Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
15.1.2002
 Valencia test - tirsdagens tider
 FIA giver Ralf lov til at bruge briller
 Lauda vil måske prøve igen
 Williams klar 25. januar
 Fukuda er klar
 Montoya-rygte afvises
 Opdatering af testdage på Silverstone
 Villeneuve tilfreds med den nye BAR 004
 Massa skal sænke farten
 Ferrari jagter Montoya
 
14.1.2002
 Ny Ferrari-rekord
 Michelin testede regnvejrsdæk i solskin
 Valencia test - mandagens tider
 Yoong satser på at score point til Minardi
 Arrows skal længere frem på gridden
 Toyota har problemer
 Gavin testkører for Renault
 Hvem skal have det ledige sæde hos Minardi?
 Paul Stoddart bekymret over Formel 1 økonomi
 

Hop til top15.1.2002

Valencia test - tirsdagens tider

På andendagen af testen i Valencia var David Coulthard hurtigst i sin McLaren. Hans nye holdkammerat, Kimi Raikkonen er også ved at falde godt til i de nye omgivelser og kørte på tider tæt på skottens.

Samtidig dukkede Toyota også op, og sandelig om ikke også Minardi kom med, selvom der var stor tvivl om hvorvidt de ville komme til start ved testen i Spanien. Her fik de prøvet en af de håbefulde aspiranter, Matteo Bobbi.

Her er tiderne fra tirsdagens test:

Nr.KørerTeamBedste tid
1.David CoulthardMcLaren-Mercedes1:13,34
2.Kimi RäikkönenMcLaren-Mercedes1:13,50
3.Juan Pablo MontoyaWilliams-BMW1:14,20
4.Jenson ButtonRenault1:14,55
5.Giancarlo FisichellaJordan-Honda1:14,58
6.Antonio PizzoniaWilliams-BMW1:14,96
7.Takuma SatoJordan-Honda1:15,81
8.Pedro de la RosaJaguar-CosworthBB  


Hop til top
FIA giver Ralf lov til at bruge briller

Ralf Schumacher som kører for Williams teamet, bekræfter at han ved næste test i Valencia, vil prøve at køre med briller.

I følge Reuters, så har FIA givet grønt lys for at Ralf Schumacher kan køre med briller, og Francesco Longanesi som er talsmand for FIA siger " På nuværende tidspunkt er der ingen regler hos FIA der forhindre en kører i at bruge briller under motorløb. En lægekyndig kan give gode råd til en kører om ikke at bruge briller, men i stedet for bruge kontaktlinser, men han kan ikke forbyde en kører at stille op til racerløb med briller."

Francesco Longanesi udtalelse kommer efter at professor Sid Watkins har sagt, at ikke vil tillade Ralf Schumacher eller andre kørere at stille op til racerløb iført briller.
Professor Sid Watkins siger at han kun vil godkende kørere der normalt bruger briller, hvis de under løbene bruger kontaktlinser.

Selv siger Ralf Schumacher om alt postyret om hans briller " Jeg vil prøve at køre med briller for at se om de hjælpe på mit syn når jeg kører. Det er det fundamentale. Jeg vil prøve dem under vores tests her inden sæsonen, og hvis de hjælper mig, så vil jeg bruge dem når sæsonen starter"

BKP  


Hop til top
Lauda vil måske prøve igen

Jaguars teamchef Niki Lauda havde i søndags et kort comeback i en Formel-1 racer. Niki Lauda var ude i sidste års model R2.

Niki Lauda kørte i alt 10 omgange på banen ved Valencia, og efterfølgende sagde Niki Lauda " Min intension var at lære så meget om den nye elektronik, for bedre kunne forstå de tilbagemeldinger kørerne kommer med. Jeg fik endelig chancen for at prøve en ny Formel-1 racer, og jeg er sikker på at jeg i kraft af min oplevelse med den nye teknik, vil kunne hjælpe kørerne når de fortæller mig om deres problemer med deres racer. Det vil også gøre mig til en bedre teamchef."

På spørgsmålet om han vil tage endnu en tur i en af racerne, siger Niki Lauda " Lige nu er det vigtigste at færdigudvikle R3, men man ved jo aldrig hvad der sker i slutningen af sæsonen."

BKP  


Hop til top
Williams klar 25. januar

Williams-teamet er klar til at præsentere deres nye racer, FW24 som de håber vil rykke teamet tættere på og måske endda forbi rivalerne.

Raceren bliver præsenteret den 25. januar på Silverstone, hvor teamets to grand prix-kørere vil være til stede sammen med topbosserne fra Williams og partneren BMW. Teamets testkørere ventes ikke at overvære præsentationen, da de er i fuld gang med testarbejde i Spanien.

Umiddelbart efter præsentationen bliver raceren præsenteret i fart - der sker når der køres nogle runder på Silverstone.

BB  


Hop til top
Fukuda er klar

Den japanske Formel 3-kører, Ryo Fukuda er klar til at begynde som testkører for BAR-teamet. Han var i Barcelona for at få en fornemmelse af hvad der skal ske.

Fukuda blev interessant for BAR da Jordan slog kløerne i Takuma Sato, og for at stå sig godt med Honda, skal der satses japansk. Fukuda er manden og er ligesom Sato også Formel 3-mester, dog skete det i Frankrig. "Det har været meget rart at møde teamet for første gang i denne uge, og det er en god chance for at jeg kan se hvordan det hele virker. Der er en stor forskel mellem Formel 1 og Formel 3, så det har været interessant at være her," siger Fukuda.

Han skal teste i denne uge i Valencia og kommer til at arbejde sammen med teamets faste kørere, så han kan lære bilen og teknikker til testene for BAR-teamet.

BB  


Hop til top
Montoya-rygte afvises

Rygtet som BBC har sat i gang om at Ferrari skulle være villige til at slippe en enorm sum penge for at få Juan Pablo Montoya på kontrakt, bliver afvist af hans eget bagland.

Rygtet går på at Montoya skal være klar til at overtage Barrichellos plads fra 2003. Rygtets seriøsitet er berettiget at se på, da Montoya ikke ligefrem har de bedste følelser for Ferraris absolutte nummer 1, Michael Schumacher. Julian Jakobi siger dog til Reuters: "Det er rart at der er andre teams som er interesserede men han er på kontrakt med Williams," siger han. Men kontrakter er som bekendt kun til for at blive brudt (sådan har det været i Formel 1 igennem en lang årrække) så den udtalelse skyder ikke rygtet helt ned - men køler det ned til "not so hot".

BB  


Hop til top
Opdatering af testdage på Silverstone

Ifølge BRDC, så vil der blive testet på følgende dage på Silverstone banen i England.

Fra den 14 til den 17 januar.
Fra den 22 til den 24 januar.
Fra den 12 til den 14 februar.
Fra den 19 til den 21 februar.
Fra den 5 til den 8 marts.
Fra den 16 til den 18 april.
Den 30 april.
Fra den 1 til den 2 maj.
Fra den 28 til den 30 maj.
Fra den 20 til den 22 august.
Fra den 2 til den 5 september.
Fra den 17 til den 19 september.
Fra den 1 til den 3 oktober.

BKP  


Hop til top
Villeneuve tilfreds med den nye BAR 004

Der har cirkuleret mange rygter om Jacques Villeneuve i den seneste tid. Vil han blive hos BAR efter at Craig Pollock har forladt teamet?

Jacques Villeneuve har været i centrum af mange af rygterne i Formel 1 i den seneste tid. Man har snakket om, om han måske ville forlade BAR af flere årsager. Den ene grund kunne være at hans gode ven og manager, Craig Pollock blev gået fra teamet. En anden grund kunne være at hans tidligere utilfredshed med bilens konkurrenceevne ikke var blevet bedre. Rygterne fik kastet ny benzin på bålet, da det virkede som om at JV bare forsvandt efter kun en dag ved Barcelona testen i sidste uge.

Alt tyder dog på at Jacques Villeneuve bliver hos BAR. Først og fremmest er det kommet frem at grunden til at JV forlod Barcelona var han skulle på en længe planlagt skitur hjemme i Canada. Så bortset fra en enkelt dags test og tilpasning af et nyt sæde til bilen, har han ikke nået meget i år. JV har ydermere udtalt at han faktisk er meget tilfreds med den nye bil, blot venter han på yderligere udvikling af bilen og den nye motor. Dermed er han på linje med Olivier Panis, som har kørt nogle flere omgange i den nye 004 model. Begge kørere er ret tilfredse med den nye bil, så måske venter der en større fremgang for teamet.

Til at underbygge dette har teamets nye teamchef, David Richards, udtalt følgende til pressen:

"Jeg kan ikke forudsige nogen ændring af de kontraktlige forpligtigelser med Jacques Villeneuve. Vi har heller ikke talt om at noget skulle ændres på nogen måde. Jeg har fuld tillid til at Jacques og Olivier er vores kørere i hele sæsonen. Jacques testede bilen i sidste uge og var meget begejstret - han var meget positivt indstillet overfor den. Som han så det, har vi ændret meget med stor fordel - og så har han endda ikke kørt med den nye motor endnu."

Honda vil levere en helt ny motor til Jordan og BAR i starten af februar måned, og det skulle efter alt at dømme blive den man vil anvende når sæsonen åbnes i Melbourne.

PDL  


Hop til top
Massa skal sænke farten

Den nye kører hos Sauber, Felipe Massa, har fart på - så meget at teamet har bedt ham om at tage den lidt mere med ro.

Felipe Massa testede for første gang for Sauber i sidste uge i Barcelona. I løbet af ugen imponerede han flere gange med nogle yderst hurtige tider. Men der opstod et problem for Massa når han kørte så hurtigt. Han er god til at køre hurtigt, men han er også god til at køre af banen.

Sagen er nemlig den at Massa godt nok kørte hurtigt og flot, men der var noget med bremsepunkterne som han ikke har fået lært endnu. Bremsepunkterne kommer på et andet tidspunkt end han hidtil har været vant til. Resultatet har været adskillige afkørsler med følgende rengøring af bilen flere gange. Til sidst sagde teamet at han skulle dæmpe sig lidt indtil han er blevet mere fortrolig med bilen. Og Massa indrømmer selv at han endnu ikke har lært bilen fuldt ud at kende.

Felipe Massa:
"Ja, jeg har et problem. Jeg har brug for mange flere omgange i bilen. Mest for at lære bremserne at kende."

Men på den anden side set er det første gang at Massa kører i en Formel 1 bil, og selvfølgelig vil han gerne gøre så godt indtryk som muligt fra starten. Flere pressefolk som var til stede på banen, siger også at den knægt kører stærkt, meget stærkt.

PDL  


Hop til top
Ferrari jagter Montoya

Williams håber at det bliver sådan i 2002-sæsonen, men Ferrari skulle efter sigende være ude efter colombianerens underskrift på en kontrakt fra 2003. Det er det som den britiske tv-kanal BBC erfarer.

Nu skal man selvfølgelig være meget varsom med så tidlige rygter, og silly season starter tidligere og tidligere hvert år, så det gælder selvfølgelig om at være hurtigt ude med rygterne. Michael Schumachers plads er dog ikke truet, men derimod er Rubens Barrichello i farezonen for at ryge ud af det italienske team. Ifølge BBCs kilder skulle Ferrari være villige til at betale hvad som helst for at få Montoya til teamet - og det kan resultere i en gevaldig lønstigning for Montoya der menes at tjene omkring en tiendedel af hvad holdkammeraten Ralf Schumacher tjener på en sæson for Williams.

Men penge er ikke alt, og Montoya vil sandsynligvis ikke være jublende begejstret for at køre på hold med Michael Schumacher, som han anser for kører nummer 1 der skal slås på banen. Og med Ferraris klare opbygning omkring tyskeren vil han ikke få de store muligheder for at få et ord indført. Hverken Williams eller Ferrari har nogle kommentarer til rygtet - men afviser det omvendt ikke. "Vi har ikke noget at sige. Der er ikke nogen bekræftelse," lyder det fra Ferrari.

Men det kunne være en spændende konstellation - men mon ikke rygtet også kommer i gang for at sætte pres på Williams, der i år skal bestemme sig til hvem de vil satse på i fremtiden. Jenson Button er udlånt året ud, og sidder på et yderligt mandat hos Renault. Omvendt ser Frank Williams en stor stjerne i Montoya, og vil vel næppe lade det han ser som sit guldæg gå videre til rivalerne fra Ferrari.

BB  


 

Hop til top14.1.2002

Ny Ferrari-rekord

Michael Schumacher lægger hårdt ud i den nye sæson. Således blev det til en ny banerekord hjemme på Fiorano i en opdateret 2001-racer.

Banerekorden lyder herefter på 58,783, da han i dag kørte 69 omgange på Ferraris egen bane. Det var tyskerens første test, og det lægger yderligere pres på de teams der forsøger at vriste VM-titlerne fra Ferrari.

Rekorden blev forbedret med 0,009 sek. Nu ventes der med spænding på at se hvilke tider 2002-raceren kan levere.

BB  


Hop til top
Michelin testede regnvejrsdæk i solskin

For at indhente data til den kommende sæson, havde Michelin fået banen i Valencia oversprøjtet med vand, så deres dæk kunne testes, mens der ellers var solskin og 20 grader i området. Testen mandag var alene med deltagelse af teams der kører med Michelin i 2002, hvorfor de tog chancen til at udføre denne test.

Hurtigste mand på den kunstigt våde bane blev David Coulthard, der dermed fik god mulighed for at evaluere de nye regnvejrsdæk som han og McLaren skal anvende i den kommende sæson. Han var markant hurtigere end Juan Pablo Montoya, der blev toer på testdagen. Jarno Trulli fik gode kilometer i de nye farver hos Renault. "Dagen var meget brugbar for Jarno, som kørte over 60 omgange og dermed akklimatiserer sig mere med teamet og bilen," siger Mike Gascoyne.

Eddie Irvine blev den bedste Jaguar-kører. Han kørte i en opdateret 2001-racer, mens Pedro de la Rosa kørte i R3'eren - som stadig er langsommere end sidste års racer. Hvilket allerede nu burde begynde at give bekymrede miner hos Jaguar! Testen fortsætter i morgen - her deltager Ferrari, Jordan og BAR også. Toyota dukker måske også op, mens det er yderst tvivlsomt om Minardi kommer til Valencia.

BB  


Hop til top
Valencia test - mandagens tider

Testen på den spanske bane i Valencia blev påvirket af kunstigt regnvejr, hvorfor tiderne lå langt fra de normale. David Coulthard var hurtigst foran Juan Pablo Montoya.

Testtider fra Valencia, mandag den 14. januar 2002

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.David CoulthardMcLaren-Mercedes1:30,75094
2.Juan Pablo MontoyaWilliams-BMW1:31,30093
3,Jarno TrulliRenault1:32,06066
4.Eddie IrvineJaguar-Cosworth1:32,18076
5.Jenson ButtonRenault1:32,20435
6.Kimi RäikkönenMcLaren-Mercedes1:32,70362
7.Pedro de la RosaJaguar-Cosworth1:34,448
BB  


Hop til top
Yoong satser på at score point til Minardi

Minardi teamet har bekræftet at Alexander Yoong vil være en af teamets kørere i 2002, og i et interview med BBC Sport Online siger Alexander Yoong at han satser på at score point til teamet. Det var det eneste teamet ikke lykkes med sidste år.

Alexander Yoong sagde følgende "Vores forberedelser er gået godt indtil videre. Forhåbentlig kan vi slutte som nr. 9, men ikke dårligere end nr. 10. Og for mig personligt, så vil jeg gøre mit bedste for at score point til teamet. Hvis vi bare har en lille smule held, så tror jeg at det vil lykkes for os"

BKP  


Hop til top
Arrows skal længere frem på gridden

Efter flere års kamp bagerst på gridden, så ser det ud til at Arrows teamet endelig har en chance for at rykke længere frem på gridden, nu har man endelig har fået en motor der har mange hestekræfter. Selv om det nok er umuligt at kunne følge med Ferrari, McLaren og Williams, så har teamet nok en rimelig chance for at gøre sig gældende i top 6 striden.

Teamet fik i 2001 deres motor fra Asiatech, og det var ingen ubetinget succes. Så vil man fra i år få motoren fra Cosworth, og det er den samme motor som rivalen Jaguar har i deres racer.
Det tætteste teamet har været på en sejr var i 1997, da Damon Hill i det Ungarske Grand Prix kørte raceren i mål på en flot 2. plads, efter at han havde ført en stor del af løbet.

Enrique Bernoldi bekræftede forleden at han vil køre for teamet i denne sæson, men det er endnu ikke blevet offentliggjort hvem der skal side i den anden racer.

Enrique Bernoldi siger om den nye motor og teamets forhåbentlige fremgang "I år vil vi være tættere på toppen. Vores nye pakke vil gøre os meget stærkere i år end vi var sidste år. Vi har fået en motor der er meget stærkere, og jeg har set de første resultater fra vindtunnellen, og de ser meget lovende ud. Så vi er ret sikre på at den nye motor og det nye chassis vil give os realistisk chance for at score flere point, måske komme på podiet."

BKP  


Hop til top
Toyota har problemer

Det var Mika Salo som lavede de afsluttende test for Toyota, da de testede på banen ved Barcelona i torsdags. Mika Salo testede den nye TF102, og indrømmede bagefter at der er nogle problemer med racerens styreevner.

Mika Salo:
" Da jeg skulle ud for at teste den sidste gang, havde jeg helt nye dæk på, så jeg var ret sikker på at jeg skulle ud og sætte nogle hurtige tider. Men en Sauber kom ud lige foran mig på vej ud af pitten, og den kørte foran mig i ca. en halv omgang. Jeg blev virkelig chokeret over hvor dan raceren reagerede. Når jeg lå lige bag Sauberen, så kunne jeg næste ikke styre raceren, jeg mistede fuldstændig downforcen på raceren, og den understyrede helt vildt"

Kilder tæt på Toyota teamet hævder at man er i fuld gang med at lave en ny frontvinge til raceren. Man vil i næste uge afprøve den nye frontvinge, når man skal teste på Valencia banen.

BKP  


Hop til top
Gavin testkører for Renault

Der oprustes i øjeblikket kraftigt på testkører-området. Således har Renault knyttet en ny kører til deres testteam.

Det er Oliver Gavin der kommer til teamet. Han har erfaring fra Formel 1 når han i safety-car'en har ført feltet an. Hvor meget testarbejde der ligger i det er dog usikkert. "I første omgang skal jeg arbejde med ingeniørerne for at få en bedre forståelse af topfarten og jeg synes jeg har været heldig at kunne arbejde med Renault i 2002," siger Gavin.

BB  


Hop til top
Hvem skal have det ledige sæde hos Minardi?

Minardi er et af de få teams der endnu ikke har afklaret hvem der skal sidde i det ledige sæde teamet har. Alex Yoong har sikret sig det ene sæde, det andet er endnu ledigt.

Minardi har et ledigt sæde. Teamet har flere gange også mens Giancarlo Minardi havde teamet, været brugt som et springbræt til at komme ind i Formel 1. Det har mere reglen end undtagelsen at kørerne betalte for at køre i teamet. Enkelte er kommet videre, mens andre er forsvundet lige så stille igen. I dag er eksempelvis Marc Gene og Fernando Alonzo testkørere hos nogle af de større teams.

Men det ledige sæde skal besættes. Blandt mange emner er Mark Webber en af de interessante. Webber har tidligere snuset til Formel 1 hos Arrows, men valgte at opsige samarbejdet med Tom Walkinshaw. Sidste år kørte han i Formel 3000. Flere af kollegaerne i Formel 3000 er også på tale. Justin Wilson og Christijan Albers har været sat i forbindelse med Minardi. Andre måske lidt ukendte navne får også chancen for at gøre indtryk på Paul Stoddart. Matteo Bobbi og Antonia Garcia skal også teste for Minardi. De fire nævnte vil efter forlydender få chancen i den kommende uge i Valencia.

Alex Yoong skal efter planen teste hele vejen igennem og så vil de andre på skift få chancen. Christijan Albers har den fordel at han i en del af sidste sæson var testkører for teamet. Til gengæld mener Paul Stoddart at man også skal se på hvem der har megen løbserfaring, og der fremhæver han selv Mark Webber og Justin Wilson, sidste års Formel 3000 mester. Men hvem valget falder på vil vi nok se efter nogle flere tests. Og mon ikke også at Paul Stoddart kikker på hvad kørerne har med i form af penge og/eller sponsorer.

Alex Yoong har sikret sig for længst. Han udtalte forleden til de malaysiske medier, at han ikke tager så tungt hvem hans medkører bliver. Han er mere interesseret i at der ikke bliver nogen teamordrer og forskelsbehandling. Først når man kommer længere hen i sæsonen og en kører evt. har bragt sig i en væsentlig bedre position end hans teamkollega, kan der være snak om det.

Nu er Minardi ved at gøre sig klar til årets første test. De potentielle kørere der skal teste, kan også finde kørerdragt og det andet udstyr frem og gøre sig klar.

PDL  


Hop til top
Paul Stoddart bekymret over Formel 1 økonomi

Paul Stoddart, Minardi ejer og teamchef, er bekymret for udviklingen af økonomien i Formel 1. Prioriteten hos mange teams er først økonomi siden race.

Paul Stoddart som har overtaget det lille økonomisk trængte, men stædigt hårdkæmpende Minardi team, er bange for den økonomiske udvikling generelt i Formel 1. Prioriteten hos flere teams er forkert mener han bl.a.

Paul Stoddart:
"Jeg synes at Formel 1 har udviklet sig til at være forretning først og så sporten som nr. 2. Uheldigvis er det sådan at man skal kikke på budgettet inden man kører løb, og jeg er bange for at flere teams vil blive skubbet ud. Men jeg er ikke den eneste med den frygt. Vi må huske på at der ikke kan være 24 vindere på en gang, og jeg er bange for at der kommer en dag hvor et top team vil finde sig selv bagerst i feltet og måske endda helt på vej ud. Jeg håber på at fornuften vil råde."

Hvordan Paul Stoddart selv vil drive sit team på den økonomiske side vil vise sig. I hvert fald er det lykkedes for ham at skaffe nye motorer til denne sæson. Og forhåbningerne er der da også.

"Vi har 2 mål for sæsonen 2002. Et er at slutte i top 10 blandt alle teams. Et andet er at score et eller flere points i løbet af sæsonen. Jeg kan se et eller to teams som vi godt kan magte, og med den nye Asiatech motor så får vi de ekstra hestekræfter til at gøre. Sidste år var hårdt, men vi ser med større forhåbninger på dette år. Sidste år var vores budget under en tiendedel af hvad Ferraris budget var. I værdi for penge tror jeg at vi vandt verdensmesterskabet.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk