Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
15.1.2004
 Annoncerer Jordan sine kørere i næste uge?
 Michael Schumacher i rallybil
 Den ny Sauber er blevet præsenteret
 
14.1.2004
 Bernie ser gerne VW i Formel 1
 Kort test for Jaguar R5
 Barrichello bliver hos Ferrari
 Baumgartner skal køre Minardi
 

Hop til top15.1.2004

Annoncerer Jordan sine kørere i næste uge?

Britiske medier mener at Jordan teamet i næste uge vil annoncere hvilke kørere man har valgt at satse på i den kommende sæson.

Flere kørere har været interesseret i et sæde hos Jordan. Jordan har tidligt meldt at der skal betales for disse sæder, men alligevel er der flere interesserede. De største favoritter til et sæde er i øjeblikket tilsyneladende Jos Verstappen, og Nick Heidfeld som blev arbejdsløs da hans kontrakt med Sauber ikke blev forlænget og som angiveligt har lavet en forhåndskontrakt med teamet.

Men andre kørere står lige bagved og lurer. De står stærkt pga. kommercielle interesser. Det drejer sig her om Allan McNish og Ralph Firman. De kommercielle interesser kommer ind i billedet fordi, at Jordan teamets hovedsponsor er Benson & Hedges, som helst ser at der er mindst én britisk kører i teamet. Det er så en vurdering for Eddie Jordan hvad der er mest værd. En eller flere kører der kommer med penge, eller sponsorkroner fra Benson & Hedges.

Jos Verstappen kommer med en god sjat penge fra bl.a. hans egen hovedsponsor Trust. Hvad Nick Heidfeld kan tilbyde er mere hen i det uvisse, men mon ikke at der er en del tyske interesser indblandet. Allan McNish og Ralph Firman står stærkt pga. sponsorpengene fra Benson & Hedges, samt hvad de ellers kan bringe med selv.

Helen Temple, talskvinde hos Jordan:
"Vi har ingen planer om at annoncere nogen kørere i denne uge, men man ved aldrig, måske bliver det ændret. Jos Verstappen var til møde hos Eddie Jordan i mandags og disse samtaler forsætter i denne uge. Vi taler også meget med Nick Heidfeld. Men hvem der evt. skal teste for os i næste uge, behøver ikke nødvendigvis at være de samme som skal køre løbene, men det er en mulighed. Man kan ikke sige at der har været noget førstevalg, men vi har været nogle kørere som der er talt meget med, også fornyeligt."

Flere steder mener man dog at Jos Verstappen bliver en af de faste kørere. Han kan angiveligt bidrage med op i mod £ 10 millioner i sponsorpenge. Et beløb som ikke er til at komme udenom. Mht. Allan McNish står han stærkt fordi han har bl.a. har testerfaring fra Renault sidste år. Benson & Hedges står bag ham og Ralph Firman som en af kørerne. Hvad Ralph Firman kan bidrage med står mere hen i det uvisse. Han var til tider kritiseret for sin indsats i Jordan teamet sidste år.

PDL  


Hop til top
Michael Schumacher i rallybil

Da Michael Schumacher for nyligt holdte sin sædvanlige vinterferie i Norge, fik han en oplevelse for livet. En tur med rallyverdensmesteren gjorde stort indtryk.

Michael Schumacher og rallyverdensmesteren Petter Solberg rendte på hinanden da Michael Schumacher holdte sin sædvanlige vinterferie i Norge. Det blev snakket frem og tilbage og det endte med at Michael Schumacher fik en tur i Solbergs Subaru Impreza WRC - en tur MS sent vil glemme.

Petter Solberg var i gang med en test ved den norsk svenske grænse, og MS fik en god tur i det øde vinterlandskab.

Petter Solberg:
"Michael var her i ca. 3 timer og han elskede det. Han ville vide alt om setuppet og min teknik. Problemet her er bare, at det jeg aldrig har tænkt over min teknik, jeg kører bare. Så kom vi i bilen, og jeg holdte mig ikke tilbage. Mine fødder gik som trommestikker på pedalerne. Det var lidt af en tur - ca. 26 km. Vi havde ingen notater eller noget. Der var nogle gode hoppeture bl.a. og alt skete med hvad bilen kunne ta'. Det blev ikke holdt igen. Han så ud som at han nød det. I hvert fald hoppede han som en gal da han steg ud af bilen."

Nu dukker det sædvanlige spørgsmål op når den slags sker. Vil Petter Solberg blive tilbudt en tur i en Formel 1 bil, evt. i en af de tosædede racere? Andre rallykørere har allerede været omkring Formel 1 for en tur eller en uofficiel test som nogle ynder at kalde det. Bl.a. Colin McRae og Tommy Makinen har prøvet Formel 1 bilerne.

Petter Solberg:
"Jeg vil gerne have en tur i en Formel 1, hvorfor ikke? Men jeg vil også sige at jeg har ingen ønsker om at køre i en formel bil. Jeg blev tilbudt at køre for Renault i 1996, men jeg valgte rally i stedet for. For at være helt ærlig, jeg kan meget bedre li' rally. Formel 1 er ikke lige mig."

Det kan være at David Richards, BAR chefen, vil give ham en tur. David Richards firma, Prodrive, står bag Subarus indsats i rally VM. Om ikke andet vil det være et aktivt rent reklamemæssigt.

PDL  


Hop til top
Den ny Sauber er blevet præsenteret

Det sympatiske Sauber team præsenterede tidligt mandag aften deres nye Sauber Petronas C23. Præsentationen blev afholdt i Salzburg Lufthavn i en lokalitet kaldet Hangar 7, som udgør Red Bulls fashionable "Showroom".

Selve præsentationen, som blev afholdt for 200 indbudte pressefolk og gæster, bød ikke på de store overraskelser. Dog blev præsentationen bragt live over internettet, hvilket gav teamets mange fans en chance for at sidde med helt foran uanset hvor på kloden, de befandt sig.


(Foto: Sauber Petronas)

Den nye Sauber Petronas C23 fremstår som en "look allike" af sidste års Ferrari, hvilket ikke kommer som den store overraskelse. Sauber teamet vil i den forestående sæson køre med den nyeste Ferrari motor samt gearkasse. Normalt er de motorer, som Ferrari leverer til Sauber teamet, en generation ældre end den Ferrari teamet selv kører med, men på grund af ændringer i dette års tekniske reglement, har Ferrari set sig nødsaget til at levere den seneste version af deres motor/gearkasse til det schweiziske team.

Men uanset hvor meget sympati man måtte have for Sauber teamet, så er det efterhånden svært at se teamet som andet end Ferraris junior team, hvilket giver Ferrari en slet skjult, men meget stor, fordel. Ser vi på det ud fra en ren hypotetisk synsvinkel, så kan man godt forstille sig, at Ferrari vil benytte sig af muligheden for at teste forskellige uprøvede komponenter på de motorer, som de leverer til Sauber teamet, og som oven i købet betaler for det.


(Foto: Sauber Petronas)

Hvis hypotesen holder stik, vil det give Ferrari muligheden for at afprøve nye komponenter, selv på et tidspunkt sidst på sæsonen, hvor man normalt ville være lidt tilbageholdende med at afprøve nye komponenter, såfremt man ikke ligger klart foran i point tabellen.

Men spørgsmålet er så:
"Hvad får Peter Sauber og hans team så ud af det?"

Og her er sagen klar. Sauber teamet kører i dag med en af Formel 1 feltets absolut bedste motorer, og det i en tid hvor det ellers er mere end almindeligt svært, at klare sig som privat team uden direkte tilknytning til en af de store bilfabrikker. Og takket være samarbejdet med Ferrari, så har Peter Sauber et stærkt team, med et stort potentiale og med muligheden for at blande sig i top fire i konstruktørernes mesterskab, noget som teamcheferne Paul Stoddart og Eddie Jordan kun svagt tør drømme om.

Det skal nævnes, at den nye Sauber Petronas C23 ikke bestod FIAs crash test, hvilket unægtelig har tilført det schweiziske team et ekstra stress moment.

CS  


 

Hop til top14.1.2004

Bernie ser gerne VW i Formel 1

Der har i en del år været talt meget om VW og Formel 1. Men endnu er der ikke sket noget. Nu mener Bernie Ecclestone at det er ved at være tid.

Bernie Ecclestone vil gerne have VW i Formel 1. Faktisk er han ude med en opfordring til VW om at det er ved at være tid for dem at deltage i Formel 1. Han begrunder det med at nu hvor Formel 1 tager mere og mere uden for Europa og søger øst på til bl.a. de asiatiske lande, så har VW et grundlag for at gøre det.

I Kina er det VW som har den største markedsandele blandt bilfabrikkerne. Og netop i år debuterer den nye bane i Shanghai på løbskalenderen. Og med den voksende interesse for Formel 1 i østen og specielt Kina, så mener Bernie Ecclestone at det snart skal være.

Bernie Ecclestone:
"Den voksende interesse for Formel 1 i Kina burde ikke være et argument for VW for ikke at deltage."

Af de førende bilfabrikker er det faktisk kun VW gruppen og General Motors som ikke er repræsenteret i Formel 1. Peter Sauber som tilsyneladende har flirtet lidt med VW i det seneste år, mener dog ikke at der er grundlag for VW at træde ind i Formel 1. Han siger rent ud at, med det økonomiske klima der findes i dag, er der ikke grundlag for hverken VW eller General Motors for at deltage i motorsportens såkaldte kongeklasse.

PDL  


Hop til top
Kort test for Jaguar R5

Som tidligere nævnt skulle Jaguar teste deres nye R5 racer i Belgien mandag, men det blev en kort fornøjelse. Det belgiske vejr satte ret hurtig en stopper for testen.

På søndag vil Jaguar præsentere deres nye R5 og derefter påbegynde den egentlige test af bilen. Men inden da var det meningen at man ville lave en shakedown test, hvor det vigtigste var at se hvordan bilen ville opføre sig under ligeud kørsel, og hvordan betjeningen af bilen opførte sig. Det blev ikke til ret meget. Det belgiske vejr skiftede fra tørt til meget vådt og nærmest oversvømmede banen.

Mark Webber som skulle forestå testen i bilen fik ikke kørt ret meget, men tilsyneladende nok til at man er tryg nok ved at teste bilen efter præsentationen på søndag. Der kom dog visse anmærkninger i testpapirerne, de første ting der skal arbejdes med er allerede fundet, så det bliver ikke tre kedelige dage testteamet får i næste uge.

PDL  


Hop til top
Barrichello bliver hos Ferrari

I en meget kortfattet pressemeddelelse oplyser Ferrari teamet i dag at det har forlænget deres kontrakt med Rubens Barrichello.

Ferrari teamet oplyser at kontraktforlængelsen gælder for både 2005 samt 2006.

AN  


Hop til top
Baumgartner skal køre Minardi

Selv om der på det sidste har været skabt tvivl om Zsolt Baumgartner's plads i Minardi teamet, så forlyder det nu at alt er på plads for den kommende sæson.

En talsmand fra European Minardi udtaler:
Der foreligger en kontrakt mellem Zsolt Baumgartner og teamet. Hvis ikke det var tilfældet, så havde vi ikke annonceret ham som den ene af vores kørere til 2004."

Som makker i Minardi teamet får Zsolt Baumgartner italieneren Gianmaria Bruni som allerede tidligt blev præsenteret som fast kører for teamet, efter en periode som testkører.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk