BMW Sauber F1.08 er navnet på bilen som BMW Sauber teamet i går præsenterede. Teamets tekniske direktør, Willy Rampf startede med at sige, at F1.08'eren ikke er en helt ny bil. Snarere en evolution end én revolution. Og han forsatte med at sige, at man faktisk har taget de bedste elementer fra forgængeren, hvilket for så vidt efterlod plads til nye udviklinger, og her har man fundet flere interessante løsninger, som sammenholdt i hele pakken gør at man venter sig utrolig meget af den nye bil.
Her er den så - BMW Sauber F1.08
(Foto: BMW AG)
Flere ting er dog ændret visuelt på F1.08'eren. Forende og bagende har undergået store forandringer. Bagenden af bilen er blevet noget smallere. Forenden er vel nok mest præget af den udvikling som til stadighed foregår udi det aerodynamiske. Man har tilføjet en ekstra vinge bag sidebrønden anbragt på motorcoveret.
Bemærk den nye vinge over motorcoveret
(Foto: BMW AG)
Rent teknisk har bilen også undergået forandringer. Flere ting har fået nye placeringer i bilen. Dette sker selvfølgelig af hensyn til balancen i bilen. De tekniske forandringer som det nye reglement har påkrævet, har måttet finde på flere nye løsninger i bilen. Willy Rampf er dog ikke meget for at fortælle hvilke. Han slår dog fast at der nu skal testes, og at man helt sikkert kommer med en anden aerodynamiske pakke til årets første Grand Prix, en pakke som bliver ændret en del i forhold til det som man har præsenteret på bilen, og som i første omgang er det man tester med.
14 kørere fra 8 teams var på asfalten den første dag i denne uges testrunde på Jerez banen. BMW Sauber var fraværende idet man præsenterede teamets nye bil i München. Testen indeholdt en blanding af 2007 og 2008 biler.
Testen blev dog lidt besværliggjort af dårligt vejr, især om formiddagen, hvor der ikke blev kørt så mange omgange som forventet. Ferrarierne var hurtigst den første dag. Kimi Raikkonen præsterede i den nye bil allerede den første dag, at køre en tid der kun var 0,7 sekund fra Lewis Hamiltons hurtigste tid sat i sidste uge. Felipe Massa havde problemer om formiddagen da bilen havde flere mekaniske problemer der skulle løses.
McLaren havde sendt Heikki Kovalainen og Pedro de la Rosa som kørere den første dag. Begge havde for så vidt en problemfri dag. Derimod imponerede begge Toro Rosso kørerne med absolut gode tider. Super Aguri havde kun en kører med. James Rossiter havde fået tjansen den første dag på Jerez, men det blev ingen succes. Adskillige problemer med bilen gjorde at de omgange han trods alt fik noteret lå godt 15 sekunder efter Kimi Raikkonen.
Testen forsætter i dag tirsdag.
Tiderne fra Jerez - mandag:
Plac: | Kører: | Team: | Tid: | Omg: |
1. | Kimi Raikkonen | Ferrari * | 1:19.846 | 59 |
2. | Felipe Massa | Ferarri * | 1:20.123 | 42 |
3. | Pedro de la Rosa | McLaren * | 1:20.548 | 54 |
4. | Sebastian Vettel | Toro Rosso | 1:20.732 | 40 |
5. | Heikki Kovalain PDL 14.1.2008 Årets første stortestI dag tager Formel 1 deltagerne hul på årets første stortest, det sker på Jerez banen i Spanien, hvor ikke mindre end 9 af de 11 teams har tilmeldt sig.Både Ferrari og McLaren har kørt nogle enkelte tests i år, men denne uges test på Jerez, er årets første officielle test, hvor hele feltet kan deltage, samt ikke mindst måle formen op mod konkurrenterne.
McLaren teamet lægger ud idag med testkørerne Pedro de la Roda og Gary Paffett i den nye MP4-23 racer.
Toyota, Williams og Toro Rosso har også tilmeldt hver to biler til testen, de skal fra start af køres af:
Red Bull er blandt de teams der kun har tilmeldt en bil, og her er det David Coulthar der kører den første dag. Renault lægger ud med Nelson Piquet Jr., mens BMW Sauber teamet har valgt at blive hjemme og koncentrere sig på præsentationen af dweres nye racer F1.08 modellen. AN Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|