliver raceren præsenteret i fart - der sker når der køres nogle runder på Silverstone. BB Den japanske Formel 3-kører, Ryo Fukuda er klar til at begynde som testkører for BAR-teamet. Han var i Barcelona for at få en fornemmelse af hvad der skal ske. Fukuda blev interessant for BAR da Jordan slog kløerne i Takuma Sato, og for at stå sig godt med Honda, skal der satses japansk. Fukuda er manden og er ligesom Sato også Formel 3-mester, dog skete det i Frankrig. "Det har været meget rart at møde teamet for første gang i denne uge, og det er en god chance for at jeg kan se hvordan det hele virker. Der er en stor forskel mellem Formel 1 og Formel 3, så det har været interessant at være her," siger Fukuda. Han skal teste i denne uge i Valencia og kommer til at arbejde sammen med teamets faste kørere, så han kan lære bilen og teknikker til testene for BAR-teamet. BB Rygtet som BBC har sat i gang om at Ferrari skulle være villige til at slippe en enorm sum penge for at få Juan Pablo Montoya på kontrakt, bliver afvist af hans eget bagland. Rygtet går på at Montoya skal være klar til at overtage Barrichellos plads fra 2003. Rygtets seriøsitet er berettiget at se på, da Montoya ikke ligefrem har de bedste følelser for Ferraris absolutte nummer 1, Michael Schumacher. Julian Jakobi siger dog til Reuters: "Det er rart at der er andre teams som er interesserede men han er på kontrakt med Williams," siger han. Men kontrakter er som bekendt kun til for at blive brudt (sådan har det været i Formel 1 igennem en lang årrække) så den udtalelse skyder ikke rygtet helt ned - men køler det ned til "not so hot". BB Ifølge BRDC, så vil der blive testet på følgende dage på Silverstone banen i England.Fra den 14 til den 17 januar. BKP Der har cirkuleret mange rygter om Jacques Villeneuve i den seneste tid. Vil han blive hos BAR efter at Craig Pollock har forladt teamet?Jacques Villeneuve har været i centrum af mange af rygterne i Formel 1 i den seneste tid. Man har snakket om, om han måske ville forlade BAR af flere årsager. Den ene grund kunne være at hans gode ven og manager, Craig Pollock blev gået fra teamet. En anden grund kunne være at hans tidligere utilfredshed med bilens konkurrenceevne ikke var blevet bedre. Rygterne fik kastet ny benzin på bålet, da det virkede som om at JV bare forsvandt efter kun en dag ved Barcelona testen i sidste uge. Alt tyder dog på at Jacques Villeneuve bliver hos BAR. Først og fremmest er det kommet frem at grunden til at JV forlod Barcelona var han skulle på en længe planlagt skitur hjemme i Canada. Så bortset fra en enkelt dags test og tilpasning af et nyt sæde til bilen, har han ikke nået meget i år. JV har ydermere udtalt at han faktisk er meget tilfreds med den nye bil, blot venter han på yderligere udvikling af bilen og den nye motor. Dermed er han på linje med Olivier Panis, som har kørt nogle flere omgange i den nye 004 model. Begge kørere er ret tilfredse med den nye bil, så måske venter der en større fremgang for teamet. Til at underbygge dette har teamets nye teamchef, David Richards, udtalt følgende til pressen: "Jeg kan ikke forudsige nogen ændring af de kontraktlige forpligtigelser med Jacques Villeneuve. Vi har heller ikke talt om at noget skulle ændres på nogen måde. Jeg har fuld tillid til at Jacques og Olivier er vores kørere i hele sæsonen. Jacques testede bilen i sidste uge og var meget begejstret - han var meget positivt indstillet overfor den. Som han så det, har vi ændret meget med stor fordel - og så har han endda ikke kørt med den nye motor endnu." Honda vil levere en helt ny motor til Jordan og BAR i starten af februar måned, og det skulle efter alt at dømme blive den man vil anvende når sæsonen åbnes i Melbourne. PDL Den nye kører hos Sauber, Felipe Massa, har fart på - så meget at teamet har bedt ham om at tage den lidt mere med ro.Felipe Massa testede for første gang for Sauber i sidste uge i Barcelona. I løbet af ugen imponerede han flere gange med nogle yderst hurtige tider. Men der opstod et problem for Massa når han kørte så hurtigt. Han er god til at køre hurtigt, men han er også god til at køre af banen. Sagen er nemlig den at Massa godt nok kørte hurtigt og flot, men der var noget med bremsepunkterne som han ikke har fået lært endnu. Bremsepunkterne kommer på et andet tidspunkt end han hidtil har været vant til. Resultatet har været adskillige afkørsler med følgende rengøring af bilen flere gange. Til sidst sagde teamet at han skulle dæmpe sig lidt indtil han er blevet mere fortrolig med bilen. Og Massa indrømmer selv at han endnu ikke har lært bilen fuldt ud at kende. Felipe Massa: Men på den anden side set er det første gang at Massa kører i en Formel 1 bil, og selvfølgelig vil han gerne gøre så godt indtryk som muligt fra starten. Flere pressefolk som var til stede på banen, siger også at den knægt kører stærkt, meget stærkt. PDL Williams håber at det bliver sådan i 2002-sæsonen, men Ferrari skulle efter sigende være ude efter colombianerens underskrift på en kontrakt fra 2003. Det er det som den britiske tv-kanal BBC erfarer. Nu skal man selvfølgelig være meget varsom med så tidlige rygter, og silly season starter tidligere og tidligere hvert år, så det gælder selvfølgelig om at være hurtigt ude med rygterne. Michael Schumachers plads er dog ikke truet, men derimod er Rubens Barrichello i farezonen for at ryge ud af det italienske team. Ifølge BBCs kilder skulle Ferrari være villige til at betale hvad som helst for at få Montoya til teamet - og det kan resultere i en gevaldig lønstigning for Montoya der menes at tjene omkring en tiendedel af hvad holdkammeraten Ralf Schumacher tjener på en sæson for Williams. Men penge er ikke alt, og Montoya vil sandsynligvis ikke være jublende begejstret for at køre på hold med Michael Schumacher, som han anser for kører nummer 1 der skal slås på banen. Og med Ferraris klare opbygning omkring tyskeren vil han ikke få de store muligheder for at få et ord indført. Hverken Williams eller Ferrari har nogle kommentarer til rygtet - men afviser det omvendt ikke. "Vi har ikke noget at sige. Der er ikke nogen bekræftelse," lyder det fra Ferrari. Men det kunne være en spændende konstellation - men mon ikke rygtet også kommer i gang for at sætte pres på Williams, der i år skal bestemme sig til hvem de vil satse på i fremtiden. Jenson Button er udlånt året ud, og sidder på et yderligt mandat hos Renault. Omvendt ser Frank Williams en stor stjerne i Montoya, og vil vel næppe lade det han ser som sit guldæg gå videre til rivalerne fra Ferrari. BB 14.1.2002 Ny Ferrari-rekordMichael Schumacher lægger hårdt ud i den nye sæson. Således blev det til en ny banerekord hjemme på Fiorano i en opdateret 2001-racer.Banerekorden lyder herefter på 58,783, da han i dag kørte 69 omgange på Ferraris egen bane. Det var tyskerens første test, og det lægger yderligere pres på de teams der forsøger at vriste VM-titlerne fra Ferrari. Rekorden blev forbedret med 0,009 sek. Nu ventes der med spænding på at se hvilke tider 2002-raceren kan levere. BB For at indhente data til den kommende sæson, havde Michelin fået banen i Valencia oversprøjtet med vand, så deres dæk kunne testes, mens der ellers var solskin og 20 grader i området. Testen mandag var alene med deltagelse af teams der kører med Michelin i 2002, hvorfor de tog chancen til at udføre denne test. Hurtigste mand på den kunstigt våde bane blev David Coulthard, der dermed fik god mulighed for at evaluere de nye regnvejrsdæk som han og McLaren skal anvende i den kommende sæson. Han var markant hurtigere end Juan Pablo Montoya, der blev toer på testdagen. Jarno Trulli fik gode kilometer i de nye farver hos Renault. "Dagen var meget brugbar for Jarno, som kørte over 60 omgange og dermed akklimatiserer sig mere med teamet og bilen," siger Mike Gascoyne. Eddie Irvine blev den bedste Jaguar-kører. Han kørte i en opdateret 2001-racer, mens Pedro de la Rosa kørte i R3'eren - som stadig er langsommere end sidste års racer. Hvilket allerede nu burde begynde at give bekymrede miner hos Jaguar! Testen fortsætter i morgen - her deltager Ferrari, Jordan og BAR også. Toyota dukker måske også op, mens det er yderst tvivlsomt om Minardi kommer til Valencia. BB Testen på den spanske bane i Valencia blev påvirket af kunstigt regnvejr, hvorfor tiderne lå langt fra de normale. David Coulthard var hurtigst foran Juan Pablo Montoya. Testtider fra Valencia, mandag den 14. januar 2002
|